Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Co nás zaujalo na BarCampu

V únoru se konala řada odborných konferencí, na kterých zástupci H1.cz (a Ataxa) nemohli chybět. Speciálně bych se ale rád vrátil ke dvěma: brněnskému Partsipu a vsetínskému BarCampu. Ani jedna nepatří k těm „tradičním“ konferencím o internetovém marketingu, kde byste nás čekali. A obě ukazují, že termíny jako výkonnostní marketing nebo sociální média nejsou jen buzzwordy pro pár nadšenců – ale důležité oblasti, které zajímají i lidi zcela mimo obor. A mimo jiné – je to další případ, kdy někdo z Ataxo Czech píše na H1.cz blog (a funguje to i naopak, protože Hanka Kmecová napsala článek o konferenci TySlevomatypro Ataxo blog).

PARTSIP – moderní knihovny a marketing

Představujete si knihovny jako úctyhodné, ale notně zaprášené instituce, kde brýlaté paní napomínají každého, kdo jen trochu pozvedne hlas? A přitom pro mnoho z nás byla knihovna prvním místem, kde se dalo připojit na internet (já třeba chodil do knihovny VUT v Brně v roce 1997). Ústav informačních studií a knihovnictví na FF UK zastřešuje program @StuNoMe (Studia nových médií) a právě jeho brněnský „protějšek“, Kabinet informačních studií a knihovnictví FF MU organizoval 17. února konferenci PARTSIP. Může být důkazem, že „knihovníci“ (opravdu v úvozovkách, protože často je termín informační profesionál asi víc na místě) opravdu neustrnuli. Já jsem vystupoval v bloku o marketingu – a snažil se na co nejkonkrétnějších případech ukázat, co dělají knihovny na Facebooku dobře a co nikoliv. Ale fakt je ten, že se velice snaží, svou FB stránku jich má více než sto! Nejde ovšem jen o napodobování módních trendů. Na konferenci byly prezentované studentské projekty, které mají různými způsoby pomáhat knihovnám a jejich zaměstnancům, a skutečně bylo na co se dívat. Od webinářů zaměřených na projektový management, přes využití virtuálních světů (KISK je aktivní v Second Lifu) až po strhující prezentaci věnovanou digitalizaci (a vizualizaci) starých map. Více informací najdete na stránkách konference, prezentace pak stylově na PARTSIP účtu na Slideshare.

Vsetínský BarCamp

Příjemně překvapen jsem téměř plynule (podobně jako já se obou akcí účastnila Olga Biernátová a Martin Hassman, kteří byli v témže bloku na Partsipu jako já) pokračoval na BarCamp do Vsetína. Co je BarCamp? Kupodivu nikoliv kemp pro barmany. Ocituji z webu: Barcamp je mezinárodní síť otevřených konferencí a workshopů, obyčejně se zaměřuje na nové trendy v internetových aplikacích, webdesignu, nových technologiích, médiích, reklamě, podnikání a dalších souvisejících oborech. První se konal právě ve Vsetíně loni v lednu, následovaly BarCampy v Brně, Praze a Ostravě. Ale všichni tak nějak čekali na druhý ročník vsetínského setkání, které díky entuziasmu Michala Berga z eSports a jeho týmu nasadilo opravdu vysokou laťku. Osobně si myslím, že Vsetín je ideálním místem zejména proto, že samotná účast vyžaduje pro většinu účastníků nutnost dlouhé cesty – a přijedou tak tedy jen ti, kteří mají opravdu o akci zájem (dobrý předběžný filtr). Vsetín je také relativně malý, takže se účastníci večer nerozprchnou po padesáti různých místech, ale spořádaně zamíří všichni na společnou afterparty, která díky tomu stojí opravdu za to! Ale než se dostanu v pochvalách až k večeru, nejprve něco o přednáškách. Nestihl jsem všechny, takže jsem poprosil o doplnění Hanku Kmecovoua čerpal jsem i z dojmů ostatních.

Které prezentace zaujaly a které méně

Ostrý start předvedla v hlavním sále po přivítání Olga Biernátová, které by asi připadl titul „skokan roku“ – prezentaci o marketingu pro knihovny jsem viděl na zmiňované konferenci Partsipu, ale zatímco tam byli účastníci překvapení z marketingových možností, geekové na BarCampu byli překvapení pokrokovostí knihoven. Olga má také cit na vybírání super obrázků, takže prezentace jsou jedna radost. Těším se i na videozáznam Mario Mjankova, který vykládal o využití Facebooku pro F&B sektor – vidím tam velký potenciál (třeba pro SMB zákazníky Ataxa). Na Maria se byla podívat kolegyně Hanka. Přednáška byla poměrně obecná, zopakovala obecně známě doporučení pro komunikaci na sociální síti. Vašek Stoupa, ideový otec WebExpa, není zrovna charismatický přednášející a asi doplatil i na namlsanost publika, kterému se nechtělo dávat pozor na anglická videa, ale vy tu chybu nezopakujte a podívejte se na prezentaci Zahoďte business plán, objevte business model. Martin Kopta si dělal legraci ze svých kamarádů, jejichž fotky použil do své prezentace, ovšem David Grudl mu to vylepšil tím, že se zjevil během přednášky jako deus ex machina :) Martin se dlouhodobě zabývá uživatelským prožitkem a dokáže velmi srozumitelně i nepoučenému publiku vysvětlit, proč je to důležitá věc. Odnesli jsme si z přednášky hlavně to, že nic nelze dělat tak, abychom se zavděčili všem. Jirka Koutný, mimochodem bývalý zaměstnanec Hájedničky, přinesl dort a také své zkušenosti s rozjížděním startupu. Pokud bych měl celou prezentaci shrnout do jedné věty, pak to bude asi toto: Náklady na technologie jsou malé, dražší (a hůř k sehnání) jsou kvalitní lidé a bez nich to nejde. Pokud i vy přemýšlíte nad vlastním startupem, Jirkovu přednášku vám musíme doporučit – dozvíte se několik tipů, jak ušetřit v těžkých začátcích co nejvíce peněz. Po prodloužené pauze na oběd (asi jediná výtka k organizaci: příště prosím varujte majitele nejbližších / nejdoporučova­nějších stravovacích zařízení, že se na ně chystá 200 lidí) začal odpolední program v hlavním sále Honza Boček s přednáškou nazvanou suše Databázová žurnalistika. Publikum ale záhy pochopilo, že by se mohla jmenovat třeba „Infografikou k pranýřování korupce a klientelismu“. Šlo v zásadě o to, že novináři utápí informace v měkkém textu, ke kterému není API – a proto se špatně „remixuje“. Vytváření mash-upů s využitím získaných dat přitom může být mnohem názornější. Ve vedlejším sále se o své zkušenosti s vývojem aplikací pro Facebook v českém prostředí podělil David Šmehlíkze společnosti Fleveo. Ukázal, že překračovat hranice se na Facebooku vyplatí. Svůj názor podtrhl i svou zelenou barvou na hlavě. Máme totiž jen jednu šanci zaujmout uživatele. Zaujala mě také myšlenka, že bez dostatečně vysokého rozpočtu se do FB aplikace nemáme pouštět (bez reklamy to nejde!).

Ataxo Social Insider a naše minianalýza

Robert Němec z agentury Robert Němec tečka com mluvil zejména o Robertovi Němcovi. Prý říkal i něco o tom, jak Ataxo koupilo H1.cz, ale to jsme bohužel neslyšeli, protože po jeho šovinistických poznámkách Hanka odešla a já jsem zrovna tou dobou vykládal o patro níž o monitoringu sociálních médií. Shodou okolností jsem posluchačům slíbil dodat mini-analýzu na tři zadaná klíčová slova, z nichž jedno bylo právě spojení „Robert Němec“ – najdete ji právě v tomto článku. Takže zatímco Robert rozjížděl svou obchodnickou show, snažil jsem se věci znalé publikum pobavit reálnými příklady z prostředí monitoringu sociálních sítí. Také jsem představil náš nástroj Ataxo Social Insider, prozradil něco o tom, jak jsme ho vyvíjeli a kdo už jej využívá (v nejbližší době se chystáme na nový web a aktualizované prezentace). Slíbil jsem připravit mini-analýzu na tři klíčová slova – najdete ji v přiloženém PDF – Robert Němec, Kaluža a start-upy – monitoring sociálních médií.

Analýzu si můžete také stáhnout jako PDF. Po své přednášce jsem se šel podívat na slovenské kolegy, Juraj Sasko vykládal o reputation managementu, což s monitoringem úzce souvisí. Předvedené příklady mi bohužel přišly dost „profláklé“ (BP a ropná skvrna, Nestlé a boj s Greenpeace). Ale pro ty v publiku, kdo se v této oblasti nepohybují, to mohlo být jednoznačně přínosné. Klukům doporučujeme zapracovat na tvorbě prezentací, slidy byly příliš nahuštěné textem a působily nepřehledně. Nicméně téma bylo zajímavé. Jednu z přednášek, které přímo s internetovým marketingem nebo tvorbou webu nesouvisely, měla Jarka Klimková. Ta patří k lidem, které zásadně ovlivnil Tomáš Hajzler na loňském WebExpu. Její prezentace byla sice docela krátká, ale ukazovala velmi dobře, nad čím byste se měli zamyslet, pokud vám přijde, že vaše stávající pracovní zařazení za moc nestojí. Po WebExpu opustila své tehdejší zaměstnání a pustila se do hledání „práce svých snů“. Ve spolupráci s psychologem našla své silné a slabé stránky a společně sestavili typologii činností, které je naplňují a které naopak nikoliv. Teď se snaží nalezené kompetence aplikovat při realizaci nového projektu WebHub. Hlavní myšlenka navazuje na Tomášův názor – dělejte, co vás baví, a peníze přijdou. Tomáš Čupr tou dobou prezentoval zkušenosti získané díky Slevomatu (který ideově vznikl právě na loňském BarCampu) – přednášku jsem minul, protože podobné téma měl Tomáš i na Start-up Meet-upu asi před měsícem. Soudě podle Twitter reakcí, jeho povídání mělo nejrozkolísanější ohlasy, od „super, skvělé, inspirativní“ až po „zbytečné self-promo“. Zato večerní otevřený účet na baru na Slevomat afterparty neměl kritické reakce téměř žádné :) Je zřejmé, že Tomáš má se svým startupem (pokud je možné Slevomat ještě takhle označit) slušně našlápnuto a za rok ušel velký kus cesty. Nejvíc se mi líbila myšlenka, že se nemáme bát nabírat drahé odborníky, protože investice do lidí se nám několikanásobně vrátí. V posledním bloku jsem si nenechal ujít Filipa Hráčka z Googlu a jeho vychytanou prezentaci 8 způsobů, jak vám HTML5 pomůže přežít zombie apokalypsu. Jakkoliv nereálné se toto spojení zdá, Filip to uměl výborně podat a zároveň reálně představit výhody nových technologií. Mezitím v hlavním sále mluvil Martin Hassmanvyužití FourSquare a ukázal také zajímavé statistiky (největšími fanoušky českých značek jsou uživatelé z Indonésie, v podstatě bez výjimky). Uživatelů v Čechách sice stále přibývá, ale pořád se pohybujeme v řádek několika tisíců (přes 4 000), přičemž jednoznačně gendrově převládají muži a regionálně Pražané. Na několika českých autorizovaných venues ukázal, jak vypadá zvládnutá a nezvládnutá práce s Foursquare jako s marketingovým kanálem. Na závěr přiblížil novinku, kterou nedávno Foursqure spustil – Foursquare brands, které lze srovnat s Facebookovými stránkami.

Zajímavé odkazy

Dohromady si tedy každý mohl přijít na své (já osobně jsem třeba nebyl na většině programátorských témat, ale podle ohlasů řada z nich také stála za to) a ti, kdo chyběli, mohou svou neúčast napravit. Podívejte se na prezentace na Slideshare, reakce blogerů, tweety na Klábosení a organizátoři jistě brzy dodají i videa! Díky organizátorům i účastníkům za povedenou akci a těšíme se na viděnou na některém z budoucích BarCampů.

Autorem článku je Adam Zbiejczuk. 

  • Jan Němec
    17. 03. 2011 / 14:05

    Díky za článek, hlavně popis Roberta Němce je zábava číst :) A jinak k těm knihovnám na VŠ ze současný praxe, to už jsou spíš kanceláře k práci, protože je tam klid; vidět tam studenta opravdu studovat je světlá výjimka, co tak pozoruji.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné