Zrušení pravého sloupce reklam ve vyhledávání Google? „Asi to mají velmi dobře spočítané“, tvrdí naši konzultanti
Říká se, že když vydáte tiskovku v pátek odpoledne, máte buď
v rukávu opravdovou bombu, nebo naopak chcete, aby těsně před víkendem
zapadla. V případě tiskovky, se kterou přišel v pátek 19. února
krátce po čtvrté odpolední Google, rozhodně sázíme na první variantu.
Zrušení pravého sloupce reklam ve výsledcích vyhledávání bomba je.
Minimálně v PPC branži.
Internetové vody v posledním týdnu rozčeřily desítky a desítky
vyjádření. Někdo změny kvituje, jiný se jich děsí. A jaký názor máme
na únorovou PPC revoluci my?
1) Google chce vydělat víc peněz – První věc, která
nás napadne je: víc peněz pro Google. Zrušením pravého sloupce a
přidáním čtvrté TOP pozice se jednoznačně rozšiřuje „prostor“ pro
placenou reklamu a snižuje prostor pro organické výsledky ve
vyhledávání.
2) Hozená rukavice pro větší hráče – V některých
segmentech se ceny za proklik můžou vyšplhat ještě mnohem výše, tudíž
by se nám skoro až chtělo říct, že kdo má víc peněz, vyhraje.
Samozřejmě nejde jenom o cenu za proklik, ale i o kvalitu kampaní jako
takovou. Bude kladen větší důraz na kvalitu, inzerenti budou muset ještě
víc pracovat s klíčovými slovy a segmentací, která může zvyšování
ceny částečně eliminovat. Ale bude to stačit?
3) Ústup menších inzerentů – Pro spoustu inzerentů byla
návratnost investic optimální při umístění na 4+ pozici. Pro některé to
může být výhoda, protože se dostanou na čtvrtou TOP pozici a jak všichni
víme, největší podíl výkonu přinášejí právě TOP pozice. Zároveň to
pro některé přestane být efektivní. Přesunou se totiž až na tři spodní
pozice pod organické výsledky ve vyhledávání, ne-li úplně pryč z první
stránky. A tam s největší pravděpodobností žádnou velkou díru do
světa neudělají.
4) Bude to výhoda pro Sklik a jak na to zareaguje? –
Postupem času se může stát, že inzerenti, kteří neuspějí v AdWords,
část svých rozpočtů přesunou do Seznamu, kde prostředí zůstává
stejné. Zároveň si nemyslím, že by tato změna měla nějak výrazně
měnit plány Seznamu v nejbližších měsících a že Seznam půjde dál tou
cestou, kterou se vydal.
Až čas skutečně ukáže, kam se po těchto změnách inzerce v Googlu bude
ubírat. Zda to bude směrem ke zvyšování kvality a relevantnějším
výsledkům, nebo naopak k neúprosnému boji o TOP pozice za každou cenu.
No nic: Show must go on!
Za celý PA tým
Autorem článku je Karel Semerák.