Online copywriting není jen dělnická reklamní textařina. Dobrý
copywriter je jako zkušený prodavač v butiku. Od první vteřiny se s ním
cítíte dobře. Je nevtíravý, ale zároveň upřímně přátelský. Slovy,
kterým oba rozumíte, vám vysvětlí rozdíl mezi flaušákem a dufflecoatem,
otipne váš styl a ještě vám stihne říct nejnovější drby ze scény.
A vy ani nepoznáte, že vám při tom něco prodává.
Přitom bohužel stále příliš mnoho firemních webů se na hlavní
stránce plácá v popiscích jako „Vítejte na našem webu“ a
„Nabízíme kvalitní komplexní služby v oblasti odívání...“
A není to škoda psát texty pro web, jen aby tam „něco bylo“?
Takové malé erpégéčko
O poznávání naší cílové skupiny, mazaném online psaní, hledání
ideálního copywritera a spoustě dalšího jsme si s téměř
60hlavým publikem povídaly 6. srpna na První
středě v Brně.

Vykašlaly jsme se na šeď teorie a přichystaly jsme menší
role-playing game. Všichni jsme se na téměř 2 a čtvrt hodiny
proměnili na copywritery a sedli na velký úkol – vytvořit sadu
prodejních textů pro robotické vysavače. Náš velký tým hlasoval pro
různé varianty pomocí „mávátek“. Měla velký úspěch.
5 nepřátel, které musí robocopywriter porazit
Jednou z nejdůležitějších věcí pro náš tým robocopywriterů bylo
pochopit, jak uživatel na internetu přemýšlí a čte. Pak
totiž můžeme stvořit text na míru tak, aby se mu dobře četl, pochopil ho
a zavedl ke kýžené akci.
Naše snahy ovšem kazí následujících
5 nepřátel – výchozích faktorů uživatelů internetu,
na které správný copywriter musí umět svým břitkým textem vyzrát a
zvrátit hru ve svůj prospěch.
1. NEUSPOKOJENÁ POTŘEBA
Zákazníka nezajímáme my. Zákazník se zajímá především
o sebe. O tom, co uvaří dětem k večeři, jestli dovolená na
Zakynthosu je lepší než na Krétě a že už zase nemá sakra čas zamést
podlahu.
A tak jako uživatel, zkušený-nezkušený, zasedne k internetu.
Má potřebu. Možná hledá náš produkt, možná si chce
usnadnit uklízení, ale o robotických vysavačích ještě neví. Možná se
chce jen pobavit a projet pár článků na oblíbeném magazínu. Možná ho
tiše trápí, že nemá čas připravit pro své batole čistoskvoucí
podlahu – možná chce být lepším rodičem?
Jak ji porazit: My jsme tu pro něj. Známe jeho
nejskrytější potřeby a umíme je na něj „vytáhnout“ v ten pravý
čas. Popíšeme jeho potřebu jeho vlastními slovy a
nabídneme mu v našem textu řešení. Tohle je v zásadě ten
nejdůležitější cíl copywritingu.
2. ZMATEK
Z internetu se na nás každý den valí neuvěřitelné množství nového
obsahu. Copywriter to ví a maximálně se snaží uživatelům pomáhat se
v něm zorientovat. Uživatelé na internetu se totiž
neustále nacházejí v tzv. hledacím módu. Na stránce hledají, co by je
zaujalo.
Jak ho porazit: Copywriter mu pomůže především
superpřívětivým formátováním. Píše krátké odstavce
(max. 3 až 5 řádků), které krásně „odsýpají“ a čtenář se už
už těší na další. Zmatek odstraní také trefně zvolené „záchytné
body“ – vytučnění, mezititulky odrážky, číselné seznamy, které
čtenáře upozorní na důležitá místa textu a znovu mu usnadní orientaci
v našem sdělení.
3. LENOST
Jistojistě už naše soudružky si stěžovaly na naši lenost číst. Ta
nás neopustila ani v internetovém věku. Vždyť v hromadách obsahu
skutečně písmenko po písmenku přečteme jen asi 16 %
článků. Na rozdíl od čtení knih či vytištěných textů na
internetu webové stránky tzv. skenujeme a naši pozornost zapíchneme jen do
těch míst, která nás zaujmou a mohou nám něco dát. Výjimečně pak
narazíme na čtivý text, co nás vtáhne do děje tak, že ho zhltneme na
posezení (a ani nepostřehneme, že nám někdo něco prodává).
Jak ji porazit: Sáhodlouhá souvětí na internet prostě
nepatří. Mazaný copík jde rovnou na věc, stručně a jasně. Používá
krátké věty. I jednoslovné. To nejdůležitější sdělení vkládá na
začátek – do nadpisu, do první věty odstavce.
4. NEDŮVĚRA
I když už jsme na něm jako doma, nikdo internetu neodpáře jeho
anonymitu. Co když si někdo naprogramoval falešný web
o vysavačích a z lidí jen tahá peníze? Nedůvěra uživatele k vám
jenom vzrůstá, pokud se s vámi setkává poprvé.
Jak ji porazit: Prvním předpokladem pro vznik vzájemné
důvěry je profesionalita. Dokonalé texty bez gramatických
chyb jsou základ. Pamatujme, že pro uživatele jsme cizinci za hradbou
monitoru. Pokud na něj mluvíme divným jazykem svého byznysu, nikdy si
neporozumíme. Nenuťme uživatele přemýšlet o tom, co chceme říct. Mluvme
na něj lidštinou, nikoli úředničinou.
Budování důvěry pomohou i další obsahové prvky – jako
zakomponování zkušeností a názorů dalších lidí, nebo vyložení karet
na stůl v podobě upřímného (nikoli nabubřelého) povídání
o příběhu naší firmy a zaměstnanců.
5. NUDA
Mnoho z nás celé dny tráví u počítače. U monitoru pracujeme,
komunikujeme, bavíme se. Tak přece se nebudeme u tak zábavné věci, jako je
internetový marketing, zbytečně nudit!
Jak ji porazit: Tohle je vyšší dívčí. Když copywriter
zvládne texty vybrousit nejen k formální dokonalosti, ale navíc
i rozeznít inovativní hrátky s jazykem, má vyhráno. Tohle vás ale
bohužel naučí jen léta zkušeností. Ti nejlepší v každém copy utrousí
pár vtípků, vystřihnou dva neologismy a čtenáře jedním textem v buttonu
rozesmějí, případně rozněžní i bez koťátka vedle na obrázku.
Autorkou článku je Jitka Holasová.
Opět série rad, které mají všeobecnou platnost. Jediná škoda je, že ne každý, kdo pracuje s textem, tyhle rady aktivně využívá. Nám to ale hraje pouze do karet, protože čím míň textařské kvality bude na trhu, tím větší šanci má těch pár dobrých uplatnit se. Díky za tenhle souhrn. Hezké čtení..:)
Hezký článek a „mávátka“ se mi líbí → nedivím se, že měla úspěch :)