Šest tipů na skvělé vánoční kampaně
nám poslední říjnovou středu prozradili Nikola Andera
ze Zoot, Pavlína Louženská z H1.cz, Filip
Říha z Freshbedynky.cz a
copywriter Matouš Roskovec.
Chtete si být jisti, že vám žádný tip neunikl? Koukněte na záznam!
1. Zahrajte si na Ježíška. Dárků není nikdy dost
Všichni milujeme dárky. A Vánoce jsou ideálním obdobím, kdy je do
zásilky přibalit. “Zábavné balení dárků, nálepky nebo
jiné detaily se mohou stát dalším komunikačním kanálem,”
tvrdí Matouš. V balíčku od Freshbedýnek můžete pravidelně nalézt
cukroví, osobní vzkaz, ale i recept. Filip je zarytým odpůrcem slev, o to
více využívá právě malé pozornosti. V Zoot loni přibalovali do
vánočních balíčků vykrajovátka nebo speciální CD Vánoční
ambient. Díky tomu mohla být iluze, že dárky nosí Ježíšek, naprosto
dokonalá. "Na začátku jsme nechali chvilku ticha, aby měl Ježíšek
čas přinést dárky a zazvonit,” dodala Nikola. Drobné dárečky
zopakuje e-shop s oblečením a designem i letos. Pavlíně se líbil loňský
nápad od Freshlabels, kteří do balíčků přidávali voňavé stromečky:
“Když jsem po dvou týdnech na poště balíček otevřela, krásně
voněl.”
2. Ježíšek čte newslettery. A kouká na bannery
Který kanál opravdu funguje? Rozhodně newslettery, shodli
se všichni. Pro Freshbedýnky je e-mailing jediný komunikační kanál, kde se
odběratelé dozví všechny novinky (kromě osobního kontaktu s řidičem).
Maily od Zootu miluje půlka obecenstva, ale kromě nich sází Nikola i na PPC
kampaně. Před Vánoci v nich promuje třeba odpočet dní, kdy je ještě
doprava zdarma.
Náš tip: Pro více tipů na vánoční PPC kampaně,
koukněte na článek
Petry Plimlové u nás na blogu nebo si rovnou stáhněte naše
Desatera.
A když už jsme u dopisů pro Ježíška, nezapoměňte na
wishlist. Usnadní hledání věcí, které si
zákazník už prohlédnul, a vám se zvýší šance na konverzi.
Módní gigant Asos přidává denně na web 1500 kousků a seznam těch
vysněných je jedna z možností, jak zákazníkovi usnadnit výběr.
3. 30 %! 50 %! 80 %!
A co slevy? Nikola radí slevy, dopravu zdarma nebo výprodej už před
Vánoci: slevové nástroje je podle ní potřeba obměňovat a
kombinovat. A vyplatí se i nečekané kombinace. Loni měl
například Zoot všechno zboží v bílé barvě ve slevě.
Specifické jsou nákupy oblečení. Módu, narozdíl od bílé techniky,
nakupujeme impulzivně. “Většinou ty šaty přece strašně potřebuju,
a tak je koupím ještě ten den,” vysvětluje Nikola. Ale jen slevy
nejsou záchrancem. Přemýšlejte i o unikátnosti svých produktů a
upozorněte na výhody, které u vás zákazníci najdou. Filipovi zákazníci
na slevy neslyší, ale na osobní kontakt převelice.
4. V listopadu bylo pozdě! A v lednu to ještě neskončilo
První panika z Vánoc v H1.cz propukla už v průběhu srpna,
u Freshbedýnek o měsíc později a Nikola řeší vánoční kampaně
v Zoot od října. Matouš považuje za kampaně na poslední chvíli
ty listopadové. A radí cílit především na předvánoční stres:
zákazníci jsou potom citlivější.
Ale všechny kampaně by byly na nic bez logistiky. “Těm, co nechali
nákup dárků na poslední chvíli, jsme schopni v Zootu vyhovět
i 23. prosince dopoledne,” uklidňuje všechny průšviháře Nikola.
Filipovy čerstvé bedýnky potřebují objednávku jen o tři dny dříve.
Zootu hodně pomáhají Výdejny radosti: až 50 % nákupů řeší zákazníci
osobním odběrem.
“Je potřeba si naplánovat už dopředu i druhou fázi,
navazující kampaň po novém roce,” radí Matouš. Výborným
tipem je využít služby
analytika. Ten vám poradí, co optimalizovat pro příští rok, nebo vám
pomůže najít skulinu ve vašem webu, kudy vám utekly konverze. A tu
můžete opravit hned. Přemýšlejte už teď i nad tím, jak si poradíte
s novoročními výprodeji, ale i vratkami.
5. Nemyslete jenom na sebe
Vánoce jsou svátky klidu a míru, ale i pomoci těm, kteří to
potřebují. Matouš každý rok kupuje Skutečný dárek od organizace Člověk
v tísni: “Víte, kam jdou vaše peníze a koupit voucher na živou kozu
těm, kterým to pomůže, je hezké.“ Zoot se snaží pomáhat
celoročně a dává procenta z tržby na charitu, hlavně potom
seniorům. Byznys Freshbedýnek stojí na práci s farmáři, které Filip
považuje za neziskovky: “Po Vánocích dáváme našim farmářům
zálohy, aby měli na semínka a jiné věci na další sezónu.”
Hájednička rozdává svoje know-how celoročně. „Líbí se mi
přísloví o tom, jak je lepší naučit někoho rybařit, než mu věnovat
rybu. Neziskovky tak hodně školíme: za poslední rok třeba Transparency
International,“ vysvětluje Pavlína.
Nezapomínejte ani na zaměstnance. Parta z Freshbedýnek
si pravidelně naděluje večírek a hlavně celofiremní dovolenou. V Zootu
všichni dostávají vouchery na nákup a holky v Hájedničce minulý rok
vymyslely bojovku spojenou s poznáváním nové adresy na Smíchově.
6. Hledejte všude, nejenom pod stromečkem
Inspiraci na kreativní předvánoční marketing lze nalézt všude. V Zoot
mají kreativní tým, Matouš čerpá z toho, co slyšel v tramvaji nebo
vymyslel ve sprše, a Pavlína se inspiruje v knihách jako Kraď jako
umělec nebo na webech s nejlepší reklamou.
A rady od našich spíkrů pro ty nejlepší (vánoční) kampaně?
- Nikola: “Když vás to bude bavit, postněte to na Facebook. Hned
uvidíte reakce.”
- Pavlína: “Vyprávějte příběhy! Nechte mě poslouchat, ale i mě
do nich vtáhněte! ”
- Matouš: “Zkuste to trochu jinak než loni. Třeba sezvěte lidi
z firmy a řekněte si, co si přejou, a přestaňte myslet jen v kolejích
doprava zdarma, sleva apod.”
- Filip: “Komunikujte věci, které jsou skvělé, a ne pouze
slevy.”
Náš tip: Přemýšlíte, co ještě před Vánocemi
stihnete? Určitě vytunit produktové
PPC kampaně a optimalizovat
zbožové vyhledávače. Nebo nám rovnou napište a my vám podáme
pomocnou ruku!