Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Už měříte do Google Analytics 4?

Ještě ne? Možná změníte názor po přečtení následujících řádků. 

POZOR: Universal Analytics přestanou měřit a sbírat data 1.7.2023.

Jestli jste zvyklí měřit data o návštěvnosti na vašem webu do Google Analytics (GA), nejspíš používáte verzi Universal Analytics (UA). Pravděpodobně jste zaznamenali, že Google přišel s novou verzí Google Analytics 4 (dále GA4). 

Jak k tomu nyní přistoupit, když máte k dispozici dvě verze měřícího nástroje Google Analytics? Poradíme vám. Měřte do obou verzí! 

Google postupně snižuje podporu Universal Analytics a časem nás všechny přiměje plně přestoupit na GA4. 

Důvodů, proč s nasazením GA4 neotálet, je hned několik:

Historická data 

Je užitečné mít naměřená data za co nejdelší časové období. Taková data v budoucnu využijete například pro: 

  • sledování vývoje návštěvnosti a chování uživatelů v čase, 

  • vytváření segmentů uživatelů, 

  • vytváření kvalitních publik pro kampaně. 

Menší ztráty dat 

GA4 budou modelovat data, která nemohla být naměřena kvůli zamítnutí cookies ze strany uživatele. Propad v naměřených datech se tak zmírní, protože jej částečně vyplní domodelovaná data. K tomu je potřeba mít správně nastavenou cookie lištu a tzv. consent mode, kterému se podrobně věnujeme v článku Google Consent Mode aneb režim souhlasu s cookies. 

Chytřejší data-driven atribuce 

Atribuce je způsob, kterým GA vyhodnocují, jak se který zdroj návštěvnosti podílel na výsledné konverzi. Existuje celá řada různých typů atribucí, tedy modelů, podle kterých se vypočítá, jak byl který zdroj přínosný. 

Data-driven atribuce (neboli atribuční model na základě dat) počítá přínos zdroje na základě mnoha faktorů (umístění na konverzní trase vs. umístění na nekonverzní trase, kombinace s dalšími zdroji na trase uživatele atd.). 

Universal Analytics používá jako výchozí atribuci tzv. “Last non-direct click” model, což znamená, že zásluhu na přivedené konverzi připíše poslednímu zdroji, ze kterého se uživatel na web prokliknul. UA umožňuje porovnávat různé atribuční modely mezi sebou. Data-driven atribuce je však dostupná pouze v placené verzi GA360 a provádí výpočet na základě 4 posledních zdrojů. 

GA4 naopak poskytují tento data-driven atribuční model všem jako výchozí metodu výpočtu konverzí a do vyhodnocení zahrnují posledních 20 zdrojů návštěv. 

Lepší měření uživatele napříč zařízeními 

Tzv. cross-device tracking mají GA4 mnohem vymakanější než UA. Zatímco v UA odpovídal uživateli webový prohlížeč, GA4 používají mnohem pokročilejší a komplexnější systém, jak určit, že se jednalo o jednoho a toho samého uživatele, přestože přišel z různých zařízení či dokonce z různých prohlížečů. GA4 umí pracovat se třemi úrovněmi identifikátorů uživatele: 

  • client ID: identifikátor prohlížeče uložený v cookie na straně uživatele, 

  • user ID: identifikátor uživatele přihlášeného na webu do svého účtu, 

  • Google signály: identifikátory uživatelů přihlášených do Google účtu. 

Postupný přechod 

Během následujících pár let budete nuceni přejít na GA4 plně. Rozhodně je příjemnější se s nimi seznamovat pozvolna již s předstihem. Jako hlavní nástroj pro vyhodnocování dat můžete nadále využívat UA, na která jste zvyklí. Vedle toho je však vhodné ta samá data měřit i do GA4 a občas do nich nahlédnout a učit se je používat. Až vás okolnosti přimějí opustit UA, nebude to pro vás takový šok a budete schopni přejít na novou verzi GA naprosto hladce a bezbolestně. 

Abyste na to nebyli sami, připravili jsme pro vás školení GA4, kde společně projdeme nové reporty. 

Na našem blogu již najdete první ukázky, jak si krok za krokem vytvořit v GA4 vlastní analýzu dat. Pokud preferujete reporting formou Google Data Studia (GDS), je možná i tato cesta, i když zatím s omezenými možnostmi. Konektor pro GDS v tuto chvíli neobsahuje všechny dimenze a metriky, ale pro jednodušší reporty je použitelný. 

Poraďte se s odborníkem

GA4 přicházejí se zcela novým pohledem na webovou analytiku a rozšiřují možnosti práce s daty. Pokud chcete na webu měřit víc než jen základní návštěvnost a pár automatických událostí, budete chtít data uchovávat delší dobu a budete chtít využívat všechny možnosti pro zvýšení přesnosti měření uživatelů, bude potřeba ošetřit celou řadu “detailů”. Založit GA4 službu a vložit měřící kód na web zdaleka nebude stačit. 

Proto doporučujeme předat nastavení GA4 do rukou webového analytika. 

Ve chvíli, kdy se rozhodnete GA4 implementovat, je třeba promyslet několik věcí, například: 

Propojení s BigQuery 

GA4 uchovávají plnohodnotná data po omezenou dobu (maximálně 14 měsíců). Pokud chcete mít možnost provádět analýzy nad historickými daty (vývoj v čase, meziroční srovnávání, tvorba publik atd.), je dobré ukládat si data do vlastní databáze, kde zůstanou uložena. K tomu slouží nástroj BigQuery. 

BigQuery (BQ) je databáze od Google. Abyste ji mohli používat, je potřeba si založit účet na Google Cloud a vytvořit projekt. Při pojmenování projektu mějte na paměti, že název v budoucnu nelze změnit. 

Následně je třeba propojit projekt s GA4 a správně nastavit umístění, což má vliv na rychlost zpracování dat a cenu. 

Google bude chtít údaje o vaší platební kartě. Dokud budete zpracovávat malý objem dat, nic neplatíte. Ale ani při větším objemu se nejedná o žádné závratné částky. Aktuální ceny si můžete ověřit v ceníku. V současnosti máte možnost zdarma využívat 10 GB úložiště a každý měsíc máte zdarma k dispozici 1 TB na zpracovávání dotazů nad tabulkami. 

Struktura událostí 

Celá logika GA4 je založena na tom, že veškeré informace se do GA posílají formou událostí (neboli eventů) a jejich parametrů, což jsou bližší specifikace, vlastnosti dané události. 

Pokud plánujete nastavit na svém webu komplexnější měření (sledování, co se děje na webu a jak uživatelé s webem interagují), je vhodné se předem zamyslet, jaké informace potřebujete znát a jak s nimi budete pracovat. Tomu se přizpůsobí struktura eventů a jejich parametrů včetně názvů. 

Nastavení GA4 služby 

Z nastavení na úrovni služby (GA property) vypíchneme dva důležité body: 

  • Zvolte období, jak dlouho mají GA4 uchovávat data. Máte na výběr ze dvou možnosti: 2 měsíce nebo 14 měsíců. 

  • Dále je zde možnost zapnout Google Signály. Ty zvýší přesnost měření uživatelů napříč zařízeními a platformami. Nezapomeňte však zajistit, aby vše bylo v pořádku z hlediska zásad o ochraně osobních údajů a abyste podle toho aktualizovali informace pro návštěvníky vašeho webu. 

Nastavení data streamů 

Na úrovni data streamů nastavujete například vyloučení interní návštěvnosti, vyloučení platebních bran z odkazujících zdrojů, automatické měření některých událostí atd. 

Ozvěte se nám 

Napadly vás nějaké otázky ohledně tohoto tématu? Chtěli byste nasadit na svůj web GA4, nebo je tam už máte, ale raději byste pro jistotu ověřili jejich nastavení? 

Napište nám, rádi pomůžeme! 

  • Petr
    22. 02. 2023 / 16:57

    Děkuji za velmi přínosný článek. Musím říct, že na svém webu https://fitnessmix.cz/ jsem používal doposud GA, který byl špatně nastavený. Po přechodu na GA4 (napojeno a nakonfigurováno odborníkem) měl GA dávám mnohem lepší a přesnější data, které pro svůj web potřebuju. Proto doporučuju každému, přechod na GA4.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.