Data jsou buzzwordem posledních několika let. Nejlépe ještě big
data. Každý je (údajně) má a každý o nich mluví.
Je ovšem zásadní rozdíl v tom, jestli
pouze máte data, nebo je zároveň i využíváte. Pokud totiž s daty
nepracujete, je to jako kdybyste neměli v ruce vůbec nic.
Rozhodujte
se kvalifikovaně
Nebylo by fajn, kdybyste mohli dělat rozhodnutí o investicích do online
aktivit na základě dat? Rozhodnout se, zda a kolik investovat do PPC,
zbožových srovnávačů a zda má smysl investovat do SEO? Zjistit, jaký
produkt promovat a u kterého je naopak nějaký problém? Zacílit na
uživatele, kteří jsou vaši dlouhodobě nejpřínosnější zákazníci?
Zjistit, zda má blog skutečný obchodní a vyčíslitelný přínos?
Jak? Stačí Google Analytics
Nástroj na vše výše popsané (a mnohem více) existuje zdarma – jde
o Google Analytics. Již dlouho nejde jen o pouhé „počítadlo“
návštěvnosti. Postupem času se z něj stal silný pomocník,
který vám dokáže poskytnout data a odpovědi pro správné rozhodování
o vašem businessu a online aktivitách. Často se však setkávám s tím,
že jen málokdo dokáže vytěžit jeho potenciál.
Nezřídka se stává, že kreativní agentura klientovi nastaví na
kampaňové microsite Google Analytics, a jediné, co provede, je nastavení
cílů. V reportu potom klient vidí, jak kampaň fungovala na základě toho,
kolik přivedla splněných cílů (odeslaných objednávek,
poptávek, zanechaných kontaktů aj.), a to ještě metodou posledního kliku
(last-click), kdy splněný cíl je přiřazený poslednímu zdroji. Jenže
cesta návštěvníka není tak jednoduchá.
Ale správně nastavené Google Analytics
Celou návštěvníkovu cestu do doby, kdy u vás zanechá kontakt,
ovlivňuje řada kanálů. Nemusí to být např. jen PPC kampaně, ze kterých
návštěvník zkonvertoval (splnil cíl). Naopak tím pravým zdrojem
jeho konverze mohlo být například to, že se o vás dověděl
z bannerové kampaně, pak si vás našel v organickém hledání na Google a
nakonec přišel díky retargetingu z PPC a nakoupil.
Navíc pravděpodobně zkonvertoval jen
proto, že si dokázal poradit i na vašem webu – web byl pro něj
uživatelsky příjemný. Pokud tak budete sledovat jen cíle typu
„odeslal/neodeslal“ formulář, můžete velmi jednoduše udělat
chybné rozhodnutí o tom, jestli daná kampaň byla opravdu špatná,
zda kreativy zafungovaly nebo zda jejich umístění bylo správné.
Analytika vám tedy dokáže odpovědět na to, zda návštěvníka po cestě
neovlivnil jiný zdroj a jak správně rozložit investice do
různých kanálů za účelem co největšího „ovlivnění“
potenciálního zákazníka.
Je
chyba v kampani, nebo ve webu?
Správné a komplexní nastavení Google Analytics vám však dokáže
odpovědět i na to, zda náhodou ti návštěvníci, kteří cíl nesplnili,
nebyli odrazeni vaším webem a nikoliv kampaní. Scrollovali
na stránce až na místo, kde máte kontaktní formulář? Začali ho vůbec
vyplňovat? Pokusili se ho odeslat a on jim vyhodil chybovou hlášku? A co
nabízený produkt? Neměli jste ho zrovna v tu chvíli „skladem
u dodavatele“, a proto si ho lidé nekoupili?

Ovšem stejně jako cesta zákazníka nezačíná jedním zdrojem, nekončí
ani tím, že na vašem webu jednou nakoupí či odešle kontaktní formulář.
Dnes vám správně nastavená analytika dokáže odpovědět i na to, zda byl
člověk náležitě „zobchodován“ na pobočce či pracovníkem call
centra. Dokáže také zacílit specifické bannery na vaše
nejhodnotnější zákazníky, kterým tak ukážete, že o své věrné
zákazníky pečujete. Zacílení vám přijde vhod, protože náklady na
udržení stávajícího zákazníka jsou nižší než na získání
nového.
A co
vy? Analyzujete?
Možností, jak analytika může pomoci, je zkrátka celá řada. Analytika
by měla být v centru veškerých aktivit, protože to, co
nezměříte, nemůžete změnit. Měla by se prolínat celým vaším
businessem, bez ohledu na to, zda jste velká korporace, malý e-shop či
(kreativní) agentura. Každý článek v organizaci by měl s daty pracovat a
z dat vycházet.
Spousta uživatelů zatím s daty nepracuje. Přístup k „actionable
insights“ – vhledům do situace, na jejichž základě se můžeme
rozhodovat a jednat – je stále příliš komplikovaný. Hlavním cílem
analytiky by tedy mělo být podání svých závěrů jednoduchou,
příběhovou formou, která je pro decision makery srozumitelná. Ne
nutit pracovníky, aby se do dat ponořovali nebo četli nicneříkající
reporty.
A co vy? Jak získáváte data o vašem byznysu?
Na našem blogu se
nástrojem Google Analytics budeme pravidelně zabývat a poradíme vám, jak
na něj.
Ráda bych analyzovala, ale zatím tomu rozumím jako koza v petrželi :P :)) Proto díky za článek!
Nic složitého. Trochu googlování a určitě to zvládneš :)