Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Střípky z (ne)konference “Vyhledávače zboží 2012”

Mnohým jistě neunikla (ne)konference na téma “Vyhledávače zboží 2012” pořádaná Michalem Janíkem počátkem minulého týdne v Brně. Proč nekonference? Jednalo se o neformální setkání zájemců o dané téma provázené zajímavými přednáškami a diskuzí. Pro ty, kdo se (ne)konference nezúčastnili nebo nesledovali zajímavé střípky z celé akce na twitteru pod hashtagem #zbozi2012, přinášíme krátké shrnutí těch nejzajímavějších informací. Celý den byl rozdělen do několika bloků, přičemž v každém z nich bylo probíráno jedno dílčí téma. Úvodní přednáška patřila pořadateli Michalu Janíkovi, který si dal za úkol v kostce shrnout, co že to vlastně ty vyhledávače zboží jsou, jak fungují a jak mohou internetovým obchodům pomoci. Probírány byly:

  • Výhody tohoto typu inzerce na internetu (kvalitní návštěvnost, dobrá cena, možnost rychlých změn)
  • Doplňkové služby (certifikáty, poradny, diskuze), které zbožáky nabízejí
  • Možnosti přenosu dat mezi e-shopem a vyhledávačem zboží (XML export vs. API, které nabízí zatím pouze Google Products).

Následovaly přednášky týkající se jednotlivých konkrétních služeb na českém internetu.

HledejCeny.cz

Za vyhledávač zboží HledejCeny.czpřed­nášeli David Holeček a Ivo Lašek. Kromě obchodního pozadí projektu a popisu začátků v roce 2006 byly upuštěny i některé zajímavé informace. Pojďme se na jednotlivé body podívat:

  • Optimalizační skóre viditelné v administraci obchodu (vyjádřeno procenty) nemá vliv na pozici produktu obchodu, ale může zvyšovat konverzní poměr. Tím, že je všechno vyplněno, dávám zákazníkovi dostatek informací a zvyšuji svoji důvěryhodnost.
  • HledejCeny.cz nabízí možnost filtrace dle vzdálenosti poboček, je nutné mít v administraci pečlivě vyplněny adresy. Technicky funguje na principu lokalizace dle IP adresy, nebo pomocí GPS či vysílače v mobilu.
  • XML soubory se stahují 1× denně, některé obchody mají domluveno stahování 2× denně.
  • Nejčastější chybou XML je to, že tagy nejsou uzavřeny, dále některé eshopy neuvádějí hlavičku XML souboru a parser tak může mít problémy se čtením.
  • Produkty obchodů se zobrazují také na partnerských portálech – tiscali.cz, srovnam.cz, game.cz, outdoor.cz, bmx.cz, eparfemy.cz a dalších.

V diskuzi padlo také vyjasnění majetkových vztahů – vyhledávač HledejCeny.cz patří nově pod vydavatelství Mladá fronta, a.s., které vlastní 100% podíl. V budoucnu je plánována integrace s některými službami MF, jako je například Mobilmania.cz, kde by mělo být zavedeno srovnání cen mobilních telefonů.

Mergado.cz

Další v pořadí byla prezentace služby Mergado.cz, která nabízí možnost auditu XML exportu internetového obchodu a po založení účtu také pokročilé možnosti jeho úpravy nebo opravu chyb. Přednášejícím byl Vláďa Přichystal. Zajímává je statistika, která vznikla z již proběhlých 130 auditů. Bylo zjištěno, že:

  • V XML exportech nejčasěji chybí EAN kód (82% eshopů)
  • U exportů pro Zbozi.cz chybí FIRMY_CZ (79% eshopů)
  • 50% eshopů nemá vyplněno výrobce, tedy značku MANUFACTURER
  • Hodnota značky PRODUCT není unikátní ve 42% případů.

Zbozi.cz

Následovala krátká přestávka na oběd a přišlo na řadu Zbozi.cz. Přednášejícími byli Štěpánka Kovaříková a Martin Slavík, který ve službě zastupuje zájmy uživatelů. Z prezentace i pobíhající diskuze jsme se dozvěděli mnoho zajímavých informací:

  • Na Zbozi.cz je registrováno kolem 25.000 obchodů.
  • Zbozi.cz chystá rozšířenou filtraci dle parametrů. Ty bude služba u produktů získávat samostatně od dodavatelů – nebude tedy potřeba upravovat XML feed a poskytovat tak dodatečné informace. Filtrace bude i dle barvy, která bude získávána z náhledového obrázku.
  • Chystá se mírná změna produktového detailu, přibudou recenze produktů, a to nejen od uživatelů, ale i přejaté od různých magazínu na internetu.
  • Hodnocení obchodů uživateli ovlivňuje řazení obchodů v produktovém detailu, ale jen minimálně, protože některé eshopy podvádějí. Vzájemně si udělují negativní hodnocení, aby poškodily konkurenci.
  • V nejbližší době bude spuštěna nová kategorie Erotika s obsahem pro dospělé.
  • Zbozi.cz plánuje API. Zatím tají detaily, ale do konce roku bude asi hotovo.
  • V plánu je také affiliate, nyní je majoritním zdrojem návštěvnosti fulltext Seznam.cz.
  • U obchodů, které jsou členem APEK, se nově na profilu obchodu zobrazí logo APEKu.
  • Ve fulltextovém hledání Zbozi.cz používá řazení od nejlevnějšího pouze 24% uživatelů, v produktovém detailu 48% uživatelů.

Heuréka.cz a její rathovačky

Další přednáškou na pořadu dne bylo “Jak vytěžit z Heuréky maximum?”, přednášející Kamil Demuth, Jitka Komárková a Tomáš Hodboď. Celá přednáška točící se kolem vyhledavače zboží Heureka.cz byla hodně marketingově zaměřená na provozovatele internetových obchodů a informací ze zákulisí služby až tolik prezentováno nebylo. Probírána byla zejména služba Heuréka Point, která zajišťuje smluvním eshopům osobní odběr. Z průzkumu Heuréky vyplývá, že až 92% zákazníků by využilo osobní odběr, kdyby měli výdejní místo poblíž. Novinkou, která byla zmíněna, je nákupní košík přímo na Heuréce. Služba je zatím ve fázi testování a dle prvních čísel funguje docela dobře. Zpoplatněna bude pomocí provize, která se liší dle kategorie (2% – 8%). Co se Heuréce skutečně povedlo, je zavedení nové kategorie v katalogu produktů v návaznosti na diskuzi, která na (ne)konferenci proběhla. Jeden z účastníku namítl, že na Heuréce zatím chybí kategorie pro počítačky peněz, neboli tzv. rathovačky. Netrvalo dlouho a rathovačky na Heuréceskutečně najdete. Uvidíme, jestli jde pouze o vtip, nebo kategorie – vzhledem k pomalu se rozšiřujícímu novotvaru – skutečně zůstane.

Srovname.cz

Závěrem byla připravena prezentace Davida Folprechta, který povídal o svém vyhledávači zboží Srovname.cz. I zde bylo prezentováno několik zajímavostí. David zahájil svoji prezentaci popisem těžkých začátků, kdy v roce 2006 bylo problémem obchody k využívání služeb porovnávačů cen vůbec přesvědčit. Následně bylo zmíněno několik informací týkajících se technické stránky vyhledávače:

  • Řazení obchodů probíhá na základě klasické aukce.
  • Vliv má ale také kvalita XML feedu a úplnost poskytnutých dat.
  • Pouze 8% uživatelů řadí dle ceny.
  • Proklikovost prvních 3 pozic je mezi 70% a 80%.

Nezbývá než poděkovat organizátorům za výborně připravenou akci, která jistě byla pro všechny zúčastněné přínosem. Osobně rád příjmu pozvání na podobná setkání kdykoliv v budoucnu.

Autorem článku je Jakub Velička.

  • Michal Janík
    14. 06. 2012 / 21:04

    Jsem rád, že se (ne)konference líbila.

    Díky za pěkný článek!

  • Jaroslav Vidim
    14. 06. 2012 / 23:46

    Kubo, velmi hezké a přínosné shrnutí pro každého, kdo se (ne)konference neúčastnil. Díky za něj. Byly zveřejněny podíly nebo přínosy jednotlivých zbožových vyhledavačů? Je členství v APEKu hodnotícím kritériem ve Zbozi.cz ? U obou otázek předpokládám zápornou odpověď, zeptat jsem se ale musel :)

  • Vladimír Přichystal
    15. 06. 2012 / 08:54

    Jaroslave, podíly vyhledávačů nebyly zveřejněné podle žádné metriky. Srovnání návštěvnosti podle NetMonitoru máme v článku http://www.mergado.cz/…davacu-zbozi – chybí tam ale třeba Srovnáme.cz, což by podle návštěvnosti měla být aktuálně trojka za Zbožím a Heurekou. Členství v APEKu by mělo mít na Zboží.cz vliv jen na to, jestli se zobrazí ikona v profilu e-shopu.

  • Josef
    20. 06. 2012 / 11:38

    Služba mergado.cz se mi moc líbí. Díky za shrnutí zajímavých informací ohledně ní.

  • J. Lysek
    21. 03. 2013 / 11:32

    Velmi hezký článek o srovnání vyhledávačů Děkuji za informace moc mi pomohly

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné