Utíkají vám návštěvníci externími odkazy?
Na webu bývá dobrým zvykem odkazovat na kvalitní související zdroje, a
to i tehdy, jedná-li se o zdroje cizí. Většinou pak hovoříme o tzv.
externích odkazech. Postoj majitelů webů k externím odkazů je ovšem
různý. Zatímco jedni na nich založili svůj čtenářský úspěch (např.
někteří bloggeři), jiní, např. české mainstreamové zpravodajské
servery, se jim naopak zatvrzele vyhýbají, asi v obavě před ztrátou
návštěvníků. Je strach těch druhých oprávněný? Skutečně hrozí, že
návštěvníci prostřednictvím externích odkazů odejdou a už se nevrátí?
Není nic snažšího než si to vyzkoušet. K dnešnímu testu budete
potřebovat jen web, který sledujete systémem Google Analytics, a na něm jednu
stránku obsahující mj. i externí odkazy. V Google Analytics zvolte
z levého menu položku Content, pak z pravého sloupce
Navigation Summary a nakonec z rozbalovacího seznamu Content
vyberte požadovanou stránku. Na výsledné stránce byste nyní měli
vidět přehled podobný tomuto:

V přehledu vidíte, že se stránka zobrazila 7349krát, z toho ve 40,6 %
případů na ni návštěvník přišel z cizích stránek
(Entrances), kdežto v 59,4 % případů z některé jiné stránky
měřeného webu (Previous Pages). Dále vidíte, že 32,06 procenty
zobrazení této stránky návštěva měřeného webu skončila
(Exits; návštěvník odešel a do 30 minut se nevrátil), zatímco
v 67,94 % případů návštěvník pokračoval na jinou měřenou stránku
(Next Pages). To důležité pro náš test se ale ukrývá až na
prvním řádku podrobného rozpisu předcházejících a následujících
stránek. Vidíte, že zde s 15,47 % vede naše analyzovaná stránka jak
v roli stránky předcházející, tak i následující. Na čelo žebříčku
ji vynesly právě externí odkazy a návštěvníci, kteří přes ně sice na
chvíli odejdou, ale poté se tlačítkem Zpět prohlížeče vrátí
zase zpátky. Nyní již stačí na pár dní externí odkazy ze stránky
odstranit a sledovat, jak tato změna ovlivní celkový podíl procent
Exits a Next Pages. Pokud se nijak zásadně nezmění,
návštěvníci vám externími odkazy neutíkají. Stejným způsobem můžete
detailně testovat jednotlivé externí odkazy a celou práci si můžete
zjednodušit nástrojem Google Website
Optimizer. Zbývá upozornit na jeden možný problém. Může se vám
totiž stát, že analyzovaná stránka bude v rozpisech Previous
Pages a Next Pages i tehdy, kdy na ní žádné externí odkazy
nejsou. Pak to nejspíš znamená, že stránka odkazuje sama na sebe nebo trpí
nějakou jinou vadou použitelnosti. V tom případě před pokračováním
testu chybu nejprve opravte. Pokud se o chybu nejedná, např. stránka sama na
sebe odesílá nějaký formulář, není asi pro tento test úplně ideální,
i když i v tom případě by měl být rozdíl čísel s a bez externích
odkazů dostatečně vypovídající.
Perfektní. GA v sobě skrývá hodně zdrojů užitečných informací – o tom, co se v článku popisuje, jsem vůbec nevěděl. Určitě jsem pro to, aby se zde objevovaly články zaměřené na pokročilé věci v GA.
díky za info… doufám že bude více takových článku, poté co GA změnil design jsem trochu zamten :)
Marku, nebylo by průkaznější prostě na ty externí odkazy navěsit třeba onmousedown obrázek (nebo js) a normálně změřit, kam odcházejí a jestli se vrátí?
Taková statistika bude detailnější, věrohodnější, dlouhodobě provozovatelná a nebude mást uživatele tím, že mu na stránce na nějakou dobu zmiznou externí odkazy.
Michale, díky za komentář. Máš samozřejmě pravdu, že by šly vymyslet přesnější metody. Obávám se ale, že by byly pro většinu běžných majitelů webů neúměrně nákladné, nebo dokonce neproveditelné. Půvab mnou popisované metody spočívá v tom, že k ní stačí jen Google Analytics a standardní editorský přístup do CMS daného webu.
U té tvé metody si umím dobře představit přesné změření návštěv odcházejících přes externí odkazy. Už mne ale takto v rychlosti nenapadá, jak snadno (tj. s pomocí Google Analytics nebo jiného „krabicového“ nástroje) spočítat, kolik z nich se vrátí zase zpátky. Navíc by ta tvoje metoda počítala jako odchody i otevření externích odkazů do nového okna, jenže ty nikdy žádné návraty mít nebudou.
[3] pro doplnění: GA umožňuje sledovat odkazy na cizí web pomocí onclick=„urchinTracker(‚/outgoing/poznamka‘)“, což ale stále jednoduše neřeší problémy zmíněné ve [4]
(zdroj: https://www.google.com/…in/answer.py?… )
BTW: nejsem si jistý, jak prohlížeče přistupují ke stisku tlačítka „Zpět“. Nepřekvapilo by mne, kdyby se použila se už vyrenderovaná stránka z cache a tedy se neprováděl JavaScriptový měřicí kód…
Ovšem nemusí se jednat pouze o externí odkaz, může to být přechod na externí stránku bookmarkem či příkazovým řádkem a pak návrat „Zpět“. Takže bych to nepovažoval za přesné, přesnější bude ten „onclick“ .
„BTW: nejsem si jistý, jak prohlížeče přistupují ke stisku tlačítka “Zpět”. Nepřekvapilo by mne, kdyby se použila se už vyrenderovaná stránka z cache a tedy se neprováděl JavaScriptový měřicí kód…“
Opera (a mozna nejnovejsi verze Firefoxu) ukazou stranku presne v tom stavu, v jakem ji uzivatel videl, a JS se znova nespousti. Mimochodem, s cache (ovlivnitelnou pomoci hlavicek http protokolu) to nema co delat…
Kvalitných externých odkazov sa nebojím, ak odkazuješ na dobré stránky, ľudia si ťa zapamätajú a prídu ;)
Utíkají? a proč tam tedy ty odkazy dáváte, když Vám vadí proklik :-) od tom přeci internet je…
jinak nic proti nástroji GA
Mimochodem, pokud sledujete kliknutí na externí odkazy pomocí urchinTrackeru, tak se podle mě čísla zmiňovaná v článku dají daleko lépe vysledovat pomocí sloupce % Exit u takových odkazů.
[10] Ovšem pokud se takový odchozí odkaz neměří pro každou jednotlivou stránku, tak získáme obecná čísla pro daný odkaz, už ne v souvislosti se stránkou a umístěním toho odkazu, to samozřejmě má vliv i na míru prokliku odkazu.
Externé odkazy, ak odkazujete na iné kvalitné! webstránky sú vždy dobré.