Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Trust flow a Citation flow v praxi

V květnu jsme informovali o nových flow metrikách v nástroji pro analýzu zpětných odkazů Majestic SEO. Dnes se podíváme na Trust flow a Citation flow podrobněji. Nejdříve si zopakujme, co metriky znamenají. Citation flow je obdoba dřívějšího ACRanku a ukazuje vlivnost stránky. Tedy to, jak snadno můžeme stránku, ze které odkaz vede, dohledat skrze odkazovou síť. Vyjadřuje tak kvantitativní hodnotu zpětných odkazů dané stránky. Naproti tomu máme další metriku, Trust flow, která představuje důvěryhodnost dané stránky. Důvěryhodnost je určena ručně pro širší výběr autoritativních stránek, ze kterých se tato hodnota pomocí zpětných odkazů předává na další weby. Nyní se podíváme na několik specifických webů a pokusíme se najít využití flow metrik a jejich grafů v praxi. Rozebereme jeden obsahový web s unikátním obsahem, jeden PR web s převážně duplicitním obsahem a katalog odkazů. Upozorňuji, že výběr příkladů je náhodný a jiné weby zastupující zkoumané typy stránek nemusí mít vždy stejný charakter.

Obrázek 1: Odkazový profil obsahového webu.

Podívejme se na první graf zpětných odkazů webu s unikáním obsahem. Můžeme vidět poměrně velký počet zpětných odkazů, rozkládajících se v mírném rozptylu kolem začátku čáry půlící graf.

Obrázek 2: Odkazový profil PR webu.

Graf externích odkazů u PR webu s duplicitním obsahem ukazuje, že proud odkazů (teček) mírně ubíhá doprava od středové čáry. Což značí, že odkazující stránky mají větší Citation flow než Trust flow. To se také promítá do hodnocení webu (Citation flow 41 a Trust flow 24). Jistě si povšimneme většího nepoměru než u předešlého web.

Obrázek 3: Odkazový profil katalogu.

U posledního webu, katalogu odkazů, vidíme už výrazný úhyb doprava. V celkovém hodnocení webu pak Citation flow téměř třikrát převyšuje Trust flow. Co z toho vyplývá? Pokud při analýze odkazového profilu webu budete mít výrazně vyšší Citation flow než Trust flow, pravděpodobně u něj budou převládat odkazy z katalogů, PR webů a podobných stránek. Pokud ovšem odkazy kopírují středovou čáru a Citation flow s Trust flow se příliš neliší, můžeme říci, že odkazy pocházejí z kvalitnějších obsahových webů. Flow metriky tak lze použít k prvotní představě o odkazovém profilu. Pro důkladnou analýzu ovšem budeme i nadále muset prozkoumat konkrétní domény a odkazy, které na web směřují.

Autorem článku je Matěj Velička. 

  • Martin Šimko
    08. 10. 2012 / 15:36

    Pěkná ukázka, jak využít těchto metrik v praxi. S vynášením soudu po dvou zanalyzovaných webů bych byl asi trochu opatrnější, chtělo by to udělat více testů. Ale obecně souhlasím s tím, že pokud je citation flow několikanásobně vyšší než trust flow, tak půjde s velkou pravděpodobností o manipulaci odkazového profilu. Ono to i z velké části vyplývá ze samotné definice metrik.

  • Bugati
    26. 06. 2013 / 13:49

    Díky za článek, konečně jsem našel vysvětlení těchto pojmů. Musím se přiznat, že mi to taky zahýbá trochu do prava. Citation flow mám 35 a trust flow jen 19, takže na tom musím zapracovat.

  • Banánek
    21. 11. 2013 / 17:52

    Díky H1 za objasnění a zajímavou praktickou ukázku tří odlišných odkazových profilů, přesně tohle jsem hledal. Budu se muset na tyto metriky také více zaměřit.

  • Radek Vilímek
    27. 03. 2015 / 07:27

    Výborné vysvětlení

  • Pavel Novák
    01. 07. 2015 / 14:04

    Díky H1, konečně jsem pochopil přesný význam metrik. díky.

    • Pavel Pajkrt
      01. 07. 2015 / 17:41

      Jménem celé H1.cz: Jsme rádi, že jsme mohli pomoci!

  • Honza
    25. 01. 2016 / 14:14
    1. Co si myslíte o těchto metrikách s odstupem času?
    2. Jak byste porovnali tyto metriky s Domain Authority a Page Authority?
    • Pavel Pajkrt
      27. 01. 2016 / 13:59

      V průběhu času jsme používali kromě nástroje Majestic SEO také nástroj Ahrefs. Ten se později osvědčil více, nakonec jsme zůstali jen u něj a užívání Majestic jsme ukončili. Nyní už tedy tyto metriky nesledujeme pravidelně.

      Co se týče ostatních metrik, Domain rating (Ahrefs), Domain authority či Page autority nám pomáhají udělat si rychlou představu o webu/stránce. Ale bereme je s velkou rezervou. Vždy je lepší vlastní analýza a dojem z webu. Nejen dle našich zkušeností, existují domény s dobrými „čísly“, jejichž odkazový profil rozhodně není kvalitní, a naopak. Zejména v českém prostředí se na ně nedá spoléhat.

      Mohu-li tedy doporučit, nesnažte se hodnocení webu redukovat na jedno číslo.

  • Jitka
    07. 08. 2018 / 09:51

    Díky za článek. Přesto bych měla dotaz. Pokud mám Cititation Flow několikanásobně vyšší než Trust Flow, co mám udělat pro to, aby se hodnoty srovnaly? Díky.

    • Pavel Pajkrt
      14. 08. 2018 / 08:35

      Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. Je hezké sledovat, že článek má i po 6 letech své čtenáře.

      Když to hodně zjednoduším, převaha Citation Flow naznačuje, že web je hodně prolinkovaný, ale přitom jeho důvěryhodnost není tak vysoká. Tento model se vyskytuje (vyskytoval) u webů, které upřednostňují kvantitu před kvalitou. Největší převahu Citation Flow mívají (mívaly) katalogy.

      Ale než se pustíte do změn, je třeba si uvědomit, že tyto metriky nejsou dokonalé. Vnímejte je jako vodítko k dalšímu zkoumání webu, nikoliv jako hotovou diagnózu. Jak už jsem psal v odpovědi na předchozí dotaz, berte ta čísla s rezervou.

      Co s tím? V první řadě si zkontrolujte pozice webu na vybraná klíčová slova. Pokud budou pozice uspokojivé, tyto Flow metriky Vás nemusí trápit. Pokud na některá klíčová slova budou výsledky slabé, zkontrolujte kvalitu stránek, které se mají na klíčová slova zobrazovat. Řešte množství a kvalitu odkazů na tyto dané stránky, nikoliv jen celek.

  • Grafik
    07. 11. 2019 / 09:18

    Moc hezký článek. Jaké odkazy mám tedy získat pro zvýšení trust flow? Dle čeho se řídit při jejich tvorbě? Mám kontrolovat trust flow stránky co na mě odkazuje? TR 18 a CF 38 nyní. Díky za radu Honza

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.