Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Dynamické tagování reklamních kampaní na základě hash kódů v Google Tag Manageru

V tomto článku si ukážeme, jak elegantně vyřešit tagování reklamních kampaní na základě hash kódů. Tento způsob lze využít jako alternativa k „UTM ID“ a oceníte ho zejména, pokud aktualizujete své kampaně na denní bázi.

Problém: měníme-li kampaně každý den, jak rychle aktualizovat jejich parametry?

Představte si reklamní kampaň, která směřuje na váš web pomocí URL odkazu, například: http://www.h1.cz/?…. Tento hash kód nepřímo definuje:

  • Zdroj,
  • Název,
  • Médium,
  • Obsah kampaně.

Nabízí se tedy jednoduché řešení zadávání dat pomocí vyhledávací tabulky (lookup table), která na základě hash kódu přiřadí jednotlivé parametry kampaní. Avšak máte-li nové kampaně každý den, vzniká zde problém s náročnou ak­tualizací této tabulky, která je v dlouhodobém hledisku nereálná.

Jak tedy problém vyřešit? Odpovědí je vytvoření skriptu, který bude pracovat s JSON objektem obsahujícím data kampaní, který bude automaticky generován na backendu aplikace. Níže najdete návod, jak na to.

Řešení problému: vytvoření skriptu pracujícího s JSON objektem obsahujícím data kampaní

1. Začněme vytvořením makra, které nám bude kontrolovat přítomnost hash kódu v URL adrese.

 Hash kód v URL

2. V druhé řadě je zapotřebí zajistit generování TXT souboru s JSON objektem z CRM systému, který obsahuje všechny potřebné informace k dekódování hash kódu. Tuto funkcionalitu zpravidla zajištuje správce systému, popřípadě webmaster. Vygenerovaný soubor se uloží na váš web.

Upozornění: TXT soubor musí mít umístění na stejné doméně, odkud bude spouštěn samotný skript. Tato podmínka je důležitá k tomu, aby nedocházelo ke cross site scriptingu (XSS).

 Ukázka textového souboru, ve kterém je vidět požadovaná struktura objektu:

 Hash kód text

 3. Nyní je potřeba vytvořit pravidlo, které nám bude zjišťovat, zda návštěvník přišel z kampaně či nikoliv. Toto pravidlo využívá již dříve vytvořené makro „hashCode“.

 Hash kód tvorba pravidla

4. Níže uvedený skript nám vyhledá aktuálně načtený hash kód v JSON objektu a odešle relevantní informace o zdroji, názvu, médiu a obsahu kampaně do dataLayeru. Bližší informace o funkcionalitě skriptu najdete v samotném obrázku níže.

 Hash kód skript

5. Poté, co máme informace o kampani uložené v dataLayeru, naplníme s nimi příslušná makra. Na obrázku níže uvidíte naplnění jedno ze čtyř maker.

 Hash kód makro

POZOR: zde je důležité neoznačovat položku „Nastavte výchozí hodnotu“. Tím, že položku neoznačíme, říkáme Tag Manageru, aby veškerou návštěvnost, která přijde mimo hashCode kampaně, normálně označoval dle výchozího schématu.

6. Posledním krokem je upravení Universal Analytics značky, která odesílá informace o zobrazení stránky. Tuto značku doporučujeme spouštět na událost „gtm.load“ tak, aby námi dříve napsaný skript stihl naplnit potřebná marka. Otevřeme si značku Universal Analytics a přejdeme k možnosti nastavení „Pole k odeslání“ v sekci „Další nastavení nepovinné“. Zde přiřadíme makra konkrétním hodnotám.

 Hash kód Universal Analytics

 Hodně štěstí při nastavování vašich vlastních kampaní.

  • PedroCZ
    19. 03. 2015 / 19:35

    Není Data Import o něco jednoduší a spolehlivější přístup?

    • Jakub Drahokoupil
      19. 03. 2015 / 19:51

      Jedná se o situaci, kdy má klient třeba dva analytické nástroje a v jednom už tuto logiku používá a data v této, resp. podobné struktuře má k dispozici pro snadný export na FTP. Pak je všechna práce řešena na straně GTM.

      Šlo by udělat transformaci třeba na utm_id a následně přes API data aktualizovat, ale někdy je nutné developera obejít, což právě tahle varianta usnadňuje.

  • PedroCZ
    21. 03. 2015 / 09:53

    Jo tak teď už chápu – SAINT? :)

    Jaký je důvod / use-case používání GA, když si někdo platí za Adobe?

    • Jakub Drahokoupil
      24. 03. 2015 / 08:23

      Skoro :-) Webtrekk a tamější klasifikace. Důvody pro GA je funkcionalita, která trochu chybí Webtrekku (enhanced ecommerce, propojení s AdWords), takže GA jsou tam spíš doplňkově.

  • David Řezáč
    23. 06. 2015 / 15:27

    Díky za návod! Sdílím dále v seznamu českých článků o Analytice :-) http://www.affilo.cz/…zobrazit/26/

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné