Ve světě SEO byl nejvíce přelomový rok 2011. Google v té době totiž
začal podnikat razantní kroky proti obsahovému spamu, pochybným technikám
budování zpětných odkazů a dalším zakázaným praktikám optimalizace.
Stvořil algoritmy Panda a Penguin a změnil tím zaběhnuté principy
optimalizace. Od té doby zhruba každého půl roku SEO
konzultanti po celém světě dychtivě (a někteří s hrůzou)
očekávají okamžik, kdy Matt Cutts, šéf antispamového
týmu Google, oznámí další aktualizaci jednoho z hodnotících
algoritmu.
Google prakticky zcela převzal otěže nad pravidly optimalizace a všichni,
kteří chtějí v závodu o pozice uspět, se musí přizpůsobit. Co ale
dělat, když se někdo rozhodne na nová pravidla nepřistoupit a je
penalizován? To a mnohem více se dozvíte právě v tomto článku.
Není penalizace jako penalizace
Efekt uvalení penalizace se projevuje snížením viditelnosti webu
v přirozených výsledcích vyhledávání. Web s tzv. banem se propadne na
pozice, ke kterým se prakticky žádný uživatel při vyhledávání
neprokouše. Obvykle hovoříme o propadu v řádu desítek pozic, což
prakticky okamžitě přeruší proud návštěv přes inkriminovaná
klíčová slova.
Krajní variantou je úplné vyřazení postiženého webu z indexu
vyhledávače. Touto poměrně obskurní a na vyřešení velmi složitou
variantou se ovšem v článku zabývat nebudeme.
Postihy jsou různých druhů, které se liší jak rozsahem, tak způsobem
uvalení. Obvykle se penalizace dělí na 4 typy:
- na penalizaci částečnou, ovlivňující jen vybrané
stránky (klíčová slova) webů,
- celkovou, která znevýhodňuje web jako celek,
- manuální, která je uvalena na základě ručního
zásahu v případě porušení pravidel Googlu
- a algoritmickou, která je vyhodnocována automaticky na
základě mnoha faktorů pro hodnocení webů.
Seznam.cz se od penalizací dlouhodobě distancuje, ale bylo zjištěno, že
je rozdává také, a sice pouze manuální. Zejména díky absenci formuláře
pro žádost o přehodnocení také samotné zotavení trvá o poznání déle
než u Googlu.
Penguin a Panda – mazlíčci každého konzultanta
Penguin a Panda jsou dva nejznámější algoritmy od Googlu, které bojují
proti spamu ve vyhledávání. Zatímco Penguin útočí zejména proti
nepřirozeným odkazovým profilům, tak Panda je specialistou na
obsahový spam.
Připomeňte si všechny
aktualizace algoritmů Penguin a Panda a jejich dopady na vyhledávání.
Ačkoliv se významy obou updatů v poslední době značně překrývají,
tak zkusíme aspoň nastínit seznam základních nešvarů, které právě tyto
dva algoritmy postihují nejčastěji.
Penguin
- Přeoptimalizované anchor texty odkazů
- Nepovolené techniky linkbuildingu – sponzorované odkazy, PR články
(správně tzv. advertorials)
- Odkazy z nekvalitních a spamových domén (katalogy, PR weby,
MFA apod.)
- Komentářový spam
- Skryté odkazy na stránce
- Duplicitní obsah na webu
Jak můžete bojovat proti penalizaci od Penguina? Budujte kvalitní a
relevantní odkazy na svůj web. Takové odkazy, které dokážou přivádět
potenciální zákazníky a ne pouze odkazovou popularitu, tzv. link
juice. Přemýšlejte při linkbuildingu selským rozumem tak, aby
každý odkaz, který seženete, měl svůj smysl.
Panda
- Nekvalitní a nepřínosný obsah webu
- Obsahové farmy
- Duplicitní obsah
- Přeoptimalizování obsahu na klíčová slova
- Mnoho reklam na stránce – poměr obsahu a reklam na stránce
- Zakázané optimalizační techniky (Black-hat SEO)
- Příliš stránek s chybovým kódem 404
- Časté potíže serveru – chyby 5×x
Obrana proti Pandě zní jako klišé, a sice „budujte kvalitní obsah“.
Tento buzzword posledních let má ovšem při boji proti Pandě své
opodstatnění a je dokázáno, že dokáže problémy s penalizacemi
vyřešit. V první řadě si ale opravte web po technické stránce tak, aby
byl 100% přístupný pro lidi i pro roboty vyhledávačů.
Dalším důležitým faktorem je zamezení duplicitnímu obsahu kanonizací,
případně vyřazením nepotřebných stránek z indexu Googlu. V dnešní
době sociálních sítí a zejména pak Google+ vám může velmi pomoci
aktivita v této oblasti. Sociální zmínky jsou pro Google velmi dobrým
vodítkem pro posouzení, zda je obsah skutečně kvalitní či nikoliv.
A hlavně si důkladně pročtěte Google Webmaster Guidelines a
postupujte podle nich.
Poslední
květnovou aktualizaci algoritmu Panda pro vás v článku shrnul Tomáš
Vyskočil.
Algoritmy vám přinesou především užitečný
obsah
Ať už je váš názor na boj Googlu proti spamu jakýkoliv, tak nelze
popřít, že zavádění sofistikovaných algoritmů pro odhalování podvodů
a nekalostí při optimalizaci je pozitivum, zkvalitňující výsledky, které
nám Google posílá.
Tento boj pomalu ale jistě vede ke zkvalitňování obsahu na internetu a
tím také ke zvyšování užitečnosti jeho využívání. Mezi
nejexponovanější weby se na Googlu již nedostávají takové případy
webů, které nepřináší uživatelům žádnou užitnou hodnotu a jsou často
vytvořené pouze pro generování zisku z prodeje reklamy.
Jak lze identifikovat penalizaci?
Manuální penalizace
Identifikace manuální penalizace je velmi jednoduchá. Kompletní informace
o ručním postihu najdete už několik měsíců v čím dál tím
užitečnějším nástroji Google Webmaster Tools (GWT). Takovou informaci
najdete pod záložkou Návštěvnost z vyhledávání –>
Ruční zásahy. Pokud je váš web z nějakého důvodu
skutečně znevýhodněn, tak na této stránce zjistíte proč se tak stalo a
v jakém rozsahu. Dále tu získáte prvotní vodítko, kde a jak při
odstraňování penalizace začít.
Jak může vypadat taková zpráva vám ukážeme v případové
studii odstranění penalizace u našeho klienta.
Algoritmická penalizace
Propadly se vám pozice? Přestala proudit návštěvnost z vyhledávání?
Šel výkon webu výrazně dolů? A přesto v GWT není žádná zpráva
o penalizaci? Pokud získáte podezření na penalizaci, je potřeba ihned
zjistit, zda se skutečně jedná o zásah proti vašemu webu nebo jestli to
není pouze trendová záležitost.
Takovým trendem může být:
- Sezónnost oboru
- Trendy v oboru
- Změna trhu
- Zvýšená aktivita konkurence
- Negativní kampaň konkurence
- Vlivy z offline světa
Když jste si jistí, že žádný z výše
uvedených důvodů není nositelem propadu, tak musíte zahájit podrobnou
analýzu svého webu ze všech úhlů pohledu. Zjistit důvod a rozsah
penalizace se provádí za pomoci důkladných analýz vývoje pozic
klíčových slov, návštěvnosti podezřelých vstupních stránek,
návštěvnosti na vybraná klíčová slova a také analýzou vývoje poměru
vyhledávačů jako zdrojů neplacené návštěvnosti.
Penalizace: Nejčastější otázky
a odpovědi
Jaké dopady má aktualizace algoritmu Panda v České
republice?
Penalizace za spamový obsah webu se v ČR vyskytuje pouze zřídka.
Obecným příkladem jsou katalogy vtvořené často pouze pro odkaz. Tyto weby
byly potrestány na základě nekvalitního a duplicitního obsahu. Panda se
příliš nevyskytuje na klientské rovině. Cílí spíše na affiliate weby,
zmiňované katalogy atd. Nejlepší obranou je tvorba unikátního obsahu.
Co affiliate marketing a penalizace?
Pokud jsou odkazy z affiliate programu s atributem
dofollow, vedoucí z nekvalitních webů, tak mohou přenést
nebo dokonce zavinit penalizaci. Často jsou affiliate odkazy, spadající pod
affiliate systémy, opatřeny dvojím přesměrováním typu 301 nebo 302,
které zajistí nepřenášení hodnocení webu, a tím předchází případné
penalizaci.
Toto je ovšem nevhodné pro identifikaci takových odkazů pomocí
nástrojů pro analýzu odkazového profilu. Například Ahrefs odkazy
s dvojitým přesměrováním nenajde. Obecně tedy pro affiliate platí, že
je to dobrý sluha, ale špatný pán.
Pokud je to technicky možné, tak ke všem svým affiliate odkazům vložte
atribut nofollow, abyste předešli případnému nemilému
překvapení v budoucnu.
Má smysl odkazy odstraňovat nebo spíše tvořit nové a kvalitní
pro vyvážení odkazového profilu?
Jednoznačně je potřeba odstranit nejhorší odkazové vzory. Tvorba
nových kvalitních odkazů je v každém případě nutností, jelikož Google
při přehodnocení webu zkoumá jeho odkazový profil jako celek, ne tedy jen
vybrané nekvalitní odkazy.
Může odstraňování odkazů můj web poškodit?
Ano může. Konkrétně pak při pohledu na návštěvnost z vyhledávače
Seznam.cz. Při odstranění velkého množství odkazů patrně dojde
k poklesu pozic na Seznamu, a tedy i k poklesu návštěvnosti z jeho
přirozených výsledků vyhledávání.
Mám žádost o přehodnocení psát v českém nebo v anglickém
jazyce?
Český jazyk by v žádném případě neměl vést ke znevýhodnění
oproti anglicky psané žádosti. Na světě je mnoho SEO konzultantů a
vlastníků webů, kteří tento jazyk neovládají, proto by toto pravidlo bylo
značně diskriminující. Jelikož v Googlu je každá neanglicky psaná
žádost vložena do překladače, je dobré psát ji stručně a
v odrážkách.
Jak dlouho budu čekat na přehodnocení?
Doba záleží na počtu odeslaných žádostí. První trvá nejkratší
dobu – zhruba 4 dny. Při druhé žádosti musí být prokazatelná vaše
další aktivita. V opačném případě budete na odpověď čekat velmi
dlouho.
Jaká je úspěšnost žádostí o zrušení
penalizace?
Úspěšnost první žádosti o přehodnocení se blíží téměř k nule
procent. Velmi často se vám dostane odpovědi, že stále je možné na
něčem zapracovat. V jistých případech tedy není od věci nejprve
odstranit ty nejnebezpečnější odkazy a odeslat žádost. Google vám
v následné odpovědi poradí, jaké jsou podle něj inkriminované odkazové
vzory ve vašem odkazovém profilu.
Má smysl založit nový web pro Google, když se nedaří penalizaci
odstranit?
Ano, v jistých případech. Pokud je odkazové portfolio v natolik
špatné kondici, tak je dobré se zamyslet i nad touto možností. Při
odstraňování mnoha odkazů bychom si mohli uškodit na obou vyhledávačích,
protože po odstranění penalizace zařadí Google náš web sice zpět, ale
patrně ne na příliš zajímavé pozice (přichází v úvahu například
2.-4. strana).
Lze nahlásit weby za nekalé praktiky?
Ano, lze. Je
ovšem potřeba velké množství nezávislých zdrojů, aby Google vzal takové
nahlášení v potaz. Spíše se ale orientuje podle svého hodnotícího
algoritmu.
V příštím
rozsáhlém článku o penalizacích vás seznámíme krok za krokem
s odstraněním manuální a algoritmické penalizace
u 2 klientů H1.cz.
Pořádali jsme i společný hangout o penalizacích s odborníky.
Hangout je k vidění ze záznamu a report si
můžete přečíst na našem
blogu.
Ondro, jak nahlížíte na axiom, že algoritmické penalizace nejsou penalizace, ale pouze filtr algoritmu? Tedy web není penalizován, pouze po aktualizaci dat (Penguin/Panda) dojde ke snížení hodnocení, nikoliv k penalizaci.
Ahoj Pavle, podle mě je odpověď na tvoji otázku zcela individuální. Já zastávám názor, že o penalizaci jde. Web měl před aktualizací dat lepší hodnocení než po ní. Důvodem snížení hodnocení pravděpodobně bylo provádění nepovolených technik optimalizace, za které byl následně potrestán snížením viditelnosti na Googlu.
V každém případě ať už tomu budeme říkat jakkoliv, tak důsledek pro zasažený web je v obou případech stejný, a je nutné rychle nalézt důvody penalizace/filtru.
Díky, v tom se shodujeme. Jen mě zajímal váš/tvůj názor na otázku filtr-penalizace.
Díky za článek. Mohu Vás poprosit o bližší informace k manuální penalizaci od Seznamu. Zejména jak se penalizace zbavit (je-li to vůbec možné). Díky!
Od Seznamu žádné informace o penalizacích nevycházejí, ale již před šesti lety bylo potvrzeno, že Seznam manuální zásahy rozdává. Z posledních let nemáme s penalizacemi od Seznamu zkušenosti, proto vám nemůžu poskytnout žádný konkrétní postup odstraňování. V případě že máte ale podezření, že jste byl Seznamem potrestán, zkuste se obrátit na support a požádat o více informací. Ani toto není jistota, ale na rozdíl od Googlu je aspoň nějaká šance, že se vám dostane odpovědi.
Marku, je potřeba zjistit za co je – většinou stačí komunikace se Seznamem nebo kontrola zakázaných věci se stavem webu a poté ji odstranit a následně to opět dát vědět Seznamu. Kdybyste si nebyl jistý napište, pokusím se vám pomoct.
Zdravím.. Chtěl bych se zeptat z opačné strany. Buduji pro svého klienta web a jeho konkurent vyskakuje (zabírá místo) na daná klíčová slova na první stránce vyhledávače Seznamu hned na několika pozicích (konkrétně na třech).. Má totiž identický web na 3 doménách.. Je to možné? Případně jak se tomu bránit? Atakoval jsem Seznam maily, zda je toto v pořádku.. ale až po 2 měsících přišla jediná odpověď, „že se na to podívají“.. Uběhl další měsíc a já stále nevím, co s tím..
Zdravím Pavle, tato situace samozřejmě není v pořádku, protože zmiňovaný web tímto jasně porušuje pravidla optimalizace (více zde https://bit.ly/XwVSL2). Tuto situaci by měl algoritmus Seznamu sám identifikovat, a pokud uzná, že jsou webu skutečně duplicitní, tak měl by zasáhnout.
V poslední době se v Seznamu věnovali vývoji a nasazování nového algoritmu, proto je možné, že se celá věc trochu vlekla. Pokud neuvidíte žádný vývoj, tak doporučuji upozornit Seznam znovu a klidně vícekrát.
Také můžete využít formulář, přímo určený k nahlášení spamových stránek – https://search.seznam.cz/nahlasit-spam