Ještě ne? Možná změníte názor po
přečtení následujících řádků.
POZOR: Universal Analytics přestanou
měřit a sbírat data 1.7.2023.
Jestli jste zvyklí měřit data
o návštěvnosti na vašem webu do Google Analytics (GA), nejspíš používáte verzi
Universal Analytics (UA). Pravděpodobně jste
zaznamenali, že Google přišel s novou verzí Google Analytics 4 (dále GA4).
Jak k tomu nyní přistoupit, když
máte k dispozici dvě verze měřícího nástroje Google Analytics? Poradíme vám.
Měřte do obou verzí!
Google postupně snižuje podporu
Universal Analytics a časem nás všechny přiměje plně
přestoupit na GA4.
Důvodů, proč s nasazením GA4
neotálet, je hned několik:
Historická data
Je užitečné mít naměřená data za co
nejdelší časové období. Taková data v budoucnu využijete například
pro:
-
sledování vývoje návštěvnosti a chování
uživatelů v čase,
-
vytváření segmentů
uživatelů,
-
vytváření kvalitních publik pro
kampaně.
Menší ztráty dat
GA4 budou modelovat data, která
nemohla být naměřena kvůli zamítnutí cookies ze strany uživatele. Propad
v naměřených datech se tak zmírní, protože jej částečně vyplní
domodelovaná data. K tomu je potřeba mít správně nastavenou cookie lištu a tzv. consent mode, kterému se podrobně věnujeme
v článku Google Consent Mode aneb režim souhlasu
s cookies.
Chytřejší data-driven atribuce
Atribuce je způsob, kterým GA vyhodnocují,
jak se který zdroj návštěvnosti podílel na výsledné konverzi. Existuje
celá řada různých typů atribucí, tedy modelů, podle kterých se
vypočítá, jak byl který zdroj přínosný.
Data-driven atribuce (neboli
atribuční model na základě dat) počítá přínos zdroje na základě mnoha
faktorů (umístění na konverzní trase vs. umístění na nekonverzní trase,
kombinace s dalšími zdroji na trase uživatele atd.).
Universal Analytics používá jako výchozí atribuci tzv. “Last non-direct click” model, což znamená, že zásluhu
na přivedené konverzi připíše poslednímu zdroji, ze kterého se uživatel
na web prokliknul. UA umožňuje porovnávat různé atribuční modely mezi
sebou. Data-driven atribuce je však dostupná pouze v placené
verzi GA360 a provádí výpočet na základě 4 posledních
zdrojů.
GA4 naopak poskytují tento
data-driven atribuční model všem jako výchozí
metodu výpočtu konverzí a do vyhodnocení zahrnují posledních 20 zdrojů
návštěv.
Lepší měření uživatele napříč
zařízeními
Tzv. cross-device tracking mají GA4 mnohem vymakanější než
UA. Zatímco v UA
odpovídal uživateli webový prohlížeč, GA4 používají mnohem
pokročilejší a komplexnější systém, jak určit, že se jednalo o jednoho
a toho samého uživatele, přestože přišel z různých zařízení či
dokonce z různých prohlížečů. GA4 umí pracovat se třemi úrovněmi
identifikátorů uživatele:
-
client ID: identifikátor prohlížeče
uložený v cookie na straně
uživatele,
-
user ID: identifikátor uživatele
přihlášeného na webu do svého účtu,
Postupný přechod
Během následujících pár let budete
nuceni přejít na GA4 plně. Rozhodně je příjemnější se s nimi
seznamovat pozvolna již s předstihem. Jako hlavní nástroj pro
vyhodnocování dat můžete nadále využívat UA, na která jste zvyklí.
Vedle toho je však vhodné ta samá data měřit i do GA4 a občas do nich
nahlédnout a učit se je používat. Až vás okolnosti přimějí opustit UA,
nebude to pro vás takový šok a budete schopni přejít na novou verzi GA
naprosto hladce a bezbolestně.
Abyste na to nebyli sami, připravili jsme
pro vás školení GA4, kde společně projdeme nové
reporty.
Na našem blogu již najdete první ukázky, jak si krok
za krokem vytvořit v GA4 vlastní analýzu dat. Pokud preferujete reporting
formou Google Data Studia (GDS), je možná i tato cesta, i když zatím
s omezenými možnostmi. Konektor pro GDS v tuto chvíli neobsahuje všechny
dimenze a metriky, ale pro jednodušší reporty je použitelný.
Poraďte se s odborníkem
GA4 přicházejí se zcela novým pohledem na
webovou analytiku a rozšiřují možnosti práce s daty. Pokud chcete na webu
měřit víc než jen základní návštěvnost a pár automatických
událostí, budete chtít data uchovávat delší dobu a budete chtít
využívat všechny možnosti pro zvýšení přesnosti měření uživatelů,
bude potřeba ošetřit celou řadu “detailů”. Založit GA4 službu a
vložit měřící kód na web zdaleka nebude stačit.
Proto doporučujeme předat nastavení GA4 do
rukou webového analytika.
Ve chvíli, kdy se rozhodnete GA4
implementovat, je třeba promyslet několik věcí, například:
Propojení s BigQuery
GA4 uchovávají plnohodnotná data po
omezenou dobu (maximálně 14 měsíců). Pokud chcete mít možnost provádět
analýzy nad historickými daty (vývoj v čase, meziroční srovnávání,
tvorba publik atd.), je dobré ukládat si data do vlastní databáze, kde
zůstanou uložena. K tomu slouží nástroj BigQuery.
BigQuery (BQ) je databáze od Google. Abyste ji
mohli používat, je potřeba si založit účet na Google Cloud a vytvořit
projekt. Při pojmenování projektu mějte na paměti, že název v budoucnu
nelze změnit.
Následně je třeba propojit projekt s GA4
a správně nastavit umístění, což má vliv na rychlost zpracování dat a
cenu.
Google bude chtít údaje o vaší platební
kartě. Dokud budete zpracovávat malý objem dat, nic neplatíte. Ale ani při
větším objemu se nejedná o žádné závratné částky. Aktuální ceny si
můžete ověřit v ceníku.
V současnosti máte možnost zdarma využívat 10 GB úložiště a každý
měsíc máte zdarma k dispozici 1 TB na zpracovávání dotazů nad
tabulkami.
Struktura událostí
Celá logika GA4 je založena na tom, že
veškeré informace se do GA posílají formou událostí (neboli eventů) a
jejich parametrů, což jsou bližší specifikace, vlastnosti dané
události.
Pokud plánujete nastavit na svém webu
komplexnější měření (sledování, co se děje na webu a jak uživatelé
s webem interagují), je vhodné se předem zamyslet, jaké informace
potřebujete znát a jak s nimi budete pracovat. Tomu se přizpůsobí
struktura eventů a jejich parametrů včetně názvů.
Nastavení GA4 služby
Z nastavení na úrovni služby (GA
property) vypíchneme dva důležité
body:
-
Zvolte období, jak dlouho mají GA4
uchovávat data. Máte na výběr ze dvou možnosti: 2 měsíce nebo
14 měsíců.
-
Dále je zde možnost zapnout Google Signály. Ty zvýší
přesnost měření uživatelů napříč zařízeními a platformami.
Nezapomeňte však zajistit, aby vše bylo v pořádku z hlediska zásad
o ochraně osobních údajů a abyste podle toho aktualizovali informace pro
návštěvníky vašeho webu.
Nastavení data streamů
Na úrovni data streamů nastavujete
například vyloučení interní návštěvnosti, vyloučení platebních bran
z odkazujících zdrojů, automatické měření některých událostí
atd.
Ozvěte se nám
Napadly vás nějaké otázky ohledně tohoto
tématu? Chtěli byste nasadit na svůj web GA4, nebo je tam už máte, ale
raději byste pro jistotu ověřili jejich nastavení?
Děkuji za velmi přínosný článek. Musím říct, že na svém webu https://fitnessmix.cz/ jsem používal doposud GA, který byl špatně nastavený. Po přechodu na GA4 (napojeno a nakonfigurováno odborníkem) měl GA dávám mnohem lepší a přesnější data, které pro svůj web potřebuju. Proto doporučuju každému, přechod na GA4.