Obsah je král, říká se. Ovšem mnoho lidí jeho přínos nevyhodnocuje
nebo pouze zjednodušeně (ať již podle nevhodných metrik typu návštěvnost
či Bounce Rate, nebo jen pohledem na standardní reporty vstupních stránek).
Díky správnému vyhodnocení snáze obhájíte investici do tvorby kvalitního
obsahu před klientem i vaším nadřízeným.
Analyzujte dlouhodobý efekt obsahu…
Co k vyhodnocení vlivu obsahu potřebujeme? Nic víc než Google Analytics
či podobný analytický nástroj schopný zjišťovat a ukazovat dlouhodobou
aktivitu návštěvníka.
Proč dlouhodobou aktivitu? Vžijme se do role běžného člověka.
Člověka v některém ze stádií nákupního procesu. Buď ještě nemá
konkrétní potřebu nakupovat a pouze na internetu hledá řešení svého
problému, nebo již nakupovat chce a hledá varianty a možnosti. Nebo už má
vybráno, a jen se chce ujistit, že námi nabízený produkt splňuje jeho
potřeby. Ve všech těchto stádiích mu můžeme pomoci kvalitním
obsahem.
…protože cesta zákazníka není jednoduchá…
Pro ilustraci si ukažme příklad cesty návštěvníka, který nás zatím
neznal a přišel na náš web díky zajímavému obsahu (v této fázi tedy
obsah funguje jako akviziční nástroj):

…a standardní reporty a čísla nestačí.
Používáte-li pro vyhodnocení obsahu například Google Analytics,
z běžných reportů žádným způsobem nevyčtete, že
článek o horolezeckých uzlech, díky kterému se člověk o vašem brandu
poprvé dozvěděl, vám přinesl tržby v souhrnné hodnotě 12 000 Kč.
Stejně tak se nedozvíte, že recenze stanů fungovala v cestě jako
“nápomocný prvek” (hrála tedy asistenční roli) pro
člověka, který už váš brand znal.
A jak z čísel vytěžit víc?
Nejprve je třeba správně nastavit Google Analytics a podívat se na
chování návštěvníků detailněji. Teprve na základě správného
nastavení a nahlížení na data můžete začít vyhodnocovat skutečný
přínos obsahu a dále s ním pracovat (například úpravou publikačních
plánů aj.).
Chcete vědět, jak začít obsah tvořit (například zjistit, zda je vůbec
v článcích o horolezeckých uzlech potenciál), jak jej správně
vyhodnotit a na základě toho dělat další změny a jak zapojit do obsahu
ostatní (i placené) kanály? Sledujte tento seriál, který vás krok za
krokem celým postupem provede.
Hezký úvod, jen hodně krátký… asi zjišťujete potenciál akvizičního nástroje u jednotlivých článků :) Hezky jsem se ale navnadil a čekám na další pokračování!
… jen houšť těchto vzdělávacích článků! :)