Ne nadarmo se říká, že „obsah je
král“. V dnešní
době již není tajemstvím, že tvorba skvělého obsahu má vliv
na pozice ve
vyhledávání.
Není tedy divu, že pojem SEO hledají tisíce lidí měsíčně. Ve světovém měřítku vygooglí za měsíc slovo SEO až 1,5 miliónu lidí.
Z druhého úhlu pohledu lidé provedou skoro až sto tisíc
vyhledání za jednu sekundu! A to jen přes Google. Teď si vemte v potaz ostatní
vyhledávače, jako například Seznam u nás. Optimalizace
pro vyhledávače může být pro některé businessy skoro otázkou života a smrti.
Pojďme se spolu podívat,
co vlastně znamená
SEO, jak funguje a jak optimalizovat
web pro vyhledávače. Projedeme
s vámi SEO analýzu krok za krokem a najdete zde i tipy na užitečné SEO
nástroje.
Co je vlastně SEO?
Zkratka SEO stojí za
slovy Search Engine
Optimization. V překladu do češtiny bychom to mohli nazvat
jako Optimalizace webu pro
vyhledávače. Co to znamená? Jedná se o činnost získávání cílené návštěvnosti na web z organických výsledků
vyhledávačů. Mezi ty největší
u nás patří Google a Seznam. To vše pomocí optimalizace webových
stránek.
To je SEO definice. Jinými slovy:
SEO je o tom,
zjistit co lidé vyhledávají, jaké mají problémy, co je zajímá a
připravit jim na to ten nejlepší obsah, který si lze představit. Ani
sebelepší obsah vám bude k ničemu, pokud se na web nedostanou
vyhledávače. Proto je důležité nezanedbat technickou stránku věci.
Důležité také je o vašem kvalitním obsahu dát vědět lidem a zpromovat
ho – zajistit mu zpětné odkazy.
Odměnou může být první (neplacená) nebo až nultá pozice ve výsledcích vyhledávání na určité klíčové
slovo. Aneb návštěvnost webu bez placení
za reklamu měsíc po
měsíci. A že vyhledávání může být opravdu
velkým zdrojem návštěvnosti.
Základy SEO
SEO se dělí na to, co se děje na stránce,
a na to, co se děje mimo stránku.
Neboli on-page a off-page SEO. Je vždy
třeba myslet na oboje. Na úklid doma i venku – na stránce i mimo
stránku.
On-page SEO (SEO na stránce)
Jedná se o aktivity, které
probíhají na vaší stránce a máte je pod kontrolou. Činnosti, které vedou
k optimalizaci vaší webové
stránky. Patří sem publikování obsahu,
použití klíčových slov, optimalizace nadpisů, titulků, meta
popisků, navigace na webu, anchor texty,
struktura webu, interní prolinkování…
Off-page SEO (SEO mimo
stránku)
Sem patří proměnné, které se odehrávají mimo
vaší webovou stránku. Je to takové zvyšování povědomí o značce.
Patří sem hlavně obsahový a publikační marketing, ale taky sociální
média, fóra, e-mailing či influencer marketing…
TIP: Více o tom, jak se rychle zorientovat v tom, co a jak lidé
hledají a jak tyto informace zužitkovat pro úspěch přímo vašeho projektu,
se dozvíte na našich školeních
SEO a linkbuildingu. Naučíme vás, jak by měly vypadat webové stránky,
jejich obsah i jak s vaším obsahem pracovat na externích webech a médiích
tak, abyste se posunuli ve výsledcích vyhledávání a zvýšili
příliv návštěvníků na váš web.
|
SEO optimalizace =
špatně
Jak už tomu bývá, tak i tady se
nám roznesly určité nešvary. Jedná se především o komolení
názvosloví.
SEO optimalizace totiž znamená něco
jako optimalizace pro vyhledávače
optimalizace.
Tak
stejně nedávají smysl fráze Jak zapnout nebo Jak nastavit
SEO. A že jsou to jedny z hledanějších
frází v tomto odvětví.
Optimalizace pro vyhledávače
Jak tedy na optimalizaci webu? Intenzita a náročnost se odvíjí
odvětví od odvětví. Například kosmetika,
půjčky nebo fitness jsou v dnešní době
extrémně konkurenční. Naopak dělat SEO pro velmi specifické odvětví bude
stát méně práce a výsledky mohou být znatelně rychlejší a levnější.
Obecně stačí vyhledávačům ukázat, že váš obsah je ten nejlepší výsledek k danému hledanému tématu. Kvalitní obsah. A neexistuje zde žádná
zkratka.
Samozřejmě je to trochu
komplexnější (ale je to alespoň dobré pravidlo, na které myslet při
tvoření obsahu). Například algoritmus Googlu hodnotí až 200 faktorů, aby určil „nejlepší“ výsledek. Bere v úvahu autoritu webu,
relevanci, rychlost
načítání a další. Vše budeme postupně probírat v tomto článku.
SEO strategie
SEO se točí kolem tří základních
pilířů:
-
Technické SEO
-
Obsahové SEO
-
Linkbuilding
Pokud to myslíte se SEO vážně, musíte pracovat na
všech třech. Pokud budete vynikat v obsahu, ale vaši stránku vyhledávač
nenajde, je vám to k ničemu. Tak stejně pokud budete mít technicky vylazenou stránku a nějaký
obsah, ale stránka nebude mít vybudovanou autoritu, taky to nebude
fungovat.
Doporučujeme tedy
začít od základů. Prvně je třeba se ujistit,
že vyhledávače mohou
plně procházet váš web (technické
seo). Pak začněte vytvářet obsah optimalizovaný na klíčová
slova (obsahové seo) a finálně
využijte zpětných odkazů a vybudujte autoritu webu (linkbuilding).
SEO analýza klíčových slov
Než se pustíte do titěrné práce úpravy nadpisů,
titulků a dalších HTML značek, je důležité nezapomenout na jeden
důležitý krok:
Ta může vypadat například
takto:
Tak zjistíte, co vlastně vaši
zákazníci hledají a
jaká klíčová slova nebo fráze k tomu používají. A přesně tato slova a fráze chcete mít na vaší
stránce.
V poslední kapitole najdete tipy
na SEO nástroje, které vám
s analýzou klíčových slov mohou pomoci.
Takže analýzu máte hotovou/dostali jste analýzu hotovou od SEO
specialisty. Co teď?
Nyní je potřeba optimalizovat stránky na
daná klíčová slova (KS). Každá stránka produktu, kategorie
či důležitá obsahová stránka by měla být
optimalizovaná na jedno téma – řešit jeden problém nebo zájem
uživatelů. A kam hlavně klíčová slova
vložit?
Text na stránce/obsah (KS ve viditelném obsahu stránky,
klíčová slova mohou
být zvýrazněná pro lepší orientaci
zákazníků)
Titulek (<title> KS v zajímavé frázi a třeba
brand </title>)
Meta
popisek (nemá přímý vliv na autoritu stránky,
ale kvalita meta popisků koreluje s proklikem z vyhledávání na vstupní
stránku, při shodě KS s hledaným výrazem je dané KS zvýrazněno
tučně)
URL (také nemá
vliv na algoritmus, ale na orientaci zákazníků)
Názvy kategorií (slouží jako anchor texty a
zároveň pro orientaci zákazníků)
Anchor
texty (neboli texty odkazů v interním
prolinkování např.
navigace na webu)
Pojmenování obrázků
pomocí alt atributů
Vždy si však dejte pozor
na přeoptimalizaci stránek. Obsah a texty by měly být
vždy tvořené převážně pro uživatele, a ne pro roboty
vyhledávačů. Nepřirozené množství klíčových
slov v rámci jedné stránky nemusí být spojeno s pozitivním
hodnocením. Víc KS ≠ lepší pozice. Tato
metoda patří do
tzv. black hat SEO a říká se jí keyword stuffing neboli přecpání klíčovými slovy. Vyhledavače mohou vaši stránku za toto penalizovat.
Optimalizace webu po technické
stránce je taky velkým tématem. Nejdůležitější je zajistit, že
roboti vyhledávačů dokážou stránku najít a přečíst její
obsah. Tím to však
nekončí. V dnešní době přibývají další a další faktory, na které
je nutné také myslet.
Patří tam okruhy jako rychlost načtení
stránky, optimalizace pro
mobily a další.
Stejně jako jsme zmiňovali už
dříve, ani zde neexistuje jedno řešení, například, jak rychlá by stránka
měla být. Vždy je
potřeba pořešit váš web tak, aby byl minimálně konkurence
schopný.
To ale neznamená, že
pokud je na tom vaše
konkurence s jejich weby po technické stránce hůř, můžete toto téma ignorovat. Stačí
jedno špatné rozhodnutí a vaše stránka může zmizet z databází robotů
vyhledávačů.
Google Search
Console
Ověřte svůj web pomocí Google Search
Console. Je to nástroj, který Google
nabízí zdarma a můžete v něm spravovat a kontrolovat výkon vašeho webu. Můžete tam kontrolovat také jestli
roboti vyhledávačů prochází vaše stránky a jestli je indexují.
Rychlost načtení
webu
Pomalá načítání jednak uškodí
hodnocení vaší stránky, ale co je horší, štve to
zákazníky. Naštěstí existují
nástroje, které vám
zdarma zhodnotí rychlost webu, a dokonce navrhnou zlepšení. Více
v kapitole SEO nástroje.
Do echnického auditu patří celá
škála věcí, které je potřeba zkontrolovat a optimalizovat, přes bezpečnost webu, nastavení filtrace a tvoření parametrických URL,
robots.txt složky a návrh procházení webu pomocí meta dat,
správnost sitemapy, kontrola duplicity obsahu a jazykově
řešené oddělení webu, rychlost serveru či prvního
vykreslení obsahu, průchodnost JavaScriptu a mohli
bychom pokračovat dál a dál. To je však téma zcela samo o sobě.
Linkbuilding
V češtině známé taky
jako budování zpětných
odkazů. Cílem linkbuildingu je, aby na váš web
odkazovaly weby ostatní
(off-page SEO).
Celá tato činnost funguje
na předpokladu
vyhledávačů, že pokud někdo na někoho odkazuje, daná stránka je hodnotná.
Autoritativní. Algoritmus Googlu hodnotí stránky podle
tzv. autority
domény/stránky (domain authority/page
authority nebo domain rank/page rank).
Zjednodušeně můžeme
chápat zpětný odkaz jako jeden hlas. Obecně pak platí,
že stránky s více hlasy mají lepší autoritu a umisťují se výše.
Funguje zde i pravidlo, že čím je
stránka „známější“ (autoritativnější), tím má silnější
„hlas“ (sílu odkazu). Takže jeden odkaz z velmi
autoritativní stránky je hodnotnější než dva odkazy
z malých a
neznámých stránek. Samozřejmě by měl odkaz jít
z relevantních stránek.
Můžeme to uzavřít tím,
že linkbuilding je
neskutečně důležitá činnost pro vybudování autority webu, a
tím zvýšení
pravděpodobnosti na lepší pozice ve výsledcích vyhledávání. Zároveň je to však jedna
z nejnáročnějších
částí SEO.
SEO Konzultant / SEO
Specialista nebo to
zvládnete svépomocí?
Toť otázka. V dnešní době je nespočet zdrojů a informací zdarma k dohledání
online.
Ne vždy však stačí přečíst si článek
či dva, aby byl člověk SEO specialistou. Za odborným porozuměním celého odvětví
stojí měsíce učení a zkoušení. Je třeba si pak sám porovnat
cenu vlastního času vs.
cenu seo specialisty. Jsou tam i další faktory jako
kvalita práce či správnost výsledků a daných
rozhodnutí.
Tak či tak SEO není zadarmo a vždy něco
stojí. Cena záleží na odvětví, konkurenci, a dokonce i na složitosti vaší
stránky. Buďto se
rozhodnete pro základy,
které si uděláte sami nebo pro seo konzultanta. V obou případech je to
v pořádku.
Vždy je však dobré
vědět, jaký bude
mít posun na stránce
vyhledávání dopad na váš business a na vaše ROI. Podle toho je pak dobré zhodnotit,
zda se vám investování vyplatí či si jej radši uděláte
sami.
SEO nástroje
A konečně se dostáváme ke
slibovaným nástrojům, které vám mohou při práci s optimalizací vašeho webu
značně ušetřit čas
(i nervy). Podobných
nástrojů existuje nespočet, my vám zde zmíníme pár, se kterými rádi
pracujeme my či jejich
varianty zdarma:
Nástroje na analýzu klíčových
slov
Tady je pár nástrojů, které vám mohou
pomoci najít klíčová slova.
Skvělý nástroj pro získání
hledanosti, konkurenčnosti a mnoho mnoho více v jednom. Existuje milión a jeden takovýchto
nástrojů. Tento však má navíc to, že je vyroben a spravován Čechy, a
tedy se soustředí i na český trh (obsahuje například vyhledávač Seznam). Více o tomto nástroji můžete
najít zde.
Našeptávač klíčových slov. Pozor však na
hledanost, která může být zkreslená tím, že lidé v dnešní době hledají
převážně přes Google, který v tom není započítán.
Skvělý našeptávač hledaných klíčových
slov pro
anglické
weby.
Nástroj Google pro úpravu a
čištění dat. Jde tam dělat mnohem více, je to oblíbený nástroj
pro klasterizační
analýzu klíčových slov.
Nástroje pro rychlost webu
Nedá vaší stránce jen hodnocení rychlosti od 0–100, ale rovnou zahrne seznam věcí, které můžete
udělat, abyste stránku urychlili.
Obdobný nástroj, který vám dokáže
hezky vykreslit všechny
věci potřebné k načtení vaší stránky.
Nástroje pro
linkbuilding
Nástroj, kde najdete vše, co
potřebujete k linkbuildingu. Dává přehledné výsledky
autoritativností stránek, jejich odkazů i množství. Mimo to se dá také třeba použít ke
klíčovým slovům.
Existuje plno nástrojů, které vám mohou
dát alespoň přibližnou hodnotu, jak na tom daná stránka je
s autoritativností.
Závěrem
Jak můžete vidět, za
správnou optimalizací webu pro
vyhledávače je spousta práce a
úsilí. Když se však
naladíte na to, kolik cílené návštěvnosti
můžete tímto získat, a
zaměříte se na správný obsah pro zákazníka, nebudete mít velké chyby
po technické stránce a budete budovat zpětné odkazy, výsledek se
dostaví. Může to však pár měsíců trvat. Proto je důležité neztrácet
naději a soustředit se na
výsledek.