Následující typ dotazu se v různých obměnách často opakuje:
Založil jsem kampaň a dal jsem do ní všechna
slova, která mě k tématu napadla. Reklama se však na tato slova
nezobrazuje, protože PPC systém nastavil minimální cenu za proklik 40 nebo
90 Kč. Setkali jste se s tím? Jak se to řeší?
Aby bylo možné s jistotou říci, jaký je ten pravý důvod právě
v tomto případě, bylo by potřeba více informací o daných kampaních.
Obecně ale tato situace nastává nejčastěji ze tří důvodů.
Nízká hledanost klíčového slova
Prvním důvodem bývá nízká hledanost klíčového
slova. PPC systém v tomto případě nemá pro dané slovo dostatek
historických dat. Do doby, než je získá, se brání zneužití právě
nastavením vysoké ceny za proklik. Tím si pojistí, že na něj bude
inzerovat opravdu jen ten, kdo nabízí relevantní produkt. Pokud takový
inzerent začne na slovo inzerovat a inzerát skutečnou mírou prokliku
potvrdí relevanci, minimální požadovaná cena za proklik se relativně
brzy sníží.
Zlepšete relevanci inzerátu
Druhá možná příčina pak přímo souvisí s relevancí a mírou
prokliku. Pokud si vyberete příliš obecná slova a v inzerátu uživatele
dostatečně nepřesvědčíte, že nabízíte právě to, co hledá, výsledkem
může být nízká nebo dokonce nulová míra prokliku. To dává reklamnímu
systému jasný signál – inzerát není relevantní, braň se :-). Systém
Google Adwords také stanovuje pro každé klíčové slovo tzv. Quality Score,
ve kterém zohledňuje relevanci mezi klíčovým slovem, inzerátem a cílovou
stránkou, na kterou inzerát odkazuje. Při tvorbě PPC kampaní proto
mějte vždy na paměti otázku relevance. Pokud prodáváte
kuchyňské roboty, inzerujte na frázi „kuchyňské roboty“ a po kliknutí
veďte zákazníka na stránku s kuchyňskými roboty. Budete odměněni
vysokou mírou prokliku, nízkou cenou za klik a pozicí inzerátu nad svými
konkurenty. Pokud budete jako prodejce kuchyňských robotů inzerovat na slovo
„kuchyně“ jenom proto, že kuchyňský robot je přece také v kuchyni,
budete mít problém.
Přidejte vylučovací slova
Třetí důvod opět souvisí s mírou prokliku, ale tentokrát trochu
jiným způsobem. Může se vám totiž stát, že budete inzerovat relevantní
produkt na relevantní klíčové slovo, a přesto bude míra prokliku nízká.
Abychom měli nějaký konkrétní příklad, řekněme, že budete mít třeba
svatební agenturu a budete chtít kromě přesnějších frází inzerovat
také na obecnější, sic ve vašem případě relevantní slovo „svatba“.
Imprese začnou přibývat, bohužel ne tak kliky, takže vše opět skončí
zablokováním klíčového slova. V čem je problém tentokrát? Odpověď
zní: málo vylučovacích slov. Pokud se totiž podrobněji
podíváte na delší fráze, které obsahují klíčové slovo „svatba“,
zjistíte, že velkou část vyhledávání tvoří takové, které sice
obsahují slovo „svatba“, ale se svatbou, jako obřadem, který vy
zajišťujete, mají pramálo společného. Mezi ně patří třeba: svatba
karla gotta, srstka svatba, svatba na bitevním poli,
co takhle svatba princi, moje tlustá řecká svatba apod.
Všechny podobné dotazy, i přes svou nerelevanci k vašemu předmětu
podnikání, spouštějí zobrazení vašeho inzerátu. Celkem logicky z nich
ale nepřicházejí žádná kliknutí. Výsledkem je velké množství
impresí, malé množství kliků a zablokované klíčové slovo. Při inzerci
na obecná slova proto mějte vždy na paměti nalezení případných
nechtěných frází a jejich následné vyloučení. Pro nalezení vhodných
vylučovacích slov můžete použít nástroj pro návrh klíčových slov
v Adwords nebo nedávno spuštěný nástroj v Skliku.