Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Uživatelské testování použitelnosti na mobilních zařízeních

Internet v mobilních telefonech si díky klesajícím cenám datových přenosů a rozvoji technologií získává stále více příznivců, a tak se i mobilní operátoři snaží, aby jeho použití bylo pro zákazníky co nejjednodušší a nejpřínosnější. Před nějakou dobou nás jeden z nich oslovil, zda bychom otestovali jeho mobilní portál, a protože zkušenosti z průběhu testování i z něj vyplývající závěry byly celkem zajímavé, rád bych se s vámi o ně podělil v následujícím článku.

Proč testovat na mobilních zařízeních

V žádném případě nechci tvrdit, že testování na mobilních zařízeních je vhodné pro každého. Pokud ale přístupy na mobilní verzi vašeho webu tvoří nezanedbatelný podíl z celkového počtu, nebo je dokonce váš web určen výhradně pro mobilní zařízení, existuje několik dobrých důvodů, proč se do testování pustit:

  • Počet uživatelů přistupujících na internet prostřednictvím mobilních zařízení neustále roste, a to meziročně řádově až o stovky procent. (Zdroj: State of the Mobile Web, November 2008)
  • Velká část uživatelů internetu se již celkem dobře naučila používat webové stránky v běžných prohlížečích. Mnohem menší zkušenosti však mají s ovládáním webů v mobilu. K tomu je potřeba při návrhu a úpravách mobilních webů přihlížet a právě uživatelské testování pro vás může být v tomto případě dobrým vodítkem.
  • Na poli mobilních zařízení panuje mnohem větší různorodost v platformách, které mohou uživatelé pro přístup ke stránkám používat. Zatímco běžné webové prohlížeče se z hlediska zobrazování a ovládání webových stránek liší jen minimálně, u mobilních zařízení hraje použitá platforma stále velmi významnou roli.

Specifika testování na mobilních zařízeních

Mobilní zařízení obecně, a mobilní telefony zvlášť, se od běžného počítače s velkou obrazovkou, klávesnicí a myší liší v mnoha ohledech, a tomu je potřeba přizpůsobit i průběh testování:

  • Pro záznam průběhu testování například nelze použít software snímající dění na obrazovce tak, jak to děláme v případě klasických testování.
  • Aby výsledky testování nebyly znehodnoceny neschopností uživatele vybrané zařízení používat, je rozumné provádět testování na zařízeních patřících přímo testovaným osobám, nebo aspoň takových, na jaká jsou zvyklí. Na to je dobré myslet již při rekrutaci testerů.
  • Testování by mělo probíhat v prostorách s dobře nastaveným osvětlením. Jednak je totiž potřeba, aby uživatelé dobře viděli na displej, a navíc, pokud se rozhodnete nahrávat testování videokamerou, tak aby také záznam z ní byl dobře čitelný.

Jak jsme testovali my

Před sestavením scénáře testování jsme si museli s klientem ujasnit některé otázky, které byly pro realizaci testování stěžejní. Zejména jsme potřebovali vědět:

  • Jaký má být výstup z testování a k čemu budou výsledky použity.
  • Jaká mobilní zařízení mají být pro testování použita.
  • Které služby jsou nejpoužívanější a jaké stránky nejnavštěvovanější.
  • Jak mají být v rámci testování zastoupeni různě pokročilí uživatelé.

Na základě těchto informací jsme nakonec testování prováděli na skupině přibližně deseti osob,v rámci které byli mírně pokročilí uživatelé mobilního internetu zastoupeni přibližně z jedné čtvrtiny a zbytek tvořili pokročilejší uživatelé. Co se týče různých mobilních zařízení, testovali jsme na mobilních telefonech, které uživatelé pro přístup na daný web nejčastěji používají. V našem případě se tedy jednalo například o Samsung E250, Sony Ericsson K800i nebo Nokia 6300. Při volbě vhodných zařízení je obecně dobré vycházet z toho, že se všechna dají zařadit do některé z „rodin“ definovaných vlastnostmi jako jsou:

  • Velikost displeje,
  • rozlišení displeje,
  • vstupní zařízení (stylus, číselná klávesnice, QWERTY klávesnice apod.),
  • operační systém, firmware či prohlížeč.

Při rekrutaci vhodných testerů si pak nemusíte tolik lámat hlavu s tím, jaké konkrétní zařízení by měl používat, ale stačí vám vybírat vhodné kandidáty právě podle příslušnosti k definovaným „rodinám“. Scénář testování, který jsme na základě informací od klienta a záměru testování sestavili, zahrnoval následující části:

  • Krátký úvodní rozhovor.
  • Plnění uživatelských úkolů.
  • Závěrečný rozhovor a vyplnění krátkého dotazníku.

Pro dotazník jsme se rozhodli i s vědomím, že na základě tak malého vzorku nelze dělat žádné kvantitativní závěry. Nakonec však byly některé získané poznatky velmi cenné a ještě se jim budu věnovat dále. Celé testování jsme zaznamenávali videokamerou zaměřenou na displej mobilního telefonu s dostatečným přiblížením, aby bylo možné záznam zpětně analyzovat.

Zajímavá zjištění

Datový objem stránek

Jako velký problém se ukázala datová velikost stránek. Ta ovlivňuje rychlost jejich načítání, a pokud se to neděje dostatečně rychle, uživatele to nejen odrazuje, ale často také vede k jejich zmatení.

Přehlednost stránek

Zatímco u klasického webu se již uživatelé naučili poměrně rychle orientovat i ve větším množství informací, na mobilních zařízeních s omezeným zobrazovacím prostorem je nutné klást mnohem větší důraz na jednoduchost a přehlednost stránek.

Navigační mechanizmy

Na rozdíl od klasického webu, kde více navigačních mechanizmů, pokud jsou použity promyšleně, může uživatelům používání stránek značně zjednodušit, u mobilního webu se zdá být efektivnějším způsobem použití pouze jedné dobře propracované navigace. Přehlednost zmiňovaná v předchozím odstavci by měla být dodržena i v rámci navigace, zejména pak pokud jde o počet odkazů zobrazených na stránce.

Obsah nad a pod přehybem

Většina lidí zabývajících se použitelností webových stránek ví, že tzv. přehyb (část stránky viditelná při daném rozlišení po jejím načtení bez použití posuvníku) hraje při prezentaci informací na stránce významnou roli. Při testování na mobilech se však ukázalo, že u mobilního webu je přehyb ještě řádově důležitější a často může pro uživatele být i nepřekonatelnou bariérou.

Konzistence napříč stránkami

Velkým problémem pro uživatele bylo, pokud se od sebe jednotlivé stránky mobilního webu výrazněji lišily celkovým zpracováním. Uživatel si pak v extrémních případech dokonce nebyl jistý, zda se ještě nachází na původním webu, nebo zda se již dostal mimo něj. Je důležité si uvědomit, že mobilní zařízení většinou uživateli poskytuje mnohem méně kontextových informací, než klasický webový prohlížeč. Uživatel tak ve většině případů nemá před očima URL, na které se právě nachází, a často také nevidí titulek jednotlivých stránek, což mu orientaci ztěžuje.

Informační architektura

Informační architektura by měla být u webů určených pro mobilní zařízení koncipována odlišně, než v případě klasického webu. Zatímco „doklikat“ se na stránku zanořenu ve třetí či čtvrté úrovni není u běžného webu pro uživatele ničím neobvyklým, v případě mobilního webu to problém být může. Pro uživatele je také u mobilního webu obtížnější vytvořit si na uživatelské zkušenosti založený mentální model používaného webu. Uživatel by měl mít v každé chvíli možnost snadno a rychle zjistit:

  • V jaké části webu se momentálně nachází.
  • Jaké jsou možné další kroky.
  • Jak se snadno vrátit o krok zpět.

Další zdroje informací

Závěr

Uživatelské testování webů na mobilních zařízeních je v našich končinách zatím spíše v plenkách. S jejich vzrůstajícím počtem a zvyšující se penetrací mobilního internetu mezi českými uživateli však bude získávat stále více na důležitosti. A co vy, máte s testováním mobilních webů nějaké zkušenosti? Chtěli byste také otestovat svůj mobilní web? Rádi vám pomůžeme!

  • Adam
    19. 06. 2009 / 10:39

    Asi budu jeden z mála, kdo článek vzhledem k jeho délce dočetl komplet do konce, tak alespoň poděkuji: díky, opravdu zajímavé!

  • budik
    19. 06. 2009 / 13:08

    no vidis, adame, ja jsem ho taky docetl, dokonce z mobilu. ;-)

    btw psani komentare z opery je zde docela utrpeni,textarea je sirsi nez obrazovka a nejak se mu nechce zmensit

  • František Štrupl
    19. 06. 2009 / 13:22

    [1] Jsem rád, že se článek líbil. Jeho délky jsem si vědom, ale zase jsem nechtěl obtěžovat čtenáře jeho dělením na více částí. ;-)

    [2] Díky za připomínku, pokusíme se s tím něco udělat.

  • krysař Jarda
    19. 06. 2009 / 20:06

    Taky jsem to dočetl do konce z mobilu. Teda z G1. O daném problemu už delší dobu přemýšlím. Článek se mi hodil.

  • Berka
    19. 10. 2009 / 10:26

    Testování mobilů ná čeká do půl roku, některé závěry už se hodí nyní. Díky za článek.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.