Zářijové WebExpo 2018 rozproudilo nejen pražskou Lucernu.
2000 návštěvníků této akce ovládly velký koncertní
sál, kino, Music bar, Divadlo ABC a všechny přilehlé pasáže nedaleko
Václavského náměstí. K vidění bylo 60 účinkujících, přednášky,
atrakce a workshopy. Zkrátka jedna velká webová párty.
Konference se jako každý ročník věnovala mnoha různým onlinovým
tématům. Nabídla obsah developerům, marketérům, příznivcům
machine-learningu a ostatním inovátorům. Tuto koncepci lze považovat za
obrovskou výhodu, která se ovšem může snadno stát slabinou. Čím více
témat, tím menší šance postihnout vše do potřebného detailu.

Dojmy a míra spokojenosti se tedy lišily dle osobního
zaměření jednotlivých návštěvníků. Dojmy copywriterky shrnula exhájednička Anička
Sálová. Pohled výzkumnice zprostředkovala Tereza Kosnarová
Venerová. A jak to viděl frontendový designér, prozradil Martin
Michálek. A co zaujalo naše analytiky a stratégy?
Christian Barnett přivezl téma „Pitching to win”. Vždy se hodí rady, jak být
úspěšnější při přípravě na výběrová řízení. Přestože byla
přednáška velmi praktická, přínos byl poněkud diskutabilní. Máme se
prý zaměřit na pochopení klienta, kterému budeme prezentovat. Je to pravda
(trochu ohraná). Vždycky musíme pochopit příjemce, ať už jde
o plánování kampaní, prezentaci výsledků šéfovi, nebo právě
výběrové řízení. Za úvahu jistě stojí mluvit méně a sdělovat jen
takové množství informací, které je schopen posluchač vstřebat a
zapamatovat. Ovšem názor, že je lepší nepoužívat prezentace, už
považujeme za kontroverzní. Být jediný bez prezentace může vést
k odlišení od ostatních. A jistě bude záležet na konkrétních
příležitostech a posluchačích, někde to může mít své opodstatnění.
Ale za nás nadále platí, že dobře vizualizované sdělení s vkusnou
grafikou odvede nenahraditelnou práci.
Pro H1.cz je stěžejní jak práce s obsahem, tak
i uživatelskou přívětivostí. Proto jsme si nemohli nechat ujít
přednášku Kinneret Yifrah „Microcopy: Your users will fall in love”. Kinneret také
přinesla množství praktických rad a zkušeností. Hezky shrnula důležité
základy zejména pro posluchače, pro které není microcopy denním
chlebem – developery a především klienty. Připomněla, že při tvorbě
textů je třeba myslet na přínos pro uživatele (čtenáře), na což se
v dnešní data-driven době může zapomínat. Nestačí přenášet suché
konstatování, ale informaci rozvést a odlehčit použitím “lidské
řeči”. Tento styl sama pojmenovala jako „conversational writing“
(konverzační psaní), protože právě reakce příjemce je to, co by nás
mělo zajímat. Je zřejmé, že autor takových textů by měl mít znalosti a
zkušenosti jak v oblasti psaní, tak i uživatelské a zákaznické
přívětivosti (UX, CX).
Z pohledu marketingové agentury byla velmi důležitá
přednáška analytika H1.cz Mirka Pecky „Web
Developers, Make Your Online Marketer Happy”. Mirek se dlouhodobě snaží
spojovat dva světy, které si vzájemně moc nerozumí – tvůrce
internetových stránek a lidi, kteří weby potřebují pro oslovení
zákazníků. Ve svém příspěvku se obrátil především na developery a
vysvětlil, jak důležitá jsou analytická data z webu a proč je marketéři
potřebují. Přinesl 5 konkrétních případů, na kterých problém
demonstroval, a nabídl komplexní řešení. Zde najdete detailní
dokumentaci a
prezentaci.
Velmi originální zkušenost jsme získali díky přednášce „Fast and Fabulous – new font format not only for
geeks”. Jan Charvát je profesionální tvůrce písem a
pozval nás do světa, který je pro nás internetové profesionály
důležitější, než jsme si vůbec dokázali představit. Vizuální stránka
textu je samozřejmě klíčová pro estetický dojem z webu, pro čitelnost
textu, a tedy pro správnou uživatelskou přívětivost. Správná práce
s fontem a jeho výběr může navíc výrazně ovlivnit datovou velikost
stránky, a tedy i rychlost načtení – to je dnes klíčové pro SEO.
Technické možnosti dnešní doby už umožňují sofistikovanou práci se
sazbou textu a na to by měli myslet jak designéři a grafici, tak
i developeři a kodéři. Honza přinesl konkrétní ukázky, jak s písmem
pracovat pomoci CSS a skriptů. Ukázal tak slibnou budoucnost, nebo možná vlastně už
současnost.
Yael Keren přivezla z Tel Avivu tipy
na projektování hlasově ovládaných aplikací. Vzhledem k tomu, že
Siri, Google Home ani Alexa ještě neumí pořádně česky, je v naší zemi
toto pole neorané. Nicméně, jak už to bývá, věci se mohou velmi rychle
změnit. Podle Yael je klíčové uvědomit si, v jaké situaci bude apka
používaná, a myslet tak i na její osobnost – tonalitu, hlas i aktivní
slovní zásobu. Místo wireframů pak tvoříte scénáře rozhovorů. Velkou
zábavu si tvůrci i přihlížející užijí při finálním testování tzv.
“role playing”, kdy zkoušením všech možných dialogů designéři
odladí reakce robota na nelogický svět lidské konverzace.
Bob Marvan z MSD připomněl zásady navrhování designového workshopu a nezapomněl
zmínit, kdy zbytečně neplýtvat silami a zvolit jinou metodu k řešení
problému. Nikdy neuděláte chybu, když začnete se starým, známým
“proč?”. Podle Boba stojí workshop na třech sobě rovných nohách –
lidech, metodologii a logistice. Jak už to bývá, největší zdroj
komplikací tvoří právě lidé, mějte tedy například po ruce asistenta,
který usměrní zvědavého šéfa, který by mohl workshop narušit nečekanou
návštěvou. Sledujte hodinky a raději zkraťte časovou dotaci na plnění
úkolů, než abyste nějaký vynechali úplně.
Karel Dytrych mluvil o své zkušenosti s lokalizací Freela do dalších jazyků.
Poukázal na zajímavou skutečnost, že navzdory očekávání neexistuje
osvědčený nástroj či postup pro překlady tohoto typu. A proto si tým
Freelo vytvořil vlastní nástroj pro lokalizaci aplikací, který nyní dávají
světu k dispozici. Přestože to není téma pro každého, zajímavé to bylo
z procesního hlediska. Navíc milujeme nástroje, takže naše srdce
zaplesalo.

Je jistě zřejmé, program byl více než pestrý.
S čistým svědomím tedy můžeme konstatovat, že nikdo neodešel
s prázdnou. Pokud tedy i vy patříte mezi internetové profesionály či
nadšence, jistě se všichni potkáme na WebExpo 2019. Těšíme se.