Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Vše, co jste kdy potřebovali vědět o penalizacích

Ve světě SEO byl nejvíce přelomový rok 2011. Google v té době totiž začal podnikat razantní kroky proti obsahovému spamu, pochybným technikám budování zpětných odkazů a dalším zakázaným praktikám optimalizace. Stvořil algoritmy Panda a Penguin a změnil tím zaběhnuté principy optimalizace. Od té doby zhruba každého půl roku SEO konzultanti po celém světě dychtivě (a někteří s hrůzou) očekávají okamžik, kdy Matt Cutts, šéf antispamového týmu Google, oznámí další aktualizaci jednoho z hodnotících algoritmu.

Google prakticky zcela převzal otěže nad pravidly optimalizace a všichni, kteří chtějí v závodu o pozice uspět, se musí přizpůsobit. Co ale dělat, když se někdo rozhodne na nová pravidla nepřistoupit a je penalizován? To a mnohem více se dozvíte právě v tomto článku.

Není penalizace jako penalizace

Efekt uvalení penalizace se projevuje snížením viditelnosti webu v přirozených výsledcích vyhledávání. Web s tzv. banem se propadne na pozice, ke kterým se prakticky žádný uživatel při vyhledávání neprokouše. Obvykle hovoříme o propadu v řádu desítek pozic, což prakticky okamžitě přeruší proud návštěv přes inkriminovaná klíčová slova.

Krajní variantou je úplné vyřazení postiženého webu z indexu vyhledávače. Touto poměrně obskurní a na vyřešení velmi složitou variantou se ovšem v článku zabývat nebudeme.

Postihy jsou různých druhů, které se liší jak rozsahem, tak způsobem uvalení. Obvykle se penalizace dělí na 4 typy:

  1. na penalizaci částečnou, ovlivňující jen vybrané stránky (klíčová slova) webů,
  2. celkovou, která znevýhodňuje web jako celek,
  3. manuální, která je uvalena na základě ručního zásahu v případě porušení pravidel Googlu
  4. a algoritmickou, která je vyhodnocována automaticky na základě mnoha faktorů pro hodnocení webů.

Seznam.cz se od penalizací dlouhodobě distancuje, ale bylo zjištěno, že je rozdává také, a sice pouze manuální. Zejména díky absenci formuláře pro žádost o přehodnocení také samotné zotavení trvá o poznání déle než u Googlu.

Penguin a Panda – mazlíčci každého konzultanta

Penguin a Panda jsou dva nejznámější algoritmy od Googlu, které bojují proti spamu ve vyhledávání. Zatímco Penguin útočí zejména proti nepřirozeným odkazovým profilům, tak Panda je specialistou na obsahový spam.

Připomeňte si všechny aktualizace algoritmů Penguin a Panda a jejich dopady na vyhledávání.

Ačkoliv se významy obou updatů v poslední době značně překrývají, tak zkusíme aspoň nastínit seznam základních nešvarů, které právě tyto dva algoritmy postihují nejčastěji.

Penguin

  • Přeoptimalizované anchor texty odkazů
  • Nepovolené techniky linkbuildingu – sponzorované odkazy, PR články (správně tzv. advertorials)
  • Odkazy z nekvalitních a spamových domén (katalogy, PR weby, MFA apod.)
  • Komentářový spam
  • Skryté odkazy na stránce
  • Duplicitní obsah na webu

Jak můžete bojovat proti penalizaci od Penguina? Budujte kvalitní a relevantní odkazy na svůj web. Takové odkazy, které dokážou přivádět potenciální zákazníky a ne pouze odkazovou popularitu, tzv. link juice. Přemýšlejte při linkbuildingu selským rozumem tak, aby každý odkaz, který seženete, měl svůj smysl.

Panda

  • Nekvalitní a nepřínosný obsah webu
  • Obsahové farmy
  • Duplicitní obsah
  • Přeoptimalizování obsahu na klíčová slova
  • Mnoho reklam na stránce – poměr obsahu a reklam na stránce
  • Zakázané optimalizační techniky (Black-hat SEO)
  • Příliš stránek s chybovým kódem 404
  • Časté potíže serveru – chyby 5×x

Obrana proti Pandě zní jako klišé, a sice „budujte kvalitní obsah“. Tento buzzword posledních let má ovšem při boji proti Pandě své opodstatnění a je dokázáno, že dokáže problémy s penalizacemi vyřešit. V první řadě si ale opravte web po technické stránce tak, aby byl 100% přístupný pro lidi i pro roboty vyhledávačů.

Dalším důležitým faktorem je zamezení duplicitnímu obsahu kanonizací, případně vyřazením nepotřebných stránek z indexu Googlu. V dnešní době sociálních sítí a zejména pak Google+ vám může velmi pomoci aktivita v této oblasti. Sociální zmínky jsou pro Google velmi dobrým vodítkem pro posouzení, zda je obsah skutečně kvalitní či nikoliv.

A hlavně si důkladně pročtěte Google Webmaster Guidelines a postupujte podle nich.

Poslední květnovou aktualizaci algoritmu Panda pro vás v článku shrnul Tomáš Vyskočil.

Algoritmy vám přinesou především užitečný obsah

Ať už je váš názor na boj Googlu proti spamu jakýkoliv, tak nelze popřít, že zavádění sofistikovaných algoritmů pro odhalování podvodů a nekalostí při optimalizaci je pozitivum, zkvalitňující výsledky, které nám Google posílá.

Tento boj pomalu ale jistě vede ke zkvalitňování obsahu na internetu a tím také ke zvyšování užitečnosti jeho využívání. Mezi nejexponovanější weby se na Googlu již nedostávají takové případy webů, které nepřináší uživatelům žádnou užitnou hodnotu a jsou často vytvořené pouze pro generování zisku z prodeje reklamy.

Jak lze identifikovat penalizaci?

Manuální penalizace

Identifikace manuální penalizace je velmi jednoduchá. Kompletní informace o ručním postihu najdete už několik měsíců v čím dál tím užitečnějším nástroji Google Webmaster Tools (GWT). Takovou informaci najdete pod záložkou Návštěvnost z vyhledávání –> Ruční zásahy. Pokud je váš web z nějakého důvodu skutečně znevýhodněn, tak na této stránce zjistíte proč se tak stalo a v jakém rozsahu. Dále tu získáte prvotní vodítko, kde a jak při odstraňování penalizace začít.

Jak může vypadat taková zpráva vám ukážeme v případové studii odstranění penalizace u našeho klienta.

Algoritmická penalizace

Propadly se vám pozice? Přestala proudit návštěvnost z vyhledávání? Šel výkon webu výrazně dolů? A přesto v GWT není žádná zpráva o penalizaci? Pokud získáte podezření na penalizaci, je potřeba ihned zjistit, zda se skutečně jedná o zásah proti vašemu webu nebo jestli to není pouze trendová záležitost.

Takovým trendem může být:

  • Sezónnost oboru
  • Trendy v oboru
  • Změna trhu
  • Zvýšená aktivita konkurence
  • Negativní kampaň konkurence
  • Vlivy z offline světa

Když jste si jistí, že žádný z výše uvedených důvodů není nositelem propadu, tak musíte zahájit podrobnou analýzu svého webu ze všech úhlů pohledu. Zjistit důvod a rozsah penalizace se provádí za pomoci důkladných analýz vývoje pozic klíčových slov, návštěvnosti podezřelých vstupních stránek, návštěvnosti na vybraná klíčová slova a také analýzou vývoje poměru vyhledávačů jako zdrojů neplacené návštěvnosti.

Penalizace: Nejčastější otázky a odpovědi

Jaké dopady má aktualizace algoritmu Panda v České republice?

Penalizace za spamový obsah webu se v ČR vyskytuje pouze zřídka. Obecným příkladem jsou katalogy vtvořené často pouze pro odkaz. Tyto weby byly potrestány na základě nekvalitního a duplicitního obsahu. Panda se příliš nevyskytuje na klientské rovině. Cílí spíše na affiliate weby, zmiňované katalogy atd. Nejlepší obranou je tvorba unikátního obsahu.

Co affiliate marketing a penalizace?

Pokud jsou odkazy z affiliate programu s atributem dofollow, vedoucí z nekvalitních webů, tak mohou přenést nebo dokonce zavinit penalizaci. Často jsou affiliate odkazy, spadající pod affiliate systémy, opatřeny dvojím přesměrováním typu 301 nebo 302, které zajistí nepřenášení hodnocení webu, a tím předchází případné penalizaci.

Toto je ovšem nevhodné pro identifikaci takových odkazů pomocí nástrojů pro analýzu odkazového profilu. Například Ahrefs odkazy s dvojitým přesměrováním nenajde. Obecně tedy pro affiliate platí, že je to dobrý sluha, ale špatný pán.

Pokud je to technicky možné, tak ke všem svým affiliate odkazům vložte atribut nofollow, abyste předešli případnému nemilému překvapení v budoucnu.

Má smysl odkazy odstraňovat nebo spíše tvořit nové a kvalitní pro vyvážení odkazového profilu?

Jednoznačně je potřeba odstranit nejhorší odkazové vzory. Tvorba nových kvalitních odkazů je v každém případě nutností, jelikož Google při přehodnocení webu zkoumá jeho odkazový profil jako celek, ne tedy jen vybrané nekvalitní odkazy.

Může odstraňování odkazů můj web poškodit?

Ano může. Konkrétně pak při pohledu na návštěvnost z vyhledávače Seznam.cz. Při odstranění velkého množství odkazů patrně dojde k poklesu pozic na Seznamu, a tedy i k poklesu návštěvnosti z jeho přirozených výsledků vyhledávání.

Mám žádost o přehodnocení psát v českém nebo v anglickém jazyce?

Český jazyk by v žádném případě neměl vést ke znevýhodnění oproti anglicky psané žádosti. Na světě je mnoho SEO konzultantů a vlastníků webů, kteří tento jazyk neovládají, proto by toto pravidlo bylo značně diskriminující. Jelikož v Googlu je každá neanglicky psaná žádost vložena do překladače, je dobré psát ji stručně a v odrážkách.

Jak dlouho budu čekat na přehodnocení?

Doba záleží na počtu odeslaných žádostí. První trvá nejkratší dobu – zhruba 4 dny. Při druhé žádosti musí být prokazatelná vaše další aktivita. V opačném případě budete na odpověď čekat velmi dlouho.

Jaká je úspěšnost žádostí o zrušení penalizace?

Úspěšnost první žádosti o přehodnocení se blíží téměř k nule procent. Velmi často se vám dostane odpovědi, že stále je možné na něčem zapracovat. V jistých případech tedy není od věci nejprve odstranit ty nejnebezpečnější odkazy a odeslat žádost. Google vám v následné odpovědi poradí, jaké jsou podle něj inkriminované odkazové vzory ve vašem odkazovém profilu.

Má smysl založit nový web pro Google, když se nedaří penalizaci odstranit?

Ano, v jistých případech. Pokud je odkazové portfolio v natolik špatné kondici, tak je dobré se zamyslet i nad touto možností. Při odstraňování mnoha odkazů bychom si mohli uškodit na obou vyhledávačích, protože po odstranění penalizace zařadí Google náš web sice zpět, ale patrně ne na příliš zajímavé pozice (přichází v úvahu například 2.-4. strana).

Lze nahlásit weby za nekalé praktiky?

Ano, lze. Je ovšem potřeba velké množství nezávislých zdrojů, aby Google vzal takové nahlášení v potaz. Spíše se ale orientuje podle svého hodnotícího algoritmu.

V příštím rozsáhlém článku o penalizacích vás seznámíme krok za krokem s odstraněním manuální a algoritmické penalizace u 2 klientů H1.cz.

Pořádali jsme i společný hangout o penalizacích s odborníky. Hangout je k vidění ze záznamu a report si můžete přečíst na našem blogu.

Pokud se vám nedaří Google mazlíčky přeprat, podívejte se na naši nabídku služeb a konzultujte s námi na: info@h1.cz.

 

  • Pavel Ungr
    30. 06. 2014 / 21:45

    Ondro, jak nahlížíte na axiom, že algoritmické penalizace nejsou penalizace, ale pouze filtr algoritmu? Tedy web není penalizován, pouze po aktualizaci dat (Penguin/Panda) dojde ke snížení hodnocení, nikoliv k penalizaci.

    • Ondřej Novotný
      01. 07. 2014 / 10:09

      Ahoj Pavle, podle mě je odpověď na tvoji otázku zcela individuální. Já zastávám názor, že o penalizaci jde. Web měl před aktualizací dat lepší hodnocení než po ní. Důvodem snížení hodnocení pravděpodobně bylo provádění nepovolených technik optimalizace, za které byl následně potrestán snížením viditelnosti na Googlu.

      V každém případě ať už tomu budeme říkat jakkoliv, tak důsledek pro zasažený web je v obou případech stejný, a je nutné rychle nalézt důvody penalizace/filtru.

      • Pavel Ungr
        01. 07. 2014 / 22:10

        Díky, v tom se shodujeme. Jen mě zajímal váš/tvůj názor na otázku filtr-penalizace.

  • Marek
    30. 06. 2014 / 23:19

    Díky za článek. Mohu Vás poprosit o bližší informace k manuální penalizaci od Seznamu. Zejména jak se penalizace zbavit (je-li to vůbec možné). Díky!

    • Ondřej Novotný
      01. 07. 2014 / 10:28

      Od Seznamu žádné informace o penalizacích nevycházejí, ale již před šesti lety bylo potvrzeno, že Seznam manuální zásahy rozdává. Z posledních let nemáme s penalizacemi od Seznamu zkušenosti, proto vám nemůžu poskytnout žádný konkrétní postup odstraňování. V případě že máte ale podezření, že jste byl Seznamem potrestán, zkuste se obrátit na support a požádat o více informací. Ani toto není jistota, ale na rozdíl od Googlu je aspoň nějaká šance, že se vám dostane odpovědi.

    • Pavel Ungr
      01. 07. 2014 / 22:09

      Marku, je potřeba zjistit za co je – většinou stačí komunikace se Seznamem nebo kontrola zakázaných věci se stavem webu a poté ji odstranit a následně to opět dát vědět Seznamu. Kdybyste si nebyl jistý napište, pokusím se vám pomoct.

  • Pavel
    03. 08. 2014 / 20:13

    Zdravím.. Chtěl bych se zeptat z opačné strany. Buduji pro svého klienta web a jeho konkurent vyskakuje (zabírá místo) na daná klíčová slova na první stránce vyhledávače Seznamu hned na několika pozicích (konkrétně na třech).. Má totiž identický web na 3 doménách.. Je to možné? Případně jak se tomu bránit? Atakoval jsem Seznam maily, zda je toto v pořádku.. ale až po 2 měsících přišla jediná odpověď, „že se na to podívají“.. Uběhl další měsíc a já stále nevím, co s tím..

    • Ondřej Novotný
      04. 08. 2014 / 09:38

      Zdravím Pavle, tato situace samozřejmě není v pořádku, protože zmiňovaný web tímto jasně porušuje pravidla optimalizace (více zde http://bit.ly/XwVSL2). Tuto situaci by měl algoritmus Seznamu sám identifikovat, a pokud uzná, že jsou webu skutečně duplicitní, tak měl by zasáhnout.

      V poslední době se v Seznamu věnovali vývoji a nasazování nového algoritmu, proto je možné, že se celá věc trochu vlekla. Pokud neuvidíte žádný vývoj, tak doporučuji upozornit Seznam znovu a klidně vícekrát.

      Také můžete využít formulář, přímo určený k nahlášení spamových stránek – http://search.seznam.cz/nahlasit-spam

Autor na Google+: Ondřej Novotný
RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné