Znáte ten vtip, jak prodavač utrží 380 tisíc od chlapíka,
kterému nejprve prodal rybářský háček?
„… a pak jsem zákazníka přesvědčil, že by si mohl vzít ještě
i nějaký vlasec a nabídnul jsem vhodný prut. Dal jsem se s ním do řeči,
zeptal jsem se, kde bude rybařit. Povídal, že na mysu 20 mil na sever. Tak
jsem mu prodal ještě pořádnou větrovku, nepromokavé kalhoty a gumáky,
protože tam dost fouká. Přesvědčil jsem ho, že na pobřeží neberou, tak
jsme šli vybrat motorový člun. Pak jsem se ho zeptal, co má za aut: vylezlo
z něj, že dost malé, člun by na něm nemohl odvézt. Tak jsem mu prodal
ještě přívěs.“
„A tohle všechno jste prodal člověku, který si přišel koupit
jediný háček na ryby!?“
„Ne. On původně přišel koupit vložky pro svoji ženu. Tak jsem mu
navrhnul, že když si teda o víkendu neužije, že by si mohl zajít aspoň
na ryby…“
Odborně se tomu říká cross-sell a úplně stejně by se měl chovat také
správný e-shop – komunikovat se zákazníkem, předvídat jeho preference a
doporučovat mu k nákupu to nejrelevantnější zboží.
Cross-sellingových metod a prvků, které můžete použít na svém webu,
je celá řada a já bych se chtěl věnovat jednomu konkrétnímu –
doporučování dalších produktů po vložení zboží do košíku.
Některé e-shopy to neřeší vůbec, u jiných se setkáváme s různě
sofistikovanou formou nabídky v takzvaném mezikošíku.
Mezikošík – informuje zákazníka o tom, že
úspěšně vložil zboží do košíku, a nabízí mu další
produkty.
Úroveň doporučování může být různorodá:
- Úplným základem je nabídka bestsellerů, tedy
nejprodávanějšího zboží e-shopu. Logika tam jistá je – když se to
zboží nejvíce prodává, je tu pravděpodobnost, že zaujme i dalšího
zákazníka. Bohužel se občas stává, že v doporučení je zobrazeno
i zboží, které si uživatel právě do košíku přihodil. Při nákupu
pračky je doporučeno vložit do košíku druhou. Zákazník si ťuká na
čelo, šance k navýšení objednávky je promarněna.
- Sofistikovanější systémy doporučují produkty, které s tím
vloženým nějak souvisí. Když kupujete stolní lampu,
pravděpodobně uvítáte nabídku vhodné žárovky a třeba prodlužovačky.
Když kupujete boty, možná rádi přihodíte do košíku i leštidlo,
impregnaci nebo ortopedickou vložku, na kterou byste si bez doporučení ani
nevzpomněli.
Doporučujte mazaně
Provozovatelům webů radíme doporučovat v mezikošíku produkty chytře.
Jenže! Doporučující vztahy mezi jednotlivými produkty či kategoriemi bude
nutné buď řídit ručně (což je při tisících položek
v e-shopu pracné a časově náročné), nebo se do administrace bude muset
doprogramovat nějaká chytristika, a to bude stát majlant,
nemluvě o nutnosti vymyslet celé vztahové algoritmy.
Existuje ještě jedno řešení, a to využít personalizační
nástroje třetích stran. Tedy systémy, které už někdo
naprogramoval, stále je vylepšuje a poskytuje k nim podporu. Říkáte si
možná, že stejně se nevyhnete té ruční práci, kterou je naučení
systému, aby doporučoval zboží tak, jako mazaný prodavač z úvodu.
A co to zkusit ještě jinak? Proč bychom měli v systému ručně
nastavovat vztahy mezi jednotlivými produkty a kategoriemi, když se je
chytrý systém může naučit sám, z analýzy chování
návštěvníků a zákazníků? Nabídneme systému například
historii prodejů za dva tři roky zpátky, on si to přechroustá a hned bude
vědět, že když už si někdo do košíku vložil bundu, velmi často si
také ještě přikoupil rukavice a čepici. A hodně chytrý systém dokonce
nabídne pěkně ladící barvy a vezme v potaz i volbu pánská/dámská nebo
senzitivitu zákazníka na slevy. I po nakrmení vstupními daty se systém
dále učí, protože nabídka zboží i chování zákazníků se může
v čase měnit.
Vyplatí se to? Odpověděl nám A/B test
Přemýšleli jsme, jestli se investice do podobného systému vyplatí.
Anebo jestli nebude fungovat stejně dobře to bezpracné klasické
Nejprodávanější zboží.
Ideální metodou na ověření výkonu je A/B testování.
Využili jsme nabídky na dvouměsíční bezplatný provoz personalizačního
systému Persoo.cz a na
webu Hanibal.cz, který
prodává outdoorové vybavení, jsme celé dva měsíce testovali, měřili a
porovnávali výkon.
Testované varianty:
A: původní varianta (bez mezikošíku a doporučování)
B: mezikošík, doporučovány jsou obecně nejpopulárnější
produkty
C: mezikošík: doporučovány jsou produkty nejčastěji objednávané
ve spojitosti s právě vloženým zbožím
do košíku (systém vztahů zajišťuje Persoo.cz)
Zhruba měsíc jsme porovnávali výkon těchto tří variant. Poté jsme
nejméně úspěšnou variantu vypnuli a pokračovali pouze duelem.
Sledovali jsme množství metrik, od základních jako je celkový obrat,
průměrná hodnota objednávky či konverzní resp. transakční poměr, po
vliv varianty na počet různých druhů zboží v košíku. Tady je přehled
těch nejdůležitějších metrik po prvním měsíci A/B
testu:

Jste překvapeni? My jsme byli. Nejpopulárnější a
nejprodávanější zboží neprodávalo. Dokonce ta nabídka
nejprodávanějšího „štvala“ zákazníky tak, že nám mnohem více
nedokončovali objednávkový proces, než když se nedoporučovalo nic.
Variantu jsme vypnuli a další měsíc ověřovali potenciální přínos
investice do personalizačního systému Persoo.cz.
Persoo pracovalo se vstupními daty z pětileté prodejní historie, ale
během dvou měsíců testu se toho systém evidentně ještě mnoho naučil a
varianta stále svůj výkon vylepšovala. V průběhu dvou měsíců testu se
oproti původní variantě bez doporučování zboží v mezikošíku
zvýšil výkon webu s mezikošíkem Persoo takto:

Jsou i pro vás chytré doporučovací systémy to pravé? Vyzkoušejte
podobný A/B test – pomůže vám určit potenciál, který bude mít
personalizované doporučování pro váš e-shop. Srovnáte si navýšení
obratu s náklady na implementaci a provoz nástroje. A můžete se následně
rozhodnout, jestli pro vás bude tím šikovným prodavačem a budete prodávat
čluny k háčkům. Tedy k vložkám.
Máte zkušenosti s jinými doporučovacími
a personalizačními systémy, než je Persoo? Napište nám do
komentářů.
Chcete také svým zákazníkům ulehčit cestu ke konverzi?
Podívejte se na naše A/B
testování a napište nám: info@h1.cz. |
Autorem článku je Michal Mrskoč.
Článkem jste mě potěšili, protože se chystáme také testovat Persoo na našem eshopu www.amoresa.cz a doufám, že budeme mít podobné výsledky :)
Podobnou službu nabízí gemius recommend.
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda jste testovali Persoo na svém e-shopu a jaké byly výsledky. Zda vše splnilo vaše očekávání a byli jste s nimi spokojení. Předem děkuji za odpověď a přeji krásný den.
Já nevím, ale pro začátek není potřeba dělat žádné ruční vazby či vymýšlení algoritmů. Zákazníci je v podstatě vytvářejí sami. Stačí projet v databázi objednávky kde se daný produkt vyskytuje a z těchto objednávek vytáhnout další produkty. Záležení na velikosti eshopu a počtu objednávek, když tak přidat ještě nějaká doplňující pravidla pro vyfiltrovaní výsledků. Je to práce na pár hodin.
A nebude to třeba tím, že z best sellers ty lidi už můžou mít něco nakoupeno nebo neodpovídají jejich charakteru? Jinak Persoo samozřejmě super nástroj.
Určitě to důvodem být může. A právě v tu chvíli je plusem mít personalizační nástroj, který nabídně něco, co odpovídá jejich chrakteru a vypustí to, co si zakoupili v poslední době.
Dobrý den Eliško,
přoznám se, že už je to hodně dlouhá doba, tak si to přesně nepamatuji. Situace byla taková, že jsme zkoušeli víceronástrojů včetně našeho jinéh eshopu https//www.luxusnipradlo.cz a došli jsme k v rámci A/B testování k závěru, že se nám žádný z nástrojů nezaplatí. U jednoho dokonce byly výsledky horší než bez něj.
Za mě tedy doporučuji to stejné, zkuste si domluvit nějaký demo režím na na 1–2 měsíce a testujte a pak se rozhodněte.
Hezký de
upřesňuji :) https://www.luxusnipradlo.cz