Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

5 věcí, které vylepší vaši tiskovku

Poslední středa na téma digitální PR přinesla řadu tipů, jak zdokonalit tiskové zprávy. Patero nejdůležitějších rad jsme pro vás sepsali do článku. Nechceme totiž, aby 3 ze 4 tiskovek končily i nadále v koši.

Poslední středa o digitálním PR

Prezentace se na Poslední středě ujali linkbuilder Zdeněk Dvořák (alias Linki.cz), vrchní copyholka z H1.cz Lucka Štěrbová a Marek Bačo z agentury MediaCom. Celou jejich debatu si můžete poslechnout na SlidesLive. Pokud ale nemáte času nazbyt, přečtěte si alespoň pár tipů, které vylepší vaše tiskové zprávy.

1. Fotografie – kvalitní a takové, které nikdo nemá

Spolu s každou tiskovou zprávou byste měli novináři dodat i vhodné fotografie. Nevkládejte je ale do přílohy e-mailu, zbytečně by tím nabobtnal. Mnoho novinářů navíc prohlíží tiskovky na telefonu, a máloco je rozzlobí víc, než když se jim začnou bez varování stahovat fotografie v tiskové kvalitě. Snímky ale nevkládejte ani přímo do Wordu, zbytečně by prošly komprimací. Nejlepší je, když do textu vložíte jen náhledy s popisky jednotlivých snímků a odkaz, kde jsou barevné fotografie (o šířce alespoň 800 px) ke stažení.

Lucie Štěrbová, H1.cz

Velkou výhodou je, když novinářům nabídnete unikátní zdroje – fotografie, které nikdo jiný nemá. Například u spotřebičů to mohou být snímky produktů „ze života“. Fotografie znázorňující údržbu lednice nebo přípravu těsta v kuchyňském robotu mohou být přesně tím, co vaše konkurence nedodala. Novinář takové obrázky lépe využije i při přípravě různých tematicky zaměřených článků.

2. Data – nejlepší jsou vlastní, ale fungují i převzatá

Kromě kvalitních fotografií ocení novináři i zajímavá data. Můžete přitom vycházet jak z vlastních výzkumů, tak i reagovat na zahraniční zdroje a statistiky. Plusem přitom je, když data zpracujete do originálních infografik. Jejich příprava sice zabere trochu času, rapidně se ale zvýší vaše šance na uveřejnění tiskové zprávy.

Pokud rozesíláte tiskové materiály více novinářům, připravte každému samostatný e-mail. Působí to lépe než hromadné zprávy začínající slovy „Vážení zástupci médií“ a oslovení žurnalisté pak nemají pocit, že obdrželi stejné podklady jako desítka jejich kolegů. Ideální je, když připravíte několik verzí tiskové zprávy v závislosti na typu média. Kratší a odlehčenější verzi pošlete do lifestylového magazínu, delší pak do odborného periodika.

Zdeněk Dvořák, Linki.cz

3. Téma – aktuální a trendy témata táhnou

Nemáte unikátní fotografie, ani žádná zajímavá data? Nezoufejte. Mnohdy stačí, když rychle zareagujete na aktuální téma, které právě rezonuje společností. Vděčné bývají například různé kauzy, zábavné příhody politiků a celebrit, významné události, svátky či výročí.

Novináři také ocení, když jim zprostředkujete oborové novinky a trendy. Nesnažte se ale mermomocí prodat jen svoje produkty či služby. 70 % tiskových zpráv stojí na superlativech, takže jsou novináři vůči všem „jedinečným unikátům“ už poměrně imunní. Každou tiskovou zprávu zasaďte do širšího kontextu a obohaťte o související informace. Když chcete například představit novou řadu opalovacích přípravků, které nezanechávají skvrny na oblečení, přidejte do článku tipy, jak se zbavit stávajících fleků. A pokud chcete upozornit na prodej nových bytů, nestavte tiskovou zprávu na oznámení, že už je 30 % bytových jednotek prodáno. Raději se zaměřte na proměnu chátrající části Vysočan v příjemné místo k žití.

4. Texty – promyšlené a dobře napsané

Nejdůležitější je na tiskových zprávách samotný text. Správně zvolený nadpis, trefné přirovnání a pár dobře zvolených čísel dokáže divy. A opět zde platí, že musíte dodat kvalitní výstup, který bude mít pro čtenáře nějakou přidanou hodnotu. Podle výzkumu, který provedla loni společnost O2, neobsahuje žádné zpravodajsky hodnotné informace asi polovina tiskových zpráv. Přitom by mnohdy stačilo, kdyby je autor jen trochu přeformuloval a obohatil.

S trochou píle proměníte i nudné sdělení v zajímavý článek. Stačí se jen držet základních copywriterských rad a jít novinářům naproti. Pokud chcete vědět, jak tiskovky správně tvořit, zajděte na školení psaní tiskových zpráv , kde vám Lucka vše vysvětlí.

Nezapomeňte také, že pro novináře je stěžejní příběh. Proto i když třeba píšete tiskovou zprávu o inovativním typu hřídelí, který jste vyvinuli, neutopte čtenáře v záplavě technických parametrů. Spíše se zaměřte na příběh samotného vynálezce – kdy ho napadlo, že by mohl stvořit i něco úplně nového, jaké potřeby či problémy tím chtěl řešit a jak při vývoji postupoval.

Marek Bačo, Mediacom

5. Forma výstupu – detaily často rozhodnou o (ne)zveřejnění vaší tiskovky

Nakonec nezapomeňte věnovat čas i finální podobě textu. Drobnosti mnohdy rozhodují o tom, jestli se tisková zpráva dostane do médií, nebo nepřekročí hranice e-mailové pošty. Texty vždy posílejte s vhodným prolinkováním, v patřičném formátu a v přijatelné velikosti. Jak by měly vaše výstupy konkrétně vypadat a v čem se často chybuje, se dozvíte v článku Jak na psaní tiskovek: 3+1 chyba, které online svět neodpouští .

Uložit

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné