Změna v metodice měření návštěv v Google Analytics
Ve čtvrtek 11. srpna Google oznámil změnu ve způsobu měření
návštěv (sessions) v Google Analytics. Byly upraveny podmínky, za kterých
se ukončuje návštěva a začíná nová.
Dosud se nová návštěva měřila ve chvíli, kdy:
- mezi interakcemi uživatele na webu (např. zobrazení stránky nebo
změření události) uplynulo více než 30 minut, (nebo)
- poté, co návštěvník zavřel prohlížeč a znovu přišel na
web, (nebo)
- na konci dne (koncem dne se myslí půlnoc dle časového pásma
nastaveného v profilu).
Nyní se nová návštěva změří ve chvíli, kdy:
- mezi interakcemi uživatele na webu uplyne více než
30 minut, (nebo)
- na konci dne, (nebo)
- návštěvník znovu přijde z jiného zdroje – proklikne se přes PPC
inzerát, přijde z přirozených výsledků vyhledávání (z jiného
vyhledávače nebo vyhledávané fráze), nebo se proklikne z odkazu, který je
otagovaný UTM parametry (a ty se liší od těch, pro které již návštěva
běží). Nová návštěva se ale nezaznamená, pokud návštěvník znovu
přišel přímo nebo přes odkaz bez UTM parametrů.
Hlavní změny v metodice jsou tedy dvě:
- návštěva nekončí po zavření prohlížeče – pokud návštěvník
během 30 minut znovu otevře prohlížeč a vrátí se na stránku,
návštěva pokračuje a
- pokud se návštěvník znovu proklikne na web z jiného zdroje (PPC,
přirozené výsledky vyhledávání, otagované odkazy), předchozí
návštěva se ukončí a začne se měřit nová.
Jaký můžeme očekávat dopad na statistiky?
Změna metodiky může mít vliv na
- návštěvy, které se mohou zvýšit.
Samozřejmě také ovlivní relativní ukazatele, které se počítají ve
vztahu k počtu návštěv, například:
- počet zobrazení stránek za návštěvu (očekáváme
pokles),
- průměrnou délku návštěvy (očekáváme pokles),
- míru opuštění – bounce rate (očekáváme
růst),
- % podíl nových návštěv (očekáváme pokles)
Rizika?
- Nelze 100% spolehnout na kontinuitu měření a srovnávat vývoj v čase
(např. období před 11. srpnem a po 11. srpnu).
- Například pokud jste nedávno spouštěli novou kampaň, nelze s jistotou
přiřadit růst návštěvnosti a změny ve vývoji statistik pouze spuštěné
kampani, ale z části také změně metodiky.
Ačkoli Google uvádí, že dopad na statistiky by neměl být větší než
jednoprocentní, setkáváme se u některých klientů s výraznějším
výkyvem, zejména v poměrových ukazatelích. Což je nepříjemné. Na
druhou stranu – po pár týdnech se statistiky ustálí a reportování se
vrátí do starých kolejí.
Autorem článku je Vojtěch Mikula.
Ještě bych zdůraznil (vlastní praxe), že efekt bude výrazně vyšší (logicky) ve filtrovaných profilech podle typů návštěvnosti (zejména placené/přirozené vyhledávání).
Naproti dopadům popsaným v článku může mít změna metodiky u řady webů, zejména intranetů, dopad naprosto odlišný:
Pokud to funguje tak, jak jsem pochopil z článku (prakticky jsem to ještě netestoval), tak trochu větší problémy to způsobí u webů, které jsou napříč více subdoménami či doménami a nejsou zcela správně nakonfigurované.
Obrovské a velice těžko řešitelné problémy to pak způsobí v případech, kde uživatelé v rámci své návštěvy přecházejí běžně mezi dvěma relativně samostatnými weby tam a zpět (například firemní web a weblog; e-shop a platební brána). Tam budou dopady do statistik naprosto fatální a hlavně se to bude velice špatně opravovat.
Jen pro doplnění, článek o změnách byl aktualizován, opraven byl jeden podstatný „bug“, který způsoboval na některých webech výrazný nárůst návštěv. https://analytics.blogspot.com/…alytics.html
[3] Honzo, originální článek popisuje podmínky zakládající novou návštěvu trochu jinak, a tomu rozumím tak, že platebních bran se není třeba bát… (Má data to potvrzují.)
> … – When any traffic source value for the user changes. Traffic source information includes: utm_source, utm_medium, utm_term, utm_content, utm_id, utm_campaign, and gclid.
https://analytics.blogspot.com/…alytics.html
Souhlas s Peterem, testovali jsme několik scénářů a chování je následující:
vstup (direct) na měřený web → zakládá se session (1) během 30 minut proklik z jiného webu (a tedy i z platební brány) → pokračuje se v session 1 během 30 minut proklik z vyhledávání → zakládá se nová session (2)
Nové návštěvy se změří pouze z příchodů z „marketingových“ zdrojů (PPC, SERP, kampaně) – což se zdá být taky cílem této změny – snazší vyhodnocování kampaní.
Jen pro zajimavost, po opraveni bugu z 16.8. se vsechny metriky vraceji cca. na puvodni hodnoty, ktere GA vykazovalo jeste pred zmenou metodiky.
Fááájn :)