Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Rozjeďte svůj e-shop v Polsku

Jen velmi malé procento českých e-shopů nabízí své zboží i polským zákazníkům. Ačkoliv je nám polský trh z hlediska chování a myšlení kupujících velmi blízký, zůstává pro drtivou většinu e-prodejců místem zapovězeným. Z hle­diska expanze na zahraniční trhy se přitom jedná po Slovensku o nejpřirozenější směr. Většinu prodejců nejspíše odrazuje strach z neznámého prostředí a jazyková bariéra. Pokud vlastníte e-shop a máte dojem, že jste pro své podnikání udělali v daném česko-slovenském teritoriu maximum, jsou následující řádky určeny především vám. Předpoklady pro úspěšný vstup na polský trh jsou následující:

  • E-shop na polské doméně, případně alespoň polská jazyková mutace na „neutrální“ doméně (.com, .net, .info, apod.).  Stejně jako Češi jsou i Poláci velmi skeptičtí k nákupům v zahraničních internetových obchodech, proto je vždy nejdůvěryhodnější provozovat e-shop na polské doméně. S tím souvisí i následující bod:
  • Polská pobočka – není bezpodmínečnou podmínkou vašeho podnikání, ale bez ní nebudete pro většinu kupujících dostatečně solidním obchodním partnerem.
  • Polsky mluvící správce obchodu – osoba, která bude vyřizovat objednávky, řešit reklamace, zodpovídat dotazy klientů, vystavovat faktury, apod.
  • Účet registrovaný na polském území – opět není podmínkou, je ale nutné mít na paměti, že u přeshraničních platebních transakcí mohou být poplatky nezanedbatelné. Jako naprosto ideální se jeví pro dané potřeby firemní konto business od mBank. Je však velkou neznámou, jak to s tímto účtem bude v budoucnu).
  • Vyřešení administrativních záležitostí souvisejících s registrací a provozem firmy (registrace firmy, REGON, NIP PL, vedení účetnictví,…).
  • Vyřešené skladování a doprava zboží do skladu/k zákaz­níkovi.

Polské vyhledavače

Na rozdíl od atypického českého prostředí má v Polsku Google.pl zcela dominantní postavení mezi vyhledavači. Se svým podílem 93 – 95 % vyhledávacího trhu (podle např. https://www.visualeconomics.com/)  je de facto jediným zajímavým vyhledavačem a svou konkurenci odsuzuje do role paběrkujících statistů. Pro Google.pl platí naprosto stejné zásady, postupy a principy jako pro „český“ Google. Správci webu mají v polštině k dispozici Webmaster Tools, Google Analytics i např. stránku pro upozornění Googlebotana jejich stránky (kvůli rychlejší indexaci) . Z ostatních vyhledavačů stojí za zmínku jen Onet.pl – 2,2 %, Wirtualna Polska – 1,1 %, Interna – 1 %.

PPC reklama

Při vstupu na polský trh nesmíme opomenout PPC kampaně. Stejně jako v případě vyhledavačů, i zde má dominantní postavení společnost Google a systém AdWords. Zásadní rozdíly ve funkčnosti české a polské verze nehledejme. Pozornost se naopak vyplatí soustředit na rozdílné preference zákazníků. Jejich podcenění nám může zbytečně zvyšovat náklady.  Při tvorbě jednotlivých sestav je tak vhodné přihlédnout k rozdílné popularitě ve vyhledávání klíčových slov, popularitě samotných značek, rozdílným trendům v daném segmentu a v neposlední řadě rovněž k rozdílným cenám za klíčová slova. Samozřejmostí pak jsou gramaticky a stylisticky dobře zpracované reklamní sestavy.

Zbožové vyhledávače

Pokud na polském internetovém trhu začínáte, nesmíte opomenout zaregistrovat svůj XML feed do nejdůležitějších zbožových vyhledavačů. V závislosti na nabízeném rozsahu, cenách a konkurenci mohou tržby z tohoto zdroje tvořit 10 – 30 % z celkových prodejů. V prvních měsících po spuštění e-shopu se spolu s PPC bude velmi pravděpodobně jednat o majoritní zdroje návštěvnosti a tržeb, proto se bez nich neobejdete. Princip zbožových vyhledavačů je stejný, jak jsme zvyklí z našich končin. Platí se většinou za klik (tzn. za přivedeného návštěvníka) z předem dobitého kreditu.  Cena prokliku a minimální výše dobití kreditu se případ od případu liší. Mezi nejvýznamnější polské zbožové vyhledavače patří:

Registrace e-shopu a produktů do stránek s hodnocením zboží a obchodů

Srovnávače e-shopů jsou jednak zdrojem zpětných odkazů, především ale zvyšují popularitu a  důvěryhodnost e-shopu. Jejich největší předností je fakt, že jsou ve většině případů zcela zdarma. Váš e-shop by neměl chybět v následujících:

Registrace e-shopu do katalogu internetových obchodů:

Katalogy internetových obchodů jsou speciální stránky sdružující pouze e-shopy. Některé z těchto katalogů nabízejí placené zvýhodněné zápisy nebo bannerovou inzerci, která se mnohým klientům také vyplácí. Při vkládání odkazů do katalogů internetových obchodů bychom měli dodržovat stejná pravidla jako v případě běžných všeobecných katalogů. Mezi hlavní polské katalogy internetových prodejců patří například:

Všeobecné katalogy

Zápisy ve všeobecných katalozích jsou jedním z prvních linkbuildingových kroků, které byste měli provést. Jedná se o jakýsi základ, na kterém můžete stavět další aktivity. Kvalita těchto odkazů sice není nijak vysoká, ale v prvních fázích linkbuildingu budete patrně rádi alespoň za ně. Samozřejmě pokud na váš e-shop od samého začátku míří řada kvalitních odkazů, nemusíte nutně registrace ve všeobecných katalozích provádět. Nemalý počet polských katalogů umožňuje pouze placený zápis. Ve většině případů se jedná o částku max. do 5 zł, existují ale i registrace za cca 11 zł. Pro urychlení celého procesu registrace se platba příslušné částky provádí prostřednictvím SMS. Bankovní převody jsou používány velmi zřídka, což je u takto nízkých částek pochopitelné. Mezi nejvýznamnější polské obecné katalogy patří:

Nezapomeňte také na zápis v polské sekci mezinárodního katalogu DMOZ. Nikdo Vám nezaručí, že tento zápis bude nakonec proveden, ale i za trochu snahy to stojí.

Oborové katalogy

Kromě všeobecných katalogů existují skoro v každém oboru i úzce zaměřené katalogy. Často se nejedná o samostatné čistě katalogové weby, ale o katalogové sekce vertikálních portálů a zpravodajských serverů. Významnější oborové katalogy obvykle představují poměrně kvalitní zdroj zpětných odkazů i přímé návštěvnosti, je tedy vhodné do nich propagovaný web zaregistrovat.

A co dál? Linkbuilding, linkbuilding, linkbuilding,…

Udělali jsme první krůčky na polském internetovém trhu, ale tím to rozhodně nekončí. Propagace našeho e-shopu tím teprve začala. Pokud se budeme chtít zaměřit především na SEO, nezbude než aktivně pracovat na linkbuildingu. V praxi to pak znamená:

  • Nákup a výměna zpětných odkazů z tematicky relevantních webů. Situace v Polsku je oproti ČR o dost těžší, protože tam neexistuje obdoba našeho Webtrhu.
  • Propagace pomocí PR článků na portálech, magazínech a osobních webech.
  • Soutěže a využívání speciálních katalogů soutěží.
  • Využívání speciálních katalogů slevových kupónů.
  • Využívání služeb pro publikaci tiskových zpráv.
  • Přispívání a vkládání odkazů do diskusních fór.
  • Výměny odkazů s tematicky relevantními weby.
  • Budování satelitních webů.
  • Linkbaiting (vytváření zajímavého obsahu a nástrojů na vlastním webu).
  • Nabídnutí zajímavého obsahu třetím stranám.

Ano, je to spousta nikdy nekončící práce, ale nepochybně to za tu námahu jistě stojí.  Vždyť podle nové studie cenového porovnávače Kelkoo má internetový obchod v Polsku v roce 2010 růst nejvíce v Evropě – o 36,4 %. Z loňských tržeb ve výši 2,2 mld. liber (cca 66 mld. Kč) na 3 mld. liber (90 mld. Kč). A to jsou nezanedbatelná čís­la!

Autorem článku je Jaroslav Vidim. 

  • Pachollini
    25. 06. 2010 / 14:24

    „Ačkoliv je nám polský trh z hlediska chování a myšlení kupujících velmi blízký…“ Kdybych chtěl být ošklivý, napsal bych, že je tohle podle mého názoru úplná blbost. Pokud se budu snažit být věcný, namítnu, že naše zkušenost je úplně odlišná: nákupní chování Poláků online je v mnoha ohledech odlišné a to, co často funguje v ČR, na Slovensku nebo třeba i v Maďarsku funguje v Polsku jinak, resp. nefunguje. Osobně bych byl velmi opatrný před rozšiřováním byznysu e-shopu do Polska. Máte nějaké konkrétní zkušenosti s rozšiřováním byznysu do Polska (co třeba Lékárna.cz)? Máte nějakou případovou studii, která by to dokumentovala? Můžete ukázat alespoň data o nákupním chování, která by něco takového dokládala? (Nechci to teď hledat, ale byl jsem na konferenci Internet CEE ve Varšavě a jeden z přednášejících tam naopak na reáných datech dost přesvědčivě ukazoval, že nákupní chování Poláků je dost specifické.)

    • Jaroslav Vidim
      30. 06. 2010 / 16:29

      [1] Na specifika polského trhu upozorňujeme v příslušných podkapitolách. Zkušenosti a znalosti samozřejmě čerpáme z našich projektů. Případovou studii v současné době vypracovanou nemáme, ale s klidným svědomím můžeme ve srovnání s ostatními zajímavými trhy (německý, ruský, francouzský,…) říct, že polský trh není špatnou volbou.

  • adam
    28. 06. 2010 / 13:38

    super článok, hlavne spomenuté katalógy a postupy

  • Pavel Tichý
    15. 09. 2010 / 18:36

    Souhlasím s Pachollinim. Na polském trhu operujeme s naším webem www.okulary365.pl (polská mutace webu www.bryle-domu.cz) zhruba rok, s vlastní kanceláří a polsky mluvící kolegyní. Nákupní chování Poláků se nám jeví jako dost odlišné od ČR a Slovenska. Překvapivé je například i velmi vysoké procento objednávek Poláků, ale z jiných zemí než je Polsko. Založení bankovního účtu bylo zhruba tříměsíční martyrium (nakonec se zdařilo v ING). V mBank se s námi vůbec nebavili, jednání v několika dalších bankách bylo poměrně kuriózní.

  • Jaroslav Vidim
    16. 09. 2010 / 15:51

    [4] Díky moc za komentář Pavle. Budeme určitě rádi, pokud na základě Vašich zkušeností vznikne další článek, příp. case study. Myslím, že minimálně martyrium se založením bankovního účtu si to zaslouží. IMHO může Vaše zkušenost řadě lidí dost ulehčit život :)

  • Marek
    08. 02. 2011 / 17:42

    Zajímavý článek. Zajímalo by mne jak je to v Polsku například z rozesíláním obchodních nabídek, netušíte někdo? Pokud na to existuje nějaký zákon jako u nsá, tak co říká, nebo jestli na to mají nějaký úřad typu našeho UOOU?

  • Saimon
    08. 03. 2012 / 19:45

    …já to shrnu asi tak. kontaktujte nás a vše vám řeknu jak to funguje. jsem 1 kilometr od hranic, v polsku podnikám už řádu let, takže vím co a jak. Aleposň jak začít. naše firma poskytuje podporu v této oblasi. 608470731 zdr­avím vás.

  • Vojta
    22. 11. 2013 / 11:15

    Trošku bych zareagoval na článek. Ono Polsko je super, je to obrovský trh s asi 38mio obyvatel. Myslím si však, že největší překážkou v Polsku jsou ceny. Polský trh je hodně zničený, každému eshopu doporučuji si řádně zkontrolovat místní eshopy a jejich ceny.

  • Radek Svoboda
    27. 03. 2015 / 10:36

    Pokud provozuji e-shop v Polštině a .pl doméně, ale v VOP mám uvedeno že jsem registrovaný podnikatel u nás, taktéž registrovaný u UOOU u nás, VOP mám dle české legislativy je s tím problém? Platby probíhají pouze kartou přes PayU (nepotřebuji bankovní účet). Provozovnu v PL také nemám (pokud za provozovnu není považován hosting – ten bych si případně přesunul do CZ). Je nutné tedy mít VOP, UOOU a podnikání dle polských právních předpisů?

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.