Změna domény u již běžícího webu může vyhledávačům
pořádně zamotat hlavu. Na co všechno bychom při přesunu webu měli myslet?
Jaký je nejlepší postup, abychom se vyhnuli propadu návštěvnosti?
Rozmyslete si to
První pravidlo pro změnu domény u zavedeného webu by mohlo znít:
nedělejte to :-). Chování vyhledávačů není v tomto ohledu spolehlivé.
Stoprocentně bezpečné řešení neexistuje a vždy se vám
v některém fulltextu mohou dočasně propadnout pozice nebo dokonce můžete
z indexu vypadnout úplně. Všechna níže uvedená doporučení toto riziko
pouze minimalizují. Na druhou stranu je dobré říci, že situace se za
poslední roky změnila a vyhledávače se naučily s přesměrovanými weby
pracovat zpravidla bez větších obtíží. Největší riziko v současné
době zůstává u Seznamu, který si při přesunu webu na jinou doménu
nepřehodí ranky najednou, ale dopočítává je postupně. V důsledku toho
přesun zpravidla způsobí krátkodobý propad pozic
s postupným návratem na původní výsledky během několika týdnů.
Zajistěte si přístup do Google Webmaster Tools
Google Webmaster Tools
je velmi užitečný nástroj pro zjišťování i nastavování mnoha
informací o vašem webu. Při přesunu na jinou doménu jej využijete hned
několikrát. Zajistěte si v něm proto ještě před jakoukoliv změnou svůj
ověřený přístup ke staré i k nové doméně.
Bezchybné přesměrování je základ
Bezprostředně po zprovoznění nové adresy zřiďte na původní
doméně přesměrování pomocí HTTP hlavičky 301. Přesměrovávat
se přitom musí úplně každá URL starého webu na příslušný nový
protějšek. Obvyklou chybou je, že se všechny staré adresy paušálně
přesměrují na novou homepage. Nenechávejte běžet web bez přesměrování
na obou doménách najednou. Vyhledávače by to brzy
vyhodnotily jako duplicitu a jednu z domén by vyřadily z indexace. Další
častou chybou je na staré doméně místo přesměrování vracet chybu
404 nebo dokonce celou doménu úplně zrušit.
Přesměrování na starých adresách nechte funkční co nejdéle, ideálně
navždy.
Opravte důležité zpětné odkazy
Pokud v interní navigaci používáte absolutní URL včetně domény,
nezapomeňte je všechny důsledně opravit. Zapomenuté adresy
lze vystopovat šikovným prográmkem Xenu. V ideálním
případě by bylo fajn mít opravené i všechny externí odkazy. To ale není
většinou reálné ani efektivní. Pokuste se tedy ze všech webů a katalogů,
co na vaši starou doménu odkazují, vytipovat alespoň ty
nejdůležitější, kontaktovat jejich provozovatele a požádat je
o opravu. Pomoci vám při tom může operátor
link: nebo sekce Your site on the web » Links to your site
v Google Webmaster Tools.
Vytvořte „sajtmapu“
Vytvořte na novém webu soubor ve formátu Sitemaps.
Pomocí něj upozorníte vyhledávače na nové stránky a pomůžete je
rychleji zaindexovat. Podobu takového souboru naleznete v oficiální specifikaci. Jak
o něm dát vyhledávačům vědět? * Adresu vašeho Sitemaps souboru uveďte
v robots.txt. * Dále ji odešlete pomocí submit formulářů pro Google i pro Seznam. * V neposlední
řadě ji přidejte do Google Webmaster Tools do sekce Site
Configuration » Sitemaps
.
Řekněte to Googlu
Google ve svých Webmaster Tools nově nabízí možnost
upozornit na změnu domény a pomoci tak robotovi lépe
vyhodnotit celou situaci. Vše naleznete v sekci Site configuration »
Change of address
. Uvedený postup bohužel funguje pouze pro domény
druhé úrovně, změnu u dílčí subdomény takto bohužel neošetříte.
Zachytávejte chyby
I když budete přesvědčeni, že jste všechno udělali bezchybně, není
přesto od věci po sobě vše překontrolovat. Všechny serverové chyby na
staré i nové doméně zachytávejte do errorlogů a po pár dnech v nich
zkontrolujte zejména chyby 404. Obdobně byste měli
v Google Webmaster Tools sledovat sekci Diagnostics » Crawl
Errors
.
Autorem článku je Jan Tichý.
Hezké shrnutí. Jak řešíte použití Google Analytics pokud běžel na původní doméně? Zakládáte s novou doménou nový účet nebo profil, když původní je vázán na původní doménu? Nebo použijete původní?
Nový profil nebo dokonce účet bych určitě nezakládal.
[1] Určitě ne, protože není pravda, že „původní je vázán na původní doménu“. Takže rozhodně nechat stejný GA účet/profil. Pouze je nutné myslet na to, že se občas musí upravit GA měřicí kód (pokud je v něm měření vázáno na původní doménu pomocí pageTracker._setDomainName()) nebo některý filtr (například pokud používáte filtry, které omezují započítávané přístupy jenom na danou doménu).
Přesouvat web jsem naštěstí nikdy nepotřeboval… člověk by se měl pořádně rozmyslet a plánovat dopředu/investovat do domény, než aby pak ztratil pozice ve vyhledávačích…
TO: Lefty A co když člověk si pořídil doménu něco na ní provozoval a rozjelo se to ve velkolepý projekt. A v tu dobu zjistil, že doména (její název) je úplně mimo zaměření.
Pěkný článek, moc mi pomohl. Díky