Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Ohlédnutí za SEO restartem 2018

Poslední SEO restart se nesl v duchu zdůraznění linkbuildingu. Potěšilo nás, že byl zmíněn rovnou ve více příspěvcích, a že je vidět, jakou váhu v oblasti SEO má. V otevřeném prostoru konferenčního sálu kongresového centra hotelu Olšanka se nám tentokrát představilo celkem 14 specialistů s 13 přednáškami. Celým dnem provázel moderátor Filip Podstavec.

Jako vždy byla konference velmi povedená. Jen technika trochu pozlobila, a tak musela být část z přednášek prezentována tak trochu „postaru”. Půvabu konference to ale neubralo. Pojďme se podívat na rychlý přehled toho, co jsme se měli možnost na konferenci dozvědět.

Ján Januška | Kvalitní obsah nestačí

Co se týče prezentování, nasadil první z řečníků laťku velmi vysoko. V ucelené prezentaci shrnul 5 tipů, jak dělat dobrý obsahový marketing, a upozornil na často opomíjené; totiž že dobrý obsah sám o sobě někdy nestačí. Na příkladu (shodou okolností minulého ročníku SEO restartu) celému sálu ukázal, co se stane, když se některá ze složek opomene. Navíc doslova na pár slidech nasdílel své know how a nechal nás nakouknout pod pokličku toho, jakým způsobem oslovuje potenciální partnery. My v Hájedničce souhlasíme a jen dodáváme, že je nutné vždycky přihlédnout k charakteristikám daného odvětví. V případě, že zastupujete opravdu velkou firmu, je vždy nutné myslet i na finanční prostředky. Sebelepší obsah sám o sobě prostě není zárukou úspěchu.

Michal Voják | Hledání příčin pomalého webu a jak to řešit

Rychlost webu představuje hodnotící faktor nejen z pohledu UX, ale i SEO a SEM. Proto by měl každý, kdo se o tyto oblasti zajímá, mít alespoň základní představu o tom, jak web zrychlit a jaká data sledovat. Michal Voják ve svojí vysoce prakticky využitelné přednášce ukázal, že čím později se při vývoji webu řeší otázka jeho rychlosti, tím více pak řešení takového problému “bolí”. Kromě základních tipů nejen pro začínající SEO specialisty přinesl také jasný návod na to, jak postupovat v jednotlivých krocích při řešení častých problémů. Velmi užitečným příspěvkem byl také návod, jak upravit rychlost načítání webu v prohlížeči, pokud chceme sledovat, jak se web načte uživatelům s různou rychlostí připojení. Pomyslnou třešničku na dortu pak celé prezentaci nasadil dotaz z publika ve smyslu: „Co dělat, pokud developer označuje poznámky SEO konzultanta za nepodstatné kecy?” Z časových důvodů bohužel na odpověď nedošlo, ukazuje to ale, že rychlost stránek ještě stále není obecně vnímaná tak, jak by měla – totiž jako velmi podstatné kritérium pro optimalizaci celého webu, a to mnohdy ani u developerů.

Milan Fiala | Analýza konkurence pro začátečníky i SEO guru

Poznejte včas a do hloubky svoji konkurenci. Inspirujte se tím, co je důležité a co v SERPu už funguje. Takové bylo poselství prezentace Milana Fialy, který přiblížil tvorbu velmi rozsáhlé analýzy konkurence. Přestože popsané techniky nebyly většině lidí v sále neznámé, bylo užitečné si utřídit možnosti průzkumu trhu a konkurenčního prostředí. Otázkou zůstává, jak časově náročné by bylo zpracování takové analýzy a jak by byla využitelná pro klienty. Hodně podrobné zpracování by se potom naopak velmi hodilo týmu, který bude mít na starost i samotnou exekuci. V takovém případě by totiž přišly vhod skutečně všechny informace a velmi detailní analýza by neskončila v šuplíku.

Zdeněk Nešpor | 3×x

Přednášky, které jdou k jádru věci a jsou rovnou aplikovatelné v praxi, máme v Hájedničce obzvlášť rádi. Když jsou ještě obohacené o snadno využitelnou tabulku (třeba přesměrování) a hororové gify, je to ještě lepší. Zdeněk nakousnul problematiku toho, jak vyřešit přesměrování u webů, pokud už původní web neexistuje, a ukázal i poměrně málo známé možnosti využití webu Archive.org. A protože opakování je matka moudrosti, nezapomněl na jedno z nejdůležitějších pravidel – když přesměrovat, tak třistajedničkou.

Richard Klačko | Google nám vzal 3 miliony, dostal se za mříže!

Prezentace Richarda Klačka s lehce bulvárním titulkem sázela na zajímavý problém indexování obsahu za mřížkou. Jak bylo z tisíců nechtěně indexovaných stránek vidět, pokud se Googlu zdá něco důležité, mřížka ho nezastaví. Nakonec celou věc, s níž si Richard a ostatní z týmu nevěděli rady, rozsekl Filip Podstavec. A nám to jen znovu připomnělo, jak důležitá je předimplementační analýza a podrobná zadávací dokumentace pro klienta před zahájením projektu. A pro všechny případy také přítomnost SEO konzultanta u vývoje.

Martin Šimko | Sémantický web – má nás to vůbec zajímat?

Sémantický web nás zajímat má – minimálně do té doby, než roboti budou obsahu plně rozumět. Strukturovaná data sama o sobě business nezachrání, stejně jako mohou být jen jedním z vývojových stádií toho, jak se informace budou vyhledávat a zobrazovat. Podle Martina Šimka má web 3.0 budoucnost. Seznámil nás také s nejčastěji využívanými typy strukturovaných dat a s tím, jak se který typ líbí Google. Za nás tak zbývá jen otázka, proč by měli klienti chtít utrácet za implementaci méně používaných strukturovaných dat – rozhodně by byla zajímavá diskuse o celkových přínosech pro klienta vs. přínosech pro vyhledávač.

Matěj Velička | Taste Perfect Storage: Search rocket to the moon

Přednášku Matěje Veličky postihly technické problémy, které bohužel přetrvaly po většinu jeho prezentace. I tak ale dokázal předat poselství, že usilovná a systematická práce na kampaních se vyplácí. Šlo sice o standardní proces optimalizace pro vyhledávače, ale to jen ukazuje, jak podstatné jsou základní principy, a že jejich důležitost v čase přetrvává, i když musíme přihlédnout ke změnám technologií a trhu obecně. A ano, změna jednoho textu v tlačítku opravdu může přinést nárůst konverzí o 90 % – takové je kouzlo UX, o kterém se Matěj také zmiňoval.

Pavel Ungr | Analýza indexace se serverovými logy

Pavel Ungr si kromě poctivého kladiva přinesl na pódium přednášku o možnostech využívání logů pro analýzu indexace. V Hájedničce už delší dobu nosíme v hlavě, že by bylo dobré podívat se serverovým logům na zoubek, proto jsme příspěvek uvítali. Potvrdilo se nám, že přestože logy mohou působit děsivě, pomocí vhodných nástrojů a selského rozumu z nich lze získat zajímavé informace, které jinde nenajdeme. Přestože bychom uvítali hlubší vhled do problematiky, oceňujeme praktickou ukázku zpracovávání informací v našem oblíbeném nástroji OpenRefine.

Adam Ježek | Linkbuilding v roce 2018

Přednáška Adama Ježka, který si vzal na paškál trendy linkbuildingu v roce 2018, vyvolala v našem oddělení nejzapálenější diskuse. Za všechno mohl Adamův výrok, že linkbuilding je určen spíše pro „krásné věci“, tedy sortiment, který je atraktivnější. Jinak řečeno, pokud je LB obtížný, tak jej nedělat. Naprosto souhlasíme s tím, že pokud se za projekt dává více peněz, než je nutné a není výdělečný, pak je lepší vydat se raději jinou cestou. Ale náš kolega Dominik, který se stará o linkbuilding našich klientů, k tomu dodává, že i na sortiment, který „není sexy“, se dá jít kreativně. A mnohdy i lépe než na průměrné zboží. Dominik k tomu říká: „Dokážeme si představit třeba kampaň ´Záchodové trubky XY doporučuje 9 z 10 mexických restaurací´. Pokud by byl klient podobné akci nakloněn, můžeme se domluvit s mexickými restauracemi, výměnou za poukaz na servis je požádat, aby nás na svém webu doporučili, a sepsat z toho tiskovku. Tak bizarní zprávu, že instalatérství XY doporučují mexické restaurace napříč ČR, by měla šanci dostat se do řady médií.“

Marek Prokop | Podívejte se na zoubek Google Search Analytics

Marek Prokop ukázal, jak v rychlosti najít slabá místa projektu. A že to nemusí nic moc stát. Pro získávání dat využil tentokrát programovací jazyk R. Ukázalo se, že většina lidí v sále o R jazyku slyšelo – s využitím to je ale horší. Zda podobných informací můžeme dosáhnout i s Marketing Minerem, je otázkou. Pro většinu uživatelů ale zůstává R tak trochu zbytečně složitým způsobem, jakým dosáhnout na nízko visící ovoce v Google Search.

Jakub Chour | SEO APPSide down

Jak dělat SEO pro appky? Kreativně. Jakub Chour popsal, jak kombinují analýzu klíčových slov podle vlastního postupu a proč je důležité odlišit mobilní appky od desktopu. Nemůžeme si ale odpustit, že nám chyběl více propracovaný systém. Dělat kreativy pocitově může být někdy účinné, ale nemít své závěry podložené výzkumem, analýzou nebo průzkumem konkurence se nám přece jen zdá jako příliš velký risk.

Martin Kůra | Jak se dělá SEO ve Státech?

Jinak. Nečekaně. Kromě rozsáhlosti průzkumu (až 37 hodin za průzkum k jedinému článku na blog, který je ochoten klient z USA zaplatit), nás také překvapilo, že až 40 % businessů a firem ve Státech nemá vlastní web. A to ještě ne všichni, kteří ho mají, se o něj poctivě starají. Český rybníček tak zůstává tak trochu raritou – provozovat firmu bez toho, aniž byste měli web, je téměř nemyslitelné. A konkurencí to nebude; podle Martina je ve Státech obrovské množství konkurentů a mnohem větší tlačenice než na českém trhu. Tajemství tkví v cílení na regionální podnikání. Kromě toho se nemusíte bát trochu přitlačit na osobní kontakt. Američané jsou totiž mnohem ostřílenější co se týče linkbuildingu a osobního kontaktu – napíšou vám klidně několikrát. Možná by stálo za to vzít si takový přístup k srdci i u nás, samozřejmě v oborech, u kterých nebude tak formální prostředí.

Martin Kirschner, Petr Vondrášek | Novinky v Seznam.cz vyhledávání

Konferenci zakončil netrpělivě očekávaný příspěvek od Martina a Petra ze Seznamu. Přinesli nám ochutnat čerstvé informace a nechali nahlédnout pod pokličku toho, co se pro nás peče v dalších měsících. Například změny ve skórovací funkci; predikce kvality stránky podle URL, vyšší váha URL v sitemapě a lepší pokrytí sezónních stránek. Zatímco donedávna byly sezónní události a stránky indexovány zpravidla až po proběhnutí události, nyní by to mělo být už před ní. A jaká jsou doporučení Martina a Petra? Používejte self canonical, dejte pozor na nekonečné kalendáře a cyklení robota a hlavně jasně definujte datum konání událostí. Pomůžete tím se lépe prosadit na dotazy typu “Školení SEO”.

Co se týče výsledků vyhledávání a novinek od března tohoto roku, mělo by být vyhledávání nově mnohem přesnější a užitečnější, nově také se zobrazováním více výsledků v jedné doméně. V červnu je na programu také zcela nová metodika zpracování dotazu, úpravy při penalizaci spamu a pracuje se i na nových snippetech, které Martin a Petr ukázali na vyhledávacím dotazu „jak vypadá zmije“. Nově vyhledávač sám rozpozná, o jaký obsah se jedná, a zobrazí ho přímo u výpisu dotazu. To se hodí!

Robot a rok 2018? Nechme se překvapit. Zatím byly nastíněny změny v kanonizaci a interpretaci s větším důrazem na člověka. Podle informací z konference se změny projeví nejdříve ve zpravodajství. Trochu nás jen znepokojuje, že Petr v závěrečné diskusi přiznal, že by ho „dělat SEO, při tom, co teď ví, nebavilo“. Jestli to bylo popíchnutí směrem k SEO konzultantům nebo se máme přichystat na nepředvídatelné změny, uvidíme až za několik týdnů.

Děkujeme za inspirativní příspěvky od všech přednášejících a budeme se těšit na další ročník.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.