Zboží.cz po mnoha letech prakticky beze
změn projde brzy revolucí. Od října tohoto roku by se totiž měl od
základu změnit celý koncept fungování služby.
Ve výsledcích hledání již nebudou prezentovány zvlášť produkty
jednotlivých obchodů, nýbrž jakési agregáty produktů. Každý
agregát bude obsahovat sloučené stejné nabídky různých
obchodů. Teprve v dalším kroku se uživatel dostane na jednotlivé
konkrétní produkty. Na stejném principu už dnes fungují téměř všechny
důležité konkurenční služby, jako jsou třeba NejlepšíCeny.cz, HledejCeny.cz nebo Heuréka.cz.
Je otázkou, zda půjde o změnu k lepšímu, či horšímu. Uživateli
v zásadě nepřinese oproti již existující konkurenci nic
nového.
Co se změní pro obchodníky?
Zásadní informací je, že do standardních výsledků hledání
budou zařazeny pouze obchody využívající službu Zboží
Standard. E-shopy, které nemají službu aktivní, budou zobrazeny
pouze ve fulltextovém vyhledávání zboží. Tam se ale uživatelé dostanou
často až v případě, že je nic neosloví mezi agregovanými produkty.
Nové Zboží.cz řeší problém více variant jednoho produktu, které
mají v obchodě stejnou URL adresu. Pokud vezmeme pro příklad třeba stejný
typ batohu ve více barvách, které nemají jedinečnou adresu, není ve
Zboží.cz nyní možné inzerovat všechny. Pravidla totiž říkají, že
každý produkt ve feedu musí mít jedinečnou URL adresu. Tento problém
řeší nový parametr VARIANT
, který umožní k produktu přidat
jeho jednotlivé varianty, které se liší například barvou, rozměrem,
kapacitou či jiným parametrem. Přičemž URL adresa všech variant může
být shodná.
Co je potřeba upravit v XML exportu produktů?
Díky zpětné kompatibilitě nemusejí obchodníci ve feedu nic měnit a
služba bude fungovat dál. Nicméně v případě zájmu o využití nových
možností nebo zajištění budoucí kompatibility jsou samozřejmě úpravy
nutné. Jedná se zejména o úpravu/doplnění následujících
parametrů:
- Parametr
PRODUCT
byl nahrazen dvěma novými parametry
PRODUCTNAME
a
PRODUCTNAMEEXT
. První obsahuje krátký název
bez přívlastků (jako jsou barva, velikost, kapacita apod.) a slouží ke
správnému spárování s již existujícími produkty v databázi
Zboží.cz. Druhý potom uvádí celý název produktu s přívlastky, ten se
zobrazí uživateli ve výpisu. Přestože je zachována zpětná kompatibilita,
doporučujeme do feedu oba nové parametry doplnit. Zvýší se tak
pravděpodobnost, že budou produkty správně spárovány a zařazeny do
nového vyhledávání.
- Dalším parametrem, který může spárování produktů pomoci, je
CATEGORYTEXT
, který udává celou cestu do
kategorie produktu. Preferovaný oddělovač je znak svislítka |
.
Lze použít i znaky spojovníku -
nebo většítka
>
(to je nutné ve zdrojovém kódu opsat entitou
>
).
- Parametr
AVAILABILITY
byl nahrazen
DELIVERY_DATE
. Nápověda uvádí „…doba
vyřízení objednávky, dodací doba musí být uváděna jako doba od
přijetí platby do expedice zboží“. Spíše jde však asi o dobu od
přijetí objednávky do expedice zboží. Obsahem je číselná hodnota
(0
= skladem, 1
= jeden den apod.) nebo datum, kdy
bude zboží k dispozici (ve tvaru 2009-09-15
)
- Jak již bylo řečeno výše, obchody, kterých se to týká, mohou
využít nového parametru
VARIANT
.
Nově přidaných parametrů je ještě více, jejich kompletní seznam je
k dispozici v nápovědě
Zboží.cz.
Kdo se nemůže dočkat a chce nahlédnout pod pokličku novému Zboží již
nyní, pro toho je k dispozici veřejná
testovací beta verze.
Autorem článku je Jakub Velička.
na nové zboží se těším :) jsem zvědav. mimochodem, v prvním odstavci je link na hledejceny.cz ale URL vede na nejlepsiceny.cz, to je zamer ci preklep? :-)
Martin Matějka: Nejde o záměr, omlouvám se, spravedlivě opraveno :)
Ahoj a prozatím to vypadá, že výsledky i tak budou primárně řazeny dle shody. Pro uživatele se nic nemění. Ale pro menší e-shopy to může znamenat velký zásah do jejich obratů (jelikož Zbozi.cz generuje většinu jejich podílu). Problém může nastat třeba v elementech EAN a PRODUCTNO – záleží jakou budou mít výslednou váhu. V každém případě doufejme, že si to od října do Vánoc sedne a nebude to mít stejný efekt jako Seznamácká změna kategorií a přednostních výpisů, která se řešila někdy před 4 roky.
Takže hlavní „výhoda“ zrušení přehledné současné služby a její nahrazení spam-agregátorem typu Heuréka spočívá v tom … že se bude povinně platit :-)
Tak to je jedna z nejhorších zpráv! Naprosto souhlasím s Radkem Hulánem.
Myslím, že i Google přešel od tohoto hloupého systému zpět k obyčejnému výpisu zboží. Mám takový dojem, že jediný důvod proč tohle Seznam udělal je, aby vytáhl více peněz (což je ale z jejich pozice celkem logické :)
Jakube, díky za hezký článek. Reakce si zaslouží spíše komentáře.
Blanko, výsledky chceme opravdu primárně řadit podle shody. Nevím, proč by měl zásah ovlivnit menší shopy, Zboží velikost obchodu do hodnocení nijak nezahrnuje. EAN a PRODUCTNO budou mít vliv pouze na zařazení nabídky do skupiny produktu, na řazení by se podílet neměly (tedy pokud mám správné informace).
Radku, nevím, co přesně znamená „spam agregator“. Každopádně ano, chceme výsledky agregovat. Není ovšem pravda, že se bude povinně platit – nabídky neplatících obchodů zůstanou ve fulltextovém hledání. Změnu samozřejmě děláme také kvůli zisku. Ale důvod, proč nabídky neplatících obchodů nebudou ve velké většině zahrnuty do agregovaných produktů, není pouhá snaha z toho co nejvíc vytřískat. Jde o to, že každý další obchod představuje náklady v podobě šumu v datech, který musíme řešit, takže naše snaha nějak zmenšit množinu, na které se to řeší, je pro nás racionální.
Ivo, Google podle mě řešil to, že měl data extrémně zašuměná. Nyní se přístup Google v produktovém hledání hodně blíží tomu, který budeme používat my. Jak přesně Google staví databázi na product search, ale nevím.
Hmm, nepřipadá mi vhodné vůči obchodům to měnit těsně před vánočním šílenstvím. Na druhou stranu to hodně obchodů přinutí přejít na placenou službu Standard ihned. Doufám, že hledané KW bude i nadále zjistitelné z referreru.
Chápu krok provozovatele dostat co největší % e-shopů na placenou službu, čímž chce zaručit co nejrelevantnější výsledky vyhledávání hned v prvním kroku. Co mi v nové betě chybí je hodnocení e-shopů pomocí hvězdiček. Myslím, že jde o dobrý způsob jak na první pohled rozlišit kvalitu jednotlivých e-shopů
Nevidím důvod proč mluvit o „vytřískávání peněz“ z e-shopů. Průměrná cena za konverzi je velmi přívětivá. Proč neplatit za přínos, obzvlášť pokud jde o obchod?
K testovací verzi Zboží.cz: Pokud se dobře dívám, není ve výpisu zboží uveden dosavadní popisek. Těžko tak hodnotit, nakolik budou nové výsledky relevantnější.
Ad Petr Řezníček – hvězdičky chybí a přijde mi, že odpadl jejich vliv na řazení produktů.
Co vy na to?
Petr Řezníček: Hvězdičky stejně neodpovídali kvalitě obchodu ale tomu kolik obchod uvedl o sobě kontaktních údajů a platebních možností a dalších blbostí, s kvalitou jako takovou to nemá nic společného (proč by obchod který posílá zboží jen poštou, nemohl být stejně kvalitní nebo lepší, jako jiný který sice má více možností doručení, ale třeba je totálně nespolehlivý?), zrušení bude dobrá volba alespoň to nemate uživatele!
Yuhů ty nevíš co je spam agregátor? Podívej se na Heuréku a její výsledky ve vašem vyhledávaní a pochopíš :-) https://search.seznam.cz/?… 542 550 nalezených stránek? Tomu říkám pořádný spam agregátor! pro porovnání: https://search.seznam.cz/?…
K elementu EAN – mimo řazení do katalogu dle EANu ještě možná plánují něco co má Google už dlouho a sice propojení mobilů s vyhledávačem: přijdete do obchodu, mobilem nasnímáte EAN kód a mobil ti nahlásí za jakou cenu ten produkt koupíte na netu
V nové beta verzi se mi líbí tlačítko „porovnat ceny“ … kde jsem to už jen viděl? ahá už vím! u jiného českého vyhledávače cen, asi průmyslový standard :-) (jo a koukám že Google to má taky)
Podle mě to vytlačí s výsledků , malé obchůdky, které mají jako konkurenční výhodu cenu. S pozice uživatele pro mě byla lepší předchozí verze zboží, a co se dá dělat, že..
Emile, tahle změna pravděpodobně skutečně vytlačí z výsledků obchody, které konkurují cenou a zároveň mají příšerné stránky. Příšerné stránky znamenají špatný konverzní poměr, takže si v konečném důsledku nebudou moci dovolit konkurovat cenou. To je přesně to, co chceme. My nechceme posílat lidi na špatně udělané a nepřehledné obchody, chceme je posílat do dobrých a přehledných shopů. Pak už je jedno, jestli jsou to obchody velké nebo malé – to neřešíme.
Tak jako tak ve fulltextovém prohledávání nabídek zůstávají nabídky všech obchodů, tedy i takových, které nic za proklik neplatí. Jestliže shop nabízí unikátní zboží, které nikdo jiný nemá, bude snadno k nalezení, protože v případě specifických dotazů se rovnou hledá fulltextově. Případně se do fulltextového hledání v nabídkách dá přepnout z každé stránky výsledků (dolní, momentálně obrázkový odkaz).
Pokud jde o popisky, tak je tam skutečně zatím nemáme. Děláme hodně uživatelské testy, dost se to vyvíjí, takže uvidíme, kam nakonec přijdou. Při vyhledávání v databázi popisky zatím jednoduše nemáme (není snadné rozhodnout, popisek kterého obchodu zobrazit, nebo automaticky sestavit vlastní), u nabídek v detailu výrobku nám zatím vyšlo, že uživatelům tolik nechybí a případně je k nalezení na stránce obchodu. To se bude vyvíjet.
EAN chceme kvůli snazšímu párování nabídek do databáze výrobků. Obchod, který nám ve svých nabídkách dodá EANy, má řádově větší šanci, že se nabídky správně napárují a budou dobře nalezitelné. A když není EAN, tak podobně může pomoci produktové číslo.
Richi, koukám na výsledky Heuréky v našem fulltextu. Stejně mi ale Heuréka nepřijde jako spam agregátor. Prošel jsem si náhodně asi 30 URL (i těch s nízkým rankem) a žádné z nich není kandidát na vyřazení nebo jasný spam. Občas jsou tam možná zbytečné galerie, trochu víc podobností. Je ovšem zřejmé, že Heuréka je mimořádně kvalitní web (aspoň v českých podmínkách). Dva významné portály (A,C) Heuréku masivně podporují a nabízejí svým uživatelům – asi vědí proč – takže nevím, proč ji ve fulltextu nenabízet i uživatelům Seznamu.
Texty na tlačítkách. Pokud chceme mít tlačítka (což chceme) a mít je krátká (také chceme), tak je asi velká pravděpodobnost, že budou znít stejně jako na jiné službě. Prosím o trochu soudnosti. Nebo si opravdu někdo myslí, že X měsíců vymýšlíme unikátní algoritmy na sestavování a párování nabídek do databáze, abychom potom ušetřili deset minut tím, že slepě a záměrně okopírujeme něčí vzhled nebo znění tlačítka?
Popisky jsou zajímavé ze dvou hledisek. Kromě uživatelského komfortu je to relevance inzerátu. V případě, že zůstanou popisky skryty, předpokládám vyšší náchylnost k „přeoptimalizování“ popisků – uvádění seznamů klíčových slov, nepravdivých informací atp. Odpadne totiž prvek uživatele, který na evidentně zkreslenou položku neklikne, případně ji nahlásí adminovi.
Nebojíte se toho Yuhů?
Michale, popisky bohužel už teď trpí problémem, že tam obchody vkládají obchodní a reklamní informace místo informací o zboží. V současném zboží se z popisku podle dotazu vytváří snippet, takže si toho moc často nevšimneš.
V Seznamu právě pracujeme na rozpoznávání kvalitních a nekvalitních popisků a předpokládám, že popisky se v nějaké podobě vrátí.
Docela jsem zvědavý jaký bude „konečný“ stav produktu: zbozi.cz. A v konečném důsledku jaký to bude mít vliv na konverze v eshopech. Stará vs. nová verze. Pokud zbozi.cz nebude jen o ceně komodit, jedině dobře.
Vidím celkem problém v tom geniálním „spárování“ produktů. Na Heurece to dělá pěkný bordel. Například „Šampon XY“ najdete na jediném e-shopu a pak ten stejný „AVON Šampon XY“ je ve výpisu pod tím předchozím v 5-ti e-shopech a nakonec „Šampon XY AVON“ zase v dalším e-shopu. Přitom jde o ten samý šampon. Tomu říkáte zlepšení? Já tomu říkám jenom business, neboli zvýšení příjmů z provozu služby. Měl jsem rád staré Zboží.cz. Stejně nezbývá, než se přizpůsobit…
Díky Marku.
Yuhů ale vždyť víš že já jen tak prudím s tím tlačítkem :-)
A s tou Heurekou … tohle je třeba věc na kterou nadává spousta lidí že je ve fulltextu: https://search.seznam.cz/?…
dobrý den, docela by mě také zajímala možnost vyhledávání podle EAN kodu. Nelplánujete umožnění vyhledávání? Otevření parametru?
Děkuji za odpověď xman
vyzkousej m.naakup.cz to je to chledas… funguje super… vubec nechapu, ze to tak velke porovnavace jako je seznam nebo heureka jiz davno neumoznuji… hanba jim…
Pěkný den, Yuhu, myslím si, že argument, který si použil pro začlenění placených prokliků je hodně laciný. (Yuhů: „Jde o to, že každý další obchod představuje náklady v podobě šumu“ ). Máme tomu rozumět tak, že Seznam si nemůže dovolit investovat do technického řešení, které by vedlo k odstranení balastu chceš-li duplicitám? Kde jsou slova Produktového ředitele o tom, že Seznamácké služby jsou a budou „zdarma“? Zboží nemá za úkol posílat lidi na špatně udělané a nepřehledné obchody, to až si uživatel rozhodne sám, co se mu líbí, nelíbí. Zboží by mělo mít za úkol lidem naznačit, že ten a ten obchod je dobrý, špatný.
Xmane, hledání podle ean kódů chystáme.
Lukáši, pokud obchod za proklik platí, má mnohem větší motivaci poskytovat lepší data, aby si udržel dobrou konverzi. Co se týká hodnocení obchodů, tak máme představu, jak to správně udělat, ale je to na větší projekt do budoucna.
Drobná oprava ke článku o feedu pro zbozi.cz: do tagu PRODUCTNAMEEXT nevkládat úplný název produktů včetně přívlastků, ale jen přívlastky.
V případě prázdného tagu PRODUCT pak dojde ke zřetězení PRODUCTNAME a PRODUCTNAMEEXT -to je pak textem odkazu ze zbozi.cz.
Informace je ověřena na zbozi.cz.
nějaké info k ean vyhledávání?
děkuji
Dříve se položky řadily dle relevance, dokud si uživatel nezvolil nějaké konkrétní omezení, limit (od 1.500,–Kč, bazar, od nejlevnějšího apod). Teď ale vidím na prvním místě firmu, která má stejný název jako jiné, vyšší cenu, nižší S-Rank a jsou na 1.místě ve vyhledávání na KW. O layoutu takových stránek ani nemluvě. Podle čeho tedy teď uživatel dokáže poznat, proč si má vybrat ten první a ten 6. odkaz, který je pro něho výhodnější a přitažlivější… Zřejmě v tomto směru nejlépe záměr společnosti Seznam.cz nechápu. Děkuji