Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Dynamické weby a zkreslená návštěvnost webu. Měříte zobrazení stránek správně?

„Co to je za otázku? Mám přeci na všech stránkách ten Google Analytics kód, tak jak bych mohl neměřit?“
Snadno. Setkávám se s tím stále.

Weby se za posledních deset let dost změnily. Stránky jsou dynamicky načítané, části stránek se načítají a zobrazují postupně, vznikají jednostránkové weby, a to způsobuje typické problémy v měření. Lehce se tak stane, že v přehledu stránek Google Analytics (obdobně i jiných nástrojích na stejném principu) nenajdete všechny stránky vašeho webu, které uživatel reálně viděl.

Proč to vadí?

Následky neúplného měření zobrazených stránek jsou nasnadě:

  • ztrácíte reálný přehled o tom, co návštěvník na webu „viděl“,
  • zkresluje se vám hodnota míry okamžitého opuštění webu (bounce rate); můžete tedy návštěvníka, který si zobrazil 3 stránky, zaškatulkovat jako „okamžité opuštění webu“.

Takové zkreslení může následně vést ke špatnému vyhodnocení vašich online marketingových aktivit a omezovat možnosti cílení reklamy na jednotlivé segmenty návštěvníků vašeho webu.

Problémové situace

Podívejme se na typické situace. Co se stane při implementaci standardního měřicího kódu?

1) Jednostránkový web

Ve výpisu stránek budete vidět jedinou URL adresu. Nedozvíte se, zda návštěvník kliknul na položku v menu, ani zda sescrolloval až dolů – třeba do sekce s kontakty.

2) Nekonečné scrollování

Typicky na e-shopech či výpisech akcí se často setkáme s dynamickým načítáním dalších položek. Tlačítko „Další“ tak vlastně znamená: Zobraz další stránku. Ale takové zobrazení vám měřicí kód standardně nezachytí.

Nekonečné scrollování

3) Skrytý obsah v záložkách (tabech, „ouškách“)

Nechcete návštěvníka hned zahltit dvaceti odstavci textu. Chvályhodné. Rozdělíte tedy obsah do záložek na stránce. Víte ale, kterou záložku návštěvník viděl? Je naivní si myslet, že návštěvníci budou věnovat pozornost všem.

4) Modální okna („lightboxy“)

Někdy se doplňkové informace či detaily produktů nebo akcí zobrazují dynamicky ve vrstvě „nad stránkou“ (chcete-li, v modálním okně či po programátorsku „lightboxu“). Tušíte správně. Ani tento obsah se jako zobrazení stránky nikam nezaznamená.

Modální okna

5) Dynamický obsah na samostatných URL

Možná si říkáte: „No když se nezmění URL adresa, tak to je jasné, že se to do Google Analytics nezapíše jako zobrazení nové stránky.“

Bohužel, ani změna URL adresy není zárukou zachycení zobrazení stránky do Google Analytics. Správně řešené dynamické weby mění URL i v případě, že nedochází k načtení celé stránky, ale jen její části. Laik tedy ani nepozná, kdy je web řešený dynamicky.

Co s tím?

Vždy budete potřebovat rozšíření měřicího kódu. Do Google Analytics pak tento kód bude posílat informaci jako

  • podstrčení zobrazení stránky, nebo
  • událost

Podstrčení zobrazení stránky

Při načtení celé stránky základní měřicí kód sám zjistí URL stránky a její název (titulek) a vše odešle do Google Analytics. My ale můžeme měřicím kódem poslat tyto informace manuálně, kdy se nám zlíbí.

Bude to tedy typicky:

  • na jednostránkovém webu při zobrazení jednotlivé sekce (pozor, je třeba vázat na zobrazení, nejen na kliknutí na odkaz v menu)
  • při zobrazení další stránky v nekonečném výpisu
  • zobrazení modálního okna s důležitým obsahem (např. detail produktu či akce)

Zachycení události

Události jsou v Google Analytics možnosti, jak zaznamenávat další interakce uživatele s webem. Velmi často se například používají pro zachycení kliknutí na soubory ke stažení.

My je v našem případě použijeme pro zachycení informace, na které záložky lidé klikají. V detailu produktu e-shopu se tak dozvíme, zda lidé zobrazují záložky jako Parametry, Foto, Diskuze, Související produkty apod.

Jak na to technicky?

V okamžiku, kdy dojde k načtení stránky, je třeba podstrčit zobrazení do Google Analytics pomocí kousku kódu: 

Pokud chceme odesílat do GA událost, kousek kódu může vypadat takto: 

Spuštění (zavolání) těchto kousků kódu ve správném okamžiku už je práce web developera a implementace závisí na konkrétním webu.

Web developera můžete nasměrovat na oficiální dokumentaci Google Analytics k podstrkávání zobrazení stránky a událostem. Pro řešení jednostránkových webů se navíc může hodit ScrollDepth skript.

Pokud používáte Google Tag Manager, určitě podstrkávání URL či odesílání událostí implementujte s jeho využitím.

Jak si ověřit, že to opravdu neměří / už měří?

Doporučuji použít doplněk do prohlížeče WASP.inspector. Pokud jste web ještě nespustili veřejně, můžete (ne)zobrazování stránek testovat v Google Analytics přehledu V reálném čase.

  • Lukáš Hakoš
    15. 06. 2016 / 07:46

    Mirku, gratuluji k prvnímu postu na blogu H1 :-)

  • Pavel Tlapák
    17. 06. 2016 / 08:37

    Mirku, díky za fajn článek. Myslím, že je vhodné zdůraznit, že se některé z problémů kryjí se SEO problémem. Pokud se na 1 URL dynamicky mění obsah, může to činit vyhledávačům problém při rozhodování, kterou z variant dynamického obsahu zaindexovat. Nebo v případě záložek – Google uvedl, že obsah, který je na stránce skrytý pro rozkliknutí, nebude brát v potaz.

    • Miroslav Pecka
      17. 06. 2016 / 09:39

      Pavle, zcela souhlasím. Díky za doplnění.

      A ještě bych přidal, že změna URL při změně obsahu je podstatná nejen kvůli SEO, ale i uživatelské přívětivosti (sdílení URL, procházení historií stránek atp.).

      Záměrně jsem v článku zúžil problém jen na analytiku – jinak by to bylo spíše na seriál:-)

  • ic
    30. 08. 2016 / 09:24

    Jen se ještě zeptám, pokud využívám právě ten Google Tag manager, tak tam mi WASP.inspector nějak nepomůže, je nějaký způsob jak data z Google Tag manageru nějakým podobným způsobem testovat? Něco na způsob proxy přes kterou by se tato data posílala či dummy serveru, který by je přijímal a zobrazoval přehledně pro potřeby vývojářů?

    • Miroslav Pecka
      30. 08. 2016 / 12:31

      Právě při použití GTM je WASP.inspector ideální volba, protože přes něj lze vidět reálné volání (požadavek na server) všech kódů – tj. i těch vložených a spouštěných přes GTM. Ve WASPu se dokonce zobrazuje i obsah GTM dataLayeru.

      Pro ověření volání jednotlivých GTM značek (tags) je pak možno použít Google Tag Assistant https://chrome.google.com/…djlbokphdefk

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.