Seriál o obsahových kampaních v AdWords pokračuje dalším tématem.
Již dříve jsme si řekli, co obsahové
kampaně v AdWords vlastně jsou a jak je
optimalizovat. Dnes se pro změnu zaměříme na základy jejich
vyhodnocování. Nejspíš každý by rád věděl, jak si jeho obsahová
kampaň vede, co mu přináší a kde jsou další možnosti jejího rozvoje.
Pojďme se tedy podívat, jak potřebné údaje pro vyhodnocení zjistit.
Rozhodujícím při správě a vyhodnocování kampaní by měl být cíl,
který jsme si stanovili před spuštěním kampaní. Možné cíle jsem přitom
zmínila již v prvním článku
věnovaném obsahovým kampaním. V závislosti na stanoveném cíli pak
tedy můžeme sledovat a vyhodnocovat zejména:
- počet impresí,
- počet prokliků,
- nebo maximální cenu za konverzi.
V případě impresí a prokliků je situace celkem jasná – prostě se
snažíme o jejich maximalizaci při co nejnižší ceně. Trochu
komplikovanější je pak situace, kdy chceme kampaně upravovat v závislosti
na maximální ceně za konverzi, o které si nyní povíme více.
Sledování nákladů a výnosnosti
Pokud je kampaň spuštěna pouze do obsahové sítě, můžete přímo
v rozhraní AdWords velmi pohodlně a přehledně sledovat všechny hlavní
ukazatele. Díky těmto informacím lze vhodnými zásahy upravovat a zlepšovat
výkonnost vašich kampaní. Stejně jako v kampani pro vyhledávání tedy
můžete i v obsahové kampani sledovat náklady pro jednotlivé
sestavy, z nich vyplývající cenu za konverzi, a tedy rentabilitu těchto
nákladů. Pokud je vaše nabídka zboží či služeb segmentovaná,
je vhodné si pro různé segmenty zvolit různou maximální cenu za konverzi,
která se vám ještě vyplatí. Proto doporučuji (opět) také striktní
oddělení vyhledávací a obsahové kampaně, neboť konverzní schopnosti obou
typů kampaní se mohou výrazně lišit. Výhodou oddělených kampaní je mimo
jiné i snadná dostupnost některých údajů, ke kterým se v opačném
případě dostanete pouze složitějším způsobem, pomocí reportů. Jak
může vypadat detail jedné sestavy v obsahové kampani ukazuje následující
obrázek. 
Malé
opakování: Vhodným snižováním či zvyšováním maximální ceny
za proklik u jednotlivých kampaní či jejich vypínáním můžete velmi
přesně dosahovat požadovaných cen za konverzi.
Využití reportů
Reportovací schopnosti AdWords se stále rozrůstají a právě pomocí
reportů je velmi snadné nejen obsahové kampaně úspěšně vyhodnocovat. Já
při správě obsahových kampaní často využívám
následujících reportů (přehledů):
- Účinnost reklam.
- Účinnost URL.
- Účinnost kampaní a sestav.
- Účinnost umístění (Placement report).
V nastavení
AdWords si můžete pro své oblíbené reporty zvolit šablony a reporty si pak
nechat pravidelně generovat a zasílat na svůj email.
Omezení přístupu k účtu na reporty
Rovněž máte možnost povolit do svého účtu pouze tzv. „reportovací
přístup.“ Ten osobě, která tímto druhem přístupu disponuje, umožňuje
nahlížet do daného účtu pouze prostřednictvím reportů.
Tento typ přístupu je obzvláště vhodný ve chvíli, kdy vám někdo jiný
zpracovává podklady pro vaše kampaně a vy nechcete, aby do kampaní více
viděl, či je mohl upravovat. Pokud nemáte obsahové kampaně oddělené od
vyhledávacích, můžete dosáhnout jejich samostatného sledování právě
pomocí reportů, a to díky vhodnému nastavení při generování reportu, viz
další obrázek, kde je jako způsob Distribuce reklamy zvolen
Obsah. 
Další poznámky k vyhodnocování a reportům
Vřele doporučuji vyhodnocovat základní ukazatele minimálně
jednou týdně a předcházet tak komplikacím, které se mohou
v kampaních kdykoliv objevit. V generovaných reportech přitom využívejte
všech možností, které vám vyhodnocení usnadní. Těmi mohou být třeba
grafy pro sledování vývoje vybraných ukazatelů.
Některé
reporty také mohou obsahovat až stovky řádků. Pak doporučuji orientovat se
v nich a vybírat pouze důležité informace pomocí seřazení údajů ve
sloupcích od nejvyšší, případně nejnižší hodnoty, např. podle počtu
konverzí jako na obrázku níže. 
Závěr
To je na úvod k vyhodnocování obsahových kampaní vše. Již brzy si
však popíšeme pokročilé možnosti vyhodnocování a úpravy kampaní,
představíme si velmi užitečný Placement Report a také
Nástroj na vyloučení stránek. Na závěr ještě připomínám, že
pro případné dotazy, připomínky či náměty jsou vám samozřejmě jako
vždy k dispozici komentáře.
Díky za parádní články o kampaních v Adwords, těším se na další díl ;-)