Trendy roku 2014 podle Miloše Kriššáka
1. Real-Time Bidding (RTB)
Jedním z dominantních trendů roku 2014 bude zrychlující se rozvoj RTB
v ČR. Po vzniku Czech Publisher Exchange
(CPEx) v roce 2013 právě vstupuje na trh otevřené aukce
Seznam. Zároveň vznikají agentury, které mají pomoc menším hráčům
s omezeným nebo nulovým know-how v RTB proniknout do této
oblasti a monetizovat svůj prostor novým kanálem. Zrovna tak budou vznikat
uzavřené RTB aukce založené na privátních domluvách
velkých inzerentů a vydavatelů. Inzerenti či jejich zástupci (agentury)
již pilně budují svoje know-how v této oblasti.
2. Personalizace inzerce
Že je personalizace klíčem odemykajícím pozornost
uživatele ví každý. Avšak možnosti inzerentů v této oblasti
byly hodně limitované technologiemi. V roce 2014 nastane
rozmach personalizované reklamy hlavně v podobě dynamického retargetingu.
Díky Google AdWords se tento způsob monetizace a remonetizace
vlastních uživatelů stane masovější a rozšíří se i do povědomí
běžných inzerentů. Díky RTB zase pronikne celým
dostupným inzertním prostorem. Zároveň vznikají a budou vznikat malé
agentury, nabízející tento typ reklamy jako samostatný produkt na výkonové
báze odměňování. Kromě rozeznávání vlastních uživatelů a cílení
reklamy budou velcí hráči umět využít tzv. look-alike
modelling (v Google AdWords známé jako „podobná
publika“) i mimo Google sítě.
3. Loyalty marketing
Jiný model personalizace a využití velkých dat se
otevírá v tzv. loyalty marketingu, tj. strategii, která
buduje nebo udržuje lojální zákazníky. Pryč je čas, kdy se hrálo na
akvizici levné návštěvnosti. Kdo to myslí se svým byznysem vážně, tak
investuje do návštěvy na základě její potenciální
hodnoty (life-time value) a systematicky pracuje na
jejím zvyšování, ať už pomocí přímých nástrojů (věrnostní programy
pro zákazníky) nebo nepřímých (např. personalizovaný
e-mailing, retargeting apod.). Zejména velké
značky se připravují na tento typ marketingu. Malí hráči,
kteří přežívají na hraně efektivity a již neudělali kroky
k opakovanému vytěžovaní svých uživatelů, jsou ohrožení.
Autorem článku je Miloš
Kriššák.