Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Social Media Success Summit: Ovládněte blogosféru, využijte LinkedIn a okouzlete jako Guy Kawasaki

Další „summitový“ den přinesl tři rozmanitá témata – možnost spolupráce s bloggery pro budování publika, způsoby využití profesní sociální sítě LinkedIn a téma Guy Kawasakiho: Jak okouzlit v sociálních sítích. Přinášíme přehled a těšíme se na další liveblogging, který začne už za pár desítek minut.

Leveraging the Blogosphere to Build Audience

David Germano se svým kolegou z Barefoot Proximity pracují na tom, aby pro značky dosáhli prostřednictvím blogování a sítě blogerů co nejlepšího kontaktu s jejich publikem. Mluví o změně dřívějšího modelu fungování médií – kdy marketer pomocí tradičních kanálů (rádio, print…) vysílá svůj obsah publiku. V základu pomáhají značkám budováním platforem vytvořit prostor, kde se zákazníci a značky stýkají. Jde o používání obsahu jako měny – blogeři poskytují obsah, značky poskytují obsah – všichni platformám spojeným se značkou. Bloggeři mají prospěch z toho, že se dostanou k většímu publiku, než by měli šanci bez podpory značek. Značka pak má šanci přirozeněji komunikovat s publikem. ManOfTheHouse.com je jejich projekt, který se zabývá muž v netradičních rolích (domácí práce atd). Donedávna to byla cílová skupina, se kterou neuměli marketéři pracovat. Tento web čtenářům pomáhá získávat užitečné a “jednoúčelové” informace. Statistiky dokládají, proč tito muži jsou stále důležitější cílovou skupinou (v krizi ztratili častěji práci, ženy vydělávají více, dvojnásobek mužů zůstává v domácnosti, muži pracují z domova a částečně zastávají roli dříve typickou pro ženy apod.) Content strategie pro blog zahrnuje několik (konkrétně 8) hlavních témat, okolo kterých je budování obsahu orientováno (např. péče o dům, vaření, peníze, psychické zdraví, vzhled…) Plyne z toho poučení – vnímejte své publikum jako celého člověka – nejen jedno téma, muž v domácnosti, co se stará o děti. Zajímá ho mnoho témat. Man of the House si vytvořili síť influencerů, kteří jsou přesně takoví, jako jejich cílová skupina – tedy ne hollywoodští kuchaři, ale “běžní” muži, který vaří a rozumí čtenářům tohoto blogu o vaření pro běžné muže. V magazínech je obsah často hodně autoritativní, ne tolik praktický, jako může být v rámci blogu. Autenticita a uvěřitelnost je v případě bloggerů nejvíc důležitá. Coach Hubje další příklad. Je to web pro dobrovolné trenéry a rodiče, kteří chtějí lépe vést své děti ke sportování a podprovat je. Coach Hub se zaměřuje na rodiny, které jsou orientované na sportování svých dětí. I když se to nezdá, mají v USA cílovou skupinu víc než 3.5 M lidí. A to rodiče, prarodiče apod. Web nabízí jednoduché nástroje pro organizování zápasů nebo turnajů, sociální prvky… Zdrojem obsahu je ekosystém mnoha blogů (coach hub network sites), pracují na tom, aby pečlivě zacházeli s obsahem řešícím totéž téma (curation). Vždy mějte na paměti téma, které zajímá vaše publikum. Pomáhají blogerům, aby našli téma, pro které má publikum i oni sami velké zapálení, díky tomu je obsah zajímavý a blogeři motivovaní ho tvořit. Výhodou je, že pokud se zaměříte na relativně úzkou oblast (niche), tak pak máte dobrou šanci zaujmout hodně zaujaté blogery, kteří budou pro váš projekt orpavdovým přínosem. Zároveň na takto úzky cílené publikum dobře slyší inzerenti. K motivaci blogerů – mnoho z nich je potěšeno prostě tím, že se dostanou k většímu publiku. I zde platí: Buďte připraveni s publikem komunikovat, začínejte rozhovor. Počítejte i s ostatními bloggery, oni nejsou konkurence, můžou vám pomoci šířit vaše sdělení. PR agentury jsou dnes v pozici, kdy jsou i digitálními agengurami (vybudovaly si vztahy i s významnými blogery, můžete s tím podle Davida počítat). Výběr bloggerů dělají často pomocí Googlu:o) Hledají lidi, kteří píšou o zajímavých tématech, pak si je on-line prověří a osloví. Vztah s nimi je možné budovat už tím, že komentujete jejich články. Narozdíl od novinářů, bloggeři komentáře čtou a záleží jim na nich. Bloggeři prý často ani nejsou placeni, mají z toho jiné vlastní výhody – např. podporu osobního brandu, přístup k většímu publiku apod. Z Q/A: Jak získat informace o cílové skupině, které potřebujete k budování obahu? Buď máte možnost (prostředky) udělat si vlastní výzkum, nebo vám může informace ze svého výzkumu poskytnout partner (inzerent, zadavatel), který je dost pravděpodobně má. Vždy můžete použít Google Trends a Search Trends a Google Analytics.

How to Use LinkedIn to Enhance and Grow Your Business

Mario Sundar, náš speaker, je senior global social media manager and chief blogger LinkedIn. Má blog Marketing Nirvana. Prezentace vznikla na základě otázek od členů skupiny Social Media Examiner na LinkedIn. Nejčastěji se ptali na firemní stránky, skupiny, LinkedIn Answers, možnosti B2B marketingu a využití LinkedIN pro SMB. Pár čísel na úvod (možná ovlivněných IPO na spadnutí)

  • Je tu 100 milionů “profesionálů”,
  • více než milion lidí se přidá prakaticky každý týden,
  • každou vteřinu se přidá uživatel,
  • 44 milionů US, 56 mimo Spojené státy,
  • je tu výrazně nejvyšší zastoupení business opinion leaderů.

Celá prezentace se nesla více méně v duchu notoricky profláklých i méně známých tipů k „optimalizaci“ profilu na LinkedIn.

Osobní profil

Mějte fotku, na které jste poznat, nastavte své kontakty veřejně (je vidět, jak jste propojeni, udržujte vše aktuální, přidejte svoje výrazné schopnosti (specialties), přidejte svůj Twitter, blog a Slideshare, abyste demonstrovali své schopnosti a znalosti a expertizu. Udržujte vztahy, které máte na Linkedin, aktuální – social sync. Importujte svoje kontakty z e-mailu, přidejte si lidi z vizitek příslušnou aplikací. Přidejte si k lidem poznámky…

Firemní stránka na LinkedIn

Jako vždy si musíte uvědomit, kdo je vaše cílová skupina. Pro vše, co se týká business otázek, je LinkedIn stránka základ. Pro vztah s existujícími zaměstnanci, s lidmi, které chcete zaměstnat, s klienty (budoucími i potenciálními). Pokud chcete zaujmout ty nejlepší zájemce o práci, potřebujete dobrou LinkedIn stránku! Potřebujete firemní e-mail, abyste mohli založit stránku. Můžete nastavit stránku tak, aby ji mohl editovat kdokoli z vašich zaměstnanců. To může být zrádné, protože můžete opominout to, že někdo z lidí odešel. Proto je lepší nastavit Designated Users. Vyplňte důležité věci (základní i doplňkové- multimedia). Je lepší Twitter a Blog module než News module. Je totiž dobré se zaměřit na obsah, který tvoříte vy sami. Záložky mají různý účel: Overview (stránka pro aktuality) – osloví stávající zákazníky, Products and Services osloví potenciální zákazníky, Careers nové zaměstnance. Dál je tu analytics záložka. Zajímavá je také recommendation záložka vpravo – ta ukazuje lidi, kteří dali doporučení, i lidi z našich kontaktů, kteří je dali, pokud se díváme na profil firmy. Doporučení můžete získávat od svých současných zákazníků, se kterými jste už na LinkedIn propojeni. Doporučení Maria pochopitelně je získat co nejvíc doporučení. Příklad: Hewlett Packard- stránku spustili v listopadu, pomalu rostl počet doporučení, ale chtěli jich tisíce. LinkedIn jim umožnilo udělat “promoted” doporučení, získali jich takto 2000, což vyvolalo 500 000 updates do newsfeedu jejich kontaktům. Díky tomu HP měli dvojnásobný traffic na záložce produktů. Zároveň získali cca 3 000 (1000 spontánně) doporučení a 20 tisíc nových followerů.

LinkedIn Groups

Pomáhají SMB najít potenciální zákazníky. Doporučení je předvídatelné – přidejte se a zapojte se do konverzace ve skupinách, které souvisejí s vaší expertizou. Marketéři by tedy měli najít vhodnou skupinu, pokud tam budou aktivní a budou pomáhat účastníkům diskuse, dá se očekávat, že tito účastníci se na ně obrátí i v případě, že budou řešit nějaký obchod. Custom Groups – Philips jako příklad. Chtěli získat důvěru a získat lepší povědomí o značce v B2B sektoru. Vytvořili custom Group, které umožňují cílit skupinu na určené publikum.

LinkedIn Answers

Je to užitečné, pokud potřebujete slyšet odpověď od někoho zasvěceného, existuje tu na 200 kategorií “Answers”. Mario tvrdí, že tento produkt má výrazně větší význam pro SMB než velké firmy. Dále ke kategoriím podnikání: B2B – z 93 procent marketéři v této oblasti uvádějí, že LI používají – mají možnost najít vhodné partnery a vytvořit si s nimi vztah. Základem je vytvořit si aktuální vhodný profil s vhodnými klíčovými slovy, vytvářet aktualizace, které jsou dost zajímavé a relevantní. Požádat o doporučení, získat zaměstnance pro to, aby byli vašimi advokáty. SMB – Je užitečné získat dobré doporučení od stávajících zákazníků. Umožní vám růst netušenými směry. A zároveň najít nejzajímavější nové zaměstnance. Pro firmy je také možné využít LinkedIn i pro získání investora – jako např. Goshido – irský SW projekt Nelze nezmínit tlačítko Share a Recommend pro stránky, zároveň je tu agregátor LinkedIn today, takže vidíte materiály na témata (z tlačítka LinkedIn share), která vás zajímají. Pro Social Media Examiner jsou prý tlačítka Share a taky LinkedIn Today důležitým zdrojem návštěvnosti. Na otázku, na úkor čeho vzít čas na péči o LinkedIn firemní účet, padla pochopitelná odpověď – musíte uvažovat v měřítcích toho, co je pro vaše nejdůležitější publikum nejpřirozenější. Tam napřít nejvíc pozornosti, v ostatních kanálech „sklízet nízko visící ovoce“. V Q/A zazněla i offtopic otázka a dobrá odpověď: Kde sehnat vhodné člověka, který by za vás řešil sociální média? Zkuste najít někoho, kdo je už dnes vaším evangelizátorem v sociálních sítích. Možná budete překvapeni tím, kolik takových lidí tam je…

How to Use Social Media to Enchant People

Takže – Guy Kawaski má svůj magazín Alltop a byl dřív evangelist v Apple. O čem je Enchatnment, poslední z jeho 10 knížek? Chcete dosáhnou toho, že vás ostatní budou mít rádi. Prvním krokem je podle něj úsměv (usmívejte se jako Mari Smith) – ne PanAm úsměv, který je vytvořený jen rty, nikoliv zbytkem obličeje :) Druhým krokem je správně se obléknout. Ani to neodfláknout, ani to nepřehnat. Aby si lidi nemysleli, že na ně kašlete – ani že se nad ně povyšujete. Proč o tom mluví? Protože tohle má i svůj ekvivalent v on-line světě. Musíte umět udělat “on-line” obdobu toho správného podání ruky. Je to o vašem tónu, je to o tom, jak napíšete první větu v e-mailu. Od “likeability” se musíte přesounout k důvěře, k tomu, aby vám lidé věřili – a proto je nejprve třeba věřit jim. Příklad? Zappos, Amazon a další. Buďte pozitivně nastavení. Guy mluví o produktu… Když se chystáte na startovní čáru, doporučuje dodržovat koncept “DICEE”: Deep – Intelligent – Complete – Empowering – Elegant. Čili produkt musí opravdu stát za to. Ale to nestačí – musíte k němu mít heslo, které se bude dobře šířit: “Make it short, sweet and swallowable.” (Krátké, milé a uvěřitelné). Testy dělejte dopředu – pak už na ně nebude čas. Jste ready to odpálit? Vykládejte příběh. Rozšiřte svou zprávu na rozličná místa. Ukažte, že váš produkt je oblíbený v komunitě. Co musíte udělat je okouzlit ty správné lidi. Justin Bieber to umí – dostat se pod kůži šestnáctiletým holkám. A jako další příklad Guy uvádí Greatful Dead a jejich snahu být v kontaktu s fanoušky. Pokračuje – nespoléhejte se na peníze. Nemá to být rozhodně ten primární motivátor, lidi by vás měli mít rádi i bez peněz :) Povzbuďte reciprocitu – pokud někomu pomůžete, je dobrá šance, ze se vám to vrátí. Vytvářejte eko-systém: když nebudete sami, budete silnější – jsou to vaši dodavatelé, network, fanoušci, webináře… Další rada se týká vaší prezentace – mějte ji personalizovanou právě vůči tomu, s kým mluvíte. Guy dává do prezentace vždy obrázek z místa, kde přednáší. Když máte prezentaci – “Sale your dream”. Steve nemluví o ceně produktu. On mluví o iPhonu jako o splěném snu. A pak mluví o pravidlu: 10–20–30. 10 slidů. 20 minut. 30 pt font. Nepište tam tunu textu. Mějte tam hesla a mluvte o svém snu… V dalším kroku mluví o tom, odstraňte překážky – ukazuje captchu, kde je hebrejština (výraz pro překážku). Pryč s nimi. Poskytujte hodnoty: informace, insiderský vhled, asistenci – pokud nezvládáte ani jedno, tak musíte mít štěstí, že jste celebrita. Ale tohle se normálních lidí netýká. Lidé vám budou věnovat pozornost, pokud jim to k něčemu bude. A jak na to? Rychle – buďte na místě včas! Mnoho lidí – musíte dosáhnout kritické masy. A často! No a nezapomeňte na to, že musíte dostat na svou stranu i své šéfy. Přesvědčte je, že to má smysl. Prototypujte rychle – ukažte, že máte nápad. Špatné zprávy dejte vždy včas, neodkládejte to. Jak okouzlit lidi, kteří pracují s vámi? Dejte jim dobré zkušenosti, dejte jim autonomii a dejte jim dobrý důvod, proč to dělat. A podporujte dobré nápady, dejte jim šanci se předvést. A makejte na tom – dělejte i špinavou práci, nechtějte po nikom, aby dělal věci, které se vám nechce dělat, protože máte “něco lepšího”. Poslední bonus – Guy Kawasaki chtěl mít na obálce své poslední knihy Enchantment motýla. Ale obával se, že to bude vypadat moc gay ;) No a tak si našel člověka, co Wayne Gretzky na origami – a ten mu navrhl úplně speciálního motýla. A ten tam taky je, je to on jako motýl. A kdybyste chtěli mít od něj podepsanou jeho novou knihu, napište mu mail na guy@alltop.com a on vám pošle jen obal s podpisem a budete mít personalizovanou kopii… Q/A – Jaká společnost stojí za sledování? Virigin America (sledujte jejich Twitter) – dělají super věci, zábavné i informativní i customer care (Guy mluvil dřív o tom, jak ho Richard Branson přesvědčil, aby se stal zákazníkem Virginu, i když byl super-zákazník United Airlines). Pak doporučuje Ford. Mari Smith a Starbucks na FB. Jeho knížka má facebook.com/en­chantment – tvrdí, že má lidi, kteří za něj hledají věci, ale na otázky odpovídá sám. Doporučuje aplikaci pro Twitter (na Macu): https://hibariapp.com/ Také si ho nějaký exot při Q/A spletl s Kiyosakim (Rich Dad Poor Dad)… V další otázce doporučuje tzv. “reveal tab” na Facebooku – čili udělat tab na FB, který ukazuje jiný obsah pro fanouška – a pro nefanouška. Funguje to podle něj skvěle. Dobrý článek na toto téma najdete na hyperarts. Také doporučuje využívat e-mailovou databázi, kterou jistě máte :)

Pokračování dnes

Dnes budeme u prezentací Word of Mouth Marketing: It's More Than Social Media, The Science of Social Media Marketing (s Danem Zarrellou) a Making Smart Decisions With Social Analytics. Kromě livebloggingu vydáme opět shrnutí. Přečtěte si i předchozí reporty ze #SMSS11:

Autorem článku je Eliška Hutníková.

  • Honza Páv
    19. 05. 2011 / 19:36

    Enchantment jsem četl a můžu doporučit, pokud nejste vyloženým odpůrcem literatury, která se z vás snaží udělat úspěšného a motivovaného.. já to rád nemám, ale Guy píše velmi čtivě a argumenty stojí za to..

  • Martin Prst
    20. 05. 2011 / 21:33

    Tak děkuji za vyčerpávající článek, který byl pro mě co se týče informací velmi užitečný. Od Guye jsem četl jen bohatý a chudý táta a nějak mě to moc nenadchlo..

  • Enti
    22. 05. 2011 / 15:47

    Martine, ke konci článku je napsáno „Také si ho nějaký exot při Q/A spletl s Kiyosakim (Rich Dad Poor Dad)…“ Takže můžete Kawasakimu dát šanci ;-)

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.