Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

WebExpo 2018, tři dny inspirace pro lidi od webu

Zářijové WebExpo 2018 rozproudilo nejen pražskou Lucernu. 2000 návštěvníků této akce ovládly velký koncertní sál, kino, Music bar, Divadlo ABC a všechny přilehlé pasáže nedaleko Václavského náměstí. K vidění bylo 60 účinkujících, přednášky, atrakce a workshopy. Zkrátka jedna velká webová párty.

Konference se jako každý ročník věnovala mnoha různým onlinovým tématům. Nabídla obsah developerům, marketérům, příznivcům machine-learningu a ostatním inovátorům. Tuto koncepci lze považovat za obrovskou výhodu, která se ovšem může snadno stát slabinou. Čím více témat, tím menší šance postihnout vše do potřebného detailu.

Dojmy a míra spokojenosti se tedy lišily dle osobního zaměření jednotlivých návštěvníků. Dojmy copywriterky shrnu­la exhájednička Anička Sálová. Pohled výzkumnice zpros­tředkovala Tereza Kosnarová Venerová. A jak to viděl frontendový designér, prozradil Martin Michálek. A co zaujalo naše analytiky a stratégy?

Christian Barnett přivezl téma „Pitching to win”. Vždy se hodí rady, jak být úspěšnější při přípravě na výběrová řízení. Přestože byla přednáška velmi praktická, přínos byl poněkud diskutabilní. Máme se prý zaměřit na pochopení klienta, kterému budeme prezentovat. Je to pravda (trochu ohraná). Vždycky musíme pochopit příjemce, ať už jde o plánování kampaní, prezentaci výsledků šéfovi, nebo právě výběrové řízení. Za úvahu jistě stojí mluvit méně a sdělovat jen takové množství informací, které je schopen posluchač vstřebat a zapamatovat. Ovšem názor, že je lepší nepoužívat prezentace, už považujeme za kontroverzní. Být jediný bez prezentace může vést k odlišení od ostatních. A jistě bude záležet na konkrétních příležitostech a posluchačích, někde to může mít své opodstatnění. Ale za nás nadále platí, že dobře vizualizované sdělení s vkusnou grafikou odvede nenahraditelnou­ práci.

Pro H1.cz je stěžejní jak práce s obsahem, tak i uživatelskou přívětivostí. Proto jsme si nemohli nechat ujít přednášku Kinneret YifrahMicrocopy: Your users will fall in love”. Kinneret také přinesla množství praktických rad a zkušeností. Hezky shrnula důležité základy zejména pro posluchače, pro které není microcopy denním chlebem – developery a především klienty. Připomněla, že při tvorbě textů je třeba myslet na přínos pro uživatele (čtenáře), na což se v dnešní data-driven době může zapomínat. Nestačí přenášet suché konstatování, ale informaci rozvést a odlehčit použitím “lidské řeči”. Tento styl sama pojmenovala jako „conversational writing“ (konverzační psaní), protože právě reakce příjemce je to, co by nás mělo zajímat. Je zřejmé, že autor takových textů by měl mít znalosti a zkušenosti jak v oblasti psaní, tak i uživatelské a zákaznické přívětivosti (UX, CX).

Z pohledu marketingové agentury byla velmi důležitá přednáška analytika H1.cz Mirka Pecky „Web Developers, Make Your Online Marketer Happy”. Mirek se dlouhodobě snaží spojovat dva světy, které si vzájemně moc nerozumí – tvůrce internetových stránek a lidi, kteří weby potřebují pro oslovení zákazníků. Ve svém příspěvku se obrátil především na developery a vysvětlil, jak důležitá jsou analytická data z webu a proč je marketéři potřebují. Přinesl 5 konkrétních případů, na kterých problém demonstroval, a nabídl komplexní řešení. Zde najdete detailní dokumentaci a prezentaci.

Velmi originální zkušenost jsme získali díky přednášce „Fast and Fabulous – new font format not only for geeks”. Jan Charvát je profesionální tvůrce písem a pozval nás do světa, který je pro nás internetové profesionály důležitější, než jsme si vůbec dokázali představit. Vizuální stránka textu je samozřejmě klíčová pro estetický dojem z webu, pro čitelnost textu, a tedy pro správnou uživatelskou přívětivost. Správná práce s fontem a jeho výběr může navíc výrazně ovlivnit datovou velikost stránky, a tedy i rychlost načtení – to je dnes klíčové pro SEO. Technické možnosti dnešní doby už umožňují sofistikovanou práci se sazbou textu a na to by měli myslet jak designéři a grafici, tak i developeři a kodéři. Honza přinesl konkrétní ukázky, jak s písmem pracovat pomoci CSS a skriptů. Ukázal tak slibnou budoucnost, nebo možná vlastně už současnost.

Yael Keren přivezla z Tel Avivu tipy na projektování hlasově ovládaných aplikací. Vzhledem k tomu, že Siri, Google Home ani Alexa ještě neumí pořádně česky, je v naší zemi toto pole neorané. Nicméně, jak už to bývá, věci se mohou velmi rychle změnit. Podle Yael je klíčové uvědomit si, v jaké situaci bude apka používaná, a myslet tak i na její osobnost – tonalitu, hlas i aktivní slovní zásobu. Místo wireframů pak tvoříte scénáře rozhovorů. Velkou zábavu si tvůrci i přihlížející užijí při finálním testování tzv. “role playing”, kdy zkoušením všech možných dialogů designéři odladí reakce robota na nelogický svět lidské konverzace.

Bob Marvan z MSD připomněl zásady navrhování designového workshopu a nezapomněl zmínit, kdy zbytečně neplýtvat silami a zvolit jinou metodu k řešení problému. Nikdy neuděláte chybu, když začnete se starým, známým “proč?”. Podle Boba stojí workshop na třech sobě rovných nohách – lidech, metodologii a logistice. Jak už to bývá, největší zdroj komplikací tvoří právě lidé, mějte tedy například po ruce asistenta, který usměrní zvědavého šéfa, který by mohl workshop narušit nečekanou návštěvou. Sledujte hodinky a raději zkraťte časovou dotaci na plnění úkolů, než abyste nějaký vynechali úplně.

Karel Dytrych mluvil o své zkušenosti s lokalizací Freela do dalších jazyků. Poukázal na zajímavou skutečnost, že navzdory očekávání neexistuje osvědčený nástroj či postup pro překlady tohoto typu. A proto si tým Freelo vytvořil vlastní nástroj pro lokalizaci aplikací, který nyní dávají světu k dispozici. Přestože to není téma pro každého, zajímavé to bylo z procesního hlediska. Navíc milujeme nástroje, takže naše srdce zaplesalo.

Je jistě zřejmé, program byl více než pestrý. S čistým svědomím tedy můžeme konstatovat, že nikdo neodešel s prázdnou. Pokud tedy i vy patříte mezi internetové profesionály či nadšence, jistě se všichni potkáme na WebExpo 2019. Těšíme se.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.