Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

SEO nástroje: 10 nejpoužívanějších vychytávek – díl 1/2

Nástroje pro SEO nejsou žádným oříškem, a proto v tomto článku naleznou inspiraci pro zefektivnění své práce zejména méně zkušení konzultanti nebo klienti, kteří zjistí, že si některé ukazatele dokážou sledovat i sami.

Kromě notoricky známých Google Analytics a Google Webmaster Tools, jejichž nasazení a nastavení by mělo být samozřejmostí při spuštění každého webu, nám v SEO usnadňuje práci mnoho dalších měně či více známých nástrojů. Bez některých z nich si dnes naši práci ani nedokážeme představit. Pojďme se podívat na ty, které jsou pro nás nejužitečnější.

Crawlery

Crawlery jsou nástroje, které nám pomáhají projít celý web a načíst důležité prvky jednotlivých stránek. Po zadání URL (typicky úvodní stránky) prochází celý web podobně jako roboti vyhledávačů a do tabulky ukládají jednotlivé informace – například URL stránky, typ dokumentu a jeho kódování, titulek, meta description, H1 a jejich délku, velikost stránky, počet interních příchozích a odchozích odkazů a další.

Námi nejčastěji používaný crawler je Screaming Frog, který je však ve free režimu velmi omezený. Vhodnou alternativou je Xenu Link Sleuth, který je ve verzi zdarma použitelnější.

Screenshot výstupu crawlera Screaming Frog

Samotný výstup bez jeho interpretace je vcelku k ničemu. Ideální je tedy exportovat jej například do Excelu a následně výsledky analyzovat. Můžeme například porovnat počet objevených stránek s počtem indexovaných stránek ve vyhledávačích. Jednoduše zde odhalíme také duplicitní titulky, meta descriptions a H1 při použití podmíněného formátování nebo kontingenčních tabulek.

Duplicita stránek se dobře odhaluje i na základě stejné datové velikosti stránek. Podobně můžeme hledat příliš dlouhé, krátké či neexistující titulky a meta descriptions. Při hromadné změně URL adres je vhodné udělat si pomocí crawlerů otisk původních URL, kterým po změně můžeme nastavit novou odpovídající URL pro přesměrování. Využití těchto nástrojů je ovšem mnohem více a jejich popis by si zasloužil vlastní seriál článků.

TIP: Mezi crawlery je vhodné zmínit také nástroj LinkChecker, který podobně jako výše zmíněné nástroje prochází web a hledá chybové odkazy, u nichž vypisuje i číslo řádku v kódu. Je tak velmi snadné je dohledat a opravit.

Sledování klíčových slov a zpětných odkazů

I když jsou dnes pozice klíčových slov jako cíle SEO již přežitkem, stále je vhodné sledovat, jak si ve vyhledávačích vedou. V případě, že cílíte na více než jednotky klíčových slov, strávili byste ručním sledováním hodiny času. Místo toho je vhodné využít nástroj pro monitorování pozic klíčových slov. To slušně zvládá Collabim, který mimo monitorování pozic pro zadaná klíčová slova nabízí i další možnosti, jako je sledování, zda se na dané klíčové slovo zobrazuje vhodná vstupní stránka či podrobné reporty. Mimo to jej můžete využít i pro linkbuilding, u kterého vám pomůže sledovat, zda se získaný odkaz na dané stránce stále vyskytuje.

TIP: Pro monitoring pozic klíčových slov můžete využít i nástroj Semor. Relevantní data o pozicích klíčových slov pro vyhledávač Google poskytuje i Google Webmaster Tools.

Duplicita a podobnost obsahu

Unikátnost je jedna z důležitých vlastností kvalitního obsahu. Opakování obsahu není pro uživatele většinou nijak přínosné a kopírování SEO textů donekonečna může být navíc krmivem, na kterém si s chutí smlsne Google Panda. Produktem takové stravy ale nemůže být nic pěkného – v horším případě nepříjemná penalizace od vyhledávače.

Náhled výstupu Copyscape

Abyste zjistili, zda některá z cizích domén nemá stejný obsah jako váš web, využijte nástroj Copyscape. Ten vám po zadání URL zobrazí ostatní weby, na kterých se alespoň částečně vyskytuje stejný obsah jako na zadané stránce. Můžete tyto weby nahlásit Googlu, ovšem není oficiálně známo, jak se Google k těmto udáním staví. Oslovování takových webů s žádostí o odstranění duplicitního obsahu také často nebývá většinou nijak účinné. Jako efektivní se tedy jeví cesta připravit si vlastní, unikátní a hodnotný obsah.

Problém ale často neleží za hranicemi webu. V mnohých případech se vyskytuje totožný duplicitní text v rámci jednoho webu. Příkladem mohou být duplicitní popisky kategorií či produktů. Duplicita bývá způsobena i technickými problémy – chybnými přesměrováními, duplicitními URL adresami apod. Siteliner vám pomůže na vašem webu najít duplicitní části textu jednotlivých stránek. Dokáže vyhodnotit například i míru podobnosti obsahu. Pro technickou analýzu duplicit na webu doporučuji prozkoumat web nástrojem Screaming Frog či Xenu a vyhodnotit duplicitní titulky, nadpisy či meta descriptions. Zajímavé je také porovnat velikosti jednotlivých stránek – v případě, že jsou stejné, je zde podezření, že jsou stránky totožné.

Manuální indexace

V případě, že spouštíte nový web, či jste na již existující web přidali důležité stránky a ty jsou připraveny k indexaci, je vhodné pomoci robotům vyhledávačů tyto stránky najít a zaindexovat. K tomu mimo jiné slouží zaslání stránek k manuální indexaci.

Pro manuální indexaci na Seznam.cz stačí vložit odkaz na danou stránku v příslušném formuláři. V případě Google můžete využít rovněž formuláře pro manuální indexaci, zde ovšem může být rychlejší zaslat Googlu celou sitemap.xml pomocí Nástrojů pro webmastery. Samotné odeslání stránek však indexaci nezaručuje. Jedná se spíše o navigování robotů vyhledávačů na správné stránky, ale o samotném zaindexovaní rozhodne až vyhledávač.

Přesměrování stránek a kontrola 404

Naším obecným doporučením je nikdy neměnit URL adresy, pokud jsou již jednou zaindexovány ve vyhledávačích. V případech, kdy změna URL skutečně dává smysl, doporučujeme přesměrovat původní URL na novou stavovým kódem 301. Takové situace nastávají především v případech, když implementujete redesign, přecházíte na nový systém či z jiného důvodu měníte na již zaběhlém webu URL stránek. V takovém případě si určitě uchovejte všechny původní URL adresy (např. jako otisk stránek ze Screaming Frogu). Jejich správné přesměrování můžete po provedení změn hromadně zkontrolovat v nástroji DIG MA TO URL Check.

Občas je třeba otestovat, zda stránky vrací odpovídající stavový kód, nebo ověřit kompletní cestu přesměrování – zda se stránky nepřesměrovávají zbytečně několikrát za sebou. V tomto případě oceníte rozšíření prohlížeče Chrome Redirect Path.

Náhled SEO nástroje Redirect Path

Toto rozšíření můžete využít i k ověření, zda chybová stránka skutečně vrací chybový kód 404. Pro analýzu chybových stránek je také žádoucí zjistit, zda na dané stránce nejsou chybové odkazy. To můžete přímo na dané stránce prověřit dalším Chrome rozšířením Check my links. Pro analýzu problémových odkazů na celém webu je vhodné využít již zmíněný nástroj Link Checker.

To je pro dnešek vše… a co příště?

Podíváme se na nástroje, které vám usnadní analýzu odkazového profilu nebo analýzu klíčových slov. Zabrousíme také do technické analýzy webu a na závěr si ukážeme, co použít při optimalizaci výsledků vyhledávání.

Těším se opět příští týden. 

Autorem článku je Pavel Tlapák.

  • Tomáš
    24. 05. 2015 / 06:57

    K evidenci a online sledování zpětných odkazů bych ještě doplnil Evidátor. Registrovat zdarma se můžete zde www.evidator.cz

  • Petr
    25. 05. 2015 / 10:35

    Pro monitoring pozic můžete použít i Ranktracker od Linkassistant

  • Jan
    25. 05. 2015 / 23:28

    Výborný článek. Moc za něj děkuji!

  • David Řezáč
    10. 06. 2015 / 14:44

    Pavle skvělý článek, moc díky za tipy na nástroje. Sdílílím dále v seznamu českých článků o SEO :-) https://www.affilo.cz/…zobrazit/23/

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.