Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Využití feedu v placené reklamě

Máte stovky nebo dokonce tisíce položek, které potřebujete promovat přes reklamní systémy nebo zbožové srovnávače? Ruční práce by vám zabrala spoustu času. Naštěstí většina „googláckých“ systémů směřuje k automatizaci a k využívání feedů. A právě o ty půjde v tomto článku: Dojde na vysvětlení základních pojmů pro úplné začátečníky, kteří se ve světě reklamních systémů už pohybují, ale s feedy ještě neměli tu čest.

Co je feed

Feed je soubor informací týkajících se jednotlivých produktů. Jde například o ID produktu, popis produktu, kategorie, do kterých spadá, cenu a podobně. Pro každé použití feedu v rámci reklamních systémů pak existují jiné specifikace.

 

 

Kdo a kde feed využije

Feed najde uplatnění při placené propagaci e-shopu, ale i služeb (jako jsou třeba letecké zájezdy, hotely, zážitky, letenky a podobně).

Feed můžeme využít v Google Ads v kampaních v nákupech, v dynamickém remarketingu, v DSA kampaních nebo ve smart kampaních v obsahové síti. Pro e-shopy by se měl feed nahrát prostřednictvím rozhraní Merchant Center a pro jakékoli jiné stránky ho nahrajete přes firemní údaje přímo v Google Ads.

Další využití feedu najdeme v Skliku v dynamickém remarketingu nebo produktových inzerátech (oba typy se souhrně nazývají produktové kampaně). Produktové inzeráty jsou obdobou Nákupů Google. Do Skliku je třeba data z feedu nahrát prostřednictvím Zbozi.cz, a to jak pro e-shopy, tak pro ostatní služby.

Feed je zapotřebí mít k dispozici, i když chcete inzerovat na zbožových srovnávačích jako je Heureka.cz. A pozadu nezůstávají ani sociální sítě. I tady najde feed své využití při tvorbě dynamických produktových kampaní.

Pokud chceme vytvořit ve vyhledávací síti kampaně pro tisíce produktů, upsali byste se. A proto je vhodné využít například nástroj PPC Bee, který na základě pravidel generuje klíčová slova a reklamní texty s využitím informací z feedu. Díky tomu ušetříte spoustu času.

 

Co je Mergado a k čemu slouží

Když dostanete od vývojáře feed, který není 100% přizpůsobený jednotlivým systémům, je vhodné použít nástroj Mergado, díky kterému můžete feed upravovat přesně podle potřeb a specifikací systémů. Pokud máte od klienta pouze feed pro Google Merchant Center, tak ho v Mergadu můžete jednoduše upravit do specifikace jiného systému, třeba Heureka.cz. Mergado také umí data zkracovat, nahrazovat či vypočítat nové metriky.

 

Google

Google Merchant Center

Každý účet v Google Ads může být propojený právě s jedním Google Merchant Center účtem (dále jen GMC). Pokud chcete využívat smart kampaně ve službě Nákupy Google, tak se bez GMC neobejdete. Dále jej využijete i u tvorby dynamického remarketingu či dynamického prospectingu.

Výhodou je neustálá aktuálnost dat a plná kontrola nad nimi. Pomocí GMC si dokážete vytvořit pravidla bez zásahu do zdrojového feedu, což je další praktická výhoda.

DSA KAMPAŇ (dynamické reklamy ve vyhledávání)

DSA kampaňje must have a nastavit se dá nejen z feedu, ale například i z indexu webu nebo z konkrétních URL. S nastavením pomůže i nástroj PPC Bee. Je to typ kampaně, který v kombinaci se smart strategiemi ušetří spoustu času. DSA kampaně fungují tak,

DAS kampaně fungují tak, že si systém spojí vyhledávací dotaz se zdrojem, který mu nastavíme (může to být třeba už zmíněný index webu nebo feed). Následně proběhne aukce, která vyvolá dynamický inzerát. V něm se vždy před zobrazením dynamicky změní nadpisy. A statické jsou pouze popisy.

Nedostanete-li správně vyspecifikovaný feed od klienta, můžete si pomocí Mergada vygenerovat feed, který není už nutné dál upravovat. Feed nahrajte přes firemní údaje a až potom vytvořte DSA kampaň, která bude mít zdroj dat nastavený z feedu. Firemní údaje najdeme v nastavení v rozhraní Google Ads.

Vytváření dynamického inzerátu v DSA kampani:

 

Dynamický remarketing

DRMK pomocí feedu dokáže uživateli zobrazit právě ten produkt v obsahové síti, na který se už díval, ale nekoupil ho. Pokud nejste e-shop, nahrajte feed přes firemní údaje, v opačném případě přes GMC.

Dynamický remarketing se dá využít i v jiných odvětvích, například ve službách nebo v hotelnictví. V tomto případě ale feed nahrajete přes firemní údaje.

Personalizátory reklam pomocí feedu

Díky personalizátorům reklam (to jsou ty složené závorky, které obsahují parametry z feedu) se textové inzeráty ve vyhledávací síti přizpůsobí „na míru“ uživateli. Feed se vkládá přes firemní údaje a template pro jeho podobu najdete v nápovědě Google.

 

Dynamický prospecting

Dynamický prospecting funguje na stejném principu jako dynamický remarketing. Rozdílné je cílení. Uživateli se budou zobrazovat produkty z feedu. To znamená, že kampaň potřebuje jako zdroj dat z feedu nastavit propojení s GMC. Dynamický prospecting se chová akvizičně. Hledá tedy nové potenciální zákazníky na základě Podobných publik.

Google nákupy

Nákupy Google využívají data z GMC. Feed nahraný do GMC musí splňovat podmínky pro spuštění kampaní v Nákupech. Pokud podmínky nesplňuje, systém produkty v kampani zamítne.

Nejdůležitější informace z feedu jsou jedinečné ID, cena (vč. DPH), dostupnost zboží, URL produktu, URL obrázku, cena dopravy a podobně. Vedle klasických Google Nákupů existují i Chytré Google Nákupy (Smart Shopping), které navíc fungují i jako akvizice a remarketing, a to včetně dynamického remarketingu. V tomto případě je potřeba počítat s tím, že se výkon z DRMK kampaně částečně přesune do Smart Shoppingu.

Smart Shopping fungují plně automaticky. Systém na základě automatické strategie sám rozhoduje, jaká bude výše bidů, na jakém místě se reklama zobrazí a také jaké upřednostní zařízení (počítač, mobil nebo tablet). Ve vaší moci je úprava feedu, zvolení vhodné strategie a budgetu.

Vždy zvažte, který typ kampaní použít pro daný business. Není třeba mít nasazené všechny najednou, protože třeba Smart Shopping mohou připravit smart kampaň v obsahové síti a dynamický RMK o návštěvnost a tím tyto kampaně značně omezit.

SKLIK

Produktové inzeráty

Fungují podobně jako reklamy v Nákupech Google. K jejich spuštění je potřeba mít propojený účet v Skliku se zbožovým porovnávačem Zbozi.cz. Specifikace feedu najdete v nápovědě . Pokud není feed od klienta vhodně specifikovaný, využijte opět Mergado.

Dynamický remarketing

Po propojení účtu se Zbozi.cz systém sám automaticky vytvoří retargetingový seznam DRTG – návštěvníci produktů a kategorií. Automaticky se vytvoří seznam pro 7denní okno , to ale můžete změnit.

Zbožové srovnávače

Bez feedu zde vůbec nelze inzerovat a čím kvalitněji pracujeme s feedem, tím lepšího výkonu dosáhnete.

Nejznámější zbožové srovnávače v Česku jsou určitě Heureka.cz a Zbozi.cz. Další známé zbožáky jsou třeba Favi.cz, Glami.cz, Biano.cz nebo Skrz.cz. Některé z nich se zaměřují jen na nábytek, jiné zase jen na oblečení a některé zase poskytují pouze přehled o akčních nabídkách e-shopů nebo nabídky akčních zájezdů. Každý srovnávač má jinou specifikaci pro feedy a je třeba feed vždy upravit.

Sociální sítě

Dynamické reklamy na Facebooku a Instagramu

Jedná se opět o dynamické zobrazování produktů podobně jako u dynamického remarketingu, tedy o tzv. dynamické produktové kampaně (DPA).

I v tomto případě feed upravíte opět pomocí Mergada. Pro dynamické reklamy na sociálních sítích musíme vytvořit katalog, do kterého feed nahrajeme buď jako statický soubor, nebo URL odkaz.

PPC BEE

PPC Bee je nástroj třetí strany, díky kterému vytvoříte velký počet kampaní ve vyhledávací síti na základě dat z feedu za výrazně kratší dobu, než by tomu bylo v případě manuálního nastavení.

Velké využití má pro e-shopy s větším počtem produktů. Propojit ho můžete s Google Ads, Sklikem a Bingem. Pomocí PPC Bee můžeme definovat další pravidla, která pracují s položkami z feedu. Reklamní texty se pak vytvoří kombinací proměnných z datového zdroje a vlastního textu. V rámci propojení s Google Ads lze využít i možnosti nastavení Google Nákupů a DSA.



Tento článek je první malou ochutnávkou ze seriálu o feedech a jejich využití v reklamních systémech. Protože se jedná o obsáhlé téma, neskončíme jen u jednoho textu. Naopak. Navážeme dalšími články, ve kterých se budu jednotlivým systémům věnovat podrobněji.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.