Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Vlastní publika aneb Retargeting na Facebooku

Chtěli byste oslovit svoje stávající zákazníky na Facebooku? Nabídnout jim doplněk k zakoupenému zboží, novou verzi výrobku nebo se chcete svému klientovi připomenout ohledně prodloužení již končící smlouvy? Pokud jste na některou z otázek odpověděli kladně, tak neváhejte a čtěte dál.

Mám pro vás informaci o nové možnosti cílení reklamy na Facebooku a nejedná se o cílení jen tak ledajaké, ale o první formu retargetingu v této největší sociální síti.

Co jsou ta „vlastní publika“ zač

Vlastní publika neboli také „custom audiences“ (Facebookem přeložené jako „vlastní okruhy uživatelů“ a „vlastní cílové skupiny“) jsou inzerentem vytvořené cílové skupiny uživatelů FB na základě jejich e-mailové adresy, telefonního čísla nebo dokonce ID jejich facebookového profilu. Nejzajímavější možností vytváření vlastního publika jistě je, a ještě nějakou dobu určitě bude, využívání e-mailových adres vašich zákazníků – uživatelů FB.

Kde a jak mohu „vlastní publika“ vytvořit

Vlastní publika lze vytvořit pouze prostřednictvím nástroje Power Editor (který FB bezplatně nabízí), v jehož nabídce naleznete možnost „vlastní okruhy uživatelů“. Po rozkliknutí již stačí odsouhlasit „custom audiences terms“, zvolit „vytvořit cílovou skupinu“, publikum si pojmenovat a nahrát seznam e-mailových adres, telefonních čísel nebo facebookových IDček do systému. Důležité také je, že by soubor neměl obsahovat jiná data, než která jsou nezbytně nutná. Nahrávejte tedy výhradně kontakty bez hlaviček a nadpisů a pouze v podporovaných typech souborů, kterými jsou CSV a klasický „texťák“.

Po cca 1 hodině revize nahraných kontaktů, kdy jsou systémem vybírány ty, které jsou skutečně spárovány s reálnými FB účty, je „vlastní publikum“ připraveno k použití. Další dobrá zpráva zní, že ke spárování e-mailových adres s FB účty mohou sloužit nejen hlavní adresy, ale také jakékoliv další e-maily, které mají uživatelé v účtu zadané a tedy s ním provázané.

Publikum mám připravené a co teď s ním

Po revizi můžete s publikem dál pracovat jak v Power Editoru, kde jste ho vytvořili, tak v klasickém samoobslužném rozhraní pro správu reklam. Možnost „použít vlastní publikum“ se začne automaticky zobrazovat v nabídce cílení v průběhu vytváření inzerátů pod daným reklamním účtem, pro který jsou publika určena.

Využití v praxi

Jak jsem zmínil v úvodu, jedná se o první formu retargetingu v této sociální síti. Vlastní publika totiž umožňují znovu­oslovení vašich stávajících klientů a zákazníků prostřednictvím reklamy na Facebooku. Můžete tak ještě více zužitkovat stávající e-mailingové databáze, podpořit prodej a propagaci nových výrobků či „up sell“ doplňků k výrobkům již zakoupeným. Pojišťovny se mohou připomenout svým klientům s novým druhem pojištění nebo prodloužením aktuální smlouvy, která uživateli právě končí. Pokud provozujete cestovní kancelář, můžete zase oslovit své loňské zákazníky s nabídkou nových zájezdů na nadcházející sezonu.

Konkrétní data či případovou studii zatím bohužel k dispozici nemáme, nicméně cílení na základě e-mailových adres začínáme postupně testovat. Od této novinky si slibujeme zejména posun směrem ke zvýšení konverzních schopností FB Ads kampaní napříč našimi klienty.  

Autorem článku je Michal Seget. 

  • Rdm
    14. 01. 2013 / 18:57

    Není předávání dat třetí straně, bez souhlasu jejich vlastníků, tak trochu v rozporu se zákonem o osobních údajích? Jak zajistíte likvidaci dat na straně FB, bude-li vám majitelem těchto údajů odebrán souhlas s jejich zpracováním?

  • Tomáš Vojta
    15. 01. 2013 / 01:16

    Pokud má firma email svého zákazníka, vždy bude pro ní jednoduší a určitě i levnější mu poslat personalizovaný email s nabídkou nové smlouvy. Pak je mezičlánek v podobě facebooku zbytečný. Co nutí firmy, který už mají email nebo telefon o svých zákaznících, aby je nekontaktovali přímo, ale dělali to přes facebook? Jsem zvědavý jestli se tohle ve světě internetový reklamy chytne, ale sám tomu moc nevěřím.

  • Kamil Kukura
    15. 01. 2013 / 03:40

    Do Facebooku se žádné e-maily ani tel. čísla neposílají. Slouží jenom pro výběr relevantních FB účtů. Kvůli tomu se to dělá přes ten „power editor“. Jak se píše v nápovědě:

    Facebook never receives your customer list. The list of emails or phone numbers is hashed on your own computer in power editor, and only the hashed data is sent to Facebook’s servers. The hashes are used to make the match, and then they are all discarded whether they matched or not. Facebook doesn’t use the data for any other purpose.

    In this way, Facebook is able to find your ideal audiences for you without either company’s data leaving its respective servers.

  • Daniel Dočekal
    15. 01. 2013 / 08:27

    Pro Kamila Kukuru:

    Hash e-mailu poslaný Facebooku je stále e-mail poslaný Facebooku. Nebuďte hloupí, prosím – http://www.pooh.cz/pooh/a.asp?…

  • Dan Kafka
    17. 01. 2013 / 21:53

    Úplně upřímně – pro zvyšování konverzních schopností FB ads je IMHO lepší používat nástroje pro to určené (Alchemy Social, Upcast social mimo jiné).

    Pokud máte databázi klientů s jejich souhlasem, z hlediska konverzí bude řádově úspěšný dobrý personalizovaný direct e-mail než pofidérní facebookový mini-bannýrek vpravo dole.

    Jediné, o čem bych v tomto případě já reálně uvažoval, bude cílení manuálně vytvořených promoted posts odkazující na konkrétní konverzní nabídku. Ale i tak bude efektivnější využití formátů typu Post Comment Story nebo Post Share Story…

  • counter
    04. 02. 2013 / 17:28

    facebook má obrovske zdroje informácií tak pre nich nieje problem dokonale zacieľiť nejakú reklamnú kampaň

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné