Mnohým jistě neunikla (ne)konference na téma “Vyhledávače zboží
2012” pořádaná Michalem Janíkem počátkem minulého týdne
v Brně. Proč nekonference? Jednalo se o neformální setkání zájemců
o dané téma provázené zajímavými přednáškami a diskuzí. Pro ty, kdo
se (ne)konference nezúčastnili nebo nesledovali zajímavé střípky z celé
akce na twitteru pod hashtagem #zbozi2012, přinášíme krátké shrnutí
těch nejzajímavějších informací. Celý den byl rozdělen do několika
bloků, přičemž v každém z nich bylo probíráno jedno dílčí téma.
Úvodní přednáška patřila pořadateli Michalu Janíkovi, který si dal za
úkol v kostce shrnout, co že to vlastně ty vyhledávače zboží jsou, jak
fungují a jak mohou internetovým obchodům pomoci. Probírány byly:
- Výhody tohoto typu inzerce na internetu (kvalitní návštěvnost, dobrá
cena, možnost rychlých změn)
- Doplňkové služby (certifikáty, poradny, diskuze), které zbožáky
nabízejí
- Možnosti přenosu dat mezi e-shopem a vyhledávačem zboží (XML export
vs. API, které nabízí zatím pouze Google
Products).
Následovaly přednášky týkající se jednotlivých konkrétních služeb
na českém internetu.
HledejCeny.cz
Za vyhledávač zboží HledejCeny.czpřednášeli David Holeček a Ivo Lašek.
Kromě obchodního pozadí projektu a popisu začátků v roce 2006 byly
upuštěny i některé zajímavé informace. Pojďme se na jednotlivé body
podívat:
- Optimalizační skóre viditelné v administraci obchodu (vyjádřeno
procenty) nemá vliv na pozici produktu obchodu, ale může zvyšovat konverzní
poměr. Tím, že je všechno vyplněno, dávám zákazníkovi dostatek
informací a zvyšuji svoji důvěryhodnost.
- HledejCeny.cz nabízí možnost filtrace dle vzdálenosti poboček, je
nutné mít v administraci pečlivě vyplněny adresy. Technicky funguje na
principu lokalizace dle IP adresy, nebo pomocí GPS či vysílače
v mobilu.
- XML soubory se stahují 1× denně, některé obchody mají domluveno
stahování 2× denně.
- Nejčastější chybou XML je to, že tagy nejsou uzavřeny, dále některé
eshopy neuvádějí hlavičku XML souboru a parser tak může mít problémy se
čtením.
- Produkty obchodů se zobrazují také na partnerských portálech –
tiscali.cz, srovnam.cz, game.cz, outdoor.cz, bmx.cz, eparfemy.cz a
dalších.
V diskuzi padlo také vyjasnění majetkových vztahů – vyhledávač
HledejCeny.cz patří nově pod vydavatelství Mladá fronta, a.s., které vlastní 100%
podíl. V budoucnu je plánována integrace s některými službami MF, jako
je například Mobilmania.cz, kde by mělo být zavedeno srovnání cen
mobilních telefonů.
Mergado.cz
Další v pořadí byla prezentace služby Mergado.cz, která nabízí možnost auditu XML exportu
internetového obchodu a po založení účtu také pokročilé možnosti jeho
úpravy nebo opravu chyb. Přednášejícím byl Vláďa Přichystal.
Zajímává je statistika, která vznikla z již proběhlých 130 auditů.
Bylo zjištěno, že:
- V XML exportech nejčasěji chybí EAN kód (82% eshopů)
- U exportů pro Zbozi.cz chybí FIRMY_CZ (79% eshopů)
- 50% eshopů nemá vyplněno výrobce, tedy značku MANUFACTURER
- Hodnota značky PRODUCT není unikátní ve 42% případů.
Zbozi.cz
Následovala krátká přestávka na oběd a přišlo na řadu Zbozi.cz. Přednášejícími
byli Štěpánka Kovaříková a Martin Slavík, který ve službě zastupuje
zájmy uživatelů. Z prezentace i pobíhající diskuze jsme se dozvěděli
mnoho zajímavých informací:
- Na Zbozi.cz je registrováno kolem 25.000 obchodů.
- Zbozi.cz chystá rozšířenou filtraci dle parametrů. Ty bude služba
u produktů získávat samostatně od dodavatelů – nebude tedy potřeba
upravovat XML feed a poskytovat tak dodatečné informace. Filtrace bude i dle
barvy, která bude získávána z náhledového obrázku.
- Chystá se mírná změna produktového detailu, přibudou recenze
produktů, a to nejen od uživatelů, ale i přejaté od různých magazínu na
internetu.
- Hodnocení obchodů uživateli ovlivňuje řazení obchodů v produktovém
detailu, ale jen minimálně, protože některé eshopy podvádějí. Vzájemně
si udělují negativní hodnocení, aby poškodily konkurenci.
- V nejbližší době bude spuštěna nová kategorie Erotika s obsahem pro
dospělé.
- Zbozi.cz plánuje API. Zatím tají detaily, ale do konce roku bude asi
hotovo.
- V plánu je také affiliate, nyní je majoritním zdrojem návštěvnosti
fulltext Seznam.cz.
- U obchodů, které jsou členem APEK, se nově na profilu obchodu zobrazí
logo APEKu.
- Ve fulltextovém hledání Zbozi.cz používá řazení od nejlevnějšího
pouze 24% uživatelů, v produktovém detailu 48% uživatelů.
Heuréka.cz a její rathovačky
Další přednáškou na pořadu dne bylo “Jak vytěžit z Heuréky
maximum?”, přednášející Kamil Demuth, Jitka Komárková a Tomáš
Hodboď. Celá přednáška točící se kolem vyhledavače zboží Heureka.cz byla hodně marketingově
zaměřená na provozovatele internetových obchodů a informací ze zákulisí
služby až tolik prezentováno nebylo. Probírána byla zejména služba Heuréka Point, která
zajišťuje smluvním eshopům osobní odběr. Z průzkumu Heuréky vyplývá,
že až 92% zákazníků by využilo osobní odběr, kdyby měli výdejní
místo poblíž. Novinkou, která byla zmíněna, je nákupní košík přímo
na Heuréce. Služba je zatím ve fázi testování a dle prvních čísel
funguje docela dobře. Zpoplatněna bude pomocí provize, která se liší dle
kategorie (2% – 8%). Co se Heuréce skutečně povedlo, je zavedení nové
kategorie v katalogu produktů v návaznosti na diskuzi, která na
(ne)konferenci proběhla. Jeden z účastníku namítl, že na Heuréce zatím
chybí kategorie pro počítačky peněz, neboli tzv. rathovačky. Netrvalo
dlouho a rathovačky na
Heuréceskutečně najdete. Uvidíme, jestli jde pouze o vtip, nebo
kategorie – vzhledem k pomalu se rozšiřujícímu novotvaru – skutečně
zůstane.
Srovname.cz
Závěrem byla připravena prezentace Davida Folprechta, který povídal
o svém vyhledávači zboží Srovname.cz. I zde bylo prezentováno několik
zajímavostí. David zahájil svoji prezentaci popisem těžkých začátků,
kdy v roce 2006 bylo problémem obchody k využívání služeb
porovnávačů cen vůbec přesvědčit. Následně bylo zmíněno několik
informací týkajících se technické stránky vyhledávače:
- Řazení obchodů probíhá na základě klasické aukce.
- Vliv má ale také kvalita XML feedu a úplnost poskytnutých dat.
- Pouze 8% uživatelů řadí dle ceny.
- Proklikovost prvních 3 pozic je mezi 70% a 80%.
Nezbývá než poděkovat organizátorům za výborně připravenou akci,
která jistě byla pro všechny zúčastněné přínosem. Osobně rád příjmu
pozvání na podobná setkání kdykoliv v budoucnu.
Autorem článku je Jakub Velička.
Jsem rád, že se (ne)konference líbila.
Díky za pěkný článek!
Kubo, velmi hezké a přínosné shrnutí pro každého, kdo se (ne)konference neúčastnil. Díky za něj. Byly zveřejněny podíly nebo přínosy jednotlivých zbožových vyhledavačů? Je členství v APEKu hodnotícím kritériem ve Zbozi.cz ? U obou otázek předpokládám zápornou odpověď, zeptat jsem se ale musel :)
Jaroslave, podíly vyhledávačů nebyly zveřejněné podle žádné metriky. Srovnání návštěvnosti podle NetMonitoru máme v článku https://www.mergado.cz/…davacu-zbozi – chybí tam ale třeba Srovnáme.cz, což by podle návštěvnosti měla být aktuálně trojka za Zbožím a Heurekou. Členství v APEKu by mělo mít na Zboží.cz vliv jen na to, jestli se zobrazí ikona v profilu e-shopu.
Služba mergado.cz se mi moc líbí. Díky za shrnutí zajímavých informací ohledně ní.
Velmi hezký článek o srovnání vyhledávačů Děkuji za informace moc mi pomohly