Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Linkbaiting, díl 1. - představení a základní metody

Linkbaiting je v SEO komunitě poměrně často skloňovaným pojmem, jenž je mnohými považován za podskupinu off-page optimalizace (linkbuildingu). Jiní jej berou jako její ekvivalent, či jako náplň obsahové strategie při návrhu webu.

Pravda leží někde uprostřed, protože jednotlivé metody se mohou značně lišit. Mohou představovat jak psaní čtivých a informačně bohatých textů, tak tvorbu jakéhokoliv webového obsahu s hodnotou pro čtenáře. Pokud vás tedy zajímá, co to linkbaiting vlastně je, jaké má přínosy a hlavně – jak jej můžete dělat vy sami, čtěte dále!

Co to je?

Co to tedy linkbaiting je? Jedná se o jednu z pasivních metod off-page SEO, která se dá přeložit jako „odkazové navádění“. Pasivní optimalizací pro vyhledávače se myslí takové metody linkbuildingu, při kterých lidé sami a z vlastní vůle odkazují na vaši stránku a vy tak získáváte kvalitní a hlavně přirozené odkazy při nulových dodatečných nákladech.

Metod linkbaitingu je prakticky neomezené množství. Všechny však mají jedno společné – majitel webové stránky se snaží vytvořit kvalitní a informačně hodnotný obsah s přidanou hodnotou pro návštěvníka, jenž pak takový obsah sám z vlastní vůle dál doporučuje prostřednictvím zpětných odkazů. Může jít jak o textový obsah, tak o různé video tutoriály, on-line nástroje, infografiky apod. Při tvorbě takového obsahuje však bezpodmínečně nutné uvážit, zda bude užitečný skutečně pro tu skupinu uživatelů, na niž je web z konverzního hlediska zaměřený (pokud má komerční účel).

Jak na to?

Blogerské hostování (guest blogging/posting)

Při této metodě linkbaitingu otevře blogger dveře svého webu dalším hostujícím bloggerům. Ti na web sami vytváří obsah, který zpravidla rádi dále doporučují v relevantním prostředí. Toto bude mít hned dvojí pozitivní účinek – majitel webu získá zdarma kvalitní obsah, o jehož šíření se navíc zčásti postará sám autor textů. Další skvělou věcí na bloggerském hostování je to, že jednotliví autoři nezřídka odkazují i na svůj vlastní blog, čímž pak při vzájemném prostřídání tvoří unikátní síť zpětných odkazů mezi tematicky relevantními a kvalitativně srovnatelnými stránkami.

Tady je však důležité zmínit, že hostování je vhodné pouze pro blogy s jistou prestiží. Na neznámé blogy bez kvalitního obsahu pravděpodobně moc lidí nepřijde a ani kvalitní bloggeři nejspíš nebudou mít zájem na ně přispívat.

Infografiky

Lidé milují statistiky. Zvláště pokud jsou zajímavé, vtipné a vizuálně atraktivní, zaujmou obvykle více lidí (a budou mít i vyšší virální potenciál) než hutný text popisující stejné téma na deset odstavců. Ideální je kombinace obojího – vytvoření infografiky spolu s jednoduchým textovým vysvětlením.

Názornou ukázkou je periodická tabulka faktorů ovlivňujících PageRank na webu SEO-Hacker.com vysvětlující jednotlivé aspekty automatického hodnocení kvality stránky vyhledávači.

On-line nástroje

Další cestou, jak získat velké množství kvalitních zpětných odkazů, je vytvoření užitečného on-line nástroje, který návštěvníci oborově zaměřené stránky potřebují a náležitě jej ocení. Je pak velmi pravděpodobné, že spokojení uživatelé tento nástroj dále rozšíří mezi své známé v komunitě a přivedou tak další návštěvnost. Perfektním příkladem je třeba nástroj pro přepočet ohniskových vzdáleností od společnosti Megapixel. Něco takového do té doby v on-line podobě na českém internetu neexistovalo. Díky tomu se odkaz na nástroj bleskově rozšířil na oborových fotografických fórech. Megapixelu tak přinesl zvýšení povědomí o jejich značce, zvýšení on-line reputace a s největší pravděpodobností také zvýšení odbytu fotografických potřeb, jež je na tomto webu možné objednat.

Kontroverzní obsah

Pokud patříte mezi známé bloggery a rozhodnete se komentovat aktuální ožehavá témata, je třeba se připravit na velký nápor pozitivních i negativních komentářů (zvláště pokud neprezentujete masově uznávané „normální“ názory na dané téma). Čím provokativnější téma či názor zvolíte, tím větší množství dalšího sdílení a citování článek přitáhne a s ním i kýžené zpětné odkazy, o které nám především jde. Jako příklad uvedu blog MS evangelisty Radka Hulána, se kterým někteří plně souhlasí a obhajují jej, jiní ho naopak bytostně nenávidí. Ať už máte takový či onaký názor, určitě už jste nějaký odkaz s peprným komentářem na adresu Radka Hulána určitě viděli, např. v souvislosti s článkem o nedávném představení iPhonu 5 od společnosti Apple.

On-line soutěže

Uspořádání on-line soutěže nemusí být nutně drahou záležitostí. Představte si situaci, kdy nabídnete licenci na určitý žádaný softwarový nástroj (nebo jakoukoliv jinou výhru) jednomu z těch, kteří na svůj blog napíší příspěvek o tom, proč zrovna oni daný nástroj potřebují a k čemu jej využijí. „Vítězů“ je v této situaci více – výherce soutěže dostane kýžený nástroj zdarma, majitel webu zase získá velké množství přirozených zpětných odkazů jen za cenu dané výhry.

Co nás čeká dále?

V tomto příspěvku, jenž je prvním ze série článků zabývajících se různými aspekty linkbaitingu, jsem se pokusil představit tuto disciplínu spolu s jejími nejčastějšími metodami. V dalších dílech série se budeme bavit o nástrojích linkbaitingu, užitečných zdrojích a dalších tipech & tricích.  

Petr Slavík

  • Svagis
    25. 09. 2012 / 14:27

    Tip na online soutěž je geniální, takto se dá získat opravdu velké množství odkazů.

  • Martin Šimko
    25. 09. 2012 / 19:42

    [1] Soutěž je také dobré podpořit zveřejněním na „soutěžních webech“ typu souteze.cz apod. ;-)

    Jinak děkuji za článek a těším se na další díl.

  • Enti
    06. 10. 2012 / 11:43

    Je opravdu online soutěž geniální nápad? Může vzniknout ve velmi krátké době velmi mnoho stejných odkazů, což mohou vyhledávače posoudit negativně. Co si o tom myslíte?

  • Martin Šimko
    13. 10. 2012 / 14:34

    [3] Toho bych se nebál. Když to vezmu z druhé strany, tak celý linkbaiting je postavený na tom, že během relativně krátké doby získáte hodně odkazů.

    Nevím, co myslíte tím, že „odkazy budou stejné“. Stejný anchor text? To pochybuji, pokud budou sami uživatelé odkazovat na soutěž, tak variabilita anchorů bude velmi velká.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné