Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Foursquare pro firmy prakticky

Rozšíření i popularita webových služeb založených na poloze uživatele (LBS – Location Based Services) se zvyšují. Možná vás napadlo (třeba i po přečtení úvodního článku Přišel pro vás čas propagace na Foursquare?na našem blogu), zkusit využít aktuálně nejvýraznější službu Foursquare pro potřeby své firmy. Přinášíme konkrétní tipy a mapujeme situaci v Česku.

Nalákejte uživatele na odměny

Možnost reálně odměnit loajální zákazníky je tím, čím si Foursquare získává velkou část své pozornosti. Můžeme pak službu vnímat jako chytřejší a modernější obdobu klasických věrnostních karet, kterých má každý plnou peněženku. A protože Foursquare aplikace často zobrazují výhodné nabídky v okolí, je to i vaše šance oslovit a přilákat do vlastní pobočky nové lidi, kteří jsou blízko. Požádejte o ověření, že jste provozovatelem daného místa Pomocí odkazu, který vidíte na obrázku, prokážete, že jste skutečným provozovatelem daného místa. Ověření by nemělo podle zkušeností trvat o moc déle než 3 týdny. Pak získáváte přístup do rozhraní pro nastavování odměn návštěvníkům. Vše zde můžete nastavovat okamžitě, nečekáte na žádné další potvrzení ze strany Foursquare.Rozhraní administrace nabídek pro uživatele Foursquare Jak to funguje, otestovala módní značka Diesel v New Yorku. V jeden den bez jakékoli vlastní předchozí kampaně v sociálních sítích všem lidem, kteří provedli check-in (tj. přihlášení se z daného místa) v okolí tří bloků od prodejny, nabídla prostřednictvím Foursquare dárek. V průběhu první hodiny nabídku využili čtyři uživatelé, kteří dostali trička a kteří by do obchodu vůbec nepřišli. Celkem Diesel zaznamenal 44 checkinů a 17 zmínek na Twitteru, které celkem zasáhly na 21 tisíc uživatelů. Odměny navíc nemusí být vždy materiální, kavárna v Baltimore například nabízí, že starosta (zákazník, který k vám v poslední době chodí nejčastěji) nemusí nikdy čekat ve frontě. Slevy a výhody můžete samozřejmě nabídnout i „na divoko“ – jako to udělal třeba Mall.cz. Připravíte se však o možnost danou nabídku propagovat v nejbližším okolí právě mezi lidmi, kteří jsou nedaleko. Kavárna může třeba v horkých dnech dávat kopeček zmrzliny zdarma, nabídnout speciální drink na oslavu hokejového vítězství, reagovat na nabídky konkurence. S tím se však budeme setkávat pravděpodobně až ve vzdálenější budoucnosti. V českém prostředi zatím nabízí oficiální slevy a odměny tyto podniky:

Máte tedy velkou šanci získat pozornost. Tip: Chcete najít všechna místa nabízející oficiální odměny pro uživatele Foursquare ve vašem okolí? Na stránce http://foursquare.com/businesses/ vidíte přehled. Stačí manuálně změnit svou aktuální polohu (klikněte na odkaz „Currently in“) a zobrazí se vám všechny výhody zaregistrované v okolí. Zjistíte tak, že například v Brně dnes neexistuje podnik, který by uživatelům Foursquare něco nabízel. Pro zajímavost se podívejte třeba na výsledky pro Berlín.Výhody pro uživatele Foursquare v Berlíně a okolí

Další možnosti praktického využití

Poznejte své zákazníky. Po ověření, že jste skutečným provozovatelem daného místa, získáte nejen přístup k administraci, ale také ke statistikám, které vám mohou poskytnout mnoho zajímavých informací. Co můžete zjistit o návštěvnících svého podniku (za ukázku děkujeme restauraci Como) Máte možnost reálně poznat své nejčastější a nejvěrnější zákazníky, jejich návyky. A protože budou mít velmi pravděpodobně propojený svůj Foursquare účet s dalšími sociálními sítěmi, zjistíte mnoho i o jejich preferencích, vkusu, zájmech, síti jejich přátel. O to lépe pak můžete „vyladit“ tón, kterým na zákazníky mluvíte. Úspěšná komunikace v sociálních sítích je především dialogem. Pokud návštěvník vašeho podniku vytvoří tip pro ostatní uživatele, můžete mu na Twitteru poděkovat. Potěší ho to, vy ukážete, jak moc vám na zákaznících záleží. Uvědomte si také, že ostatní uživatelé vnímají check-in u vás jako projev důvěry a pozitivního vztahu. Návštěvník check-inem říká: „Jsem tady a dal jsem si navíc tu práci, abych o tom řekl svým přátelům.“ Připomíná to tlačítko „Like“ na Facebooku. Takto vyjádřený názor přátel může mít na síť jejich kontaktů velký vliv, zvlášť pokud podobnou aktivitu vidí opakovaně. Podpořte takovou aktivitu. Vytiskněte si plakátek a umístěte ho u vchodu, použít můžete i připravené symboly, které kolemjdoucí upozorňují na vaši přítomnost na Foursquare. Nemáte pobočku? Můžete zkusit vytvořit virtuální místo. Například v předvolebním období se v Praze objevilo několik takových míst, kde lidé prováděli check-in proto, aby vyjádřili svůj názor. Bylo to například místo Volím proti Paroubkovi. Virtuální místo k check-inování vytvořila také firma Hubspot v březnu na konferenci SXSW – neměla totiž na konferenci svůj stánek. Jako tip zde prezentovala webový nástroj a nabízela možnost vyhrát iPad. Podobný přístup je však možná na hraně etického využívání služby Foursquare. Vždy je dobré především myslet na přínos pro uživatele, v sociálních sítích se vám nečisté chování rychle vrátí. Chcete podpořit veřejně prospěšnou aktivitu? Objevily se i charitativní akce, které mají za cíl získat podporu veřejnosti při realizaci dobročinných projektů. Nezisková právnická firma Earthjusticevy­zývá uživatele, aby se check-inovali u jejích billboardů. Za každý check-in pak dárce věnuje organizaci určitou sumu peněz.

Ještě víc…

Značky, které se spojily s FoursquareZnačky a firmy využívají spolupráci s Foursquare v širším měřítku – vytvářejí průvodce městem, mají vlastní odznaky, které může uživatel získat po splnění určitých podmínek. Je otázkou, zda se možnost takového využití někdy otevře i pro náš trh. Čeští uživatelé zatím mohou získat odznáček Barista, pokud provedou check-in v pěti různých provozovnách kavárenského řetězce Starbucks.

Ptáte se, kolik je Čechů na Foursquare? Autorka článku zkoumá české uživatele této služby. První hrubý odhad zní, že na konci června službu alespoň jednou použilo na 1 500 českých uživatelů. Podívejte se na detailnější informace o počítání Čechů na Foursquare.

Jistou alternativu může v tomto ohledu představovat obdobná služba Gowalla, která umožňuje uživatelům bez omezení vytvářet trasy. Gowalla má však celosvětově výrazně méně uživatelů než Foursquare, ani v České republice pravděpodobně není rozšířenější.

Jsme teprve na začátku

Ptáte se, proč se pouštět do nějaké marketingové akce na tak malém trhu? Třeba protože je to vaše šance otestovat si možnosti geolokačních služeb, dokud to vaši konkurenti nedělají. Uživatelů bude přibývat, stejně jako podobných služeb. A jak vyplynulo i z diskuse pod úvodním článkem o marketingovém využití Foursquare, opravdu zajímavé začnou LBS být v okamžiku propojení s Facebookem. Hledáte inspiraci? Projděte si i další zajímavé ukázky využití služby Foursquare. Užitečné odkazy

  • Ondřej Kubíček
    21. 07. 2010 / 08:51

    Jen škoda, že to nejde na jakýkoli venue.

  • Eliška Hutníková
    23. 07. 2010 / 11:45

    [1] Že nejde vidět statistiky jakéhokoli venue? Nebo jak to bylo myšleno?

  • INIZIO
    27. 07. 2010 / 00:29

    Co to je venue?

  • Eliška Hutníková
    27. 07. 2010 / 10:12

    [3] Venue je konkrétní místo ve Foursquare – to, kam se můžete přihlásit („začekinovat“). Česky prostě asi místo nebo případně podnik.

  • SpinGee
    09. 08. 2010 / 15:07

    Jak se pozna ze clovek nepodvadi checkinama z domova, kdyz je treba za 10checkin pivo zdarma?

  • Eduard
    23. 08. 2010 / 02:27

    On ten klient posila i svou lokaci, takze kdyz se checknes z Pece pod Snezkou, tak neni zas tak tezky te vyradit… Osetrit ale primy utok pres 4SQ API nevim nevim.

  • Eliška Hutníková
    23. 08. 2010 / 22:47

    Obecně se ukazuje, že hráči Foursquare jsou překvapivě poctiví:o)

  • Honza
    10. 09. 2012 / 20:45

    Muzu se zeptat, jak presne funguje to potvrzeni toho provozovatele? Kdysi mi poslali dopis. Ted to chce nejaky telefonat…

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné