Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jak dokázat, že má váš obsah smysl?

Píšete blog, ladíte popisky, pipláte se metadaty, ale vlastně nevíte, jestli to má smysl? Přečtěte si praktické a především srozumitelné shrnutí Miroslava Pecky, který v tomto příspěvku navazuje na svou přednášku na CopyCampu.

V prosinci jsem na CopyCampu u­kazoval, že není vůbec složité a časově náročné s využitím Google Analytics a Google Data Studia podložit daty, že vámi vytvářený obsah funguje.

Na video z přednášky se můžete podívat níže v článku. Na konci článku najdete odkazy na nástroje, které vám práci s Google Analytics výrazně zjednoduší a umožní získat detailnější informace o chování návštěvníků webu.

Jak tedy obsah a jeho přínos vyhodnocovat? Začněte tím, že si položíte několik základních otázek.

1) Odkud přicházejí?

Z jakých zdrojů návštěvnosti přicházejí lidé na váš web? Převažují odkazy z jiných webů, nebo příspěvky na sociálních sítích? Jak si vede neplacená (organická) návštěvnost z vyhledávačů?

Pokud získáte pro klienta relevantní návštěvnost díky vašemu obsahu nebo příspěvkům na sociálních sítích, ušetřili jste mu peníze, které by třeba musel investovat do PPC reklamy. Když dokážete porovnat výkon vašeho obsahu s placenou návštěvností, snáz dokážete finanční hodnotu vaší práce.

2) Kam přicházejí?

Tedy přes které stránky? Které stránky jsou vstupní branou na web? Jsou to blogové příspěvky, hesla ve vašem slovníčků pojmů, stránky produktů e-shopu či homepage?

A máte-li na starosti třeba jen blog, které články byly nejúspěšnější? Je velmi pravděpodobné, že objevíte články, které jste napsali před rokem či dvěma a stále jsou v TOP10 nejčtenějších článků. Už po několika desítkách vydaných článků, budete mít v rukou jasné indicie, co funguje, a naopak, který článek, respektive které téma, snadno zapadne.

3) Co na webu dělají?

Je jedině dobře, že víte, odkud lidé přicházejí a přes které stránky. Klíčové nicméně je rozpoznat “kvalitní” návštěvníky. Kvalitou mám na mysli to, že interagují s obsahem webu a také plní cíle webu (odeslání formuláře, zanechání komentáře, kliknutí na e-mail, zobrazení další stránky, uskutečnění nákupu atp.).

Google Analytics v základním nastavení sledují jen určité typy chování uživatele na webu, a spousta informací nám tak zůstává skrytá.

K tomu, abychom například zjistili, že někdo kliknul na odkaz s kontaktním e-mailem, potřebujeme “doprogramovat” do webu speciální měřicí kód. A to mnohdy odradí od získávání pokročilejších dat.

Naštěstí je tu ale elegantnější varianta: S použitím nástroje Google Tag Manager lze na webu snadno nastavit pokročilejší sledování chování návštěvníků.

Jak na to, ukazuji v přednášce (viz video níže) a balíček nastavení si můžete stáhnout dole v článku (včetně návodu, jak nastavení aplikovat).

Co bychom chtěli vědět, ale Google Analytics nám to v základním nastavení neřeknou?

A) Stažení souborů

Pokud máte na webu například ceník či produktový list v PDF, určitě vás zajímá, kolik lidi si ho zobrazilo. Jsou to návštěvníci, kteří mají o vaše produkty nebo služby zájem.

Pokud jste copywriterem, který je odpovědný za text odkazu na dané PDF, pak vás to zajímá dvojnásob, protože volbou textu odkazu značně ovlivníte míru prokliku na PDFko.

B) Proklik na cizí web

Z vašeho webu vedou odkazy na jiné weby (jiné domény). Proklik na jinou doménu vás zajímá ve dvou případech:

  1. Máte více propojených webů – třeba blog je na jiné doméně než hlavní web.. A pokud máte jako copywriter na starosti blog, pak vás stoprocentně zajímá, kolik lidí se prokliklo na hlavní web klienta, kde si mohou objednat zboží či odeslat kontaktní formulář.
  2. Váš web neprodává koncovému zákazníkovi, ale je rozcestníkem na weby partnerů ( jste třeba firma-výrobce, ale montáž/objednávku řešíte s jinou firmou). Potom je cílem vašeho webu mj. dostat návštěvníka na web partnera.

C) Scrollování na stránce

Již pár let je trendem vytvářet obsahově malé weby jako jednostránkové. Příkladem může být i web našeho CopyCampu. Na takovém webu však nemůžete použít Google Analytics metriky Počet stránek/návště­va ani Míra okamžitého opuštění, abyste rozpoznali návštěvníka, který si “přečetl” více stránek/sekcí.

Právě v takovém případě se hodí získat a v Google Analytics ukládat informaci, do jaké části stránky uživatel doscrolloval (nap­říklad do 25, 50 či 75 %).

D) Přehrání videa

Pokud máte video vložené ve stránce, zajímá vás, zda si ho někdo spustí. Je to signál zájmu (například pokud jde o videorecenzi produktu atp.) a vy můžete s touto skupinou lidí pracovat například prostřednictvím remarketingu. Zároveň je dobré vědět, kolik lidí videa vložená ve stránce sleduje, a zvážit, zda jsou přínosným doplněním textového obsahu.

E) Kliknutí na e-mail či telefonní číslo

Je mnoho webů, které nejsou e-shopem a dokonce nemají ani kontaktní formulář. Na těchto webech je pak kliknutí na kontaktní e-mail či kliknutí na telefonní číslo (typicky z mobilu) nej­silnější měřitelnou konverzí.

Snadno, rychle, přehledně & zdarma

V titulku nepřeháním! Pokud použijete připravený report (přehled) s nástrojem Google Data Studio (návod viz níže), dostanete odpovědi na všechny otázky, které jsme si položili výše, na jednom místě.

Navíc můžete pohled na data zpřesnit pomocí filtrů, a podívat se tak zvlášť na:

  • jednotlivé zdroje návštěvnosti (třeba jen na organické vyhledávání či odkazy z cizích webů)
  • typy zařízení (desktop, mobil, tablet)
  • nové vs. vracející se návštěvníky webu
  • jednotlivé vstupní stránky

Stačí propojit Google Analytics s Google Data Studiem a v reportu budete moci pohlížet na všechny Google Analytics účty, ke kterým máte přístup.

Tak směle do toho!

Přednáška z CopyCampu 8. 12. 2017

Report z Google Analytics s Google Data Studiem

Co získáte?

Získáte pohled na data o chování lidí na webu na jednom místě. Nebudete muset procházet jednotlivé přehledy v samotných Google Analytics.

Jak na to krok na krokem

Vše nejsnáze uvidíte v krátkém videonávodu.

Pokud preferujete klasický návod, postupujte podle těchto kroků:

  1. Zaregistrujte (či přihlašte) se na datastudio.go­ogle.com.
  2. Otevřete si připravený report pro copywrittery.
  3. Vytvořte si kopii z tohoto reportu, kliknutím na ikonu (viz obrázek). Vše ponecháte a dáte Vytvořit přehled. Vzniklá kopie reportu bude vaše a budete ji moci případně upravit.
  4. Vpravo nahoře si vyberte, ze kterých Google Analytics (který web) chcete zobrazit data. V nabídce budou pouze Google Analytics účty (resp. přesněji služby a výběry dat) ke kterým máte přístup pod svým Google účtem.
  5. Pak už můžete procházet přehledy, nastavit časové období či filtry.

Sledování chování uživatelů na webu: Google Tag Manager nastavení s CopyCamp balíčkem

Co získáte

Detailní informace o chování lidí na webu, které standardní měřicí kód Google Analytics neměří a to:

  • stažení souboru
  • proklik ne jiný web
  • scrollování na stránce (vhodné zvláště pro jednostránkové we­by)
  • spuštění Youtube videa vloženého ve stránce
  • kliknutí na odkaz na e-mail či telefon

Předpoklad použití

  • Na webu již měříte návštěvnost pomocí Google Analytics, ale nevyužíváte Google Tag Manager.
  • Máte v týmu někoho, kdo umí zkontrolovat, že Google Analytics bez problémů fungují po nahrazení běžného kódu Google Analytics za implementaci pomocí Google Tag Manageru.

Postup

Vše nejsnáze uvidíte v krátkém videonávodu.

Pokud preferujete klasický návod, postupujte podle těchto kroků:

  1. Přihlašte se do Google Tag Manageru.
  2. Vytvořte si vlastní účet a/nebo kontejner pro váš web.
  3. Importujte nastavení z CopyCamp GTM balíčku (.json)
  • Klikněte v hlavní menu na Správce a pak na Import kontejneru.
  • Vyberte stažený soubor CopyCamp GTM balíčku (soubor s koncovkou .json).
  • Zvolte volbu Vyberte pracovní prostor: Existující
  • Klikněte na Default workspace
  • Zvolte volbu Vyberte možnost importu: Přepsání
  1. Nastavte Google Analytics ID webu, kde chcete použít rozšířené měření v levém menu klikněte na Proměnné.
  • najděte proměnnou -GA ID a klikněte na její název
  • místo hodnoty UA-XXXXXX-YY vyplňte Google Analytics ID vašeho webu(bude vždy začínat na UA- )
  • klikněte na tlačítko Uložit (vpravo nahoře)
  1. Publikujte GTM kontejner.
  • vpravo nahoře klikněte na tlačítko Odeslat
  • vyplňte pole Název verze (napište tam třeba Import CopyCamp balíčku)
  • klikněte na Publikovat
  1. Požádejte webmastera či programátora webu ať nahradí současný Google Analytics kód za Google Tag Manager (GTM) kód.
  • kód GTM získáte po kliknutí na odkaz GTM-XXXXXX (v horním menu vlevo od tlačítka Náhled)
  1. Zkontrolujte, že po implementaci GTM kódu programátorem funguje měření Google Analytics správně.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné