Používání mobilních telefonů neustále roste. Ruku
v ruce s tím stoupá i využívání mobilních aplikací. A my jsme
chtěli našim klientům nabídnout i jinou cestu, jak promovat aplikace, než
jen s pomocí Universal App Campaign na Googlu. Proto jsme zařadili do
portfolia našich produktů Apple Search Ads.
V článku najdete jednoduchý přehled, jak kampaň
nastavit, naše tipy a také porovnání výsledků z kampaní ASA
a UAC.
Apple Search Ads (dále ASA) je reklamní
platforma Applu pro podporu aplikací v App Store. S její pomocí můžete
zvýšit vizibilitu mobilních aplikace pro uživatele
zařízení iPhone/iPad. Funguje podobně jako vyhledávací
kampaň na Googlu: Pokud uživatel v App Store hledá aplikaci, při zadání
klíčového slova se zobrazí v horní části výsledků vyhledávání
reklama vyzývající ke stažení aplikace.
Pro reklamy nepotřebujete žádné texty ani
obrázky. Apple použije screen z vaší aplikace, včetně
textu, který u ní máte uvedený v popisu. A protože jde o Apple, vše od
nastavování až po reporting je intuitivní a
jednoduché.
Naproti tomu Universal App Campaign (dále
UAC) je plně automatizovaná kampaň pro stažení aplikace,
která se nastavuje v Google Ads. Na rozdíl od ASA se nezobrazuje jen ve Store
(v tomto případě v Google Play), ale ve
všech službách Google –
v Obsahové síti, na Youtube, ve Vyhledávání, apod – více o kampani
v nápovědě.
Proč vůbec mít Apple kampaň?
I když v České republice samozřejmě vedou uživatelé
s Androidem, Apple zařízení má zhruba 20 % uživatelů
chytrých telefonů.

Zdroj: gs.statcounter.com
Pro představu: Podle potenciálního zásahu na Facebooku
v Česku aktivně používá iPhone cca 1,4 milionu
uživatelů z celkového počtu 5,3 milionu uživatelů
chytrých telefonů. A to už stojí za vyzkoušení. Můžete se podívat do
Google Analytics vaší stránky/eshopu, kolik uživatelů navštěvuje váš
web pomocí iOS zařízení (v GA přehled: Publikum > Mobilní >
Zařízení).
Jak začít?
Pokud chcete začít propagovat aplikaci, nejdříve si
založíte účet v Apple Search Ads.
Pro registraci potřebujete Apple ID. Pokud nemáte, stačí si
registrovat platný e-mail.
Na výběr máte 2 možnosti účtů pro inzerci –
Basic a Advanced.
V Basic účtu nastavíte
celkový budget, cenu za instalaci a jednoduše spustíte kampaň (podobně jako
UAC na Google). Nebudete mít ale přehled nad vyhledávacími dotazy nebo
publiky a platíte pouze za instalaci. Je vhodný například pro majitele
aplikací, kteří nemají zkušenost s PPC kampaněmi.
Advanced účet je spíš pro agentury nebo
pro ty, kdo chtějí mít nad kampaní kontrolu a sami řídit, komu se bude
reklama zobrazovat. Na rozdíl od Basic účtu platíte za
klik.
Informace v tomto článku jsou
o kampaních v Advanced účtu.
Nastavení účtu
Pokud máte účet založený, nemusíte jej
s žádnou aplikací propojovat ani ji ověřovat. Nastavíte
platební metodu a můžete spustit kampaně.
Platba je možná víceméně jen kartou.
Zpětná fakturace jde také, ale s podmínkou určitého měsíčního spendu,
splnění kritérií a jak sám Apple Search Ads přiznává, je to na delší
lokte a bez záruky úspěšného schválení. Pro první kampaň dostanete
automaticky kredit 100 amerických dolarů.
Pokud spravujete více aplikací pro různé klienty, je
možná vytvořit “Campaign Group” – je to
vlastně účet, ve kterém můžete vytvářet kampaně pro jednu aplikaci.
Struktura je tak podobná jako MCC Google Ads (klientský účet v Google Ads)
včetně správy uživatelů. Jednoduše pošlete kolegovi nebo klientovi
pozvánku na e-mailovou adresu a můžete mu přiřadit různé
úrovně přístupu a také přístup jen do
konkrétní „Campaign Group“.
Nastavení kampaně
Po kliknutí na Vytvořit kampaň > vyhledáváte aplikaci
podle jména, ID nebo URL a vyberete zemi (jde pouze celá ČR). Kampaň
pojmenujete, nastavíte celkový budget a denní limit.
Nastavení reklamní sestavy
Zadáte jméno sestavy. Nastavíte maximální cenu za
„Tap“ (což je vlastně proklik na reklamu). Apple vám
optimální výši doporučí. Můžete zadat i maximální CPA
(cenu za stažení), ale není povinná. Systém ji navíc bere jako
doporučení, takže ji může i přesáhnout. V této fázi už můžete
přidat i negativní klíčová slova pro celou kampaň.
Vyberete, jestli chcete mít zakliknuto
Search Match. Umožníte tak Applu
zvolit, na jaký vyhledávací dotaz se reklama ukáže. Vybírá
z klíčových slov, která použili uživatelé hledající aplikaci podobnou
té vaší. Je to skvělá funkce hlavně při spuštění nové kampaně,
protože vám pomůže najít klíčová slova, která by vás ani
nenapadla.
Klíčová slova se zadávají na úrovni
sestavy a máte možnost je přidat buď v přesné, nebo volné shodě,
stejně jako negativní klíčová slova. Apple
vám s výběrem vhodných slov pomůže – zobrazuje nejhledanější slova
vzhledem k vaší aplikaci. Je dobré rozdělit klíčová slova do sestav
podle druhů shody (sestavu jen s volnou, nebo naopak jen přesnou
shodou).
Publika 
Na rozdíl od UAC můžete vybrat publika, na která
cílíte.
Nastavíte pohlaví, věk
(range je od 18 do 64 let), zařízení, kde se
reklama zobrazí (iPhone, iPad, nebo na obou) a vyberete typ
publika: pro český trh je k dispozic All Users, nebo
New Users.
Při použití All Users
cílíte na všechny uživatele, kteří aplikaci a) dosud nemají b) stáhli
ale odinstalovali, c) mají nainstalovanou. V přehledu pak budete mít sloupec
New Downloads a Redownloads (tzn. uživatelé, kteří aplikaci měli, ale už
odinstalovali). Stávajícím uživatelům se reklama zobrazí s buttonem
„Otevřít aplikaci”.
Můžete také cílit jenom na New
Users, ale připravíte se tak o maximální dosah
reklam.
Rozhraní vypadá takto:

Nakonec můžete volitelně nastavit denní
rozvrh, ve které dny nebo hodiny se má reklama zobrazovat
a zadáte konec kampaně.
A to je k nastavení kampaně/sestav vše :)
Kreativy
Do určité míry můžete testovat i kreativy. Jak už jsme
si řekli výše – reklamy se vytváří
automaticky, ale zato v několika variantách. K reklamní
sestavě se přiřadí vždy defaultně nastavená sada kreativ. Můžete ale
použít i další sady kreativ s variacemi reklam, které se shodují
například s tématy klíčových slov.
Příklad: Aplikace pro sledování filmů
obsahuje upoutávky jak na detektivní seriály, tak na kreslené animáky pro
děti. Pokud vytvoříte sestavu jen pro děti s použitím klíčových slov
„dětské seriály“, můžete vybrat kreativní sady, které obsahují
upoutávky na animáky.

Tipy pro začátek
- Sestavy doporučujeme strukturovat
podle zařízení, typu shody a druhu klíčových
slov (brand, obecné výrazy, brand konkurence). Struktura
pak může vypadat třeba takto:

- Používat volné shody,
protože sestavy v přesné shodě (mimo
brandu) nemají moc zobrazení.
- Pravidelně kontrolujte vyhledávací
dotazy a přidávejte vylučující
klíčová slova.
- Pokud je Cena za tap příliš nízká, systém vás
na to u každého klíčového slova upozorní a doporučí vám konkrétní
částku, na kterou máte cenu navýšit. Pravidelně tedy seznam klíčových
slov kontrolujte.
- Search Match doporučujeme nechat zakliknuté hlavně
v sestavách s volnou shodou. V průběhu kampaně pak můžete
z přehledu Vyhledávácí dotazy, přidat do sestav
vhodná slova, a naopak vyloučit ta neefektivní. Pro první kampaň je to
ideální způsob, jak zjistit, co a jak uživatelé hledají.
- Zkuste přiřadit kreativní sady podle témat klíčových slov
v sestavách.
- Kontrolovat kartu
Doporučení.
- Nebojte se používat brand konkurence, protože ta se toho také
nebojí (viz příklad)

Co všechno se dá
reportovat?
Kromě klasických ukazatelů, které jsou společné i pro
UAC – imprese, maximální cena za kliknutí/stažení reklamy, počet
instalací, konverzní poměr, CTR, utracená částka. Zjistíme také počet
New Downloads a Redownloads.
V rozhraní samozřejmě najdeme i přehled
za zařízení, demografii, vyhledávací dotazy a podobně. Vše
zpracované do přehledných grafů. Data si můžete také stáhnout a dále
s nimi pracovat.

Naše
zkušenosti
Ze všech našich kampaní jsme zatím zjistili,
že:
- Reklamy zobrazující se na iPhone mají dle očekávání vyšší
konverzní poměr než reklamy na iPad. Cca 80 % všech stažení v kampani je
ze zařízení iPhone.
- Brandové výrazy jsou nejvýkonnější (stejně jako v případě
jiných vyhledávacích kampaní). Konverzní poměr je mezi
60 až 70 % a průměrná cena za instalaci je
0,3 EUR až 0,9 EUR. Rozdíly v ceně jsou
samozřejmé a liší se, pokud máte brandovou sestavu v přesné shodě nebo
brand konkurence ve volné shodě.
- Vůbec reklamy bidující na brand konkurence mají překvapivě
vysoký konverzní poměr (to
znamená, kolik lidí při prokliku na reklamu stáhlo aplikaci).
Je to zhruba 50 %.
- Z celkového počtu stažení je přibližně 30–50
% Redownloads.
Pozn.: Metriky – kliknutí, počet stažení a konverzní poměr - se
liší podle toho, o jakou aplikaci se jedná. Je velký rozdíl mezi aplikací
na prodej oblečení, kterou si může stáhnout každý – a aplikací
internetového bankovnictví, kterou si stáhne pouze klient
konkrétní banky.
Výsledky kampaní UAC vs ASA*
Pro klienta z oblasti Retail jsme spustili kampaně na aplikaci s jeho věrnostním
programem. Cílem bylo získat co nejvíce nových stažení. Protože kampaně
ve stejnou dobu běžely na Google i Apple platformě, mohli jsme porovnat
jejich výsledky – cenu za stažení a konverzní poměr.
Sestavy v kampani jsme rozdělili podle zařízení, typu
shody a druhů klíčových slov.
Cílili jsme na All Users, protože nás zajímal také
celkový počet opětovných stažení.
Cena za stažení vychází pro obě
reklamní platformy přibližně stejně – zhruba
0,7 EUR.
Konverzní poměr je ale výrazně vyšší
v ASA – pohyboval se v rozmezí 50 až 70 %,
zatímco v UAC kolem 30 %.
*ASA a UAC spojuje pouze to, že jsou to kampaně na propagaci
aplikací: ASA se na rozdíl od UAC, zobrazuje pouze v AppStore a jedná se
o vyhledávací kampaň. Porovnání ceny a konverzního poměru je tedy
hlavně orientační.
Reklamní systém je stále poměrně nový. Vznikl v roce 2016,
od roku 2019 je dostupný pro většinu evropských zemí (mimo Slovensko) a
stále se vyvíjí. Kampaně se jednoduše spravují, mají dobré výsledky a
vaše konkurence jej zatím nemusí využívat :) Rozhodně
doporučujeme vyzkoušet.