Nedávno jsme si představili první porci nástrojů, které nám v SEO
pomáhají. Věřím, že vám již nyní usnadňují práci a těšíte se,
jaké nástroje vám přinese dnešní článek. Pusťme se tedy do druhé
porce, která se zaměřuje na analýzu odkazového profilu, analýzu
klíčových slov a technickou analýzu webu.
Analýza odkazového profilu
Mezi nejpoužívanější nástroje pro analýzu odkazového profilu patří
Majestic, Ahfrefs a OpenSiteExplorer.
Ani u jednoho nelze říci, že by byl lepší než druhý, protože všechny
fungují podobně a každý z nich má unikátní vlastnosti s jinou přidanou
hodnotou pro každého uživatele. Já osobně používám výstup
z Ahrefs v kombinaci s Majestic, protože OpenSiteExpolerer nemá
pro české weby tolik záznamů.
Tyto nástroje vám poskytnou přehled o odkazujících
doménách a stránkách, jejichž hodnotu vyčíslují svými
„ranky“. Můžete zjistit také nejodkazovanější stránky na vašem webu
nebo to, přes jaký text se na vás nejčastěji odkazuje. Nástroje můžete
využít i pro analýzu tzv. broken linků, a stránky, na které tyto odkazy
vedou, obnovit nebo přesměrovat na jiné odpovídající. Výstup broken
linků je možné rovněž použít pro analýzu u konkurenčních webů
k technice budování zpětných odkazů zvané „broken linkbuilding“.
Tím, jak se s nástroji a jejich funkcemi seznámíte, budete poznávat
i spoustu dalších možností jejich využití.
TIP: Základní přehled o stránkách, které odkazují na
náš web, a o odkazovaných stránkách je možné získat i z Google Webmaster
Tools (nově Search Console) na záložce Návštěvnost
z vyhledávání > Odkazy na vaše stránky. Stává se, že je zde
ještě širší přehled, než ve výše zmíněných nástrojích, a proto je
vhodné zkombinovat i tyto údaje a využít je například při analýze
nekvalitních odkazů k odstranění či zřeknutí se přes nástroj Disavow Tool.
Analýza klíčových slov
Analýza klíčových slov (nebo také AKW či klíčovka) je základním
stavebním kamenem pro smysluplnou práci SEO konzultanta. Nejčastějším
zdrojem pro získání dat k této analýze jsou nástroje PPC služeb AdWords a Sklik, které nabízejí
zabudované „návrháře“ klíčových slov. Pro analýzu pomocí těchto
nástrojů je třeba mít připravena vstupní slova, pro která chcete
analyzovat další hledané varianty. V případě, že prodáváte například
obuv, budete mezi vstupními slovy mít obuv, boty, botičky, ale například
i kozačky, lodičky, polobotky apod. Analyzovat můžete i témata
související s vašimi produkty. V tomto případě například odřené
paty, puchýře na nohou atd.
V případě AdWords je třeba mít Google účet a u něj zprovozněný AdWords. V záložce
Nástroje pak naleznete Plánovač klíčových
slov. V něm zvolíte možnost Hledání nových klíčových
slov pomocí sousloví, webu nebo kategorie. Do pole Produkt
nebo služba pak zadáte jedno z vámi zvolených vstupních slov. Pro
odpovídající data doporučujeme zvolit Cílení pro Českou
republiku a češtinu. Po získání návrhů vám AdWords nabídne záložku
Návrhy reklamních sestav, kterou je třeba překliknout na
Návrhy klíčových slov.
U Skliku je úvodní nastavení jednodušší a oproti AdWords
nabízí podrobnější data. Opět potřebujete mít účet u Seznamu a být zaregistrováni do Skliku. V menu
Nástroje naleznete Návrh klíčových slov,
kde do textového pole zadáte vstupní slova, pro která chcete analýzu
připravit.
TIP: Pro komplexnější analýzu klíčových slov
doporučujeme se neomezovat jen na tyto 2 nástroje, ale jejich výsledky
kombinovat i s dalšími zdroji. Další data můžete získat například
z Google Analytics,
Google Webmaster
Tools, interního vyhledávání na webu nebo dotazů z PPC. Zajímavým
zdrojem vstupních slov pro AKW může být i prodavačka v kamenném obchodě
či obchodník prodávající službu. Pro kompletní přehled hledaných
variant vyzkoušejte nástroj Keyword Tool.
Technická analýza webu
Jako nezbytné pro technickou analýzu webu dnes vidím rozšíření
prohlížeče Web Developer. Díky němu můžete procházet web
s vypnutým JavaScriptem, cookies, CSS nebo obrázky. Dokáže vypsat i celou
strukturu nadpisů na stránce. Jeho možnosti jsou natolik
široké, že nachází plné uplatnění nejen u SEO konzultantů a
u tvůrců obsahu, ale zejména je velkým pomocníkem samotných webových
vývojářů.
Dalším komplexním nástrojem pro analýzu je program SEO Toolkit, který
vám po nainstalování do počítače poskytne kompletní přehled o možných
SEO problémech na webu. Upozorňuje na duplicitní nebo chybějící titulky,
meta descriptions, na problémy v nadpisech, na chybné odkazy nebo třeba na
obrázky bez atributu alt. Z nástroje SEO toolkit získáte
opravdu detailní přehled, který se však nesmí brát jako checklist
k opravě, ale naopak je nutné jej brát s rezervou a výsledky se pouze
inspirovat pro další kroky v optimalizaci.
Zajímavým nástrojem pro technickou analýzu webu je XML Sitemap Inspector.
Ten vám po zadání URL adresy sitemap.xml prověří dostupnost všech adres
uvedených v souboru.
Do technické analýzy webu patří i odhalování zakázaných
technik. Jednou z nich je ustupující, ale přesto stále se
vyskytující, cloaking. Nástroj Cloaking Checker po zadání URL stránky porovná kód
zobrazovaný uživateli a kód, který se zobrazí robotům vyhledávačů.
V případě, že nástroj odhalí problém, je na vás odhalit konkrétní
místo cloakingu – v tom vám pomůže například Text Comparison. I zde
je třeba výsledek brát s rezervou a patřičně jej prověřit, protože
v případě náhodně generovaného obsahu stránky (různé bannery, recenze
apod.) může rozdíly hlásit jako cloaking, i když se fakticky o cloaking
nejedná.
Rychlost webu
Rychlost webu a jeho přístupnost pro mobilní zařízení se stává stále
důležitějším faktorem v oblasti optimalizace pro vyhledávače. Google
nyní aktuálně v mobilních výsledcích vyhledávání
upřednostňuje stránky optimalizované i pro mobily. V Google Nástrojích
pro webmastery naleznete užitečný nástroj PageSpeed Insights, který vám po zadání URL adresy webu
zanalyzuje stránku právě z pohledu rychlosti a přístupnosti pro mobily.
Zároveň s tím doporučí i konkrétní kroky pro optimalizaci nalezených
nedostatků.
Pokročilým nástrojem pro analýzu rychlosti webu je Pigdom. Ten po zadání
URL adresy webu detailně rozepíše průběh stahování jednotlivých částí
stránky (HTML prvků, CSS, JS, obrázků a dalších) včetně doby
navazování spojení, doby čekání na odezvu serveru, času
stahování apod. V analýze tak uvidíte, jak jsou jednotlivé stahované
prvky velké a co web nejvíce zpomaluje. Nástroj nabízí i vlastní analýzu
a naznačení, kde může být problém (testuje, zda je použita cache paměť,
zda se využívá paralelního stahování atd.). Pro nejpřesnější měření
doporučujeme při zadávání URL rozkliknout Settings a
nastavit Test From: Amsterdam, který je ČR nejblíže.
TIP: K analýze chyb použitelnosti pro mobilní
zařízení doporučujeme zavést Google Webmaster
Tools a sledovat upozornění na chyby v mobilní použitelnosti
webu.
Přívětivý SERP
U stránek, které v SEO využíváte jako vstupní pro návštěvnost
z výsledků vyhledávání (tzv. SERP), je vhodné vyladit váš výpis (tzv.
snippet). Ten se skládá z titulku (obsahu tagu <title>) a popisku
(obsahu mata tagu description). Pro vyhledávače je však typické, že si
výsledek občas upraví. K tomu dochází například v případě, kdy je
titulek příliš dlouhý nebo málo relevantní nebo pokud není vyplněn meta
description či se vyhledávači zdá vůči obsahu stránky málo relevantní.
Tyto části jsou pak nahrazeny pro vyhledávač relevantnějšími
útržky z obsahu dané stránky.
Při vymýšlení znění titulku a meta description je důležité hlídat
si i jejich délku. Pro Google je maximální zobrazovaná délka titulku nyní
512px textu. To, že se do této délky vejdete, otestujete nástrojem Title tag preview tool od společnosti MOZ. Zároveň tak uvidíte, jak bude titulek ve
výsledcích vyhledávání vypadat. Pro otestování správné délky meta
description dobře poslouží podobný nástroj Snippet
Optimizer.
TIP: Titulek i meta description připravujte co
nejrelevantnější k danému obsahu stránky a zároveň je vytvořte
unikátní pro každou stránku vašeho webu.
Závěrem
Jestliže máte i po přečtení článku o nástrojích pocit, že SEO a kompletní
analýza webu je i s představenými vychytávkami nuda nebo obrovský
kopec práce, nechte je na nás.
Pro vás zkušenější máme nášup. Další užitečně nástroje a
rozšíření pro SEO skvěle popisují články The 100 Best Free
SEO Tools nebo 21 Free and
Easy SEO Tools.
A jaké nástroje pro SEO využíváte vy? V jakých situacích je
používáte? Podělte se v komentářích o vaše postupy.
Autorem článku je Pavel Tlapák.
K Skliku účet u Seznamu nepotřebuji.
Zdravím, Zdeňku, a děkuji za podnět.
K přihlášení do Skliku je potřeba být registrován u Seznam.cz, avšak je k tomu možné využít libovolný e-mail. Bez účtu není jak se přihlásit.
https://registrace.seznam.cz/own?…
Dobrý den, chtěl bych se zeptat proč SEO toolkit, nelze použít jako checklist? Když je něco špatně na webu, tak se to musí opravit, nebo ne? Právě takto jsem si používání nástroje představoval, děkuji za odpověď.
Zdravím, Jirko,
SEO toolkit ukáže „všecho“ často to jsou ale věci, které z hlediska rozumového dávají smysl a nejsou chybou tak, jak si SEO toolkit myslí. Proto je třeba to brát spíše jako inspiraci, než jako dogma :)
Díky za tipy na nástroje, které usnadní práci! Článek s dovolením sdílím dále v seznamu nejlepších českých článků o SEO a Linkbuildingu: https://www.affiliatemagazin.cz/…-tipu-z.html
Dobrý den, rád bych ještě připoměl, že i Seznam.cz má již svůj vlastní nástroj. Sice se zatím od svého vydání v roce 2017 příliš nevlepšil, ale i tak obsahuje pro mnohé majitele webů závislé na vyhledávači Seznam.cz důležité informace.
Dali jsme dohromady hutnější popis, tak s dovolením zde odložím zpětný odkaz: https://www.collabim.cz/…aster-tools/
Pokud bude vadit, klidně odstraňte.