Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Virtuální život se blíží, objevte svět metaverse

Ještě nedávno o pojmu metaverse málokdo tušil a prakticky nikdo o něm nemluvil. To se změnilo zhruba v okamžiku, kdy Mark Zuckerberg změnil název společnosti vlastnící Facebook právě na Meta a zároveň k tomu světu vysvětlil, jak zářnou v metaverse vidí budoucnost.

Metaverse pracuje s pokročilou virtuální realitou. Ta má lidem a firmám (přesněji řečeno jejich avatarům, o kterých bude ještě řeč) poskytnout ideální a bezpečné prostředí pro navazování a udržování kontaktů, ale také pro zábavu, sdílení nejrůznějšího obsahu nebo pro týmovou práci. Má jim ale poskytnout také další zajímavé příležitosti například k nakupování, obchodování nebo investování. 

Co je to metaverse

Zatím neexistuje jednotná definice toho, co je to Metaverse, nicméně jedno je jisté – v kostce se jedná o virtuální či rozšířenou realitu v kombinaci s využitím sociální sítí. Pokud si totiž s VR brýlemi zahrajete hru, hrajete sám nebo maximálně s nějakým protihráčem. Pokud si ale nasadíte brýle a připojíte se do světa k milionům dalších lidí, jedná už se o nový vesmír – tedy metaverse.

Velkou pozornost na metaverse upoutal Facebook svým rebrandingem a nejen podle této světové jedničky mezi sociálními sítěmi by metaverse mělo být místo, kde se lidé budou moci setkávat, pracovat, studovat, hrát hry, nakupovat zboží a služby, aniž by však kvůli tomu museli opustit svůj domov.  To vše za pomoci právě virtuální reality.

Facebook zároveň buduje superpočítač pro umělou inteligenci, který má sloužit k analyzování textu, obrázků a videa a umožní také v reálném čase překládat hlas celých skupin lidí, z nichž každý mluví jinou řečí. Facebook tento superpočítač staví v tichosti již rok a půl a hodlá jej využít právě v rámci svého chystaného metaverse světa.

Tento superpočítač pod označením AI Research SuperCluster (RSC) bude zaměřen na výpočty s využitím umělé inteligence a až jej Meta (Facebook) dokončí, mělo by jít o nejvýkonnější superpočítač pro umělou inteligenci na světě. V současném stavu se skládá ze 760 modulů Nvidia DGX s celkem šesti tisíci grafickými kartami a je ve zkušebním provozu.

Metaverse ale není žádnou novinkou

Ačkoliv se z metaverse stal buzzword během posledního zhruba půl roku, rozhodně to není nový výraz a rozhodně nepochází z útrob Facebooku a jeho představitelů. Historie tohoto označení totiž sahá až do roku 1992, kdy americký spisovatel Neal Stephenson ve svém díle Sníh nastínil podobu virtuální reality, kterou pojmenoval právě Metaverse a ve které je přítomna virtuální simulace lidského těla. Ostatně i dnes už rozšířené a známé slovo „avatar“ pochází z tohoto díla.

Zřejmě prvním představitelem virtuální simulace našeho života stále ještě je hra Second Life z roku 2003. Jedná se o virtuální svět, ve kterém můžete se svým avatarem konverzovat s přáteli, navazovat vztahy, chodit na výlety nebo si třeba postavit dům. V dobách své maximální popularity měl Second Life i přes jeden milion uživatelů, dnes je jich aktivních kolem 800 tisíc.

Vedle Second Life můžeme zmínit ještě třeba platformy Roblox nebo Fortnite. V obou případech jde o virtuální světy s miliony hráčů, které již dávno překročily hranice běžné hry. Najdeme v nich virtuální měny, masivní možnost interakcí se svým okolím, ale také všemožné společenské akce. Velmi medializován byl třeba koncert zpěvačky Ariany Grande zhlédnutý ve virtuálním světě miliony uživatelů

Příklady aktuálních metaverse projektů

Sandbox je virtuální herní svět, kde mohou hráči vytvářet, budovat, obchodovat, vlastnit a zpeněžit své hraní v rámci blockchainu Etherea. Cílem je poskytnout hráčům skutečné vlastnictví herních předmětů jako NFT a odměnit je za jejich dobu hraní a účast v herním ekosystému. Sandbox je v současnosti navíc jedním z pěti největších projektů Metaverse, který představuje přibližně 7 % sektoru.

Nedávno se společností The Sandbox uzavřela partnerství Warner Music Group a společně chtějí vytvořit „hybridní hudební park spojený s koncertním prostorem“. Budou se v něm konat primárně virtuální koncerty, přičemž Warner Music Group má pod svými křídly interprety jako Eda Sheerana, Green Day nebo Bruna Marse. Jeden z uživatelů Sandboxu potom zaplatil téměř 10 milionů korun za to, aby mohl být v tomto virtuálním světě sousedem slavného rapera Snoop Doga. Nejde přitom jen o nahodilý případ, ceny ve skutečném světě neexistujících pozemků v posledních měsících narostly až pětinásobně.

Axie Infinity je hra inspirovaná Pokémony a založená na blockchainu, kde hráči mohou bojovat s ostatními protihráči a vydělávat tím peníze. Vyhranými bitvami nebo prodejem svých Axies jinému hráči mohou majitelé vydělat herní měnu. Jakékoli výdělky pak mohou být prodány nebo obchodovány na otevřeném trhu za peníze, což generuje příjem pro hráče. Axie, která byla vydána v březnu 2018, byla jednou z prvních her, která zkombinovala Crypto, Play To Earn, NFT a Metaverse, a nadále roste s celkovým objemem obchodů přesahujícím $2,4 miliardy.

Jedstar je potom poměrně nový projekt, který byl spuštěn v srpnu 2021. Jedná se o třítokenový decentralizovaný ekosystém; který se skládá z $JED – DeFi tokenu, $KRED – GameFi tokenu a $ZED – Governance tokenu. V plánu je také spuštění AGORA – NFT tržiště, kde mohou hráči nakupovat, prodávat a obchodovat se svými NFT ve hře. Ve vývoji v Jedstar je také DCCG (digitální sběratelská karetní hra), která se připravuje u Frag Games, a online hra na hrdiny pro více hráčů (MMORPG), obě hry budou používat $KRED jako herní měnu.

TECH FIRMY V METAVERSE

Velké plány s metaversem má také společnost Microsoft. Zástupci Microsoftu totiž oznámili, že za 68,7 miliardy dolarů koupí herní studio Activision Blizzard. Další studio Epic Games potom už od loňského roku pracuje na novém virtuálním světě, který bude sloužit k prezentaci produktů i hraní her.

s vlastním metaversem se bude samozřejmě snažit uspět také společnost Meta, jak její zakladatel Mark Zuckerberg prozradil před loňskými letními prázdninami. Na podzim dala společnost celému plánu reálnější obrysy – bude se snažit postupně přijmout 10 000 lidí v Evropě, kteří budou v následujících deseti až 15 letech pracovat na tvorbě virtuálního vesmíru.

Pojďme také ale do Česka. Český metaverse pro virtuální realitu s názvem Victoria VR získal novou investici ve výši 5,5 milionu dolarů, tedy zhruba 124 milionů korun. Celkově už si firma přišla na 13,5 milionu dolarů a podobá se obdobným metaverse projektům, které využívají blockchain a krypto.

I tato platforma připravuje vlastní token nebo dražbu virtuálních pozemků. Victoria VR využívá Unreal Engine a autoři službu označují za první VR MMORPG (online hra na hrdiny pro více hráčů) postavené na blockchainu.

Světové brandy v metaverse

Řetězec Walmart si na konci loňského roku zažádal o registraci několika souvisejících patentů. V ní společnost představila vizi nakupování ve virtuální realitě. Společnost TerraZero Technologies Inc potom nedávno poskytla vůbec první metaverse hypotéku. Sloužila k nákupu virtuálních nemovitostí v rámci metaverse. Zakoupený „pozemek“ se nacházel v metaverse založeném na platformě Decentraland, založené na ETH.

Jedním z pomyslných průkopníků se vloni na jaře stal módní dům Gucci, který za pouhých devět dolarů začal prodávat balíček 25 párů virtuálních tenisek. Obout je pak můžete třeba na svém Instagramu. A to byl pouze začátek. Gucci do světa NFT o pár měsíců později oficiálně vstoupil krátkým filmem, čímž dokázal, že móda se s metaversem nemusí potkávat pouze na úrovni tvorby digitálního oblečení, ale může též nabízet jakoukoliv formu umění.

V polovině loňského roku se poté ke Gucci přidala britská značka Burberry, jež oznámila spolupráci s videohrou Blankos Block Party. Speciálně pro ni vytvořila virtuální kolekci doplňků, které mohou nosit herní avataři. Obdobně se zachovala Balenciaga, když spojila síly s herním fenoménem Fortnite, kterému prodala čtyři modely ze své kolekce. Také ty pak mohly obléknout herní postavy. Do metaverse světů už vstoupila například společnost Nike provozující prostor Nikeland v Robloxu nebo Adidas, který během pár chvil vyprodal svou NFT kolekci.

Během loňského Halloweena americký řetězec restaurací Chipotle otevřel virtuální restauraci pro hráče Robloxu. Uživatelé, kteří do restaurace vstoupili, čekal strašidelný zážitek s halloweenskou tématikou a poté obdrželi promo kód na burrito zdarma v reálném světě. No a tím výčet značek v metaverse rozhodně nekončí – zmínit můžete také třeba pojmy jako Disney, Hyundai, Coca-Cola nebo Louis Vuitton

A jako bonus – malý slovníček pojmů

Blockchain – distribuovaná decentralizovaná databáze, ve které se uchovává stále se rozšiřující řetězec časově po sobě jdoucích záznamů. Tento řetězec je propojen zabezpečenými peer-to-peer uzly. Data, která byla zanesena do blockchainu, tam tak jsou uložena na vždy a jsou až na drobné výjimky veřejně přístupná.

Etherum – kryptoměna (ETH) a open-source platforma založená na decentralizované databázi, tzv. blockchainu, který chrání před neoprávněným zásahem z vnější i z vnitřní strany. Po bitcoinu je druhou aktuálně nejpopulárnější kryptoměnou právě Ethereum. Této kryptoměně se již od jejího vzniku v roce 2015 prorokuje zářná budoucnost. Ethereum je totiž mnohem více než jen prostředek směny, a to hlavně díky odlišné technologii, než kterou využívají alternativní virtuální měny.

Kryptoměna – virtuální měny využívající ke své výrobě i k platebním transakcím síť počítačů individuálních uživatelů, kteří dávají k dispozici část výkonu svého počítače připojeného k internetu. Virtuální měna v tomto případě znamená, že jednotky kryptoměny existují pouze jako zápis v paměti počítače, nikoliv jako bankovky nebo mince.

NFT (Non-Fungible Token) – označuje transparentní doklad o vlastnictví nějaké digitální položky a umožňuje tak jasné a rychlé určení majitele.

Položka může být nejčastěji obrázek, video, skladba, herní předmět nebo i tweet. V podstatě se dá „tokenizovat“, tedy vytvořit digitální důkaz o vlastnictví, jakákoli věc, a to i třeba tento článek nebo vlastní obrázek z dětství.

Nezaměnitelné tokeny se vztahují vždy jen ke konkrétní unikátní položce a nesou informaci o vlastníkovi. Podobají se tak například zápisu v katastru nemovitostí nebo patentu na jedinečný vynález.

Play-to-earn – Hry s modelem „play-to-earn“ umožňují uživatelům farmařit nebo sbírat kryptoměny a NFT, které lze prodat na trhu. Pravidelným hraním hry může každý hráč získávat další předměty nebo tokeny, které může prodávat a generovat tak příjem.

Roblox – multiplayerová sociální platforma určená zejména k hraní nejrůznějších her v online 3D prostoru, proto je velmi oblíbená především u dětských uživatelů internetu.

 

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.