Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Otestujte si, jak si lidé pamatují název vašeho webu

Vyhledavače a jejich reklamní systémy vám mohou pomoci nejen k vyšší návštěvnosti, ale i jako skvělé testovací prostředí. Vyzkoušejte s jejich pomocí třeba to, jak dobře si lidé dokáží zapamatovat název vašeho webu nebo firmy.

Co k testu potřebujete

  1. Web se zajímavým obsahem, ke kterému se alespoň část uživatelů krátce po první návštěvě ještě vrací.
  2. Google Analytics nebo srovnatelný systém na měření návštěvnosti.
  3. Účet v reklamním systému Google AdWords nebo Sklik a trochu peněz na reklamu.

Před testem se ujistěte, že lidé ve vyhledavačích snadno najdou váš web pomocí jeho názvu.

Postup testování

  1. V AdWords nebo Skliku založte testovací kampaň zaměřenou na dotazy, kterými váš web dosud nebyl k nalezení. Použijete-li AdWords, nezapomeňte v nastavení kampaně vypnout obsahovou síť.
  2. Kampaň spusťte a pomocí Google Analytics sledujte, v jakém poměru vám přivádí nové a vracející se návštěvníky.
  3. Počkejte, až se podíl vracejících se návštěvníků ustálí a pak kampaň zastavte.
  4. V několika následujících dnech sledujte nárůst návštěv pocházejících z hledání názvu resp. domény vašeho webu. Pokud se blíží počtu návštěv vracejících se dříve z testovací kamapaně, lidé si dokázali název zapamatovat.

Proč test funguje

Test je založen na dvou typických způsobech chování uživatelů vyhledavačů:

  • Když se chce uživatel vrátit na určitý web, často k tomu použije stejný postup, kterým web našel poprvé.
  • Mnozí uživatelé, kteří si pamatují doménu webu, ji namísto do adresního řádku prohlížeče zadávají do vyhledavače. Jedná se o tzv. navigační dotazy.

Po vypnutí testovací kampaně uživatelé váš web původním postupem znovu nenajdou, takže musí zkusit náhradní řešení. Pak již záleží jen na tom, jak moc se k vám opravdu chtějí vrátit a jak dobře si zapamatovali název webu.

Jak test vylepšit

Před vypnutím testovací kampaně si připravte ještě jednu kampaň či reklamní sestavu zaměřenou na všechny možné překlepy názvu a domény svého webu. Ta vám pak pomůže zjistit, zda a jak lidé při zadávání zapamatovaného názvu do vyhledavače chybují. Budu rád, když vás tento test inspiruje k dalším experimentům a když se s námi o ně podělíte v komentářích.

  • Tomáš Halada
    21. 04. 2007 / 11:17

    Zajímavý postup, určitě nebude od věci vyzkoušet. Kdyby někdo chtěl zveřejnit konkrétní poznatky jak dopadl, sem s nimi:)

  • Jirka Ch
    21. 04. 2007 / 18:18

    Marku díky za pěkný článek a skvělý nápad. Ostatně už z perexu jsem poznal, že dnešní „nahý blogspot“ jsi psal ty :-) Jdu to vyzkoušet!

  • Petr Jeník
    12. 11. 2009 / 16:01

    Nevědomky jsem něco takového vyzkoušel a můžu jen doporučit. Provozuji portál krimidoma.cz a ze začátku jsem na něj „honil“ lidi pomocí Skliku. Pak mi došli peníze a nechal jsem to osudu a úplně jsem zíral. Místo názvu stránek (krimidoma.cz) jsem měl v popředí slovo krimi. Nejvíce lidí pak ke mě začalo chodit na dotaz www.krimi.cz (tato doména je sice kdesi zaparkovaná a nefunguje, ale na tento dotaz jsou stránky www.krimidoma.cz na prvním místě)

  • Olda
    18. 09. 2012 / 20:22

    Proč mi chodí emaily z této (staré) diskuze? H1, by to měla opravit.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.