Máte stovky nebo dokonce tisíce položek, které potřebujete promovat
přes reklamní systémy nebo zbožové srovnávače? Ruční práce by vám
zabrala spoustu času. Naštěstí většina „googláckých“ systémů
směřuje k automatizaci a k využívání feedů. A právě o ty půjde
v tomto článku: Dojde na vysvětlení základních pojmů pro úplné
začátečníky, kteří se ve světě reklamních systémů už pohybují, ale
s feedy ještě neměli tu čest.
Co je feed
Feed je soubor informací týkajících se jednotlivých
produktů. Jde například o ID produktu, popis produktu, kategorie, do
kterých spadá, cenu a podobně. Pro každé použití feedu v rámci
reklamních systémů pak existují jiné specifikace.

Kdo a kde feed využije
Feed najde uplatnění při placené propagaci e-shopu, ale i služeb (jako
jsou třeba letecké zájezdy, hotely, zážitky, letenky a podobně).
Feed můžeme využít v Google Ads v kampaních
v nákupech, v dynamickém remarketingu, v DSA kampaních nebo ve smart
kampaních v obsahové síti. Pro e-shopy by se měl feed nahrát
prostřednictvím rozhraní Merchant Center a pro jakékoli jiné stránky ho
nahrajete přes firemní údaje přímo v Google Ads.
Další využití feedu najdeme v Skliku v dynamickém
remarketingu nebo produktových inzerátech (oba typy se souhrně nazývají
produktové kampaně). Produktové inzeráty jsou obdobou Nákupů Google. Do
Skliku je třeba data z feedu nahrát prostřednictvím Zbozi.cz, a to jak pro
e-shopy, tak pro ostatní služby.
Feed je zapotřebí mít k dispozici, i když chcete inzerovat na
zbožových srovnávačích jako je Heureka.cz. A pozadu
nezůstávají ani sociální sítě. I tady najde feed své
využití při tvorbě dynamických produktových kampaní.
Pokud chceme vytvořit ve vyhledávací síti kampaně pro tisíce produktů,
upsali byste se. A proto je vhodné využít například nástroj PPC
Bee, který na základě pravidel generuje klíčová slova a reklamní
texty s využitím informací z feedu. Díky tomu ušetříte
spoustu času.

Co je Mergado a k čemu slouží
Když dostanete od vývojáře feed, který není 100% přizpůsobený
jednotlivým systémům, je vhodné použít nástroj Mergado, díky
kterému můžete feed upravovat přesně podle potřeb a specifikací
systémů. Pokud máte od klienta pouze feed pro Google Merchant Center, tak ho
v Mergadu můžete jednoduše upravit do specifikace jiného systému, třeba
Heureka.cz. Mergado také umí data zkracovat, nahrazovat či vypočítat nové
metriky.

Google
Google Merchant Center
Každý účet v Google Ads může být propojený právě s jedním
Google Merchant Center účtem (dále jen
GMC). Pokud chcete využívat smart kampaně ve službě
Nákupy Google, tak se bez GMC neobejdete. Dále jej využijete i u tvorby
dynamického remarketingu či dynamického prospectingu.
Výhodou je neustálá aktuálnost dat a plná kontrola nad nimi. Pomocí GMC
si dokážete vytvořit pravidla bez zásahu do zdrojového feedu, což je
další praktická výhoda.
DSA KAMPAŇ (dynamické reklamy ve vyhledávání)
DSA kampaňje must have a nastavit se dá nejen z feedu,
ale například i z indexu webu nebo z konkrétních URL. S nastavením
pomůže i nástroj PPC Bee. Je to typ kampaně, který v kombinaci se smart
strategiemi ušetří spoustu času. DSA kampaně fungují tak,
DAS kampaně fungují tak, že si systém spojí vyhledávací dotaz se
zdrojem, který mu nastavíme (může to být třeba už zmíněný index webu
nebo feed). Následně proběhne aukce, která vyvolá dynamický inzerát.
V něm se vždy před zobrazením dynamicky změní nadpisy. A statické jsou
pouze popisy.
Nedostanete-li správně vyspecifikovaný feed od klienta, můžete si
pomocí Mergada vygenerovat feed, který není už nutné dál upravovat. Feed
nahrajte přes firemní údaje a až potom vytvořte DSA
kampaň, která bude mít zdroj dat nastavený z feedu. Firemní údaje najdeme
v nastavení v rozhraní Google Ads.

Vytváření dynamického inzerátu v DSA kampani:


Dynamický remarketing
DRMK pomocí feedu dokáže uživateli zobrazit právě ten
produkt v obsahové síti, na který se už díval, ale nekoupil ho. Pokud
nejste e-shop, nahrajte feed přes firemní údaje, v opačném případě
přes GMC.
Dynamický remarketing se dá využít i v jiných
odvětvích, například ve službách nebo v hotelnictví. V tomto případě
ale feed nahrajete přes firemní údaje.
Personalizátory reklam pomocí feedu
Díky personalizátorům reklam (to jsou ty složené
závorky, které obsahují parametry z feedu) se textové inzeráty ve
vyhledávací síti přizpůsobí „na míru“ uživateli. Feed se vkládá
přes firemní údaje a template pro jeho podobu najdete v nápovědě
Google.

Dynamický prospecting
Dynamický prospecting funguje na stejném principu jako
dynamický remarketing. Rozdílné je cílení. Uživateli se budou zobrazovat
produkty z feedu. To znamená, že kampaň potřebuje jako zdroj dat z feedu
nastavit propojení s GMC. Dynamický prospecting se chová akvizičně. Hledá
tedy nové potenciální zákazníky na základě Podobných publik.
Google nákupy
Nákupy Google využívají data z GMC. Feed nahraný do
GMC musí splňovat podmínky pro spuštění kampaní v Nákupech. Pokud
podmínky nesplňuje, systém produkty v kampani zamítne.
Nejdůležitější informace z feedu jsou jedinečné ID, cena (vč. DPH),
dostupnost zboží, URL produktu, URL obrázku, cena dopravy a podobně. Vedle
klasických Google Nákupů existují i Chytré Google Nákupy
(Smart Shopping), které navíc fungují i jako akvizice a
remarketing, a to včetně dynamického remarketingu. V tomto případě je
potřeba počítat s tím, že se výkon z DRMK kampaně částečně přesune
do Smart Shoppingu.
Smart Shopping fungují plně automaticky. Systém na
základě automatické strategie sám rozhoduje, jaká bude výše bidů, na
jakém místě se reklama zobrazí a také jaké upřednostní zařízení
(počítač, mobil nebo tablet). Ve vaší moci je úprava feedu, zvolení
vhodné strategie a budgetu.
Vždy zvažte, který typ kampaní použít pro daný business. Není třeba
mít nasazené všechny najednou, protože třeba Smart Shopping mohou
připravit smart kampaň v obsahové síti a dynamický RMK o návštěvnost a
tím tyto kampaně značně omezit.
SKLIK
Produktové inzeráty
Fungují podobně jako reklamy v Nákupech Google. K jejich spuštění je
potřeba mít propojený účet v Skliku se zbožovým porovnávačem Zbozi.cz.
Specifikace feedu najdete v nápovědě . Pokud není feed od klienta vhodně
specifikovaný, využijte opět Mergado.
Dynamický remarketing
Po propojení účtu se Zbozi.cz systém sám automaticky vytvoří
retargetingový seznam DRTG – návštěvníci produktů a kategorií.
Automaticky se vytvoří seznam pro 7denní okno , to ale můžete změnit.
Zbožové srovnávače
Bez feedu zde vůbec nelze inzerovat a čím kvalitněji pracujeme s feedem,
tím lepšího výkonu dosáhnete.
Nejznámější zbožové srovnávače v Česku jsou určitě
Heureka.cz a Zbozi.cz. Další známé
zbožáky jsou třeba Favi.cz, Glami.cz, Biano.cz nebo Skrz.cz. Některé
z nich se zaměřují jen na nábytek, jiné zase jen na oblečení a některé
zase poskytují pouze přehled o akčních nabídkách e-shopů nebo nabídky
akčních zájezdů. Každý srovnávač má jinou specifikaci pro feedy a je
třeba feed vždy upravit.
Sociální sítě
Dynamické reklamy na Facebooku a Instagramu
Jedná se opět o dynamické zobrazování produktů podobně jako
u dynamického remarketingu, tedy o tzv. dynamické produktové
kampaně (DPA).
I v tomto případě feed upravíte opět pomocí Mergada. Pro dynamické
reklamy na sociálních sítích musíme vytvořit katalog, do kterého feed
nahrajeme buď jako statický soubor, nebo URL odkaz.
PPC BEE
PPC Bee je nástroj třetí strany, díky kterému
vytvoříte velký počet kampaní ve vyhledávací síti na základě dat
z feedu za výrazně kratší dobu, než by tomu bylo v případě
manuálního nastavení.
Velké využití má pro e-shopy s větším počtem produktů. Propojit ho
můžete s Google Ads, Sklikem a Bingem. Pomocí PPC Bee můžeme definovat
další pravidla, která pracují s položkami z feedu. Reklamní texty se pak
vytvoří kombinací proměnných z datového zdroje a vlastního textu.
V rámci propojení s Google Ads lze využít i možnosti nastavení Google
Nákupů a DSA.

Tento článek je první malou ochutnávkou ze seriálu o feedech a jejich
využití v reklamních systémech. Protože se jedná o obsáhlé téma,
neskončíme jen u jednoho textu. Naopak. Navážeme dalšími články, ve
kterých se budu jednotlivým systémům věnovat podrobněji.