Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Už znáte WordPress?

Přestože pro bloggery, kodéry a další zkušené tvůrce internetového obsahu je Wordpress notoricky známý, pro lidi, kteří propagací vlastního podnikání na webu řeší vlastními silami a obrazně řečeno „na koleni“, je jeho existence často tajemstvím (stejně jako samotná existence redakčních systémů). Pokud právě do této druhé skupiny patříte, přečtěte si, jak ušetřit mnoho času a také peněz za webové vývojáře.

Chtěli jste si někdy vytvořit blog, jednoduchý web s aktualitami nebo třeba fotogalerii a nevěděli jste jak? Nejjednodušší cestou je právě redakční systém, jindy také nazývaný jako publikační (anglická zkratka CMS – content management system).

Pomocí CMS můžete jednoduše psát, editovat, publikovat a jinak spravovat články, spravovat komentáře, soubory, obrázky či galerie, vkládat kalendáře a jiné doplňky webu. Možností je opravdu hodně.

Vybíráme CMS aneb proč Wordpress?

Na Internetu existuje spousta lepších či horších publikačních systémů, které jsou nabízeny zcela zdarma. Lišit se můžou ve funkcionalitě, použitelnosti, rozšíření, dokumentaci, velikostí komunity, atd. My si zde uvedeme jen pár nejznámějších a v bodech sepíšeme jejich klady a zápory.

Wordpress

  • Početná komunita (dostupné šablony, pluginy, podpora)
  • Snadná použitelnost (ovládání, instalace, publikování)
  • Jednoduše upravitelný vzhled šablon
  • Omezená rozšiřitelnost

Joomla!

  • Rozšiřitelnost funkcionalit
  • oproti WP složitější ovládání
  • náročnější na provoz (zátěž hostingu)

Drupal

  • Otevřenost systému (pro programátorsky zdatné jedince),
  • Široká paleta využití (blog, zpravodajský server, obchod, katalog, fórum),
  • Velmi špatná úroveň použitelnosti,
  • komplikovanější tvorba nových vzhledů (málo kvalitních témat v komunitě),
  • vyšší časová a znalostní náročnost oproti WP a Joomle!,
  • ne vždy jej podporují hostingy.

Vtipně popisuje výběr vhodného CMS následující graf. Samozřejmě je třeba jej brát s nadhledem.

Zdroj: www.compassdesigns.net

Je důležité uvést, že výběr CMS záleží na každém a každý systém se hodí na něco jiného. My jsme si vybrali Wordpress pro jeho snadnou použitelnost, práci se šablonami, množstvím rozšíření a jednoduchou obslužností. Pokud vás zajímá úplné porovnání těchto CMS systémů, můžete si přečíst například tyto: Joomla and Wordpress a matter of mental models, Wordpress vs Joomla vs Drupal.

Wordpress pod lupou

Abyste mohli WP používat, budete potřebovat hosting na němž běží PHP a MySQL. Samotná instalace Wordpressu je pak velmi snadná:

  1. Stačí si stáhnout aktuální verzi WP (v době psaní článku verze 3.0.1) a nakopírovat soubory na váš server.
  2. Před instalací si ještě zjistěte údaje o své databázi (název, přihlašovací jméno a heslo, jméno serveru).
  3. Nyní vložte URL adresu do adresního řádku prohlížeče a následně vás WP provede několika kroky své instalace.

Pokud by i přes to byla instalace oříškem – přečtěte si návod z oficiálního webu.

Po instalaci už se můžete s chutí vrhnout na psaní článků, vkládání fotek a úpravy vzhledu vašeho nového blogu. Jelikož je ovládání WP velmi intuitivní, neměli byste mít s jeho používáním žádný problém.

Příklady našich blogů

Wordpress 3.0

Jedná se o nejnovější verzi toho publikačního systému, která nese název Thelonious. Přináší s sebou několik změn:

  • Nové výchozí schéma TwentyTen.
  • Sloučení verzí WordPress a WordPress MU.
  • Možnost přidání vlastního druhu obsahu (nemusíme tak vybírat pouze z Post a Page).
  • Lepší správu menu a snazší úpravu výchozí šablony (hlavička a pozadí).
  • Změn se také dočkala administrace, která by měla být ještě více uživatelsky přístupná.

Nejnovější verzi WP stahujte z oficiálních stránek: anglická verze, česká verze.

Užitečné odkazy:

V příštím článku si řekneme, které pluginy pro Wordpress byste měli určitě znát. Je něco, co byste se chtěli o WordPressu dozvědět? Nebo se chcete o nějakou znalost naopak podělit? Vyjádřete se v komentářích.

Autorem článku je Jiří Štencek. 

  • Kifík
    06. 09. 2010 / 11:17

    Konečně už vím, do čeho vlastně dělám ty designy :D Dobrý článek ;)

  • Petr z WSI (internetový marketing)
    06. 09. 2010 / 13:01

    Ještě bych mohl doporučit WordPress Direct, přes který je velmi jednoduché nainstalovat WP na vlastní doménu, zvládne to i laik (i když ne úplný začátečník na internetu) a WPD umožní spravovat i více domén/blogů/stránek z jednoho místa. Nicméně WPD je pouze v angličtine.

  • Petr
    06. 09. 2010 / 13:06

    No nevím. Pokud bych hledal CMS pro webové stránky neměl 100k a nechtěl blog, tak Joomla rozhodně není systém o kterém bych uvažoval.

  • Bednee
    06. 09. 2010 / 13:18

    Hodně jste ten graf zjednodušili. Místo Joomly by se dalo větvit o něco dále a zahrnout třeba takové výborné CMS jako je TYPO3.

  • Jiří Štencek
    06. 09. 2010 / 13:31

    Dobrý den,

    děkuji Petrovi z WSI za poznámku. K tomu jen dodám, že my k rychlé instalaci používáme službu SimpleScripts, která tuhle práci hodně urychlí.

    K našemu grafu. Berte jej prosím spíše jako pobavení a lehké nastínění situace na poli publikačních systémů. Je nám jasné, že kvalitních CMS existuje mnoho a nebylo ani našim cílem zmapovat všechny v jednom článku.

    Jirka

  • michal zobec
    07. 09. 2010 / 00:47

    dobrý den, trochu mi ten váš článek nesedí. pokud vím tak rozšiřitelnost wordpressu tak velká že z něj můžete mít prakticky cokoli včetně eshopu. nešvarem wordpressu je jeho zejména paměťová náročnost. nechápu tedy váš negativní bod „Omezená rozšiřitelnost“. vzhledem k tomu že wordpress je podle výsledků google nejrozšířenější cms systém tak má naopak největší portfolio pluginů a dalších doplňků.

    osobně mám na wordpressu postaveny všechny weby asi přes 5 let a rozhodně se nedá říct že by se dal použít jen výhradně na blog.

  • michal zobec
    07. 09. 2010 / 00:48

    p.s.: neškodil by vám do diskuze nějaký plugin s možností upozornění na komentáře dalších diskutujících ;)

  • Radim
    07. 09. 2010 / 10:49

    Jako úvod je to výborné. Na druhou stranu jsou cms popsány možná příliš zjednodušeně. Ale jak jsem řekl, začátečníkům se to bude určitě hodit.

  • Miroslav Holec
    07. 09. 2010 / 13:40

    Graf je nepovedená práce a ono vůbec v tomto případě se jej nehodí použít. Při výběru CMS pro blog a nejen pro blog rozhoduje XY proměnných. Beru ten graf tedy opravdu jen jako vtip.

    Co znamená „špatná úroveň použitelnosti“ u Drupalu? To znamená, že jej autor nedokáže použít? A co další bod: „komplikovanější tvorba nových vzhledů (málo kvalitních témat v komunitě)“ – jak souvisí tvorba témata s počtem hotových šablon?

    Z mého pohledu je to článek s nulovou informační hodnotou, jelikož pro naprostého začátečníka zkresluje a nepopisuje skutečný problém. Trochu znalejší uživatel si musí klepat na čelo pod náporem uvedených nesmyslů.

  • Jiří Štencek
    07. 09. 2010 / 14:02

    [6,7] Ano, WP má široké možnosti rozšíření pomocí pluginů, ale pokud byste chtěl vytvořit složitější aplikaci, tak bychom vám doporučili vhodnější systém (např. Drupal).

    Pokud jde o komentáře, tak ty můžete sledovat pomocí RSS feedu.

    [8] Děkujeme a zároveň doufáme, že další díly přijdou vhod i zkušenějším uživatelům WP.

    [9] Děkujeme za názor. Článek je určen pro opravdové začátečníky, kteří nemají s redakčními systémy absolutně žádnou zkušenost. Proto zkušenému uživateli, jako jste Vy, nemůže mnoho nového přinést. Pokud jde o graf, tak ten byl skutečně myšlen jako vtip a popíchnutí. Pokud vás tedy „popíchl“, svůj účel splnil :o) Špatná použitelnost u Drupalu znamená, že podle našich zkušeností má běžný uživatel jen malou šanci se v rozhraní dobře zorientovat a s CMS efektivně pracovat.

  • Jiří Štencek
    07. 09. 2010 / 14:26

    [10] K vaší druhé otázce „Jak souvisí tvorba témat s počtem hotových šablon?“. Pokud je vytváření šablony pro Drupal složitější (z našic zkušeností tomu tak opravdu je), může se to odrazit na jejich počtu. Jistě nám také dáte za pravdu, že co do počtu existujících kvalitních šablon, se nemůže Drupal s WordPressem rovnat. Je otázkou, jestli za to může početnější komunita designerů okolo WP. Drupal je zase typický svou programátorskou komunitou.

  • Petr z Bluewebu
    14. 09. 2010 / 12:39
  • Rora
    14. 09. 2010 / 17:26

    S wordpressom sa dajú vyrobiť aj statické stránky nielen blogy

  • ajax
    14. 09. 2010 / 19:02

    Přiznám se, že nerozumím tomuto:

    • Široká paleta využití (blog, zpravodajský server, obchod, katalog, fórum)
    • Velmi špatná úroveň použitelnosti
  • Jan Mazánek
    15. 09. 2010 / 11:38

    Je český redakční systém, který by mohla H1.cz s klidem doporučovat svým zákazníkům?

    Proč český? Jsem si vědom, že slepý nacionalismus vede k nekonkurences­chopnosti. Ale jistá větší míra preference domácích firem by mě těšila, protože může zlepšovat ekonomickou situaci ČR a jejích obyvatel.

    Ale Wordpress je zdarma! Zdarma není nic funkčního. Buď jsou skryté náklady, nebo zobrazujete reklamu nebo je pravděpodobnost, že časem zaplatíte komerční služby – zahraničním firmám, nebo českým, které jsou dělníky na zahraničním staveništi a budují jeho známost.

    Wordpress je účinný marketing H1.cz. Wordpress bez kvalifikovaného použití přinese pravděpodobně jen web co nevydělává. Tj. určitě tu je prostor pro např. H1.cz (navigační architektura, optimalizace vzhledu a obsahu pro konverzní poměr, analýza ziskovosti dílčích marketingových kanálů, atd.).

    Wordpress vnímám jako možnou cestu, jak H1.cz začátečníkům řekne „těch plánovaných pár jednotek až desítek tisíc Kč neplaťte za grafiku a vývoj, ale za školení nebo konzultace“. Dávám bod marketingu H1, za to, jak zvýšit podíl na tržbách i v segmentu „šetříme“ nebo „zatím máme málo“. Současně to ale znamená, že až se část těchto segmentů dostane do fáze „vydělává to, chceme rozšíření na míru“, tak asi primárně půjde po doprogramování do WordPressu, což do ČR může přinést peníze jen „dělníkům pracujícím na cizím staveništi“.

    Každou korunu, kterou vydáte ze své domácnosti už nemáte. Každou korunu, kterou utratíme za zahraniční produkty a služby již nemá ČR. Jednoduché, ale nedostatečně známé… Přál bych nám, aby byl v ČR redakční systém, který bude moc H1.cz v klidu doporučovat svým klientům a tak pomůže jejich Kč držet v ČR.

    Připojte se prosím k filosofii „Služby prodávám do ČR i zahraničí, nekupuju primárně české od českých firem a lidí“. Přispějete tak svou troškou k akumulaci kapitálu v ČR. Udělejme ČR úspěšnější zemí. Díky.

    Pěkný den,

  • Jiří Štencek
    15. 09. 2010 / 16:21

    [13] Samozřejmě. Plně s Vámi souhlasíme! [14] Úroveň použitelnosti je zde myšlena jako schopnost uživatele pracovat s administračním prostředí Drupalu. Více o zmiňované použitelnosti například zde https://www.jakpsatweb.cz/…telnost.html.

  • INIZIO
    15. 09. 2010 / 23:15

    Hlavní problém WP vidím v tom, že je prakticky neprezentovatelný jako CMS (chcete-li) k „fancy“ řešením. Microsites nebo blogy, ok. Ale k webu se prostě nehodí a špatně se elegantně prodává.

  • Jiří Štencek
    17. 09. 2010 / 16:45

    [15] Ano, jsou i české redakční systémy. Jen namátkou třeba PhpRS, Albireo a další. Bohužel se ale rozcházíme v názoru na náklady na jejich provoz. Wordpress je natolik známý a propracovaný systém, kde je téměř 100% jistota budoucích aktualizací a oprav. Práce s ním je natolik intuitivní a naše zkušenosti jsou opravdu jen ty nejlepší. Nechceme tímto české ekvivalenty nijak shazovat, ale jejich podpora, komunita a budoucnost není ani zdaleka tak jistá, jako u WP, Drupalu nebo Joomly. Proto doporučujeme tento CMS, kde je aspoň nějaká záruka toho, že bude aktuální i po pár letech a u něhož víme, že je ozkoušený tou nejmasovější komunitou (od úplných amatérů až po profesionály). Proto si myslíme, že tímto doporučením naopak našim klientům peníze šetříme a do budoucna je tím vyvarujeme případnému přechodu na jiný CMS.

    Pěkný den i Vám

    [17] Ono je asi nejdůležitější, jak to klientovi podáte a k čemu vlastně onen web má sloužit. Dají se s ním dělat kouzla, to určitě víte. Takže často záleží jen na vašich schopnostech klienta přesvědčit o svém záměru. V podstatě s vámi ale souhlasíme :)

  • Martin Mikláš z rozhladna.sk
    20. 09. 2010 / 15:44

    Trochu neskoro, ale ten graf dnes naozaj považujem za vtip.

    Dnes už vidím totiž húfne ľudí prechádzať z iných systémov práve na WordPress. Vidím to podľa množstva otázok, ktoré smerujú na mňa ako autora prvého blogu o blogovaní pre bežných ľudí.

    Tiež sa ľudia na WordPresse už neboja robiť obrovské medzinárodné projekty a firmy ako Microsoft, Sony alebo Yahoo! majú niektoré svoje interaktívne portály postavené práve na WordPresse.

    V minulosti (rok-dva dozadu) to bolo naozaj riešenie len na blogy, ale dnes podľa mňa stačí na 99 % potrieb.

    Tiež by bolo fér povedať, že aj tento web beží práve cez WordPress ;)

    K tým, čo kopú za „český“ systém:

    1. WordPress je zadarmo, takže podporuje českú (slovenskú alebo inú) ekonomiku, pretože normálny človek potrebuje u nás hosting. Nebudem zachádzať do jeho potreby z hľadiska jazykovej bariéry, geolokácie webu atď.
    2. Cez WordPress beží cez 200 miliónov webov. Aký je potenciál ČR? 20 000 webov?? Prečo chcete použiť niečo české, keď na všetko existuje rozšírenie, väčšinou zadarmo? Česká firma tak potom naozaj môže míňať na vzdelávanie alebo marketing alebo iné „efektívnejšie“ veci. Ak by aj niečo české ešte dodatočne vzniklo – aký je potenciál zohnať vývojárov, pluginy atď.? Z dlhodobého hľadiska verím, že WordPress je optimálne riešenie.
    3. Keď robím niečo pre českého klienta z princípu používam českých programátorov na rozbehnutie projektu a v poslednej dobe je to už výlučne cez WordPress…
  • shulo
    20. 09. 2010 / 23:29

    Wordpress je super cms, aj ked niektore veci by mohli doladit, minule som 15 minut googlil ako vlozit do clanku prazdny riadok

  • Jiří Štencek
    21. 09. 2010 / 01:05

    [19] My se netajíme tím, že tento blog pohání WP. Zmiňujeme to v části „Příklady našich blogů“. S ostatními body pak souhlasíme a děkujeme za Váš příspěvek :)

  • Jan Mazánek
    21. 09. 2010 / 23:31

    [18],[19] Považuji za věcný a korektní Váš pohled z úhlu „náklady, rizika a stabilita konkrétního majitele webu“ (a kdo platí má v ekonomice hlavní slovo, peníze prý nesmrdí).


    Ale já jsem tentokrát psal z jiného (idealistického / nacionalistického / makroekonomického / dlouhodobějšího) úhlu pohledu: Má připomínka směřovala k tomu, že pokud by bylo něco vhodného českého, tak by byla vyšší pravděpodobnost, že peníze nebudou utíkat z peněženky zvané „Česká republika“

    H1 je opinion maker, proto jsem považoval za vhodné sdělit „podporou českých produktů můžete zlepšit situaci naší domoviny. Troškou, ale přeci.“

    Se zohledněním připomínek [18], [19] by idealistova výzva mohla znít: nechť máme skvělý český CMS, který bude používat svět. A pokud už je, ať ho H1 podporuje:-)

  • Jiří Štencek
    23. 09. 2010 / 10:23

    [22] Pokud by byl takový CMS, tak ho jen uvítáme a budeme rádi doporučovat! Zatím můžeme jen doufat.. :)

  • Jan Tichý
    25. 09. 2010 / 17:01

    Ale on samozřejmě existuje – Blog:CMS – tisíce řádek českého kvalitního funkčního objektového znovupoužitelného kódu! ;P

  • alian
    16. 02. 2011 / 13:43

    Super clanok, Wordpress je velmi mocny CMS

  • LynX
    13. 10. 2011 / 14:06

    jN :D

  • Michal Zuber
    03. 10. 2012 / 16:00

    Ak treba riešiť blog pre klienta, tak jednoznačne Wordpress odporúčam.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.