Zjistím, kde se moje reklamy zobrazují? To je jeden
z nejčastějších dotazů inzerentů k tématu obsahových kampaní
v AdWords. Na tuto otázku existuje velmi snadná odpověď: Ano a dokonce
i mnohem více! Placement Report (v české verzi AdWords přehled Účinnost umístění) je
velmi důležitým pomocníkem při správě obsahových kampaní. Z reportu
zjistíte, na jakých konkrétních stránkách se vaše reklamy zobrazily a
také zda byly úspěšné či nikoliv.
Generování Placement Reportu
Report si v AdWords snadno vygenerujete v záložce Přehledy, kde
jako jeho typ vyberete Účinnost umístění nebo v anglické verzi
Placement Report, viz následující obrázek.
Můžete si přitom nastavit:
- úroveň jeho podrobnosti,
- časové období,
- konkrétní kampaně a sestavy,
- a v neposlední řadě také množství zobrazovaných informací
o cílových stránkách.
Vybrat si tak můžete mezi zobrazováním informací buď pro
jednotlivé URL adresy, nebo pouze pro doménu jako
celek. Pro podrobnější přehled však doporučuji zvolit
zobrazování informací pro jednotlivé URL, v opačném případě byste
totiž mohli najít ve svém reportu např. pouze doménu estranky.cz nebo
wz.cz, což většinou není úplně žádoucí. 
Upozornění:
Report vám neukáže data před červencem 2007. Je to jednoduše proto, že
Placement Report začal fungovat teprve v této době.
V pokročilých nastaveních máte možnost zvolit si ukazatele, které
budou do reportu zahrnuty. Přitom byste určitě neměli zapomenout na
informace o konverzích. Generujte si tento report pravidelně, sledujte, co se
vám daří a upravujte parametry, abyste dosáhli ještě lepší výkonnosti
svých kampaní. Pozornost věnujte zejména extrémním případům a
eliminujte umístění, která se vám nevyplácejí. V rozhraní Placement
reportu (ale i dalších reportů) si můžete třídit data podle velikosti,
například od nejvyššího počtu prokliků a konverzí, nebo podle sestav či
kampaní. Tato selekce zajistí přehlednou orientaci v Placement reportu, ve
kterém mohou být najednou i stovky obsahových stránek. Váš pravidelný
report pro obsahové kampaně může vypadat například jako na následujícím
obrázku. 
Úprava kampaní na základě Placement Reportu
Zlepšovat výkonnost kampaní pomocí informací z Placement Reportu lze
například:
- Sledováním stránek, na kterých se vaše inzeráty zobrazují, a
následnou úpravou sestav (klíčových slov, inzerátů) vybraným stránkám
na míru.
- Vyčleněním úspěšných webů do Placement Targeted kampaně
(konkrétně Site Targeted). Těm bude také věnován některý
z dalších dílů našeho seriálu.
Příklad:
V obsahové kampani cílíte na klíčová slova batohy s obecným
inzerátem či bannerem. Pomocí Placement Reportu však zjistíte, že váš
inzerát se zobrazuje většinou na stránkách pro děti či maminky. Upravíte
tedy jak kampaně vyčleněním slov dětské batohy, školní batohy
atd. do samostatných sestav, tak k nim zvolíte i vhodnější inzeráty
cílené na tuto skupinu potenciálních zákazníků.
Další využití Placement Reportu
Placement Report zdaleka nemusí sloužit pouze pro řízení PPC kampaní.
Může vám poskytnout také mnoho zajímavých informací pro potřeby link
buildingu, neboť lze jeho prostřednictvím najít vhodné weby například pro
výměnu zpětných odkazů. Lze díky němu najít nové konkurenty ale
i partnery a navázat s těmito weby další formy spolupráce. V dalším
díle si blíže povíme, jak informace z Placement Reportu a nejen z něj
využít při vylučování nežádoucích obsahových stránek, na kterých
nechcete, aby se vaše reklamy zobrazovali.