Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Google Products v ČR konečně pro všechny

Vyhledávač zboží od Googlu byl doposud pro české uživatele přístupný v omezené testovací verzi a ve vyhledávání se zobrazovaly produkty jen několika málo testovacích obchodů. Nyní je možné volně registrovat jakýkoliv český internetový obchod. Vyhledávač najdete na adrese http://www.google.cz/prdhp nebo klasicky jako odkaz v postranní liště hledání na Google (Nákupy). [caption id=„attachmen­t_5172“ align=„aligncenter“ width=„480“ caption=„Zbožový vyhledávač Googlu“]Zbožový vyhledávač Googlu[/caption]

Čím se liší

Po vyhledání produktu je layout stránky velmi podobný Zboží.cz. Zobrazí se výpis produktů, po rozkliknutí se dostaneme na porovnání cen, kde jsou vypsány jednotlivé obchody, které produkt prodávají. Řadit lze dle relevance nebo ceny (vzestupně, sestupně). Výchozí je řazení dle relevance. Google uvádí, že do tohoto typu řazení vstupuje kvalita dodávaných dat (viz dále). U konkrétních dotazů (iPhone, Canon EOS 600D body, iRobot Roomba) hledající dostane přímo výpis obchodů nabízejících daný produkt. U produktů se zobrazují recenze z externích zdrojů. Některé z nich jsou česky, mnohé však také v německém nebo španělském jazyce. Využívání služby je zatím zdarma. Může se stát, že v budoucnu bude služba nějakým způsobem zpoplatněna. V úvahu přichází klasický model ceny za klik, případně zpoplatnění dle počtu položek v XML feedu. Ten je nyní omezen pouze na 500 produktů.

Proč se registrovat

Registrací obchod zdarma získá relevantní návštěvnost, která bude na rozdíl od jiných zdrojů neplacené návštěvnosti velmi dobře konvertovat. Může se stát, že Google začne svoji službu masivně propagovat, čímž by zdroj časem mohl začít vodit srovnatelný objem návštěvnosti jako například Zbozi.cz. Navíc je velmi pravděpodobné, že vaše konkurence Google Productsvyužívat bude. Je škoda zbytečně přicházet o zákazníky, kteří jsou zdarma.

Administrační rozhraní

Nyní si společně projděme administrační rozhraní, které je poměrně přehledné a intuitivní.

  • Hlavní panel - Na hlavním panelu se nacházejí přehledy – Přehled produktů úspěšně zařazených do hledání, výkon, kvalita dat, zdroje dat a další.
  • Zdroje dat - Přehled XML feedů s produkty. Lze přidat další feedy, upravovat nebo mazat současné. Je zde také funkce testování zdroje dat, kde je možné feed nahrát a nechat zobrazit chyby, aniž by se produkty začaly zobrazovat v ostrém hledání. Po vyladění feedu je možné jej nahrát do ostrého provozu.
  • Produkty – Zde je výpis všech produktů, které má Google od obchodu ve své databázi k dispozici. U každého produktu je uveden jeho stav, jednotlivé stavy jsou detailně popsány v nápovědě.
  • Kvalita dat - Na stránce je výpis chyb ve feedu. Chyby jsou rozděleny do dvou skupin, a to na Kritické chyby, které je nutné co nejdříve odstranit, protože jejich vyšší výskyt může vést k zablokování účtu. Mezi tyto chyby patří například to, že odkaz na detail produktu ve feedu vede na stránku vracející 404, přesměrování nebo nějakou HTTP chybu. Druhá skupina chyb je nazvaná Doporučená optimalizace. Do této kategorie spadá například to, že jsou některé informace o produktu ve feedu špatně zadány, nejedná se však o informace vedoucí ke klamání uživatele. Oprava těchto chyb je doporučena, nikoliv však vyžadována. Z textu na stránce vyplývá, že kvalita dat a chyby ve feedu mají přímý vliv na pozici obchodu ve výsledcích hledání.
  • Přehled výkonu - Velmi jednoduchý graf zobrazující prokliky na stránky obchodu. Pro sledování návštěv v Google Analytics je potřeba přidat k URL adresám ve feedu měřící parametry. Doporučujeme následující unifikovanou podobu: utm_source=Google Products, utm_medium=search, utm_campaign=Go­ogleMerchant. Pokud měřící parametry nebudou ručně přidány, budou přístupy přes Google Products zařazeny mezi Google (Organic).
  • Nastavení - Další možnosti nastavení, doporučujeme vyplnit co nejvíce informací. Například ceny dopravy – tady lze vypozorovat, že obchody, které mají údaj o ceně dopravy uveden, se zobrazují na předních pozicích.

Zajímavosti

  • Google povoluje na jednu vstupní stránku z feedu umístit několik různých produktů, ne však více jak 5. V případě jednotlivých variant produktu lze umístit na stránku všechny, i když jich bude více.
  • Počet produktů ve feedu je limitován na 500. Produkty navíc budou zahozeny a nebudou zpracovány. Je možné požádat o navýšení limitu přes Help Centrum.
  • Produkty nabízené obchodem zdarma nejsou povoleny.
  • Je povolena také registrace systémům jako Aukro nebo bazarům.
  • Ohňostroje a související položky – včetně všech toxických, výbušných, hořlavých nebo radioaktivních látek – jsou zakázány.
  • Není povolena propagace léků, léčivých prostředků ani jiných produktů nabízejících rychlé uzdravení, pokud není jejich účinnost doložena.
  • Nelze prodávat služby.

Google Products, ač má svá omezení, je bezesporu novým prodejním kanálem na českém trhu, který nelze opomíjet. Je jen otázkou času, kdy svou popularitou a kvalitou služeb předčí konkurenční služby. Dohnat Heuréku, která stojí kvalitou služeb zákazníkům na špičce v oboru, bude pro Google jistě nelehký úkol na několik dalších let.

Další informace:

Autorem článku je Jakub Velička

  • Vojtěch Brázda
    05. 12. 2011 / 12:30

    Není povolen dropshipping ani přeposílání objednávek: http://www.google.com/…in/answer.py?…

  • Jakub Velička
    05. 12. 2011 / 13:03

    [1] Ano, jenom nevím, jestli to je možné nějak efektivně ohlídat :-)

  • Jan Menšík
    05. 12. 2011 / 15:13

    Limit 500 druhů zboží (položek) byl již na konci listopadu navýšen.

  • Radim Hasalík
    05. 12. 2011 / 22:41

    Už někdo z vás zkoušel XML feedy nahrávat? Neustále to hlásí chyby, položky se nepřidávají apod. Zkoušel jsem dokonce i jejich testovací XML feed a stejný problém. Google je očividně přísný na kvalitu a bezchybnost zdrojových dat.

  • Jakub Velička
    06. 12. 2011 / 11:38

    [4] Zkoušeli jsme u několika klientů a kromě poměrně dlouhé doby od přidání feedu do zařazení všech produktů do hledání jsem na větší problémy nenarazil. Většina feedů vykazovala chybovost do 1%. Je ale pravdou, že jako chyby byla posuzována i některá data, která jinde standardně projdou :-)

  • Vojtěch Brázda
    07. 12. 2011 / 10:02

    Schválení proběhlo během dvou dnů. Dále obrázky zboží by neměly mít zakázanou indexaci v robots.txt :-)

  • Morellato
    10. 12. 2011 / 13:35

    Jak dlouho obvykle trvá? Čeká se na kontrolu: Zboží čeká na ruční kontrolu od našeho týmu. U mě více jak 2 dny..

    Dále by bylo dobré u všech vyhledávačů zboží sjednotit názvy produktů, protože někteří obchodníci prodávají stejné produkty pod jinými názvy, někdy zavádějícími názvy:/

    Po zadání EANu (nebo podobného kódu) by se x položek nemuselo vůbec vyplňovat, stačil by EAN a cílová URL :)

  • gorih
    12. 12. 2011 / 23:06

    Dobrá věc, by se nyní ještě snazší používání)

  • Vojta
    27. 12. 2011 / 12:52

    Je pravda, že v eshopu musíte mít platby kartou jinak nelze eshop přidat do zbožáku?

  • Martin
    17. 01. 2012 / 14:23

    Máte zkušenosti s nějakým větším e-shopem a kontrolou zboží? My máme cca 16 tisíc produktů, ale celý sortiment už řádově týdny čeká na kontrolu…

  • Jakub Velička
    22. 01. 2012 / 21:44

    [10] Martine, aktuálně mám u jednoho klienta stejný problém, a to se jedná o obchod s „pouze“ několika stovkami položek… Chystám se poslat dotaz na podporu.

  • Karel
    14. 05. 2012 / 14:07

    Dobrý den,

    přiznám se, že zatím hlavně nevím, jak u vyhledávačů zboží (i u tohoto) řešit věc, kdy se SEO konzultant se stárá o eshop, registruje xml feed do zbožáků, přičemž IČO, název a email zadá klientův. Na případné notifikace či chyby se musí spolehnout na přeposílání emailů od klienta, který leckdy neví, co se v mailu vlastně píše (eshop nějakého truhláře apod.)

    Jak toto řešíte prosím? Místo maila klienta zadáváte email na sebe či svého SEO oddělení?

    Děkuji

  • Vítek
    02. 07. 2012 / 19:16

    Taky čekám na zařazení již skoro dva týdny a pořád to neprošlo jejich kontrolou – prosté hrůůůza…

  • danielkakreft
    19. 03. 2013 / 16:34

    hello

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné