Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

V Google ZOO vol. 3: Barvíme tučňáka na bílo

V závěrečném článku našeho ZOO seriálu se podíváme na to, jak konkrétně můžeme nalézt odkazy, které se Googlu nelíbí a díky kterým náš web nejspíš mohl penalizovat svým Penguin updatem. O problematice Tučňáka se více dočtete v našem předchozím zápisu. Článek může pomoci těm, kteří buď přímo obdrželi zprávu o penalizaci do Google Webmaster Tools nebo jimž značně poklesly pozice na Googlu po 24. dubnu letošního roku, kdy Google Penguina spustil. Řekneme si, co přesně nás při analýze odkazového profilu zajímá a jak poznáme, že je s odkazy něco v nepořádku. Pro analýzu odkazového profilu lze použít mnoho nástrojů. Mezi nejznámější patří Open Site Explorer, Majestic SEO, Ahrefs, případně Webmaster Toolsod samotného Googlu.

Nepřirozený odkazový profil

Penguin update je zaměřen hlavně na kvalitu odkazového profilu. Jednoduše chce ve výsledcích vyhledávání upřednostnit ty weby, na které vedou přirozeně vzniklé odkazy. Jak dochází ke vzniku nepřirozeného odkazového profilu? Při získávání zpětných odkazů se linkbuildeři často soustředí na několik linkbuildingových metod a neměnnou strategii(nap­říklad nákup site-wide odkazů, publikace článků na tzv. „free PR serverech“, tapetování diskusních fór atd.). Nepracují s obsahem webu, jeho přínosem pro čtenáře a nelákají je tak k přirozenému odkazování. Pak se stává, že většina zpětných odkazů:

  • nese stejný anchor text,
  • nachází se na tematicky nerelevantních nebo nekvalitních webech,
  • vede pouze na několik stránek webu,
  • vede ze stránek, na kterých je umístěno velké množství dalších odchozích odkazů,
  • na web vedou odkazy pouze a jen z katalogů, „free PR serverů“ nebo webů, které prodávají zpětné odkazy.

Pokud jste se tedy ve velkém věnovali pouze jedné nebo dvěma metodám linkbuildingu, patrně máte problém. Je na čase změnit svou linkbuildingovou strategii – začněte pracovat na jiných aktivitách, abyste své odkazové portfolio vyvážili.

  • Využívejte k získávání zpětných odkazů sociální sítě.
  • Uzavírejte smysluplná partnerství.
  • Uspořádejte soutěž.
  • Tvořte linkbaitingový obsah.
  • Získávejte odkazy, které vedou rovnoměrně “dovnitř” webu, ne pouze na několik podstránek.

Site-wide odkazy, odkazy z patiček webů

Google Penguin asi nejvíce zavařil webům, které se snažily uměle manipulovat s ranky. Tedy těm, na kterých byl aktivně vykonáván linkbuilding – například byly ve velkém nakupovány site-wide odkazy. Tyto odkazy poznáte snadno. Jsou většinou prorostlé celou strukturou webu a odkazují na jednu konkrétní stránku na vašem webu – většinou homepage. Z jedné referenční domény tedy směřuje na váš web několik set až tisíce zpětných odkazů. Jako na obrázku níže, kdy například na doménu h1.cz vedlo 169 505 z domény pooh.cz: Například tvůrci wordpressových šablon odkazují na své stránky věnované tu zdravotnictví, tu financím, tu zdravé výživě a všechny odkazují stovkami odkazů na web tvůrce. Takový web je pak samozřejmě penalizován za spoustu zpětných odkazů z netematických webů. Tyto odkazy je důležité projít a vyhodnotit jejich kvalitu a smysl pro čtenáře. V případě, že odkazy nejsou relevantní, kontaktujte správce konkrétních stránek a požádejte o smazání odkazů. Popřípadě chtějte, aby na vás odkazoval pouze z jedné tematické sekce webu, nebo ještě lépe – nechť odkazuje pouze z jedné stránky. Mějte ale na paměti, že tu máme ještě Seznam.cz, který site-wide odkazům přiděluje velkou váhu, tudíž lze po smazání odkazů očekávat určitý pokles pozic i zde.

Anchor texty

Variace a přirozenost anchor textů (tedy textu, který s sebou nese odkaz) je nyní důležitější než kdy předtím. Pokud nevíte, jak tvořit přirozené anchor texty odkazů, inspirujte se v diskusních fórech. Málokdy v diskusi narazíte na to, aby někdo odkazoval s anchor textem “restaurace. Praha 5”, ale spíše pomocí aktivního textu “zde”, samotné URL stránky nebo brandových frází. Pokud se setkáte s prvním případem, je na první pohled jasné, že odkaz je vytvořen pouze za účelem SEO. Běžný uživatel by nic takového nikdy nevytvořil. Jestliže narazíte v na vás odkazujících doménách na podivné anchor texty, kontaktujte opět jejich správce a snažte se je pozměnit. Zpřeházejte slova, skloňujte, časujte, doplňte místní názvy (v Praze, v Berouně,…), přidejte do anchor textu brand vaší společnosti. Nebojte se odkazovat samotnou URLadresou vašeho webu.

Netematické odkazy

Je přirozené, aby na váš web vedly převážně odkazy, které jsou společné vašemu oboru. Na prodejce notebooků tedy povedou odkazy z online IT magazínů, blogů o počítačích, z webů věnujících se elektronice atp. V tabulce výše jsou vidět referenční domény nejmenovaného poskytovatele internetu a hostingu. Největší zastoupení v jejich odkazovém portfoliu mají weby, věnující se prodeji aut, sportovnímu vybavení a podobně, tudíž weby na první pohled velmi tematicky nerelevantní. Projděte si seznam domén, které na vás odkazují, a v případě, že naleznete odkaz ze stránky, která je k vám netematickáa odkazuje na vás bez jakéhokoliv přínosu pro uživatele, opět požádejte správce o jeho smazání, popřípadě pro daný odkaz nalezněte lepší cílovou stránku na vašem webu.

Odchozí odkazy

Jste zodpovědní za odkazy, které vedou z vašeho webu. Pokud nevíte, na koho je dobré odkazovat a na koho nikoliv, zamyslete se jednoduše nad tím, co by na vašem webu očekával běžný uživatel. Pokud na náš web přijde návštěvník s tím, že se chce něco dozvědět o batikování oblečení, nejspíš těžko klikne na odkaz vedoucí na prodejnu střešních nosičů na auta. Velký pozor si dávejte na tzv. partnerské stránky na svém webu. Tyto stránky začaly vznikat na webech z jediného důvodu – výměna odkazů s dalšími weby a pokus o manipulaci s rankem. Pokud odkazy směřují na tematicky relevantní stránky a k odkazu je přidán nějaký další doprovodný text, například na čem jste s dotyčnou společností spolupracovali, pak je to v pořádku. Vhodné ovšem rozhodně není 30 tematicky různých odkazů ve sloupci pod sebou. Vyberte tedy jen své opravdové partnerya těm na svém webu vytvořte speciální stránku, kde k nim bude nějaký krátký popis a odkaz na něj. Takováto stránka je v pohledu vyhledávače v pořádku.

Co na to Seznam?

Všechno, co jsem výše zmiňoval, se týkalo změn na Googlu. Důležité je poznamenat, že tyto záležitosti měl Google ve svých Guidelines již dávno, ale až nyní je začal zohledňovat ve svém algoritmu. V případě, že začnete váš odkazový profil uzdravovat (mazáním odkazů a podobně), nejspíš tím také ovlivníte i své pozice na Seznamu. Postupujte obezřetně a snažte se vyvážit úbytek odkazů získáváním těch kvalitnějších.

Blýská se na lepší časy

Google má v plánu vybavit GWT nástrojem pro zřeknutí se konkrétních odkazů, které na váš web směřují. Tato funkce bude užitečná v případě, kdy na web vedou odkazy, které nemáte pod kontrolou a nechcete, aby je Google bral v úvahu při vyhodnocení. Tedy ty, které nejspíš mohou za penalizaci. Podobnou funkci již nabízí konkurenční nástroj od Bingu – Bing Webmaster Tools.

Autorem článku je Luděk Pulicar.

  • Jakub Hořák
    18. 09. 2012 / 20:01

    Dobrý den,

    děkuji za článek. Google směřuje vyhledávání správným směrem a vítězit budou kvalitní webu s unikátním obsahem a přirozenou tvorbou odkazů. Čím více snahy a péče, tím lépe.

    Přesto si dovolím zeptat, jak Google bude zohledňovat například reklamní kampaň (bannery, odkazy,…), když se umístí na tématicky irelevantní weby, ale směrem k relevantní cílové skupině? Když zajdu úplně do čisté hypotézy, tak si například firma A, která řeší půjčky, vytipuje 20 online kasín (kde se bohužel předpokládá, že je cílová skupina lidí). Jaká je v tomto případě ochrana před penalizací, ačkoliv z pohledu logiky to smysl dává? Jedině atribut „nofollow“. Existuje na to ještě nějaké jiné logické vysvětlení, popřípadě argument?

    Omlouvám se za tak extrémní příklad, ale myslím si, že možností…vlastním produkt, ale dle „výzkumu“ se moje cílová skupina pohybuje po úplně jiných a tématicky různorodých webech.

    Děkuji za odpověď

  • Martin Kolčaba
    18. 09. 2012 / 21:15

    Jakube, pak je dobré se řídit pokyny na stránce https://support.google.com/…in/answer.py?… a takovým odkazům přiřadit atribut rel=nofollow

  • Robert
    18. 10. 2012 / 08:33

    Zdravím, měl bych prosím konkrétní dotaz na existující případ. Řekněme, že máme web, který má hodnotu page rank 6 a odkazuje v patičce na web s pagerankem 3 (čili odkaz s každé stránky webu). Weby spolu tématicky naprosto nesouvisejí. Když si vyjedu link profil přes majesticseo, tak jde o web, který je s pohledu největšího počtu odkazů na druhém místě. Na prvním místě je web, který také tématicky nesouvisí (pagerank 4). Jak se k webu (myslím ten s Pagerankem 3) bude stavět Google Tučňák? Navíc bych poznamenal, že web je na klíčová slova (stejná jak naše) na prvním místě v SERP. Děkuji za Váš názor. Robert

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.