Dnes přinášíme shrnutí dalších dvou přednášek ze Social Media
Success Summitu.
Michael Stelzner: Proven social media strategies to rapidly grow your
business
@mike_stelzner je zakladatel
odborného on-line magazínu SociaMediaExaminer a přední
konzultant tvorby case studies a marketingových výzkumů. Napsal knihy jako Writing
White Papers: How to Capture Readers and Keep Them Engaged. Jeho texty
často používají univerzity (např. MIT) jako učební materiály. Pořádá
také konference (například právě Social Media Success
Summit). Na tvorbě studií pracoval se společnostmi Microsoft, Dow Jones,
FedEx, Motorola, SAP nebo Hewlett-Packard. Absolvoval komunikační studia na
San Diego State University. Mike Stelzner deklaroval jako cíl své přednášky
představit „novou a přitom ověřenou strategii, jak přilákat masy
ke svému byznysu“, což samozřejmě zní velmi dobře. Objevení
svatého grálu marketingu se sice nekonalo, ale některá doporučení (ač
známá) stojí za to opakovat. Nebudeme vás napínat: Mike má jednu zásadní
radu – zapomeňte na „starý“ marketing, soustřeďte se na
lidi.Místo otázky: „Jak můžeme prodat?“ se ptejte: „Jak
můžeme pomoci?“ Vše se neustále mění, ale lidi zůstávají a mění se
mnohem méně než prostředí a nástroje okolo nich. Lidé stále
chtějí:
- zajímavé a užitečné informace,
- přístup k expertům,
- uznání.
Marketing ve své překonané (bohužel stále přítomné) verzi vnímá
zákazníky jako ryby, které je třeba ulovit. Ale lidé už jsou přesyceni
reklamou a jejich obecný náhled na korporace je – nedůvěra. Mike shrnul
tento problém do tří velkých otázek:
- Jak získat kvalitní leady – aniž bychom aktivně prodávali?
- Jak se dostat k vlivným osobnostem ve svém oboru – proč by se mnou
měli spolupracovat?
- Existuje snadný způsob, jak získat důvěru publika a svých
zákazníků – lze překonat šum a upozornit na sebe mezi tolika
zájemci?
Odpovědí je soustředit se na lidi. Pomožte jim dostat to, co
chtějí – když jim pomůžete v malé věci, obrátí se na vás, až
budou potřebovat pomoc v závažnějším problému. A v tom vám pomůže
vynikající obsah. Když prostředky věnujete do tvroby kvalitního obsahu
místo do inzerce, váš zisk bude dlouhodobý. Základním palivem vašeho
růstu bude pravidelná práce s komunitou, články „jak na to“, recenze,
rozhovory. Máte-li tu možnost, je ovšem možné použít „těžší
kalibr“: velké reporty, soutěže, které mají dlouhodobější hodnotu.
A základem je: Nemluvte pořád o sobě. Nemáme rádi
sebestředné osobnosti – a nemáme rádi ani sebestředné společnosti.
Mluvte o ostatních: o vašich fanoušcích, o úspěšných lidech ve vašem
oboru, doma i v zahraníčí. Když se k tomu budete snažit přilepit
cedulky „Výprodej“ nebo „Poslední šance“ nebo ještě lépe „Sleva
XY%“ – ztratíte důvěru. Cílem je ukázat svoje kvality – sdílením
znalostí, představováním úspěšných příkladů, lidmi, kteří s vámi
spolupracují. To vede k vytvoření publika, získávání cenných spojenců
a vytvoření pevné pozice ve vašem oboru. Že to není jen teoretická
poučka, ukazují příklady společností, které se touto cestou vydaly.
HubSpotvznikl v roce 2006 a dnes má 200+ zaměstnanců, 350%
růst na zisk 20 milionů dolarů v minulém roce a generuje 25 tisíc leadů
měsíčně. To vše díky vynikajícímu obsahu bez marketingového balastu
(s tím se dá maličko polemizovat – sami HubSpot máme rádi a jejich
zajímavé informace odebíráme, a tak úplně bez marketingové omáčky
nejsou). Jak na to:
- Nejdřív zjistěte, co vaši cílovou skupinu zajímá (ankety, dotazníky,
soc. sítě). Pište o tom, jděte do detailů (naše poznámka: jak u nás,
tak v zahraničí je až příliš často řada příkladů klouzání po
povrchu). Pište tak, aby se to dobře četlo – obrázky, video, výčet
v bodech, jasná shrnutí.
- Ptejte se profíků – udělejte s nimi interview, ptejte se jich na
názory. Pište recenze, dávejte hvězdičky, sdílejte case studies.
Vynikající věc jsou průzkumy a velké ankety, které potom dáte
k dispozici zdarma široké veřejnosti (není jich nikdy dost – lidé to
ocení – viz akce DW) – výsledkem jsou kvalitní zpětné odkazy, rychlé
šíření a posilování vaší značky.
- Když chcete zaujmout odborníky v oboru, udělejte TOP10 soutěž. Nechte
lidi nominovat, najděte kvalitní porotce, ohlašte finalisty – výsledky
potom pomáhají všem zúčastněným, ale nejvíc vám. Ptejte se, jak
můžete nejlepším lidem v oboru pomoci a nechtějte nic na oplátku –
není lepší situace, než že budou vědět, že vám dluží laskavost.
- O své nabídce se zmiňujte jen „mimochodem“.
H1.cz se dostala tam kde je mimo jiné i proto, že výše uvedené principy
nám nejsou neznámé. Už chápete, proč jsme investovali $600 do tohoto
summitu? Abychom vám jej mohli zprostředkovat…
Hollis Thomases: 19 Ways to use Twitter to Grow your business
@hollisthomases na konci
90. let založila agenturu Web Ad.vantage poskytující marketingové služby
on-line firmám. Přispívá do magazínu Social Media Marketing Magazine a
píše sloupky o mediálním plánování pro magazín ClickZ. Napsala knihu Twitter
Marketing: An Hour a Day, získala řadu podnikatelských i odborných
ocenění. Druhá přednáška úterního večera se týkala Twitteru. Je
jasné, že v ČR jsme ve zcela jiné situaci (pokud vás zajímají čísla
o českém Twitteru, napsali jsme o nich nedávno článek
pro TyInternety.cz), ale stejně jsme se těšili na zajímavé tipy – co
není dnes, může být aktuální zítra a v sociálních médiích platí,
že ti, kdo přijdou jako první, budou za svoji předvídavost odměněni
(pokud budou dostatečně trpěliví a nevzdají to příliš brzy). Marek Bačo, který za nás tuto
prezentaci sledoval, se zapojil i do otázkové části a dostali jsme od
Hollis také její seznam Tracking and Competitive Analysis
Tools, příjemný bonus! Ale k věci: Twitter má celosvětově přes
200 milionů uživatelů (proti milionu uživatelů v roce 2007), uživatelé
pošlou průměrně miliardu tweetů každý týden (zajímavé
statistiky uveřejnil ComScore – podle nich je největší penetrace
v Nizozemí, následuje Japonsko a Brazílie). Těch 19 způsobů z nadpisu
si představte spíše jako výčet možností. Řada z nich vás napadne
jistě také: budování značky, přímý marketing, zákaznická podpora,
získání okamžité zpětné vazby… Ale jsou tu i další cíle,
například podpora konferencí (Event B2B marketing), lokalizované informace
(např. dopravní zpravodajství), průzkumy mínění, získávání
potenciálních partnerů nebo zaměstnanců. Dobrým důvodem proč být na
Twitteru je konkurenční výhoda – kdo jej bude ignorovat, dopadne
jako BP. Twitter vám také může přinést zastánce (brand advocates),
kteří potom sami šíří vaše zprávy. No a samozřejmě využití Twitteru
se kladně odráží ve výsledcích vyhledávání. Hollis také upozornila na
důležitost „pokročilého využití“, tedy naučit se konverzovat,
sledovat ty správné lidi (s tím vám mohohu pomoci seznamy – lists -,
specializované weby či vaše existující kontakty), používat hashtagy.
Omezení 140 znaků není až tak podstatné – i tak do své zprávy
můžete dostat video, audio, můžete používat nástroje na
„prodlužování zpráv“. Existují stovky služeb, které vám mohou
pomoci: najít vlivné uživatele, monitorovat zmínky o vaší značce,
přinést zajímavé statistiky nebo integrovat Twitter s jinými sociálními
službami. Její finální rady? Netweetujte „na
autopilota“ (automatické přeposílání zpráv z FB nebo z RSS
kanálu vašeho webu), nemluvte pořád o sobě, zapojujte se do konverzace,
poděkujte lidem, kteří sdílí váš obsah. Jakkoliv banálně to může
znít, řada firem se těchto doporučení nedrží a udělaly by dobře, kdyby
si to uvědomily. Dnes summit pokračuje dalšími dvěma sessions: Frank
Eliason / Citigroup – How to Ensure Your Brand Makes Customers the
Forefront of Your Social Media Activities začne v 21 hodin a
následovat bude panel How Big Business-to-Business Brands Are
Leveraging the Power of Social Media (Panel Discussion) ve 22:15,
povídat si budou Todd Blecher (Boeing) a Stephanie Marx (Cisco).
O liveblogging, který můžete sledovat v našem Google dokumentu, se bude starat Adam Zbiejczuk.
Skvělý článek, díky. Jen si opravte odkazy v článku, u některých asi chybí na začátku https://.
Hezký článek, díky za něj.
Při klouzání očí textem jsem však dostal pořádnou pecku mezi oči a to naprosto, promiňte ten výraz, tupým a nemístným odstavcem, cituji:
„H1.cz se dostala tam kde je mimo jiné i proto, že výše uvedené principy nám nejsou neznámé. Už chápete, proč jsme investovali $600 do tohoto summitu? Abychom vám jej mohli zprostředkovat…“
Docela to kontrastuje s varováním: „Nemáme rádi sebestředné osobnosti – a nemáme rádi ani sebestředné společnosti. “
Že by se ke článku připletl někdo, jak píšete, ze „starého“ marketingu..? ;-)
Jirka: díky, opraveno. David: Článek jsem psal já – a to celý, včetně inkriminované pasáže… Je to jen malinko upravený záznam z live bloggingu – a ta poznámka nebyla rozhodně myšlená jako chvástání. Spíš takové šťouchnutí – přiznání, že ona dobrá vůle (zprostředkovat české odborné veřejnosti zajímavé prezentace) je svým způsobem také marketing, že to není náhoda. Jestli to na vás zapůsobilo špatně, tak se omlouvám – chyba je na mé straně!