UX Camp 2013 v Berlíně je za námi a já bych se rád vrátil k jedné
session, která utkvěla v mé paměti.

Session, jež byla v programu prezentována jako „Tobii –
technologie rozpoznávaní pohybu očí a jejich využití k ovládání“,
začala jako klasická firemní prezentace. Samotné téma ale prozrazovalo, že
nuda to nebude. Úvodní prezentace nových trendů v oblasti eye-trackingu
se soustředila výhradně na ovládání a vynechala vědecko-výzkumné
aplikace.
Zajímavé je využití této technologie v herním průmyslu. Podpora pro
některé herní tituly, jako např. Starcraft, je dostupná již dnes. A co
si pod tím představit?
Představte si postavu vyprávějící část příběhu, neustále se
otáčející pohledem za pozorovatelem, který vypráví příběh
s pohledem upřeným na jeho osobu. Nebo sportovní hry, kdy třeba ve fotbalu
je možné míč přihrávat konkrétnímu hráči pouhým pohledem. Kopání
penalty se také stává výrazně zábavnějším úkolem, jelikož brankář
sleduje můj pohled a přizpůsobuje svoji polohu v bráně.
Představte si strategii – detektivku, kdy v roli detektiva vyšetřujete
místo činu. Při dlouhém upřeném pohledu se podezřelá osoba začne potit
a z řeči těla poznáte, že je viditelně nervóznější, než postava
vedlejší.
Moc pěkné. Avšak jak jsem již zmínil, je to pouhá prezentace, z níž
je těžké určit, co jsou futuristické vize a co reálné aplikace.
K příjemnému překvapení ale došlo asi po 15 minutách session, kdy
zástupce Tobii prezentaci ukončil s tím, že „ono se to těžko
popisuje, je nutno to vyzkoušet.“ Dostal svolení nám ukázat poslední
prototyp, který záhy vytáhl zpod stolu. Zařízení o rozměrech klasického
tabletu bylo však notně tlustší a těžší, ale šlo jej plnohodnotně
ovládat pouze pohybem očí. Primárně bylo určeno postiženým osobám, pro
něž je pohyb očí jedinou možnou interakcí s vnějším světem.

https://www.flickr.com/…634299136395
Zařízení jsem si vyzkoušel „na vlastní oči“ – a ono to opravdu
fungovalo! Pominu-li nedostatky tohoto prototypu, jako velikost nebo problémy
s odleskem při silném slunečním světle, klasický operační systém
Windows šlo bez problémů ovládat pouhým pohybem očí. Fungovalo to
jednoduše. Na pravé straně se nacházely neustále viditelné ovládací
dlaždice. Pohledem člověk vybral akci (click, double click) a následným
pohledem na jinou část displeje se výsek obrazovky, na nějž se uživatel
díval, začal pomalu zvětšovat a přibližovat. Po určitém čase systém
zaznamenal potvrzení akce, tedy kliku. Zní to krkolomně, ale skutečně
nebyl nejmenší problém pustit si browser, scrollovat, klikat na odkazy,
případně celé okno s prohlížečem zavřít a pustit jinou
aplikaci.
Další zařízení, které jsme měli možnost vyzkoušet, byla klasická
výzkumná eye-tracking kamera. Co však klasické nebylo, byla její velikost.
Válec o rozměrech cca tří spojených propisek – a cena klesající již
pod hranici 7000 euro. Kameru je možné umístit nad jakýkoliv display nebo
notebook. Opět jsme měli možnost si pomocí kamery vyzkoušet ovládaní
klasického operačního systému Windows. Funkce byla aktivována při
podržení akční klávesy a bylo možné zcela bez problému ovládat okna,
pouhým pohledem přenést okno do popředí, uskutečnit výběr nebo
scrollovat obsahem.
Na závěr se rozproudila diskuze o kognitivní zátěži těchto rozhraní.
Každý na sobě pocítil, že i když to nebylo nutné, měl tendenci si při
ovládání strnule hlídat polohu hlavy vůči zařízení (kvůli
kalibraci) a jednotlivé úkony dělat s napětím, jak to celé dopadne.
Lidé, pro které je to jediný způsob interakce s okolím, zařízení
ovládají rozhodně klidněji a přirozeněji. Sama firma se podobnými
výzkumy zabývá.

https://www.tobii.com/…per/rex-dev/
Jakkoliv podobné možnosti znějí futuristicky, na vlastní kůži jsem
měl možnost vyzkoušet, že jsou zcela funkční již dnes. Jejich využití
speciálně v herním průmyslu poskytne hráčům zcela nový zážitek.
Neméně důležitý je samozřejmě jejich primární účel – pomoci lidem,
kteří po úrazu anebo z jiných důvodů nemají možnost používat
k ovládání počítače myš nebo jiné periferie.
Autorem článku je Peter Žalman.
carscz@seznam.cz