E-commerce projekty během roku prochází různými obdobími. Těm je
třeba se co nejvíce přizpůsobit tak, aby si e-shopy udržely pozornost
svých zákazníků po celý rok, nejen v hlavní sezoně. Na co myslet a čeho
využívat?
Hlavní je pestrost
Během roku není dobré zůstávat u jednoho typu podpory prodeje (např.
PPC, pravidelný e-mailing). Většina prodejců si je dobře vědoma, kdy má
svou sezonu. Tu se snaží také využít. Co ale zbývající čas? Inspirací
pro e-shopy by mohlo být zaměření se na roční cyklus – roční období,
zvyky a svátky. Myslete na to, co váš zákazník během roku dělá.
Nezapomínejte, kdy lidé vyjíždějí na dovolenou a na chalupy, sledujte
společenské dění a aktuální trendy. Vaše aktivita začíná třeba jen
drobnými designovými úpravami webu a končí až velkými sezonními
soutěžemi.
Základem je kvalitní plán. Zamyslete se nad tím, jak prodat
i bez hlavní sezony. Pokud si činnosti na rok nerozplánujete, stane se, že
najednou budete významná období míjet, protože „není čas“.
Rozplánujte si celý rok a neminete významná období, nebudete také reagovat
na nabídky médií a reklamních serverů v době, kdy se vám to vlastně
nehodí.
Aktivity podle druhu sortimentu
Pokud máte široký sortiment, pak zvýrazňujte ten,
který se pro dané období nejvíce hodí. K tomu se výborně hodí tyto
nástroje:
- Speciální stránky
- Upoutávky na titulce
- Speciální e-mailing
- Klasické kampaně – textové tipy s obrázkem, nebo bannery
- Bannery a gadgety v AdSense
Příklady témat: 1. Jaro je tu, odhalte své pevné
křivky – nejprodávanější přípravky proti celulitidě. 2. Léto
volá – nejlepší kompaktní fotoaparáty pro vaši pohodovou dovolenou!
Je-li váš sortiment naopak příliš sezonní a nedává
smysl ho v daném období inzerovat, zkuste uplatňovat spíše slevové
poukázky a budovat partnerství s lehce příbuznými e-shopy. Toto je vhodný
způsob, jak si získávat budoucí zákazníky i mimo sezonu. Na místě je
i virální marketing, kdy svůj produkt vhodně připomenete. V
„mezičase“ pořádejte drobnější soutěže, připravujte vhodný obsah,
nebo PR články. Nezapomeňte ani na rostoucí Facebook, obzvlášť pokud
víte, že váš produkt už má své fanoušky. Příklad
aktivit: 1. Specializovaný e-shop s plavkami uzavře
partnerství s prodejcem módy. Ten bude nabízet k nákupu
poukaz na slevu v e-shopu s plavkami. 2. Veselé virální
video- ježdění s koloběžkou na ledu a sněhu. Najdou se lidé,
kteří koloběžku koupí hned v zimě a na jaro nebudou čekat (neuniknou ke
konkurenci).
Tipy pro celý rok
Den matek – doporučte vhodný dárek pro maminky na
serverech pro muže. Valentýn - nabízejte speciální
valentýnská balení dárků, nebo bonbóny jako bonus. Nebo prodávejte
elektronická přáníčka se slevovým kuponem. Vánoce -
vytvořte na webu ježíškovský seznam přání, a ukažte návštěvníkům
co si lidé nejvíce přejí. Apríl - udělejte něco, co
návštěvníky šokuje a pobaví. Apríl je jak stvořený pro virální
kampaně. Výplatní období – přicházejte s novinkami a
nabídkami v půlce měsíce, kdy mohou lidé nejvíce utratit.
Školní vysvědčení – nezapomeňte, kdy chtějí rodiče
své děti odměňovat. Výročí - narozeniny e-shopu
i výročí značek můžete použít k odměňování zákazníků.
Roční období – berte na vědomí, jak zákazníci tráví
volný čas. Tomu uzpůsobte drobné dárky a prezentaci produktů. Dejte
vědět, jak o přízeň klientů dbáte po celý rok i vy.
Autorem článku je Lucie Habartová.
Na aprílový článek mi to přijde trochu suché :-)
Šak sa nebój, Adlo. :-)
Najviac sa mi paci tip na April – co chystate vy v h1? :-)
Nechte se překvapit. :-)