Na sociální média je dnes nahlíženo prostě všelijak. Zní to možná
fádně, ale je potřeba vědět a pochopit základní fakta masové komunikaci
a zasadit je do současného kontextu vnímaní a užívání sociálních
médií samotnými uživateli. A samozřejmě nejde jen o uživatele, ale
také o optiku percepce a představ zadavatelů a v neposlední řadě
i komunikačních agentur. Psát o tom, že se spíše stále učíme, je snad
zbytečné. Pro podporu svého tvrzení bych zde mohl jmenovat několik
zásadních přešlapů z českých luhů a háju, ale tomuto tématu se
raději vyhnu, neboť předpokládám, že některé chyby jsou již notoricky
známé, ale také proto, že již ztrácím přehled, kterou agenturu jsem
ještě nestihl “urazit”. Článek vznikl na základě prezentace pro
dny iDirektu a najdete ho i v aktuálním vydání časopisu Direkt.
Sociální
média jsou:
- fenomén doby a sexy pojem
- buzzword
- pojem, kterým jsme přesyceni
- pojem, který nás straší
- pojem, který se přeceňuje i podceňuje
- misto s obrovským potenciálem propojeni brandů se zákazník
- místo, kde jsme zažili nejedno zklamání.
Sociální média budí vášně a lze se vlastně podepsat pod každý
přívlastek. Některé pohledy jsou naopak v kontradikci a jsou častým
zárodkem začínajícího zklamání či strachu na straně zadavatelů
z toho, že nová média jsou až příliš “liberální” a jiná. Na
druhé straně i zklamání agentur z toho, že zadavatelé jsou až příliš
“konzervativní” a neberou sociální média vážně. Mám rád konference
podobné Dnům iDirectu, neboť se na nich střetávají zadavatelé
s agenturami, kde si velmi živě vyměňují např. myšlenky o tom, jak
odměňovat a motivovat jedni druhé. Je to vždy krásný obrázek
diametrálně odlišných světů, které však spojuje také to, že jsou
všichni “něčí zákazníci” a uživatelé sociálních médií. Ostatně
naprosto drtivá většina dotázaných se přiznala, že nějakou sociální
síť aktivně využívá. Již znatelně menší skupinka dotázaných si
myslela (myslí), že sociálním médií zcela rozumí – a to je možná
první a zcela zásadní iluze. Zvláště u těch, jež poměřují svou
znalost množstvím fanoušků. Fakt, že mám např. na Facebooku či Twitteru
přes 1 000 “přátel” nebo že nějaká agentura má největší počet
fanoušků či followerů na jedné ze dvou jmenovaných sítí, nedokazuje
vůbec nic.
Jak nebýt zklamán hned na začátku? (pokud jste zadavatel)
Uvědomte si, že budete čelit většímu tlaku ze strany komunikačních
agentur, ale i nově vzniklých expertů, kteří nalézají v sociálních
médiích novou formu, jak vám poslat další fakturu. Ale nezavrhujte a
nesuďte rychle sociální média dle své vlastni dosavadní zkušenosti či
prezentaci plné obrázků. Pteje se svých partnerů na:
- Co se stalo s těmi zaručenými recepty z minulého roku (např.
virální marketing / mobilní marketing, guerilla marketing…)?
- Jak definovat úspěch v sociálních sitích? Je to jen počet fanoušků?
Je to jen jejich zapojení do konverzace?
- Proč by vaše značka / produkt měl být přítomný na
nějaké sítí?
- Jaká mají data o aktivitách vaší cílové skupiny na sociálních
médiích a kde jsou nejvíce aktivni?
- Jaká data jsou vám schopni ukázat na první schůzce (např. kde všude a
v jakém měřítku se již o vaší značce / produktu mluví)?
- Proč byste měli přesunout váš rozpočet z reklamy v TV či on-line
právě do sociálních médií? Bude to mít stejný či lepší efekt? Lze to
kvalitativně i kvantitavině kvalifikovat?
- … a proč by měla být výše investic taková, jakou vám agentura
navrhuje.
Konstatní změna a nová paradigmata
Vše v sociálních médiích se navíc vyvíjí překotnou rychlostí a na
první pohled by jakoby nebylo čeho se chytnout. Marketéři (a nakonec
v mnoha případech i zákazníci / uživatelé) se mohou nostalgicky dívat
na dobu nedávno minulou, kdy platila jasná pravidla hry. Nyní je všechno
rozmlžené, do toho vám spousta lidí slibuje revoluci (nebylo jich už dost?)
a přitom reálné výsledky dokáže ukázat málokdo. A není to jen proto,
že by všichni specialisté na social media marketing byli šejdíři (i když
mnozí jsou). Dynamické prostředí a neustále měnící se pravidla hry
zajišťují, že co fungovalo včera, nefunguje dnes a bude zakázáno zítra.
Další problém je např. přílišná víra v důležitost jedince a
individualizaci. Ano, jednotlivci dnes mají mnohem větší šanci prosadit se
proti „tradičním médiím“. Velmi rádi to ukazujeme na příkladech, kdy
šestnáctiletá holka ze své ložnice porazí Murdochovu News Corp. Jenže na
každou takovou kometu (a ano, zazáří a zmizí – bez obrovské
marketingové podpory se neudrží v povědomí víc než pár dní)
připadají tisíce a miliony těch, kteří se nikdy neprosadí, byť by se
snažili sebevíc. Přesto i rychle hasnoucí komety dokáži napáchat velké
škody. Ostatně už i Česku máme případy, kdy zadavatel nedokáže
odhadnout a jasně určit, kdo má silnější hlas a kdo je skutečným
“influencerem”, který přesahuje sociální média. Výše popsané je
ovšem jen špičkou ledovce. Sociální média (které se možná neprávem
považují za “média”, leč někdy nám chybí lepší příměr) jsou
místem, které umožňují mnohá komunikační schémeta, např. one-to-many,
many-to-many a do těchto propletených struktur není rozhodně jednoduché
vpasovat brand či produkt. Navíc ve většině případů lze pozorovat
Nielsonovo pravidlo zapojeni 90–9–1 (% pasivních pozorovatelů vs. aktivní
uživatelé) v živé praxi. Je dobré, aby brand byl tím 1 % opravdu
aktivním přispěvovatelem / spammerem? Měl by být naopak jen pasivním
pozorovatelem a monitorovat, co se všude povída? Existuje nějaká zlatá
střední cesta? Jak pracovat s influencery a jak s pasivními
pozorovateli?
Praktické rady
Bohužel žádné jednoduché schéme neexistuje, stejně tak jako neexistuje
tzv. social media guru, který promění Facebook, Twitter, blogy nebo fanoušky
ve zlatý důl během měsíce. Sociální média nejsou samospasitelným
řešením (kterým nebyly ani bannery či virální marketing) a byť
potřebují specifický přisup, i zde by marketéři měli postupovat
strategicky a konzistentně:
- Určit a definovat jasnou strategii dlouhodobé komunikace (součást
IMC – kdy? Kde? Jak? Která média? Proč? Co? Kdo?…)
- Monitoring a Konstatní analýza – umění naslouchat a poslouchat (dnes
existuje řada nástrojů, které dokáží sledovat konverzace a např. Ataxo Social Insider dokáže sledovat
právě ty české / slovenské uživatele a sítě)
- Mít správný a solidní team – nepotřebujete samozvaného experta, ale
marketéra / PR specialistu, který umí psát, komunikovat a velmi dobřé zná
svůj vlastní brand / produkt stejně jako cílovou skupinu. Není to
o nových technologiích, ale o lidech.
- V rámci strategie a stejně jako v PR je potřeba mít připravené
scénáře a road-mapu komunikačních aktivit. Plánujte a buďte dobře
připraveni na možnou negativní komunikaci z řad notorických
stěžovatelů, ale i oprávněné stížnosti nespokojených
zákazníků.
- Nebojte se měnit taktiky – sociální média vyžadují značnou
flexibilitu, rychle se adaptujte na změny.
- Měřte důsledně efektivu všech aktivit, dle stanovených cílů. I zde
existuje mnoho paramterů, které vám umožní sledovat ROI.
- Dejte tomu čas, peníze a pozornost, které si vaši zákazníci na
sociálních sítích “zaslouží”.
PS: A dejte pozor na všechny novodobé vyznávače “… je mrtvé
médium, stejně jako reklama.” Ze statistik, které jsme získali při práci
na nástroji Ataxo Social Insider, plyne jedna zajímavá věc: Když
uživatelé píší svoje statusy na Facebooku, je téměř dvakrát tolik
těch, které jsou doprovozeny odkazem. Ukazuje se tedy, že informace se sice
šíří jinak než dřív, ale nejčastěji stejně sdílíme informace z
„klasických“ médií – ať je to skandální zpráva o Bartošové na
Blesk.cz nebo investigativní bulvár iDnesu či zasvěcená analýza z The
Economist. Role médií i naše mediální konzumace se mění a proto bychom
neměli přeceňovat či podceňovat nejen sociální sítě, ale ani klasická
média. Navíc i do budoucna bude platit, že kvalitní obsah bude vždy lépe
publikován a více sdílen.
Autorem článku je Marek Bačo.
Tak mám z toho trochu schizofrenii. Nejprve studie úspěšné Facebookové kampaně s cca 50 konverzemi za 15 tis., teď trochu skeptický blog. Všichni říkáme, že kdo není na sociálních sítích, tak jakoby neexistoval, ale konverze z toho nikdo naměřit neumí do černých čísel. Nejsou ty Facebooky, Twittery a spol. jen bublina, co splaskne?
Tak jako když si projdeš nějaký názory, tak se obecně o FB a Twitteru mluví přesně jako o bublině, ale když tam máš veškerou konkurenci, tak ti moc jiných variant nezbývá a pochybuji, že se najde někdo, kdo tu bublinu praskne, protože být tam musíš „chtě nechtě“. Honza Němec, https://webzurnal.cz/
Ja bych dodal, že o SM jako o bublině často píšou ti kdo z nich hodně těží. je to podobně když jedeš tak rychle, že už chceš přibrzdit ale místo toho šlapeš na plyn ještě víc. A stejně musíme zkusit i tu bublinu, kdo ví možná bude dalším Eldoradem :)