Náš seriál se blíží ke konci. Podívejte se na shrnutí závěrečného
dne summitu – šlo hodně o vyhodnocování přínosu aktivit
v soicálních sítích, ale i o budování hodnotného obsahu nebo
virálního videa.
How to Hug Your Calculator: The 6-Step Process for Measuring Social
Media – Jay Baer
Jay Baer je autor úspěšného blogu Convince and Convert a spoluautor knihy
The Now Revolution. Na Twitteru působí jako @jaybaer. Řešili jsme, jak měřit
sociální média. Jde to vůbec? Celosvětově vyvolává toto téma velkou
vlnu zvědavosti, dosvědčuje to i vysoká hledanost na Googlu. Jay říká,
že sociální média rozhodně mohou být měřena, a tím popírá názory
mnohých marketerů, kteří si myslí opak. Podle něj je to jen chabá omluva.
Jakých je vlastně 6 kroků v procesu měření sociálních médií?
- Nejdřív musíte pochopit roli sociálních médií ve vaší firmě,
- znát, co můžete měřit,
- rozhodněte se pro ROI nebo korelaci,
- zvolte metriku (předem),
- šiřte hojně data,
- přijměte opatření.
1. Role sociálních médií ve firmě
Pamatujte, že cílem je být dobrý v businessu, ne jen v sociálních
médií! Spousta lidí se bezmyšlenkovitě zaměří na sociální média a
unikne jim napojení na jejich business. Využijte sociální média
k podpoření vašeho businessu. Rozhodněte se pro jeden ze třech cílů a na
ten se zaměřte. Tyto cíle jsou: povědomí, tržby nebo loajalita.
2. Znát, co můžete měřit
Existuje ohromné množství metodik a ukazatelů. Kdo se v tom má vyznat?
Navíc výběr metriky je čistě individuální. Metrika vhodná pro mne
nemusí být vhodná pro někoho jiného. METRIKY ZAMĚŘENÉ NA POVĚDOMÍ
Můžete například měřit pozitivní a negativní ohlasy, a to pomocí
nástroje Social Mention. Zjistíte, co se o vás píše. Také můžete
zjistit svůj “podíl na hlase”. To znamená, jak si vede vaše společnost
v budování povědomí v porovnání s konkurencí. Google Analytics je
další skvělý nástroj, který můžete využít. Díky němu odhalíte
dlouhodobý vývoj, odkud návštěvníci chodí. Další Jayova oblíbená věc
na Google Analytics je, že můžete zjistit spoustu zajímavých informací
o nových návštěvnících. Díky tomu můžete také ohodnotit, kolik stojí
nová návštěva. Vytvořte si základnu, která se stane centrem všech
vašich aktivit. Může to být váš web, blog, FB page, Twitter…cokoliv, ale
nezapomínejte, že z ostatních kanálů byste vždy měli vést všechny
uživatele na vaši základnu. Tuto základnu sledujte a analyzujte. Dále Jay
jmenuje Inbound links. Díky tomuto úžasnému nástroji můžete vidět, jak
je váš web prolinkovaný. Další užitečné metriky jsou například na
YouTube nebo Klout, který přináší podobné číslo jako počet followerů.
Podle výzkumu lidé, které byli vystaveni vašim sociálních aktivitám, si
vás více vyhledávají. METRIKY ZAMĚŘENÉ NA PRODEJ Docela veselá příhoda
je spojená s další metrikou. Vyvěste na svou FB page status s výzvou:
”Přijďte k nám do restaurace a řekněte Flip a dostanete burger
zdarma.” A hned máte podchycený prodejní účinek vaší aktivity na
sociálním médiu. Zkuste využít vztahy mezi vašimi zákazníky. Například
se můžete zeptat svých zákazníků při vyplňování online dotazníků,
aby připojili i údaje na další sociální sítě, na kterých jsou
aktivní. Nejlepší je vyzvat samotné zákazníky, aby vám tyto údaje
sdělili, abyste k nim získali přístup. V Google Analytics se zaměřte na
sledování stránek, které máte spojené s vaší prodejní činností. Jay
například pravidelně kontroluje, kdo a jak často chodí na jeho stránku,
která nabízí informace o jeho konzultanské činnosti. Také můžete na
Facebooku realizovat akci. Uveřejněte leták, který když si fanoušek
vytiskne a přinese do vašeho obchodu, dostane něco navíc (třeba zmrzlinu
zdarma). METRIKY ZAMĚŘENÉ NA LOAJALITU V těchto metrikách se zaměřte na
ukazatele, které hodnotí sdílení. NPS (= Net Promote Score) je jednoduchá
metrika, díky které odhalíte, zda by vás zákazník doporučil. Zeptejte se
jich: “Na škále od 1 do 10 vyberte, jestli byste nás doporučili dál?”
Nejlepší je dostat se na čísla 9 a 10. V tom případě totiž o vás
bude zákazník mluvit kladně. Pokud dostanete 1 – 6, zákazník vás
pomluví! V rozmezí 7 a 8 se nestane nic, zákazník o vás mluvit vůbec
nebude.
3. Rozhodněte se pro ROI nebo korelaci
Měření ROI se skvěle hodí pro e-commerce společnosti. Vidíte, jak se
vaše obchody vyvíjí na webu. Ale i ostatní společnosti nejsou ztraceny.
Například pokud máte blog, můžete si spočítat, kolik do něj musíte
vložit. Stačí vydělit část platu člověka, který se věnuje správě
blogu, počtem hodin, které stráví touto činností. Pomocí ROI můžete
ohodnotit jakoukoli činnost, obecně ji vypočítáte jako (příjmy –
investice)/příjmy. Tip od Jaye: Peníze můžete ušetřit například, když
zákaznickou podporu přesunete na své sociální sítě místo telefonu.
Pomocí korelace sledujete vzájemné vztahy mezi jednotlivými ukazateli. Síla
korelace je v tom, že získáte přehled o tom, jak se ukazatele navzájem
ovlivňují. Získáte tak plastický pohled.
4. Zvolte metriku (předem)
Právě koukáme na fotku syna Jaye, abychom pochopili klíč k dalšímu
kroku v procesu měření. Řešení je: “Vyberte si metriku předem, vyberte
si ji uvědoměle”. Pokud to uděláte až později, bude to, co měříte,
ovlivněno tím, co chcete změřit. Dostanete tak zkreslené výsledky.
Doporučení od Jaye: Zvolte jen 3 metriky! Větší počet by to mohl jen
zkomplikovat.
5. Šiřte ve velkém
Buďte transparentní a neschovávejte svá data. Naopak je poskytujte ve
velkém. Čím víc šíříte data, tím více můžete inspirovat své
zaměstnance nebo zákazníky k dobrým nápadům, proto buďte otevření.
6. Přijměte opatření
Najděte si příběh a dejte ho zákazníkům. Výraznějšího výsledku
docílíte, pokud příběh podpoříte pravdivými argumenty, které zaujmou
vaše zákazníky. Zejména působí lidské příběhy napojené na váš
produkt/službu. Šiřte příběhy typu: ”Díky našemu produktu, je Anna
štastnější a spokojenější”. Jay Baer se s námi loučí a opakuje:
“Nezapomínejte, že klíčem je váš business. Buďte dobří ve vašem
businessu, ne pouze v sociálních sítích!”
Creating a Social Bookmarking Traffic Explosion with Buzz Content – Dean
Hunt – @deanhunt
Můžeme se těšit na tipy a triky, jak vytvářet obsah, který budou
“tisíce neznámých lidí po celém světě s nadšením sdílet…”:o)
Dean je internetový podnikatel, který se specializuje na buzz marketing,
personal branding a brand marketing. Dozvíme se, jaký je největší mýtus
kolem sociálního sdílení. A jak “donutit” lidi, aby sdíleli váš
obsah.Jak vytvořit dokonalý obsah pro sociální svět. Taky straší, že bez
jeho přednášky se může stát, že vše, co jsme se naučili zatím na
summitu, je bezcenné! Dean prezentuje svá vlastní čísla – Měl prý
250 K unikátních návštěvníků na blogu za 10 dní a se svým obsahem se
dostal na titulku prakticky každé důležité bookmarkovací stránky světa.
Přichází na řadu ten mýtus: Je to chyba, kterou dělá prakticky každý.
NENÍ TO O NÁSTROJÍCH. žádný software, žádný skript, žádná služba.
Králem je tady obsah. To velké tajemství je, že nikdo nebude sdílet obsah,
který je slabý. Proč byste se vůbec měli zajímat o social bookmarking? Je
to virální efekt. Pokud se každý den o vašem obsahu každý člověk
zmíní jen dvěma přátelům, po 30 dnech se o vás dozví víc než
5 milionů uživatelů:o) Není to jen o rostoucí návštěvnosti. Další
význam je vylepšení výsledků v přirozeném vyhledávání, získáváte
autoritu, reputaci, důvěryhodnost. Objeví se noví followeři, fanoušci,
odběratelé newsletteru a pod.
Jak vytvářet skvělý obsah pro sociální sdílení?
Dodržujte tyto 4 kroky: 1) Nápad. Lidé se toho často bojí, necítí se
být kreativní. Dean si nemyslí, že by kreativita byla vrozená schopnost, je
to natrénovatelná schopnost. Každý může být kreativní, pokud trénuje a
zná vhodné techniky. Dobré nápady přicházejí s tím, že se necháte
inspirovat cizími nápady, prostředí, komentáři apod. Častá obava je
i to, že všechny dobré nápady už tu byly. To je pravda, vlastně nic není
úplně nová myšlnka. Vy ale můžete myšlenku přizpůsobit svým potřebám
a udělat ji skvělou. Použijte Google Reader, Google Alerts… V Readeru
můžete použít doporučené položky k určitému klíčovému slovu, když
budete mít nějaké slovo, které vás zajímá, Google Alert vám pomůže
sledovat relevantní obsah. 2) Titulek. Ten je hrozně důležitý, protože
v bookmarkovacích službách rozhoduje. Měli byste ho mít super
promyšlený, aby nalákal lidi ke sdílení i ke konzumaci obsahu. Vytvořte
si inspirační složku – třeba s obsahem z reklam, z novin, blogpost
titulky… Pomůže vám, až budete hledat inspiraci pro témata i pro
titulky. Pro titulky dobře poslouží i Digg, kde ty správné titulky
najdete. 3) Obsah – vytvářejte obsah tak, aby vyvolal reakci. I když bude
negativní, je to mnohem lepší než žádná reakce. Hezký claim: “Buď
sám sebou. Všichni ostatní už jsou zabraní.” – vyberte si to médium a
ten formát, který vám vyhovuje. Někdo má video, někdo audio, někdo fotky,
někdo text. Dělejte to, v čem jste nejlepší. Začínejte každý článek
nebo blog post s obrázkem. Dean taky doporučuje Facebook Share plugin pro
WordPress. Doporučení: “Nakrájejte” svůj obsah na malé kousky. LIdé
jsou na internetu netrpěliví a nepozorní. Nepište dlouhé blogposty –
lidé se nebudou obtěžovat je číst. Krájení tedy znamená krátké
odstavce, přidávání obrázků, odrážkovaných seznamů, mezititulků,
dalších obrázků apod. Je potřeba, aby se dal obsah snadno vnímat. Další
tip: Každý miluje seznamy. Takže jakýkoli obsah se můžete pokusit
přetavit do seznamů. Jako demonstraci Dean používá seznam
nejúspěšnějších článků z Social Media Examiner. Optimálně by ten
seznam měl mít “magický” počet položek – 7. Pokud chcete
komentáře a pozornost čtenářů, musíte si o to říct. Takže vyzvěte
lidi k tomu, aby sdíleli nebo aby si s vámi povídali. 4) Abyste dosáhli
nejlepších výsledků,přidejte emoce. Pokud v ldiech svých obsahem
nevyvoláte žádný pocit, tak máte jen malou šanci, že budou váš obsah
sdílet. Jako příklad je tu kýchající panda (103M shlédnutí na youtube) a
roztomilé smějící se dítě (117M – snad nejsledovanější). Takový
emocionální obsah může být roztomilý, zábavný, šokující,
strašidelný… Nejlepších výsledků dosáhnete s extrémními emocemi.
Dobrý je také extrémně geekovský obsah… A proč jsou všechny věci ze
summitu zbytečné? Pokud nedokážete lidi “zkonvertovat” – tedy něco
jim prodat nebo naplnit jiný konverzní cíl, nemáte profit. Počet followerů
je k ničemu, počet fanoušků na FB taky, bezcenný je i váš traffic.
Pokud je nedokážete převést na zákazníky. Dean promoval také svůj
webinář a osobní vedení, jak ovládnout váš trh. Q/A – Jak přidat
správně emoce do obsahu, který má byznys povahu? – Můžete v lidech
vyvolat emoce tak, že se podíváte na celkový obrázek těch základních
emocí a najdete je v tom, co děláte. Možná pomáháte lidem ušetřit tři
hodiny denně, takže je mohou trávit se svými dětmi nebo vnoučaty – a to
jsou ty emoce.
How to Measure Your Social Media Return on Investment – Eric Qualman
Erik Qualman – na Twitteru @equalman je autor Socialnomics,
dozvíme se víc o těch jasných, ale i ukrytých přínosech i nákladech
na aktivitu v sociálních médiích. Erik také odhalí, jaké otázky by si
každá firma měla před startem marektingu v sociálních médiích položit.
Erik představil video Socialnomics ROIa má
doboru zprávu: V marketingu kolem sociálních médií vás čeká hrozně moc
práce. A proč je to dobrá zpráva? Protože vašim konkurentům se moc
nechce tuhle práci dělat.
Pár statistik
50 % lidí říká, že práce se sociálními médii je těžší a
náročnější, než očekávali. Hodně mluví o časové náročnosti.
A Erika by zajímalo, když je to pro ně tak časově neúnosné, co
důležitějšího je, než mluvit s vlastními zákazníky. 45 % lidí
považuje podle jeho výzkumu za nutný čas, po kterém je možné získat
informace o ROI aktivity v soc. médiích, 12 měsíců.
Přínosy sociálních sítí
Zazněla zde také myšlenka, že velkým přínosem sociálních médií je
už to, že zjistíte víc o svém trhu. Na stránce pro plánování reklamy
můžete zjistit zajímavé informace o demografii potenciálních
zákazníků. Jak využít data z Facebook Ads statistik (těch plánovacích)?
Při hledání nových obchodních příležitostí, při poznávání své
cílové skupiny, její demografie a zájmů. Case study z B2B sektoru (ale
podle Erika je princip pro oblast SMB i B2B stejný). Společnost SafeNet
prodává bezpečnostní sw. Pokusili se založit komunitu pro bezpečnost
v IT, udělali ji na LinkedIn. Když se jim povedlo získat komunitu (cca 17K
uživatelů), začalo se jim díky otevřené komunikaci a dařit pomáhat
členům skupiny reálně zvyšovat prodeje. Opět se nám tu objevuje příklad
Zappos: Jejich social media policy je důvěřovat zaměstnancům a naopak pro
zaměstnance nenarušit důvěru Zapposu. Mají “Best social media policy:
Don't be stupid.” Social media hrají důležitou roli – a všichni se
snaží přijít na to, jaká ta role je. A často přicházejí
o příležitosti – např. 50 % inzerentů na SuperBowlu “zapomnělo”
umístit své spoty na YouTube. Je tu případ toho, kdy agentura omylem za
firmu Chrysler publikovala tweet o tom, jak špatně lidi řídí v dané
oblasti – Erik považuje za lepší volbu nechat social media reálně
fungovat “inhouse” a využít odborné znalosti agentur. My stoprocentně
souhlasíme! A jak zacházet se sociálními médii? Opakuje se tu obvyklá
rada: důležité je naslouchání – interagujte, reagujte, prodávejte. Ale
hlavně naslouchejte.
Jak vytvořit virální video
Nikdy k tomu nepřistupujte tak, že jdete vytvářet virální video.
Vytvářejte video, které má smysl a které vás baví. Pokud máte pocit, že
tvořené video má šanci stát se virálním , dejte si záležet na hudbě,
která ho doprovází – pokud něco takového máte. Nejdřív tedy musíte
mít super nápad. Dívejte se na svůj obsah pohledem zákazníka. Platí i:
Čím kratší je video, tím lépe. Více než dvě minuty už je poměrně
hodně. Lidé odcházejí po první minutě, pokud video není svkělé.
Socialnomics je “WOM on steroids”, tedy povýšené na extrémní úroveň.
Díky sociálním médiím totiž opravdu reálně a srozumitelně vidíte, co
si doopravdy o službách a firmách myslí vaši přátelé a známí. Erik
zmínil také geolokačních službách, říká jim Group Texting –
komunikace skupin v závislosti na poloze (pomocí apps na mobilních
zařízeních), to je podle Erika budoucnost. Momentum Marketing – je to
aktivita, která se zabývá něčím “větším”, než jste vy sami. Např.
královská svatba nebo podobné události. Příklad je akce samotného
Erika – při změně času napsal fanouškům, že si mají posunout hodinky
o hodinu zpátky … a při té příležitosti doporučil, aby získanou
hodinu využili na čtení dvou bonusových kapitol knihy, které si stáhnou do
Kindla. Příklad Starbucks – vytvořili geolokační aplikaci pro fanoušky
v kavárně, mohli si stahovat hudbu a především objednávat pomocí
věrnostní aplikace kafe před tím, než do kavárny dorazili, takže pro ně
byla připravená.. Jak často byste měli fanouškům postovat statusy? Pokud
máte nějaké kvalitní a hodnotné, klidně je posílejte. Pokud nemáte nic,
nepište nic. Další Erikova zajímavá statistika říká, že pouze 10 %
firem umožňuje svým zaměstnancům plný přístup k sociálním
médiím – uživatelský, tedy že jim nelimituje v práci přístup
k těmto službám. Digitální stopa + digitální stín = naše digitální
dědictví. Proto jsou lidé opatrní na to, co sdílejí. Dávejte jim důvod
sdílet to, co produkujete – udělejte to dost dobré. Statistika: Kvůli
tomu, co je v jejich digitální stopě, odmítnou firmy 35 % rekrutů ještě
před pohovorem. A Erikův citát na závěr: Není to o tom, jestli budeme
dělat sociální média, ale jak dobře je budeme dělat.
Náš seriál o dění na #SMSS11
Těšte se ještě na jeden díl, který shrne dvě úvodní prezentace
summitu, na které se zatím nedostalo. Do té doby přinášíme přehled již
publikovaných článků.
Autorem článku je Eliška Hutníková.