V závěrečném článku našeho ZOO seriálu se podíváme na to, jak
konkrétně můžeme nalézt odkazy, které se Googlu nelíbí a díky kterým
náš web nejspíš mohl penalizovat svým Penguin updatem.
O problematice Tučňáka se více dočtete v našem předchozím zápisu. Článek
může pomoci těm, kteří buď přímo obdrželi zprávu
o penalizaci do Google Webmaster Tools nebo jimž značně
poklesly pozice na Googlu po 24. dubnu letošního roku, kdy
Google Penguina spustil. Řekneme si, co přesně nás při analýze odkazového
profilu zajímá a jak poznáme, že je s odkazy něco v nepořádku. Pro
analýzu odkazového profilu lze použít mnoho nástrojů. Mezi nejznámější
patří Open Site Explorer, Majestic SEO, Ahrefs, případně Webmaster
Toolsod samotného Googlu.
Nepřirozený odkazový profil
Penguin update je zaměřen hlavně na kvalitu odkazového profilu.
Jednoduše chce ve výsledcích vyhledávání upřednostnit ty weby, na které
vedou přirozeně vzniklé odkazy. Jak dochází ke vzniku nepřirozeného
odkazového profilu? Při získávání zpětných odkazů se linkbuildeři
často soustředí na několik linkbuildingových metod a neměnnou
strategii(například nákup site-wide odkazů, publikace článků
na tzv. „free PR serverech“, tapetování diskusních fór atd.). Nepracují
s obsahem webu, jeho přínosem pro čtenáře a nelákají je tak
k přirozenému odkazování. Pak se stává, že většina zpětných
odkazů:
- nese stejný anchor text,
- nachází se na tematicky nerelevantních nebo nekvalitních webech,
- vede pouze na několik stránek webu,
- vede ze stránek, na kterých je umístěno velké množství dalších
odchozích odkazů,
- na web vedou odkazy pouze a jen z katalogů, „free PR serverů“ nebo
webů, které prodávají zpětné odkazy.
Pokud jste se tedy ve velkém věnovali pouze jedné nebo dvěma metodám
linkbuildingu, patrně máte problém. Je na čase změnit svou linkbuildingovou
strategii – začněte pracovat na jiných aktivitách, abyste své odkazové
portfolio vyvážili.
- Využívejte k získávání zpětných odkazů sociální sítě.
- Uzavírejte smysluplná partnerství.
- Uspořádejte soutěž.
- Tvořte linkbaitingový
obsah.
- Získávejte odkazy, které vedou rovnoměrně “dovnitř” webu, ne pouze
na několik podstránek.
Site-wide odkazy, odkazy z patiček webů
Google Penguin asi nejvíce zavařil webům, které se snažily uměle
manipulovat s ranky. Tedy těm, na kterých byl aktivně vykonáván
linkbuilding – například byly ve velkém nakupovány site-wide odkazy. Tyto
odkazy poznáte snadno. Jsou většinou prorostlé celou strukturou webu
a odkazují na jednu konkrétní stránku na vašem webu –
většinou homepage. Z jedné referenční domény tedy směřuje na váš web
několik set až tisíce zpětných odkazů. Jako na obrázku níže, kdy
například na doménu h1.cz vedlo 169 505 z domény pooh.cz:
Například tvůrci wordpressových
šablon odkazují na své stránky věnované tu zdravotnictví, tu financím,
tu zdravé výživě a všechny odkazují stovkami odkazů na web tvůrce.
Takový web je pak samozřejmě penalizován
za spoustu zpětných odkazů z netematických webů. Tyto odkazy je
důležité projít a vyhodnotit jejich kvalitu a smysl pro čtenáře.
V případě, že odkazy nejsou relevantní, kontaktujte správce konkrétních
stránek a požádejte o smazání odkazů. Popřípadě chtějte, aby na vás
odkazoval pouze z jedné tematické sekce webu, nebo ještě lépe – nechť
odkazuje pouze z jedné stránky. Mějte ale na paměti, že tu máme ještě
Seznam.cz, který site-wide odkazům přiděluje velkou váhu,
tudíž lze po smazání odkazů očekávat určitý pokles pozic i zde.
Anchor texty
Variace a přirozenost anchor textů (tedy textu, který s sebou nese odkaz)
je nyní důležitější než kdy předtím. Pokud nevíte, jak tvořit
přirozené anchor texty odkazů, inspirujte se v diskusních fórech.
Málokdy v diskusi narazíte na to, aby někdo odkazoval s anchor textem
“restaurace. Praha 5”, ale spíše pomocí aktivního textu “zde”,
samotné URL stránky nebo brandových frází. Pokud se setkáte s prvním
případem, je na první pohled jasné, že odkaz je vytvořen pouze za účelem
SEO. Běžný uživatel by nic takového nikdy nevytvořil. Jestliže narazíte
v na vás odkazujících doménách na podivné anchor texty, kontaktujte opět
jejich správce a snažte se je pozměnit. Zpřeházejte slova, skloňujte,
časujte, doplňte místní názvy (v Praze, v Berouně,…), přidejte do
anchor textu brand vaší společnosti. Nebojte se odkazovat samotnou
URLadresou vašeho webu.
Netematické odkazy
Je přirozené, aby na váš web vedly převážně odkazy, které jsou
společné vašemu oboru. Na prodejce notebooků tedy povedou odkazy z online
IT magazínů, blogů o počítačích, z webů věnujících se elektronice
atp.
V tabulce výše jsou vidět
referenční domény nejmenovaného poskytovatele internetu a hostingu.
Největší zastoupení v jejich odkazovém portfoliu mají weby, věnující
se prodeji aut, sportovnímu vybavení a podobně, tudíž weby na první pohled
velmi tematicky nerelevantní. Projděte si seznam domén, které na vás
odkazují, a v případě, že naleznete odkaz ze stránky, která je
k vám netematickáa odkazuje na vás bez jakéhokoliv přínosu pro
uživatele, opět požádejte správce o jeho smazání, popřípadě pro daný
odkaz nalezněte lepší cílovou stránku na vašem webu.
Odchozí odkazy
Jste zodpovědní za odkazy, které vedou z vašeho webu. Pokud nevíte, na
koho je dobré odkazovat a na koho nikoliv, zamyslete se jednoduše nad
tím, co by na vašem webu očekával běžný uživatel. Pokud
na náš web přijde návštěvník s tím, že se chce něco dozvědět
o batikování oblečení, nejspíš těžko klikne na odkaz vedoucí na
prodejnu střešních nosičů na auta. Velký pozor si dávejte na tzv.
partnerské stránky na svém webu. Tyto stránky začaly
vznikat na webech z jediného důvodu – výměna odkazů s dalšími weby a
pokus o manipulaci s rankem. Pokud odkazy směřují na tematicky relevantní
stránky a k odkazu je přidán nějaký další doprovodný text, například
na čem jste s dotyčnou společností spolupracovali, pak je to v pořádku.
Vhodné ovšem rozhodně není 30 tematicky různých odkazů ve sloupci pod
sebou. Vyberte tedy jen své opravdové partnerya těm na svém
webu vytvořte speciální stránku, kde k nim bude nějaký krátký popis a
odkaz na něj. Takováto stránka je v pohledu vyhledávače v pořádku.
Co na to Seznam?
Všechno, co jsem výše zmiňoval, se týkalo změn na Googlu. Důležité
je poznamenat, že tyto záležitosti měl Google ve svých Guidelines
již dávno, ale až nyní je začal zohledňovat ve svém algoritmu.
V případě, že začnete váš odkazový profil uzdravovat (mazáním odkazů
a podobně), nejspíš tím také ovlivníte i své pozice na
Seznamu. Postupujte obezřetně a snažte se vyvážit úbytek odkazů
získáváním těch kvalitnějších.
Blýská se na lepší časy
Google má v plánu vybavit GWT nástrojem pro zřeknutí se
konkrétních odkazů, které na váš web směřují. Tato funkce bude
užitečná v případě, kdy na web vedou odkazy, které nemáte pod kontrolou
a nechcete, aby je Google bral v úvahu při vyhodnocení. Tedy ty, které
nejspíš mohou za penalizaci. Podobnou funkci již
nabízí konkurenční nástroj od Bingu – Bing Webmaster Tools.
Autorem článku je Luděk Pulicar.
Dobrý den,
děkuji za článek. Google směřuje vyhledávání správným směrem a vítězit budou kvalitní webu s unikátním obsahem a přirozenou tvorbou odkazů. Čím více snahy a péče, tím lépe.
Přesto si dovolím zeptat, jak Google bude zohledňovat například reklamní kampaň (bannery, odkazy,…), když se umístí na tématicky irelevantní weby, ale směrem k relevantní cílové skupině? Když zajdu úplně do čisté hypotézy, tak si například firma A, která řeší půjčky, vytipuje 20 online kasín (kde se bohužel předpokládá, že je cílová skupina lidí). Jaká je v tomto případě ochrana před penalizací, ačkoliv z pohledu logiky to smysl dává? Jedině atribut „nofollow“. Existuje na to ještě nějaké jiné logické vysvětlení, popřípadě argument?
Omlouvám se za tak extrémní příklad, ale myslím si, že možností…vlastním produkt, ale dle „výzkumu“ se moje cílová skupina pohybuje po úplně jiných a tématicky různorodých webech.
Děkuji za odpověď
Jakube, pak je dobré se řídit pokyny na stránce https://support.google.com/…in/answer.py?… a takovým odkazům přiřadit atribut rel=nofollow
Zdravím, měl bych prosím konkrétní dotaz na existující případ. Řekněme, že máme web, který má hodnotu page rank 6 a odkazuje v patičce na web s pagerankem 3 (čili odkaz s každé stránky webu). Weby spolu tématicky naprosto nesouvisejí. Když si vyjedu link profil přes majesticseo, tak jde o web, který je s pohledu největšího počtu odkazů na druhém místě. Na prvním místě je web, který také tématicky nesouvisí (pagerank 4). Jak se k webu (myslím ten s Pagerankem 3) bude stavět Google Tučňák? Navíc bych poznamenal, že web je na klíčová slova (stejná jak naše) na prvním místě v SERP. Děkuji za Váš názor. Robert