Poslední SEO restart se nesl v duchu zdůraznění linkbuildingu.
Potěšilo nás, že byl zmíněn rovnou ve více příspěvcích, a že je
vidět, jakou váhu v oblasti SEO má. V otevřeném prostoru konferenčního
sálu kongresového centra hotelu Olšanka se nám tentokrát představilo
celkem 14 specialistů s 13 přednáškami. Celým dnem provázel moderátor
Filip Podstavec.
Jako vždy byla konference velmi povedená. Jen technika trochu pozlobila, a
tak musela být část z přednášek prezentována tak trochu „postaru”.
Půvabu konference to ale neubralo. Pojďme se podívat na rychlý přehled
toho, co jsme se měli možnost na konferenci dozvědět.
Ján Januška | Kvalitní obsah nestačí
Co se týče prezentování, nasadil první z řečníků laťku velmi
vysoko. V ucelené prezentaci shrnul 5 tipů, jak dělat dobrý obsahový
marketing, a upozornil na často opomíjené; totiž že dobrý obsah sám
o sobě někdy nestačí. Na příkladu (shodou okolností minulého ročníku
SEO restartu) celému sálu ukázal, co se stane, když se některá ze složek
opomene. Navíc doslova na pár slidech nasdílel své know how a nechal nás
nakouknout pod pokličku toho, jakým způsobem oslovuje potenciální partnery.
My v Hájedničce souhlasíme a jen dodáváme, že je nutné vždycky
přihlédnout k charakteristikám daného odvětví. V případě, že
zastupujete opravdu velkou firmu, je vždy nutné myslet i na finanční
prostředky. Sebelepší obsah sám o sobě prostě není zárukou
úspěchu.
Michal Voják | Hledání příčin pomalého webu a jak to řešit
Rychlost webu představuje hodnotící faktor nejen z pohledu UX, ale i SEO
a SEM. Proto by měl každý, kdo se o tyto oblasti zajímá, mít alespoň
základní představu o tom, jak web zrychlit a jaká data sledovat. Michal
Voják ve svojí vysoce prakticky využitelné přednášce ukázal, že čím
později se při vývoji webu řeší otázka jeho rychlosti, tím více pak
řešení takového problému “bolí”. Kromě základních tipů nejen pro
začínající SEO specialisty přinesl také jasný návod na to, jak
postupovat v jednotlivých krocích při řešení častých problémů. Velmi
užitečným příspěvkem byl také návod, jak upravit rychlost načítání
webu v prohlížeči, pokud chceme sledovat, jak se web načte uživatelům
s různou rychlostí připojení. Pomyslnou třešničku na dortu pak celé
prezentaci nasadil dotaz z publika ve smyslu: „Co dělat, pokud developer
označuje poznámky SEO konzultanta za nepodstatné kecy?” Z časových
důvodů bohužel na odpověď nedošlo, ukazuje to ale, že rychlost stránek
ještě stále není obecně vnímaná tak, jak by měla – totiž jako velmi
podstatné kritérium pro optimalizaci celého webu, a to mnohdy ani
u developerů.
Milan Fiala | Analýza konkurence pro začátečníky i SEO guru
Poznejte včas a do hloubky svoji konkurenci. Inspirujte se tím, co je
důležité a co v SERPu už funguje. Takové bylo poselství prezentace Milana
Fialy, který přiblížil tvorbu velmi rozsáhlé analýzy konkurence.
Přestože popsané techniky nebyly většině lidí v sále neznámé, bylo
užitečné si utřídit možnosti průzkumu trhu a konkurenčního prostředí.
Otázkou zůstává, jak časově náročné by bylo zpracování takové
analýzy a jak by byla využitelná pro klienty. Hodně podrobné zpracování
by se potom naopak velmi hodilo týmu, který bude mít na starost i samotnou
exekuci. V takovém případě by totiž přišly vhod skutečně všechny
informace a velmi detailní analýza by neskončila v šuplíku.
Zdeněk Nešpor | 3×x
Přednášky, které jdou k jádru věci a jsou rovnou aplikovatelné
v praxi, máme v Hájedničce obzvlášť rádi. Když jsou ještě obohacené
o snadno využitelnou tabulku (třeba přesměrování) a hororové gify, je to
ještě lepší. Zdeněk nakousnul problematiku toho, jak vyřešit
přesměrování u webů, pokud už původní web neexistuje, a ukázal
i poměrně málo známé možnosti využití webu Archive.org. A protože
opakování je matka moudrosti, nezapomněl na jedno z nejdůležitějších
pravidel – když přesměrovat, tak třistajedničkou.
Richard Klačko | Google nám vzal 3 miliony, dostal se za mříže!
Prezentace Richarda Klačka s lehce bulvárním titulkem sázela na
zajímavý problém indexování obsahu za mřížkou. Jak bylo z tisíců
nechtěně indexovaných stránek vidět, pokud se Googlu zdá něco
důležité, mřížka ho nezastaví. Nakonec celou věc, s níž si Richard a
ostatní z týmu nevěděli rady, rozsekl Filip Podstavec. A nám to jen znovu
připomnělo, jak důležitá je předimplementační analýza a podrobná
zadávací dokumentace pro klienta před zahájením projektu. A pro všechny
případy také přítomnost SEO konzultanta u vývoje.
Martin Šimko | Sémantický web – má nás to vůbec zajímat?
Sémantický web nás zajímat má – minimálně do té doby, než roboti
budou obsahu plně rozumět. Strukturovaná data sama o sobě business
nezachrání, stejně jako mohou být jen jedním z vývojových stádií toho,
jak se informace budou vyhledávat a zobrazovat. Podle Martina Šimka má web
3.0 budoucnost. Seznámil nás také s nejčastěji využívanými typy
strukturovaných dat a s tím, jak se který typ líbí Google. Za nás tak
zbývá jen otázka, proč by měli klienti chtít utrácet za implementaci
méně používaných strukturovaných dat – rozhodně by byla zajímavá
diskuse o celkových přínosech pro klienta vs. přínosech pro
vyhledávač.
Matěj Velička | Taste Perfect Storage: Search rocket to the moon
Přednášku Matěje Veličky postihly technické problémy, které bohužel
přetrvaly po většinu jeho prezentace. I tak ale dokázal předat poselství,
že usilovná a systematická práce na kampaních se vyplácí. Šlo sice
o standardní proces optimalizace pro vyhledávače, ale to jen ukazuje, jak
podstatné jsou základní principy, a že jejich důležitost v čase
přetrvává, i když musíme přihlédnout ke změnám technologií a trhu
obecně. A ano, změna jednoho textu v tlačítku opravdu může přinést
nárůst konverzí o 90 % – takové je kouzlo UX, o kterém se Matěj
také zmiňoval.
Pavel Ungr | Analýza indexace se serverovými logy
Pavel Ungr si kromě poctivého kladiva přinesl na pódium přednášku
o možnostech využívání logů pro analýzu indexace. V Hájedničce už
delší dobu nosíme v hlavě, že by bylo dobré podívat se serverovým
logům na zoubek, proto jsme příspěvek uvítali. Potvrdilo se nám, že
přestože logy mohou působit děsivě, pomocí vhodných nástrojů a
selského rozumu z nich lze získat zajímavé informace, které jinde
nenajdeme. Přestože bychom uvítali hlubší vhled do problematiky, oceňujeme
praktickou ukázku zpracovávání informací v našem oblíbeném nástroji
OpenRefine.
Adam Ježek | Linkbuilding v roce 2018
Přednáška Adama Ježka, který si vzal na paškál trendy linkbuildingu
v roce 2018, vyvolala v našem oddělení nejzapálenější diskuse. Za
všechno mohl Adamův výrok, že linkbuilding je určen spíše pro „krásné
věci“, tedy sortiment, který je atraktivnější. Jinak řečeno, pokud je
LB obtížný, tak jej nedělat. Naprosto souhlasíme s tím, že pokud se za
projekt dává více peněz, než je nutné a není výdělečný, pak je
lepší vydat se raději jinou cestou. Ale náš kolega Dominik, který se
stará o linkbuilding našich klientů, k tomu dodává, že i na sortiment,
který „není sexy“, se dá jít kreativně. A mnohdy i lépe než na
průměrné zboží. Dominik k tomu říká: „Dokážeme si představit
třeba kampaň ´Záchodové trubky XY doporučuje 9 z 10 mexických
restaurací´. Pokud by byl klient podobné akci nakloněn, můžeme se domluvit
s mexickými restauracemi, výměnou za poukaz na servis je požádat, aby nás
na svém webu doporučili, a sepsat z toho tiskovku. Tak bizarní zprávu, že
instalatérství XY doporučují mexické restaurace napříč ČR, by měla
šanci dostat se do řady médií.“
Marek Prokop | Podívejte se na zoubek Google Search Analytics
Marek Prokop ukázal, jak v rychlosti najít slabá místa projektu. A že
to nemusí nic moc stát. Pro získávání dat využil tentokrát programovací
jazyk R. Ukázalo se, že většina lidí v sále o R jazyku slyšelo –
s využitím to je ale horší. Zda podobných informací můžeme dosáhnout
i s Marketing Minerem, je otázkou. Pro většinu uživatelů ale zůstává R
tak trochu zbytečně složitým způsobem, jakým dosáhnout na nízko visící
ovoce v Google Search.
Jakub Chour | SEO APPSide down
Jak dělat SEO pro appky? Kreativně. Jakub Chour popsal, jak kombinují
analýzu klíčových slov podle vlastního postupu a proč je důležité
odlišit mobilní appky od desktopu. Nemůžeme si ale odpustit, že nám
chyběl více propracovaný systém. Dělat kreativy pocitově může být
někdy účinné, ale nemít své závěry podložené výzkumem, analýzou nebo
průzkumem konkurence se nám přece jen zdá jako příliš velký risk.
Martin Kůra | Jak se dělá SEO ve Státech?
Jinak. Nečekaně. Kromě rozsáhlosti průzkumu (až 37 hodin za průzkum
k jedinému článku na blog, který je ochoten klient z USA zaplatit), nás
také překvapilo, že až 40 % businessů a firem ve Státech nemá vlastní
web. A to ještě ne všichni, kteří ho mají, se o něj poctivě starají.
Český rybníček tak zůstává tak trochu raritou – provozovat firmu bez
toho, aniž byste měli web, je téměř nemyslitelné. A konkurencí to
nebude; podle Martina je ve Státech obrovské množství konkurentů a mnohem
větší tlačenice než na českém trhu. Tajemství tkví v cílení na
regionální podnikání. Kromě toho se nemusíte bát trochu přitlačit na
osobní kontakt. Američané jsou totiž mnohem ostřílenější co se týče
linkbuildingu a osobního kontaktu – napíšou vám klidně několikrát.
Možná by stálo za to vzít si takový přístup k srdci i u nás,
samozřejmě v oborech, u kterých nebude tak formální prostředí.
Martin Kirschner, Petr Vondrášek | Novinky v Seznam.cz
vyhledávání
Konferenci zakončil netrpělivě očekávaný příspěvek od Martina a
Petra ze Seznamu. Přinesli nám ochutnat čerstvé informace a nechali
nahlédnout pod pokličku toho, co se pro nás peče v dalších měsících.
Například změny ve skórovací funkci; predikce kvality stránky podle URL,
vyšší váha URL v sitemapě a lepší pokrytí sezónních stránek.
Zatímco donedávna byly sezónní události a stránky indexovány zpravidla
až po proběhnutí události, nyní by to mělo být už před ní. A jaká
jsou doporučení Martina a Petra? Používejte self canonical, dejte pozor na
nekonečné kalendáře a cyklení robota a hlavně jasně definujte datum
konání událostí. Pomůžete tím se lépe prosadit na dotazy typu
“Školení SEO”.
Co se týče výsledků vyhledávání a novinek od března tohoto roku,
mělo by být vyhledávání nově mnohem přesnější a užitečnější,
nově také se zobrazováním více výsledků v jedné doméně. V červnu je
na programu také zcela nová metodika zpracování dotazu, úpravy při
penalizaci spamu a pracuje se i na nových snippetech, které Martin a Petr
ukázali na vyhledávacím dotazu „jak vypadá zmije“. Nově vyhledávač
sám rozpozná, o jaký obsah se jedná, a zobrazí ho přímo u výpisu
dotazu. To se hodí!
Robot a rok 2018? Nechme se překvapit. Zatím byly nastíněny změny
v kanonizaci a interpretaci s větším důrazem na člověka. Podle
informací z konference se změny projeví nejdříve ve zpravodajství. Trochu
nás jen znepokojuje, že Petr v závěrečné diskusi přiznal, že by ho
„dělat SEO, při tom, co teď ví, nebavilo“. Jestli to bylo popíchnutí
směrem k SEO konzultantům nebo se máme přichystat na nepředvídatelné
změny, uvidíme až za několik týdnů.
Děkujeme za inspirativní příspěvky od všech přednášejících a
budeme se těšit na další ročník.