Ještě nedávno o pojmu metaverse málokdo
tušil a prakticky nikdo o něm nemluvil. To se změnilo zhruba v okamžiku,
kdy Mark Zuckerberg změnil název společnosti vlastnící Facebook právě na
Meta a zároveň k tomu světu vysvětlil, jak zářnou v metaverse vidí
budoucnost.
Metaverse pracuje s pokročilou virtuální
realitou. Ta má lidem a firmám (přesněji řečeno jejich avatarům,
o kterých bude ještě řeč) poskytnout ideální a bezpečné prostředí
pro navazování a udržování kontaktů, ale také pro zábavu, sdílení
nejrůznějšího obsahu nebo pro týmovou práci. Má jim ale poskytnout také
další zajímavé příležitosti například k nakupování, obchodování
nebo investování.
Co je to metaverse
Zatím neexistuje jednotná definice toho, co je to
Metaverse, nicméně jedno je jisté – v kostce se jedná
o virtuální či rozšířenou realitu v kombinaci s využitím sociální
sítí. Pokud si totiž s VR brýlemi zahrajete hru, hrajete sám nebo
maximálně s nějakým protihráčem. Pokud si ale nasadíte brýle a
připojíte se do světa k milionům dalších lidí, jedná už se o nový
vesmír – tedy metaverse.
Velkou pozornost na metaverse upoutal Facebook
svým rebrandingem a nejen podle této světové jedničky mezi sociálními
sítěmi by metaverse mělo být místo, kde se lidé budou moci
setkávat, pracovat, studovat, hrát hry, nakupovat zboží a služby, aniž by
však kvůli tomu museli opustit svůj domov. To vše za pomoci
právě virtuální reality.
Facebook zároveň buduje superpočítač pro
umělou inteligenci, který má sloužit k analyzování textu, obrázků a
videa a umožní také v reálném čase překládat hlas celých skupin lidí,
z nichž každý mluví jinou řečí. Facebook tento superpočítač staví
v tichosti již rok a půl a hodlá jej využít právě v rámci svého
chystaného metaverse světa.
Tento superpočítač pod označením AI Research
SuperCluster (RSC) bude zaměřen na výpočty s využitím umělé inteligence
a až jej Meta (Facebook) dokončí, mělo by jít o nejvýkonnější
superpočítač pro umělou inteligenci na světě. V současném stavu se
skládá ze 760 modulů Nvidia DGX s celkem šesti tisíci grafickými kartami
a je ve zkušebním provozu.
Metaverse ale není žádnou
novinkou
Ačkoliv se z metaverse stal buzzword během
posledního zhruba půl roku, rozhodně to není nový výraz a rozhodně
nepochází z útrob Facebooku a jeho představitelů. Historie tohoto
označení totiž sahá až do roku 1992, kdy americký spisovatel Neal
Stephenson ve svém díle Sníh nastínil podobu virtuální reality, kterou
pojmenoval právě Metaverse a ve které je přítomna virtuální simulace
lidského těla. Ostatně i dnes už rozšířené a známé slovo
„avatar“ pochází z tohoto díla.
Zřejmě prvním představitelem
virtuální simulace našeho života stále ještě je hra Second Life z roku
2003. Jedná se o virtuální svět, ve kterém můžete se svým
avatarem konverzovat s přáteli, navazovat vztahy, chodit na výlety nebo si
třeba postavit dům. V dobách své maximální popularity měl Second Life
i přes jeden milion uživatelů, dnes je jich aktivních kolem
800 tisíc.
Vedle Second Life můžeme zmínit ještě třeba
platformy Roblox nebo Fortnite. V obou případech jde o virtuální světy
s miliony hráčů, které již dávno překročily hranice běžné hry.
Najdeme v nich virtuální měny, masivní možnost interakcí se svým
okolím, ale také všemožné společenské akce. Velmi medializován
byl třeba koncert zpěvačky Ariany Grande zhlédnutý ve virtuálním světě
miliony uživatelů.
Příklady aktuálních metaverse
projektů
Sandbox je virtuální herní
svět, kde mohou hráči vytvářet, budovat, obchodovat, vlastnit a
zpeněžit své hraní v rámci blockchainu Etherea. Cílem je poskytnout
hráčům skutečné vlastnictví herních předmětů jako NFT a odměnit je za
jejich dobu hraní a účast v herním ekosystému. Sandbox je v současnosti
navíc jedním z pěti největších projektů Metaverse, který představuje
přibližně 7 % sektoru.
Nedávno se společností The Sandbox uzavřela
partnerství Warner Music Group a společně chtějí vytvořit „hybridní
hudební park spojený s koncertním prostorem“. Budou se v něm konat
primárně virtuální koncerty, přičemž Warner Music Group má pod svými
křídly interprety jako Eda Sheerana, Green Day nebo Bruna Marse. Jeden
z uživatelů Sandboxu potom zaplatil téměř 10 milionů korun za to, aby
mohl být v tomto virtuálním světě sousedem slavného rapera Snoop Doga.
Nejde přitom jen o nahodilý případ, ceny ve skutečném světě
neexistujících pozemků v posledních měsících narostly až
pětinásobně.
Axie Infinity je hra inspirovaná
Pokémony a založená na blockchainu, kde hráči mohou bojovat s ostatními
protihráči a vydělávat tím peníze. Vyhranými bitvami nebo prodejem svých
Axies jinému hráči mohou majitelé vydělat herní měnu. Jakékoli výdělky
pak mohou být prodány nebo obchodovány na otevřeném trhu za peníze, což
generuje příjem pro hráče. Axie, která byla vydána v březnu 2018, byla
jednou z prvních her, která zkombinovala Crypto, Play To Earn, NFT a
Metaverse, a nadále roste s celkovým objemem obchodů přesahujícím
$2,4 miliardy.
Jedstar je potom poměrně nový
projekt, který byl spuštěn v srpnu 2021. Jedná se o třítokenový
decentralizovaný ekosystém; který se skládá z $JED – DeFi tokenu,
$KRED – GameFi tokenu a $ZED – Governance tokenu. V plánu je také
spuštění AGORA – NFT tržiště, kde mohou hráči nakupovat, prodávat a
obchodovat se svými NFT ve hře. Ve vývoji v Jedstar je také DCCG
(digitální sběratelská karetní hra), která se připravuje u Frag Games, a
online hra na hrdiny pro více hráčů (MMORPG), obě hry budou používat
$KRED jako herní měnu.
TECH FIRMY V METAVERSE
Velké plány s metaversem má také společnost
Microsoft. Zástupci Microsoftu totiž oznámili, že za
68,7 miliardy dolarů koupí herní studio Activision Blizzard. Další
studio Epic Games potom už od loňského roku pracuje na novém
virtuálním světě, který bude sloužit k prezentaci produktů
i hraní her.
A s vlastním metaversem se bude
samozřejmě snažit uspět také společnost Meta, jak její
zakladatel Mark Zuckerberg prozradil před loňskými letními prázdninami. Na
podzim dala společnost celému plánu reálnější obrysy – bude se snažit
postupně přijmout 10 000 lidí v Evropě, kteří budou v následujících
deseti až 15 letech pracovat na tvorbě virtuálního vesmíru.
Pojďme také ale do Česka. Český
metaverse pro virtuální realitu s názvem Victoria VR získal novou
investici ve výši 5,5 milionu dolarů, tedy zhruba 124 milionů
korun. Celkově už si firma přišla na 13,5 milionu dolarů a podobá se
obdobným metaverse projektům, které využívají blockchain a krypto.
I tato platforma připravuje vlastní token nebo
dražbu virtuálních pozemků. Victoria VR využívá Unreal Engine a autoři
službu označují za první VR MMORPG (online hra na hrdiny pro více hráčů)
postavené na blockchainu.
Světové brandy
v metaverse
Řetězec Walmart si na konci loňského
roku zažádal o registraci několika souvisejících patentů. V ní
společnost představila vizi nakupování ve virtuální realitě.
Společnost TerraZero Technologies Inc potom nedávno poskytla vůbec
první metaverse hypotéku. Sloužila k nákupu virtuálních
nemovitostí v rámci metaverse. Zakoupený „pozemek“ se nacházel
v metaverse založeném na platformě Decentraland, založené na ETH.
Jedním z pomyslných průkopníků se vloni na
jaře stal módní dům Gucci, který za pouhých devět dolarů začal
prodávat balíček 25 párů virtuálních tenisek. Obout je pak
můžete třeba na svém Instagramu. A to byl pouze začátek. Gucci do světa
NFT o pár měsíců později oficiálně vstoupil krátkým filmem, čímž
dokázal, že móda se s metaversem nemusí potkávat pouze na úrovni tvorby
digitálního oblečení, ale může též nabízet jakoukoliv
formu umění.
V polovině loňského roku se poté ke Gucci
přidala britská značka Burberry, jež oznámila spolupráci
s videohrou Blankos Block Party. Speciálně pro ni vytvořila
virtuální kolekci doplňků, které mohou nosit herní avataři. Obdobně se
zachovala Balenciaga, když spojila síly s herním fenoménem Fortnite,
kterému prodala čtyři modely ze své kolekce. Také ty pak mohly obléknout
herní postavy. Do metaverse světů už vstoupila například
společnost Nike provozující prostor Nikeland v Robloxu nebo Adidas,
který během pár chvil vyprodal svou NFT kolekci.
Během loňského Halloweena americký
řetězec restaurací Chipotle otevřel virtuální restauraci pro hráče
Robloxu. Uživatelé, kteří do restaurace vstoupili, čekal
strašidelný zážitek s halloweenskou tématikou a poté obdrželi promo kód
na burrito zdarma v reálném světě. No a tím výčet značek v metaverse
rozhodně nekončí – zmínit můžete také třeba pojmy jako
Disney, Hyundai, Coca-Cola nebo Louis Vuitton.
A jako bonus – malý slovníček
pojmů
Blockchain – distribuovaná
decentralizovaná databáze, ve které se uchovává stále se rozšiřující
řetězec časově po sobě jdoucích záznamů. Tento řetězec je propojen
zabezpečenými peer-to-peer uzly. Data, která byla zanesena do blockchainu,
tam tak jsou uložena na vždy a jsou až na drobné výjimky veřejně
přístupná.
Etherum – kryptoměna (ETH) a
open-source platforma založená na decentralizované databázi, tzv.
blockchainu, který chrání před neoprávněným zásahem z vnější
i z vnitřní strany. Po bitcoinu je druhou aktuálně nejpopulárnější
kryptoměnou právě Ethereum. Této kryptoměně se již od jejího vzniku
v roce 2015 prorokuje zářná budoucnost. Ethereum je totiž mnohem více
než jen prostředek směny, a to hlavně díky odlišné technologii, než
kterou využívají alternativní virtuální měny.
Kryptoměna – virtuální měny
využívající ke své výrobě i k platebním transakcím síť počítačů
individuálních uživatelů, kteří dávají k dispozici část výkonu
svého počítače připojeného k internetu. Virtuální měna v tomto
případě znamená, že jednotky kryptoměny existují pouze jako zápis
v paměti počítače, nikoliv jako bankovky nebo mince.
NFT (Non-Fungible Token) –
označuje transparentní doklad o vlastnictví nějaké digitální položky a
umožňuje tak jasné a rychlé určení majitele.
Položka může být nejčastěji obrázek, video,
skladba, herní předmět nebo i tweet. V podstatě se dá „tokenizovat“,
tedy vytvořit digitální důkaz o vlastnictví, jakákoli věc, a to
i třeba tento článek nebo vlastní obrázek z dětství.
Nezaměnitelné tokeny se vztahují vždy jen ke
konkrétní unikátní položce a nesou informaci o vlastníkovi. Podobají se
tak například zápisu v katastru nemovitostí nebo patentu na jedinečný
vynález.
Play-to-earn – Hry s modelem
„play-to-earn“ umožňují uživatelům farmařit nebo sbírat kryptoměny a
NFT, které lze prodat na trhu. Pravidelným hraním hry může každý hráč
získávat další předměty nebo tokeny, které může prodávat a generovat
tak příjem.
Roblox – multiplayerová
sociální platforma určená zejména k hraní nejrůznějších her v online
3D prostoru, proto je velmi oblíbená především u dětských uživatelů
internetu.
Meet SEOBLOGY Top Rated Entrepreneur team, We are a top SEO agency in Sialkot that is driven by results and a to support businesses when it comes to obtaining their goals. We are best result delivers with ROI driven and our services are completed by top rated Entrepreneurs’ who are focused on delivering best SEO services in Sialkot and Pakistan. Working closely with our clients, we can help you to reach your target audience by delivering affordable SEO services in Sialkot and Pakistan. Do you need a reliable SEO Company in Sialkot and Pakistan? Look no further Because your search about SEO Expert and SEO services in Sialkot and Pakistan end here ; we are Results Oriented SEO agency in Sialkot with a team of highly equipped and recognised experts who deliver top-notch and affordable SEO services. Search Engine Optimization (SEO) Services SMART PLANNING Start with Competitor Analysis .seoblogy is considered as largest Sialkot and PAKISTAN's leading SEO company FULL SEO SERVICES Get results oriented Full SEO Services in Sialkot and Pakistan, Make your first lead with SEO SEO CONSULTANCY We have top rates SEO Experts which have happy numerous clients at freelancing platforms Website Development and Customization Services MOBILE RESPONSIVE we will Create Mobile and all media responsive website for your business which will create leads for your business USER FRIENDLY WEBSITE We will create user friendly website and customize with lucrative color schemes for generating leads of your business ECOMMERCE WEBSITE We will create E-commerce Stores with pro and free themes, we will implement best payment methods with product usability Pay Per Click Services (PPC) SEM Increase your Business leads through Google's Pay Per Click (PPC) https://www.linkedin.com/…am-023ba6a1/ https://www.instagram.com/engrnaseem824/ https://twitter.com/EngrNASEEMASLA1 https://www.facebook.com/Naseem824 https://www.google.com.pk/search?… https://www.youtube.com/…TOA/featured
GET LEADS Get First Lead for your new Business website , Spend Less and get more leads CAMPAIGN SETUP We will set you PPC Campaign after analysis of your competitors Strategies