„Virtualizované
datové centrum přes obrázek neprodáte,” říká Jana Gerle
z O2
Hostem
dubnového #coffeetalkh1 byla Jana Gerle, manažerka B2B komunikace O2. S Janou
si povídal Tomáš Kolář, Business & Marketing
Director H1.cz.
Jano, jak těžké je dělat B2B marketing v tak velké
firmě, která je orientovaná na koncového zákazníka?
Je to těžké i lehké zároveň. Ve firmě, která se
soustředí na retail, nemají B2B aktivity takovou pozornost. Nepřinesou
totiž v krátkodobém horizontu tolik užitku. Představa, že udělám jednou
za kvartál B2B kampaň a přinese mi to spoustu peněz, je mýtus. Největší
výzvou je neustále ukazovat, že snažení našeho týmu přináší hodnot.
Když ale vaše práce není ve firmě tolik na očích, máte volnější
ruce.
Možností, jak dělat B2B marketing, je hodně. Ať už
využívat LinkedIn, nebo pracovat s obsahovou strategií. Ta stojí velké
úsilí, je to na dlouho, ale prostor je obrovský. Na rozdíl od obsahu se
totiž obrázky na billboardech rychle okoukají.
Jak pracujete s rozpočtem z pohledu offline versus
online?
Do mého B2B oddělení spadají i eventy, a rozpočet je
proto rozdělený na komunikační a eventovou část přibližně 50:50. Zhruba
60 % rozpočtu je předem přiřazených k dlouhodobým aktivitám, a to
napevno smluvně. Kreativně hospodařit můžeme se zbylými
40 %.
Eventy se snažíme udělat tak, aby přinesly nové
obchodní příležitosti, nebo alespoň radost klientům. V komunikační
části rozpočtu jde zhruba 80 % na to, aby byl výsledek vidět, a 20 %
rozpočtu na produkci.
Jak moc musí být člověk v marketingu velkého
korporátu konzervativní?
Nemusí. Drtivá většina aktivit pro marketingovou
komunikaci pochází od nás. Nevyhovují mi statické věci, snažím se je
vylepšovat, posouvat a klidně i měnit.
V B2B se velká část aktivit opakuje. Navíc nemáme
termíny spuštění ani kampaně jako takové, takže si většinou můžeme
dovolit posunout nápad na později.
Větší firmy dokážou zaměstnance vyšťavit a
vymačkat, nejste někdy z práce unavená?
Občas mě stojí dost úsilí, abych nebyla zmuchlaná, nebo
se vyžehlila. Občas musím dělat kompromisy. Když nezabírá sport a
běhání, snažím se najít smysl i v tom, v čem ho na první dobrou
nevidím. Když ho nenajdu, tak bývá zle, rychle projekt odbavíme a jdeme
dál. Takové projekty ale nejsou moje oblíbené.
S kým nejčastěji dochází na kompromisy? Je to produkt,
segment, obchodní oddělení?
Po produktovém oddělení nebo segmentu chci spíš vstupy
já. To když potřebuju čísla nebo okomentovat článek. Takže na sebe moc
neupozorňují.
A největší diskuze je s vedením. Můj šéf a vlastně
celé vedení pochází z komunikace a marketingu, má velmi silné názory a
výměna takových názorů je někdy intenzivní a na několik kol. Ale zatím
jsem za ni vždycky byla ráda a byla přínosná.
Proč jste si zvolili cestu obsahového
marketingu?
Obsahový marketing dává smysl u služby, která není
vidět, nemůžete si na ni sáhnout. Nepotřebujete obrázky, kterými
oblepujete plochy. To nedává smysl, když prodáváte komplikovanou službu.
Telefonování můžete zhmotnit telefonem nebo SIM kartou, virtuální datové
centrum se ale vizualizuje těžko.
Teď se věnujeme tématu kybernetické bezpečnosti.
Potřebujeme dostat tohle téma mezi zákazníky, aby se O2 stalo
důvěryhodným partnerem, se kterým budou chtít bezpečnost řešit.
A nechceme ji znázorňovat člověkem v kápi. Tradiční formáty
nefungují.
Když si řeknete, kdo je vaše cílová skupina, jak je
velká, a prodáváte extrémně komplikovanou službu, na kterou každá firma
reaguje jinak, je obsahový marketing logická cesta, jak k lidem informace
dostat.
Lidi dneska stráví u našich článků v průměru
2,5 minuty a skutečně je čtou, protože to téma řeší. Každá firma
dneska řeší cloud, kyberbezpečnost nebo symetrické připojení. Většinou
tomu ani takhle neříkají a nechtějí vidět inzerát na symetrické
připojení. Když jim ale dlouhodobě vysvětlujete, co mají hledat, o co se
mají zajímat, co jsou ta úskalí, pomůže vám to při budování
povědomí, že tohle je něco, co O2 dělá.
Je ale třeba informovat dlouhodobě. 70 % zákazníků ve
chvíli, kdy poptávají obchodníka, už je pro nákup rozhodnutých. My ale
chceme chytit zákazníka ve chvíli, kdy se rozhoduje.
Jak jste řešila partnera pro obsahový
marketing?
Do výběrového řízení jsme vybírali firmy, které měly
dobré reference, i když jsme v tu chvíli ještě úplně nevěděli, co
všechno obsahový marketing obnáší. Pro agentury jsem v tu chvíli byla B2B
klient a probíhalo to podobně, jako je to s klienty O2, 70 % práce jsem
udělala předtím, než výběrové řízení začalo.
Vztah s obchodníkem hraje velkou roli. Obchod ale všechno
sám neutáhne. Může se třeba věnovat představování služeb, co všechno
O2 dělá, prezentovat všechny technikálie, ukrajujeme mu tím ale čas na
prodej samotný. B2B marketing u nás pomáhá obchodu edukovat
zákazníky.
Co všechno sledujete a jak vyhodnocujete?
Už před lety jsme se zaměřili na online, důvody byly
poměr cena/výkon a okamžitá zpětná vazba. Aktivity vyhodnocujeme na
základě standardních parametrů. Výkonnostní kampaň řešíme ojediněle a
zajímají nás „čárky“. U obsahu je pro nás důležité, kolik
přivedeme lidí, jak dlouho text čtou a jak se proklikávají na další
obsah.
V reportech vidíme čísla na denní bázi, já osobně se
dívám na výsledky na měsíční bázi a sleduji trend. Řekneme si
například, že nebudeme cílit články na přesně definovanou cílovku, ale
na širší, možná méně relevantní publikum, a pak se to odrazí
v kvalitativních kritériích. Zásadní je pak interní diskuze, co je pro
nás vlastně důležitější.
Co odvěká otázka výkon, nebo brand?
Záleží, s kým mluvíme. Čárky, tedy výkon, chce
většinou někdo po mně, obvykle obchod. Kolegové s marketingovým
backgroundem pak rozumí tomu, že potřebujeme awareness a výkon k tomu je
navíc. Jednou jsme ho dokonce dodali, obchod přehltili a kampaň jsme proto
museli zastavit.
V B2B dává awareness smysl. A to ne proto, abyste
budovali brand, ale pro to, abyste řekli, co děláte. My jsme etablovaní
v nějakém odvětví, ať už jsou to mobily, pevná linka, nebo internet.
Když ale řešíme datová centra, kybernetickou bezpečnost, propojování
poboček, tak ne každý ví, že to O2 dělá, a o tomhle je právě třeba
zvýšit povědomí.
Jakým způsobem vás zasáhl covid?
B2B komunikace probíhá často v onlinu, takže tam jsme
nic neměnili, jen jsme reflektovali nová témata, jako jsou přesun
zaměstnanců na home office a s tím přetížené přístupy do firem. Museli
jsme také interně měnit procesy. Už nenosíme žádosti na různá místa.
V tomhle pohledu to vnímám pozitivně. Věci, které se tvářily, že
nepůjdou ani za 10 let, najednou šly. Z hlediska týmů jsme si poskládali
jinak komunikaci. A ve finále se z domova všichni chtěli vrátit do
officu.
U eventů byla situace jiná u interních a jiná
u externích pro klienty. Interní eventy jsme přesouvali do onlinu a týmy se
dokonce setkávaly častěji. Zákaznické eventy jsme většinou rušili. Ale
některé z nich jsme uspořádali v souladu s covidovými opatřeními, ať
už šlo o divadelní představení, nebo třeba koncert Dashy. Jen jsme
například uzpůsobili organizačně občerstvení. Od klientů jsme pak měli
velmi pozitivní zpětnou vazbu za odvahu akci zorganizovat.
Jak si vybíráte partnery pro marketing?
Kritéria jsou obvykle stejná. Jedno z kritérií je cena,
tu řeší nákup. Co se týče kreativní části, já nejsem na obrázky, pro
mě je důležité, aby mělo celé řešení hlavu a patu. Extrémně
důležitý je pro mě tým, se kterým spolupracujeme – při úvodních
setkáních chci vidět tým, který bude na projektu reálně pracovat.
Chceme ho vidět, abychom si byli jistí, že bude fungovat chemie.
Je důležité, s kým to všechno děláte. A je třeba dobře
popsat, co vlastně potřebujete.
Máte nějaký super fail? Něco, co se
nepovedlo?
Na apríla jsme měli super nápad u prodeje bezpečnosti.
S PR oddělením jsme vymysleli, že nafejkujeme kybernetický útok na
„mimisterstvovnitra.cz“, vydáme článek, že bylo napadeno a odpoledne
vyjde zpráva, že se to sice nestalo, ale ve skutečnosti se to může stát
každému. Management se nejdřív vyděsil, ale nakonec nám povolil, že
kampaň spustit můžeme, ale musíme hodně ubrat. Což se stalo. V tu chvíli
jsme ale měli říct, že to dělat nebudeme. Báli jsme se udělat rozhodnutí
a akci zrušit.
Na co jste naopak hrdá?
Určitě na práci na obsahovém marketingu. A pak na
kampaň Digitalizujeme firmy. Udělali jsme dotazník cílený na menší
firmy – čeho se téma digitalizace týká, na co se zaměřit – a na
konci nabídli, že jim pomůžeme. Výstupy jsme měli za chvilku a s čísly,
která jsme získali, pracujeme v obsahu. A teď chtějí všichni dotazníky,
což potvrzuje, že to fungovalo i interně.
Jak řešíte u obsahu relevantní traffic?
Díváme se na kvalitativní parametry – bounce rate, kam
až lidé dočetli. Články o 5G síti jsou třeba pro trendové fandy, ale
95 % obsahu je fakt pro firmy. Kdyby na stránky chodili jenom fandové,
vybírají si jenom některé. My ale známe detaily, jakou máme během roku
průměrnou čtenost a průměrné návštěvy, vidíme, odkud jdou, a ladíme
podle toho další aktivity.
Jaký je vztah agentura versus klient v takhle expertním
obsahu?
Možná vás překvapí, že náš vysoce technologický
obsah vzniká v Hájedničce u 2 slečen. Texty se samozřejmě
připomínkují, první kolo probíhá u nás na marketingové komunikaci,
druhé kolo připomínek už mají na starost produktoví manažeři. Když se
stane, že na reakci čekáme delší dobu, vyhrožuju jim, že jestli nám to
neopřipomínkují, pošleme to ven v původním znění s jejich jménem.
Spolupráce mezi oběma týmy je velmi těsná. Obecně se nám ale povedlo
přetavit nevýhodu ve výhodu. Taky nejsem velký kybernetický fanda, ale
ptám se a necítím se blbě. Je to fajn, zvlášť když člověk, který je
v detailu, umí vysvětlovat a říct to lidsky.
Webová stránka https://slovenskeonlinecasino.com/ je všetko, čo online hráč potrebuje na orientáciu v záplave online kasín. Všetky informácie, ktoré potrebujete vedieť o dôveryhodných online kasínach, sú zhromaždené na jednom mieste.